Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:47

janderegelaa schreef:
Je moet niet zo dom kletsen over hard schoppen en met mwah materiaal fokken. Ik heb 1 merrie. Johnson uit de volle zus van Rubinstein en die heeft een prachtig PROK rapport. Maar daarom kan ik wel mijn bedenkingen hebben over de PROK. En hartstikke fijn dat jouw hengst PROK is maar mijn punt is dat dat nog helemaal niets zegt over zijn nakomelingen. Net zoals ze er achter gekomen zijn dat hengsten die wél een bemerking hebben gewoon gezonde paarden kunnen geven. Kijk maar naar de OCD index van Bretton Woods en Bordeaux.

.... en Johnson blijkbaar ook. Ik heb een Johnson nakomeling met een chip. Zit goed gelukkig, maar goed. Je hebt ze liever niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:48

Volgens mij gaan we behoorlijk offtopic :=
Maar wel een interessante discussie!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:50

Wellicht beter en minder gehaast lezen...
Spreek me nergens tegen het is én, én. Niet óf, óf.
Maak je niet druk mijn hengsten behoren niet tot jouw doelgroep. Relax!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:53

ariatje schreef:

Zoiets vermoedde ik al.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:58

janderegelaa schreef:
ariatje schreef:

Zoiets vermoedde ik al.

*\o/* and back ontopic! Ego-time is over....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:59

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:
Je moet niet zo dom kletsen over hard schoppen en met mwah materiaal fokken. Ik heb 1 merrie. Johnson uit de volle zus van Rubinstein en die heeft een prachtig PROK rapport. Maar daarom kan ik wel mijn bedenkingen hebben over de PROK. En hartstikke fijn dat jouw hengst PROK is maar mijn punt is dat dat nog helemaal niets zegt over zijn nakomelingen. Net zoals ze er achter gekomen zijn dat hengsten die wél een bemerking hebben gewoon gezonde paarden kunnen geven. Kijk maar naar de OCD index van Bretton Woods en Bordeaux.

.... en Johnson blijkbaar ook. Ik heb een Johnson nakomeling met een chip. Zit goed gelukkig, maar goed. Je hebt ze liever niet.

Precies, en hij is toch ook PROK en toch geeft hij ze. Jazz is PROK en de moeder van Johnson heeft 8 nakomelingen met het PROK certificaat. Genetisch lijkt het dus ook wel ok.

Daarom, een PROK keuring blijft spannend, en dat zou niet moeten hoeven met 2 PROK ouders.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:07

Fokken is nog altijd geen exacte wetenschap. Bij 2 prok ouders zitten ook nog 4 grootouders etc.. Allemaal ook prok? Tegen de tijd dat we op 10 generaties prok zitten mag je dit soort verwachtingen langzaam aan gaan hebben....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:21

ariatje schreef:
Fokken is nog altijd geen exacte wetenschap. Bij 2 prok ouders zitten ook nog 4 grootouders etc.. Allemaal ook prok? Tegen de tijd dat we op 10 generaties prok zitten mag je dit soort verwachtingen langzaam aan gaan hebben....

Dus niet, daarom stappen ze er bij het KWPN nu langzaam aan vanaf en gaan ze over op indexen.

Mungbean

Re: Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:26

Het paard van TS is niet bedoeld voor de fok toch?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:38

Nee, de discussie rondom fokkerij is ontstaan door dat iemand het idee noemde om de merrie als draagmoeder te gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:56

Ja maar dat is toch geen probleem dan?
Als draagmerrie geef je immers genetisch niets door, je draagt alleen maar.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:31

Nee dat is het punt niet, maar een paard met HKO wil je niet "dik" hebben, te veel gewicht gaat drukken en zal de eventuele pijn verergeren. Jola bv mag absoluut niet dik worden of ze gaat er kapot aan, met een goed voerbeleid en aangepaste training gaat het nu goed, maar zodra ze te dik wordt gaat ze al kreupel lopen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:38

kirri schreef:
Nee dat is het punt niet, maar een paard met HKO wil je niet "dik" hebben, te veel gewicht gaat drukken en zal de eventuele pijn verergeren. Jola bv mag absoluut niet dik worden of ze gaat er kapot aan, met een goed voerbeleid en aangepaste training gaat het nu goed, maar zodra ze te dik wordt gaat ze al kreupel lopen

