Bedrogen met een aangekocht paard..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:23

Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Mijn fjord had verschrikkelijk SME 11jaar lang en een onwijs volle bos manen en staart!
Dus het verhaal van je had het moeten zien is dus niet waar.
Ondanks dat mijn fjord nergens kon schuren(overal schrikdraad) had hij wel SME en dus jeuk.gaf hem een boom en binnen een paar minuten lag hij open en zn manen aan de boom.

TinkerTreas

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:52

Ik vind haar hoofd wel typisch een eczemer. Misschien heeft ze bij de vorige eigenaar wel onder een deken gestaan.

Ik heb mijn merrie eind februari gekocht en ruim een maand later begon ze met schuren. Voor ons is het echt onduidelijk of ze het al eerder had. De vorige eigenaar heeft haar maar heel kort gehad, vanaf november. En daarvoor heeft ze op een manege gestaan. Daar werd ze op stal gehouden.
Nu heb ik haar niet voor de fok en ik vind het vervelend dat ze het heeft, vooral ook voor haar.
Maar het is in ons geval ook echt niet te achterhalen of ze het al eerder had. Verhuizing kan het ook triggeren idd.

En aan de kust stallen is ook niet altijd een oplossing helaas. Die van mij staat achter de duinen, kan haast niet dichter bij de zee. Maar ze staan tussen de bomen, dus toch nog knutten helaas.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:59

geerke schreef:
zonde om zo een mooi paard weer terug te brengen daarvoor,gewoon een deken er om en je verdiepen in goed voer.Zonder toevoegingen en zetmeel.Mijn fries heeft het ook,loopt zonder deken.Krijgt wel speciaal voer.

dat is geen oplossing , de merrie is gekocht als fokmerrie en door eczeem is zij hier dus niet geschikt voor...dan ben je klaar en heb je een mooie grasmaaier met complicaties gekocht.
maar het is wel zaak aan te tonen dat het dier het al had voor de verhuizing , want idd kan het zich zomaar opeens uiten , zonder dat er ooit symptomen zichtbaar zijn geweest bij de vorige eigenaar.

persoonlijk zou ik ook nooit meer een paard kopen waarvan ik weet dat het eczeem heeft... heb 1 eczemer gehad, mocht er bij huidig of toekomstig paard ooit eczeem ontstaan , so be it, maar bewust een eczeempaard kopen doe ik mezelf niet meer aan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:01

Ik had in mijn koopovereenkomst vastgelegd dat als een dierenarts 14 dagen na verkoop en aflevering van eht paard bij mij op stal een diagnose zou stellen die dusdanig erg is en die de vorige eigenaar mij had moeten vertellen, dat ik alleen met een verklaring van de dierenarts kan eisen dat de eigenaar het paard terug neemt en mij het geld terug geeft.

Ook stond er bij mij in het contract dat hij ermee instemt mij alles verteld te hebben en verklaart dat het paard vrij is van stalgebreken en andere aandoeningen (oa exceem, schuren etc) zover hij weet.
Een dierenarts kan vaak wel bekijken of een dier al langer eczeem heeft of dat het echt een begin stadium is.

Dus als er niets in het contract staat, heb je echt geen poot om op te staan. Dus was ik zou doen is inderdaad zorgen dat er de benodigde maatregelen worden getroffen, om het voor de merrie zo jeukloos wordt gemaakt.
En de vraag is of je wel moet willen fokken met haar, het is volgens mij erfelijk, maar je zou kunnen laten berekenen hoe groot de kans is dat het veulen het krijgt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:10

Ik lees nergens in het topic of ze al is gewassen met een middel tegen luis en mijt (Bye Mite/Sebacil/Neocidol). Met die warmte is het goed toeven voor parasieten, en de verhuizing zal de weerstand van de merrie geen goed hebben gedaan. Mocht het nog niet zijn gebeurd, kun je dat redelijk goedkoop proberen, ook om eczeem uit te sluiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 06:41

Sientje schreef:
Ik lees nergens in het topic of ze al is gewassen met een middel tegen luis en mijt (Bye Mite/Sebacil/Neocidol). Met die warmte is het goed toeven voor parasieten, en de verhuizing zal de weerstand van de merrie geen goed hebben gedaan. Mocht het nog niet zijn gebeurd, kun je dat redelijk goedkoop proberen, ook om eczeem uit te sluiten.

