Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
geerke schreef:zonde om zo een mooi paard weer terug te brengen daarvoor,gewoon een deken er om en je verdiepen in goed voer.Zonder toevoegingen en zetmeel.Mijn fries heeft het ook,loopt zonder deken.Krijgt wel speciaal voer.
Sientje schreef:Ik lees nergens in het topic of ze al is gewassen met een middel tegen luis en mijt (Bye Mite/Sebacil/Neocidol). Met die warmte is het goed toeven voor parasieten, en de verhuizing zal de weerstand van de merrie geen goed hebben gedaan. Mocht het nog niet zijn gebeurd, kun je dat redelijk goedkoop proberen, ook om eczeem uit te sluiten.
ikke schreef:Sientje schreef:Ik lees nergens in het topic of ze al is gewassen met een middel tegen luis en mijt (Bye Mite/Sebacil/Neocidol). Met die warmte is het goed toeven voor parasieten, en de verhuizing zal de weerstand van de merrie geen goed hebben gedaan. Mocht het nog niet zijn gebeurd, kun je dat redelijk goedkoop proberen, ook om eczeem uit te sluiten.
Luizen en mijten zie je zitten en SME is aantoonbaar in het bloed. Hoe simpel wil je het aanpakken........
cinniz123 schreef:Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Mijn fjord had verschrikkelijk SME 11jaar lang en een onwijs volle bos manen en staart!
Dus het verhaal van je had het moeten zien is dus niet waar.
Ondanks dat mijn fjord nergens kon schuren(overal schrikdraad) had hij wel SME en dus jeuk.gaf hem een boom en binnen een paar minuten lag hij open en zn manen aan de boom.
eilleen333 schreef:ikke schreef:Luizen en mijten zie je zitten en SME is aantoonbaar in het bloed. Hoe simpel wil je het aanpakken........
Helaas zijn de testen voor SME niet zo betrouwbaar. Maar het klinisch beeld is zo specifiek dat een bloedtest vaak toch overbodig is. Deken erop en als dat werkt is het SME.
girlyggirl schreef:cinniz123 schreef:Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Mijn fjord had verschrikkelijk SME 11jaar lang en een onwijs volle bos manen en staart!
Ondanks dat mijn fjord nergens kon schuren(overal schrikdraad) had hij wel SME en dus jeuk.gaf hem een boom en binnen een paar minuten lag hij open en zn manen aan de boom.
Dit vind ik eigenlijk nog zieliger...vreselijke jeuk maar elke mogelijkheid om te krabben weghalen. ..
Citaat:Helaas zijn de testen voor SME niet zo betrouwbaar. Maar het klinisch beeld is zo specifiek dat een bloedtest vaak toch overbodig is. Deken erop en als dat werkt is het SME.
Citaat:Of zijn er te veel gevallen die uitgescholden worden voor SME maar dat helemaal niet zijn (en dus ook geen sporen in het bloed hebben)?
cinniz123 schreef:Citaat:Helaas zijn de testen voor SME niet zo betrouwbaar. Maar het klinisch beeld is zo specifiek dat een bloedtest vaak toch overbodig is. Deken erop en als dat werkt is het SME.Citaat:Of zijn er te veel gevallen die uitgescholden worden voor SME maar dat helemaal niet zijn (en dus ook geen sporen in het bloed hebben)?
Wat ik heb gelezen schijnen er meerdere soorten knutten te zijn en zijn er een aantal die ze niet kunnen kweken en dus niet op hun speeksel kunnen testen met bloedtesten oid.
Maar pin me er niet op vast want vind die onderzoeken soms heel lastig te lezen
cinniz123 schreef:Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
girlyggirl schreef:cinniz123 schreef:Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Dit vind ik eigenlijk nog zieliger...vreselijke jeuk maar elke mogelijkheid om te krabben weghalen. ..
mvdbijl schreef:cinniz123 schreef:Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Nee dat klopt niet, zomerecxeem is nooit van bewezen dat het erfelijk is.
mvdbijl schreef:Met de vorige eigenaresse overleggen wat te doen nu?
Ik snap best dat ze het paard niet direct terug neemt, het kan per slot van rekening aan de wisseling van omgeving liggen.
mvdbijl schreef:cinniz123 schreef:Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Nee dat klopt niet, zomerecxeem is nooit van bewezen dat het erfelijk is.
Babootje schreef:mvdbijl schreef:Met de vorige eigenaresse overleggen wat te doen nu?
Ik snap best dat ze het paard niet direct terug neemt, het kan per slot van rekening aan de wisseling van omgeving liggen.
natuurlijk speelt de omgeving een rol, maar als het paard in aanleg geen sme heeft dan krijgt ie het niet waar het ook staat.
dat maakt sme dus tot een echt "verborgen gebrek".
een "verborgen gebrek" is een gebrek dat bij de verkoop verborgen was. dat kan zowel voor de verkoper als voor de koper verborgen zijn geweest.
RoyceMack schreef:Ik had in mijn koopovereenkomst vastgelegd dat als een dierenarts 14 dagen na verkoop en aflevering van eht paard bij mij op stal een diagnose zou stellen die dusdanig erg is en die de vorige eigenaar mij had moeten vertellen, dat ik alleen met een verklaring van de dierenarts kan eisen dat de eigenaar het paard terug neemt en mij het geld terug geeft.
Ook stond er bij mij in het contract dat hij ermee instemt mij alles verteld te hebben en verklaart dat het paard vrij is van stalgebreken en andere aandoeningen (oa exceem, schuren etc) zover hij weet.
Een dierenarts kan vaak wel bekijken of een dier al langer eczeem heeft of dat het echt een begin stadium is.
Dus als er niets in het contract staat, heb je echt geen poot om op te staan. Dus was ik zou doen is inderdaad zorgen dat er de benodigde maatregelen worden getroffen, om het voor de merrie zo jeukloos wordt gemaakt.
En de vraag is of je wel moet willen fokken met haar, het is volgens mij erfelijk, maar je zou kunnen laten berekenen hoe groot de kans is dat het veulen het krijgt.
Caesar schreef:Het lijkt mij sterk dat een paard met ZE door een klinische keuring komt. Deze is vrij streng en ongeacht het doel van het paard moet het hieraan voldoen. Er wordt altijd gekeken naar huidproblemen en als het zo is, zeker een aantekening van gemaakt. Of het dan een negatief verkoopadvies geeft, is weer een andere discussie.
Maar voor de fokkerij is ze ongeschikt als het ZE is...