Maar het paard van TS mankeert niets. En we gebruiken wel meer merrie's met HKO als draagmoeder. Geen enkel probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:39

Ja, maar deze heeft geen HKO!
Hij heeft enkel een klasse 3 straalbeen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:41

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek op bepaalde off topics discussies via pb verder af te handelen en hier verder ontopic te gaan. Een aantal off topic berichten heb ik dus verwijderd.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:25

Ik wil graag mijn ervaringen delen met ts.

In mei 2013 kreeg ik via een handelaar een 'opknapprojectje' aangeboden. 12 jaar oud, merrie met supergoed papier, M2 geklasseerd klaar voor het Z. Echt een type waarvan je denkt: hoe komt die bij de betreffende handelaar terecht? Aan de slag gegaan en al snel bleek ze toch wat te mankeren. Medisch onderzoek leverde op dat ze aan beide straalbenen ernstige verbening had. Volgens veearts 1 3tjes, volgens veearts 2 4tjes. Behandeling sloeg niet aan en uiteindelijk beslissing genomen dat ze genoeg te verduren had gehad. Ik ben er van overtuigd dat dit paard een hoop ellende bespaard was gebleven als iemand anders eerder in het traject voldoende onderzoek had gedaan en de juiste beslissing had genomen. Ik heb er overigens geen moment spijt van gehad dat ik haar voor een lage prijs heb overgenomen en er flink wat (medische) kosten aan heb gehad.

In juli 2014 kocht ik mijn huidige paard. Toen 9 jaar oud, niets bewezen in de sport, weinig mee gedaan, geen bijzonder papier en qua exterieur ook niet echt je van het (wat weke rug). Maar een TOP karakter en SUPER bewegen in zijn hele lijf. Tijdens de keuring was hij klinisch 100%. Er was een vermoeden van cornage klasse 1 (waar ik nog steeds mijn twijfels bij heb) én er is op de laatste thoracale en eerste lumbale een kissing spine geconstateerd. Overigens zonder ontstekingen of onrustig weefsel. Paard viel niet in de goedkoopste prijsklasse, zeg maar onder de 2000 euro, dus ik heb wel even getwijfeld. Veearts gaf aan dat paarden niet 'afgekeurd' worden maar een bemerking krijgen die afhankelijk van het doel een positief of negatief koopadvies opleveren. In mijn geval was het doel: minimaal Z dressuur en kreeg ik een positieve uitslag mét bemerkingen. En eerlijk waar: ik ben ontzettend blij dat ik dit paard gekocht heb. Hij maakt alle verwachtingen meer dan waar en zoals het er nu naar uitziet is er veel meer haalbaar dan die Z-dressuur. Ik heb, vind ik, geboft dat dit paard zo lang (meer dan een jaar) te koop heeft gestaan en dat niemand anders de gok aandurfde.

Kortom, ook een particulier durft soms die gok wel aan hoor, maar soms is het even geduld hebben ;-)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:32

Hier ook een persoonlijke ervaring voor TS, voor wat het waard is. Ervaring N = 1... ;-)

Had in nov. 2013 een paard op het oog, 7 jaar en net M2 geclassificeerd. RO foto's voor aankoop laten maken: helaas klasse 3 op beide straalbenen. Echter: foto's zagen er exact hetzelfde uit als foto's van ruim 2 jaar eerder, toen de vorige eigenaar het paard als ruim 4-jarige aankocht. Toen kregen de straalbenen op die foto's een 2. (Andere DA, andere kliniek.) Klinisch beeld zowel toen (ca. 2010) als in mijn aankoopproces (2013) meer dan in orde.