Luizen en mijten zie je zitten en SME is aantoonbaar in het bloed. Hoe simpel wil je het aanpakken........

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:36

ikke schreef:
Sientje schreef:

Luizen en mijten zie je zitten en SME is aantoonbaar in het bloed. Hoe simpel wil je het aanpakken........

Helaas zijn de testen voor SME niet zo betrouwbaar. Maar het klinisch beeld is zo specifiek dat een bloedtest vaak toch overbodig is. Deken erop en als dat werkt is het SME.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:25

cinniz123 schreef:
Volgens mij is t uit onderzoek gebleken dat SME erfelijk is,dus ze lijkt me niet geschikt voor de fok.
Mijn fjord had verschrikkelijk SME 11jaar lang en een onwijs volle bos manen en staart!
Ondanks dat mijn fjord nergens kon schuren(overal schrikdraad) had hij wel SME en dus jeuk.gaf hem een boom en binnen een paar minuten lag hij open en zn manen aan de boom.

Dit vind ik eigenlijk nog zieliger...vreselijke jeuk maar elke mogelijkheid om te krabben weghalen. .. :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:27

eilleen333 schreef:
ikke schreef:

Helaas zijn de testen voor SME niet zo betrouwbaar. Maar het klinisch beeld is zo specifiek dat een bloedtest vaak toch overbodig is. Deken erop en als dat werkt is het SME.

Of zijn er te veel gevallen die uitgescholden worden voor SME maar dat helemaal niet zijn (en dus ook geen sporen in het bloed hebben)?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:56

girlyggirl schreef:
cinniz123 schreef:

Dit vind ik eigenlijk nog zieliger...vreselijke jeuk maar elke mogelijkheid om te krabben weghalen. .. :(

Zn mogelijk heid voor schuren was prikkeldraad.
Maar als je mn onderschrift lees kan je zien dat hoe moeilijk ik het ook vond en hoe graag ik hem had bij me willen houden ik voor hem heb gekozen.
Ik ben niet iemand die zn paard aan zn lot overlaat en heb al het mogelijke geprobeerd om hem te helpen maar er is niets tegen SME.

dus beoordeel me niet op 1 zin maar lees verder voordat je kwetsende dingen schrijft.
Er gaat geen dag voorbij dat ik hem niet mis.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:03

Citaat:

Citaat:
Of zijn er te veel gevallen die uitgescholden worden voor SME maar dat helemaal niet zijn (en dus ook geen sporen in het bloed hebben)?

Wat ik heb gelezen schijnen er meerdere soorten knutten te zijn en zijn er een aantal die ze niet kunnen kweken en dus niet op hun speeksel kunnen testen met bloedtesten oid.
Maar pin me er niet op vast want vind die onderzoeken soms heel lastig te lezen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:21

cinniz123 schreef:
Citaat:

Citaat:

Wat ik heb gelezen schijnen er meerdere soorten knutten te zijn en zijn er een aantal die ze niet kunnen kweken en dus niet op hun speeksel kunnen testen met bloedtesten oid.
Maar pin me er niet op vast want vind die onderzoeken soms heel lastig te lezen

Dit klopt idd.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:33

ik heb jaaaren geleden mijn huidige pony uit drenthe gehaald, daar schuurde hij zich helemaal stuk. Manen en staart eraf en tot bloedens toe stuk in de nek en op het hoofd.

Bij mij stata hij in het midden van het land en het is met de jaren weggetrokken. De eerste jaren hield ik hem in een boettdeken en heb ik hem veel met tea tree etc gewassen. Nu echter nergens meer last van.

Ik ben er van overtuigd dat de wisseling van omgeving het dus zeker heeft kunnen opwekken.
Met de vorige eigenaresse overleggen wat te doen nu?
Ik snap best dat ze het paard niet direct terug neemt, het kan per slot van rekening aan de wisseling van omgeving liggen, voer etc.

tevens had je het rond deze tijd van het jaar gezien als het een exceempaard was geweest. Dan had ze al geschuur en daar zie je na een dag resultaat van. Als ze het met een middeltje heeft onderdrukt willen heeel veel paardeigenaren denk ik graag weten wat dit middel is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:34

cinniz123 schreef:

Nee dat klopt niet, zomerecxeem is nooit van bewezen dat het erfelijk is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:54

girlyggirl schreef:
cinniz123 schreef:

Nee je neemt de directe oorzaak van de jeuk weg door die klötemuggen te beletten dat ze steken op een zo groot mogelijk oppervlak van het lichaam waardoor de jeuk hevig vermindert tot weg gaat.
Krabben en schuren kunnen ze ook met deken op, geen enkel probleem
Een paard welke allergisch reageert op de mugjes gewoon lekker gestoken laten worden is veel zieliger.
Vandaar ook het belang van op tijd beginnen met de deken en braaf onder die deken houden ook al vind je het sneu.
Jeuk is veel sneuer dan die deken

Daarnaast is het van belang de rest van de omstandigheden te optimaliseren(stal/wei/voeding)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:00

mvdbijl schreef:
cinniz123 schreef:

Jawel, er zit een erfelijkheidsfactor in, dat is bewezen, maar zeggen moeder SME = kind SME is dan weer veel te kort door de bocht, maar erfelijkheid kan een rol spelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:01

Idd... erfelijke factor speelt wel degelijk mee

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:42

mvdbijl schreef:
Ik snap best dat ze het paard niet direct terug neemt, het kan per slot van rekening aan de wisseling van omgeving liggen.

natuurlijk speelt de omgeving een rol, maar als het paard in aanleg geen sme heeft dan krijgt ie het niet waar het ook staat.
dat maakt sme dus tot een echt "verborgen gebrek".
een "verborgen gebrek" is een gebrek dat bij de verkoop verborgen was. dat kan zowel voor de verkoper als voor de koper verborgen zijn geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:44

mvdbijl schreef:
cinniz123 schreef:

jawel, op basis van klinische waarnemingen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:40

Babootje schreef:
mvdbijl schreef:
Ik snap best dat ze het paard niet direct terug neemt, het kan per slot van rekening aan de wisseling van omgeving liggen.

natuurlijk speelt de omgeving een rol, maar als het paard in aanleg geen sme heeft dan krijgt ie het niet waar het ook staat.
dat maakt sme dus tot een echt "verborgen gebrek".
een "verborgen gebrek" is een gebrek dat bij de verkoop verborgen was. dat kan zowel voor de verkoper als voor de koper verborgen zijn geweest.

En hier is dus geen sprake van een verborgen gebrek want: het was zichtbaar. Het was zichtbaar op moment van overdracht en toen de DA erbij kwam kon hij aangeven dat de klachten al langer moeten bestaan. Dat betekent dus heel simpel, dat als de koper zelf het paard had laten keuren dit gebrek eruit gekomen was. Koper heeft in deze zeer duidelijk zijn onderzoeksplicht verzaakt.

Tel daarbij op dat de merrie zo te lezen gezien haar afstamming eigenlijk te goedkoop was... Als iets te mooi om waar te zijn lijkt is het dat meestal ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:24

girlyggirl schreef:
cinniz123 schreef:

Ik vind het ook zielig, want ik begrijp dat hij dus altijd buiten stond? Immers heeft hij kans om te schuren als hij binnen staat.
Anyway, als hij binnen een paar minuten open ligt zodra hij de kans heeft, dan vergaat hij dus continu van de jeuk. Dat hij niet kan schuren betekend niet dat hij geen jeuk heeft. En jeuk is erger dan pijn wordt weleens gezegd. Dieren doen heel gekke dingen als ze erge jeuk hebben. Zo had mijn buurman ook een paard met sme welke ook niet kon schuren, je wilt niet weten wat die allemaal voor kuren uithaalde. Het is gewoon zielig.
Maar begrijp ik nu dat je je paard hebt laten inslapen omdat hij sme had? Dat is toch ook weer niet nodig?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:54

Klopt oa.
Jeuk is erger als pijn(weet ik alles van)
SME kan naar mate een paard ouder wordt erger worden.
Ik kon het lang onder controle houden...tot vorige zomer.het was te zielig voor woorden.

Maar ben niet van plan om alles uit te leggen in andermans topic.
Als je zn hele levens verhaal wilt horen pb dan maar.
Want er is van alles voor hem gedaan maar een paard houden voor je eigen geluk ten kosten van zijn gezondheid gaat er bij mij niet in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:17

Nee dat moet je ook niet doen, helemaal mee eens.
SME wordt eigenlijk altijd erger toch? Ik weet niet beter en heb het al vaak gezien.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:19

RoyceMack schreef:
Ik had in mijn koopovereenkomst vastgelegd dat als een dierenarts 14 dagen na verkoop en aflevering van eht paard bij mij op stal een diagnose zou stellen die dusdanig erg is en die de vorige eigenaar mij had moeten vertellen, dat ik alleen met een verklaring van de dierenarts kan eisen dat de eigenaar het paard terug neemt en mij het geld terug geeft.

Ook stond er bij mij in het contract dat hij ermee instemt mij alles verteld te hebben en verklaart dat het paard vrij is van stalgebreken en andere aandoeningen (oa exceem, schuren etc) zover hij weet.
Een dierenarts kan vaak wel bekijken of een dier al langer eczeem heeft of dat het echt een begin stadium is.

Dus als er niets in het contract staat, heb je echt geen poot om op te staan. Dus was ik zou doen is inderdaad zorgen dat er de benodigde maatregelen worden getroffen, om het voor de merrie zo jeukloos wordt gemaakt.
En de vraag is of je wel moet willen fokken met haar, het is volgens mij erfelijk, maar je zou kunnen laten berekenen hoe groot de kans is dat het veulen het krijgt.

Naar wat ik weet kun je 100 contracten opstellen, maar als die niet bij de notaris is gebeurd, is het ook niet rechtsgeldig en heb je in principe nog geen poot om op te staan...althans, dat is wat mij ooit verteld is :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:24

Caesar schreef:
Het lijkt mij sterk dat een paard met ZE door een klinische keuring komt. Deze is vrij streng en ongeacht het doel van het paard moet het hieraan voldoen. Er wordt altijd gekeken naar huidproblemen en als het zo is, zeker een aantekening van gemaakt. Of het dan een negatief verkoopadvies geeft, is weer een andere discussie.

Maar voor de fokkerij is ze ongeschikt als het ZE is...

Kan toch degelijk. Heb er 2 gekocht die later Langer ZE hadden. Een later verkocht naar het westen. De andere oudje heb ik het onder controle.

Zo streng is die keuring ook niet. Keur maar in februari. Zijn de manen weer op lengte en is de jeuk nog niet begonnen. Helaas ben ik er ook zo ingetrapt. Tegen die tijd dat je erachter komt ben je er al aan gehecht. Inmiddels heb ik zelf een mooi middeltje gevonden waarbij ik het super onder controle houd zonder dekens. Dus nu stoort het niemand meer. En ik woon naast het bos!!