DA vroeg mij expliciet of ik de aankoopkeuring wilde vervolgen. M.a.w. er zijn zat mensen voor wie dit reden genoeg is om af te haken. Uiteindelijk door gegaan, maar niet na met de vorige eigenaar opnieuw over de prijs te onderhandelen. Die is uiteindelijk strak door midden gegaan. Waarsch. nog te veel geld voor een paard met een dergelijk risico. Maar ik zag het paard op alle andere punten echt zitten!

Nu, anderhalf jaar verder, gaat het redelijk goed. Veel aandacht in ons (recreatief) rijden voor rechtrichten en van de voorhand af houden. Springen etc. durf ik niet aan. Paard op blote voeten gezet - expres, om lengte van de toon etc. goed te kunnen houden.

Ik zit nu helaas sinds kort wel in de fase dat ik wil laten onderzoeken of geen sprake is van een actieve ontsteking - HKO dus. Er zijn in gedrag en onder het zadel aanwijzingen dat paard ongemak of pijn ervaart. Maar paard is nog steeds zeker niet kreupel.

Hoe het verder gaat? Tsja, het kan een zorgenkindje worden. Kans is best groot. Een zorgenkindje dat niet verzekerd is. Maar het is wel een toppaard waar ik al anderhalf jaar enorm van geniet. Verkopen zal niet snel lukken vrees ik. Zeker niet als een cijfer - dat alleen maar een risico uitdrukt - vergezeld gaat van klinische klachten. Dan gaat hij uiteindelijk bij mijn andere oudje op pensioen, of - bij serieuze situatie en pijn - laat ik hem inslapen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:20

Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd geloof ik, dit topic was een beetje kwijt.

EsterW, ik ben benieuwd of het bij jouw paard HKO is... In ieder geval toch verhalen van mensen die blij zijn met hun paard. Ik heb verder eigenlijk nog geen update, ik zal weer eens vragen hoe het allemaal zit nu. De eigenaar was ook aan het oriënteren op tijdelijke stalling waar het paard eventueel kan blijven tot ze verkocht is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:33

Zo'n paard moet de handel in voor een prijsklasse waarbij alleen klinisch keuren genoeg is. Het zegt niets dat zo'n dier ooit kreupel wordt.

Mijn paard heb ik ongekeurd gekocht als jaarling, en als 3 jarige moest ze wegens een vermoedelijk probleem op de foto. Allemaal 2tjes, dus volledig gezond. De kreupelheid was gelukkig een hoefzweer. Nu is ze 12 en nog steeds droog op de benen en gezond. Foto's zeggen niet alles. Mijn paard staat wat frans voor en als ik iedereen had moeten geloven toen ik haar kocht dan had ze niet bij mij gestaan. Ze zou door die franse stand dus verrot zijn in de voorbenen. Dat is dus niet het geval en ik ben nog steeds blij dat ik haar gekocht heb.

Mijn ruin is de handel ingegaan, die is nooit gekeurd. WAs superdroog op de benen, maar ik ben geen handelaar en wil niet met keuren zitten, dus heb gewoon het dier in de lagere prijsklasse verkocht met de mededeling: keuren mag, kosten koper zolang ik er maar geen werk en kosten van heb. Ik wilde er gewoon niet mee zitten. En zo zijn er wel meer mensen. Niet elk goedkoper paard mankeert wat. Dit paard is naar een handelaar gegaan. Jammer, het was het meest talentvolle paard wat ik ooit gereden heb: 3.5 jaar oud en kon al piafferen, deed ie spelenderwijs. Maar als ik hem een maand langer hadmoeten houden had ie weer 400 euro meer moeten opleveren om mijn kosten eruit te halen (stalgeld, en hij moest geent worden en naar de smid). Soms moet je moeilijke keuzes maken. Ik heb een jaar tegen verkoop aangehikt, maar toen de knoop doorwas moest ie ook echt weg.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:43

Late update, mijn excuses :o

Het is eigenlijk vrij snel gegaan allemaal. Het paard is afgelopen weekend met vermelding van de röntgenologische bemerking verkocht aan een particulier die recreatief met haar wil gaan rijden. Ze is wel klinisch gekeurd en heeft dit glansrijk doorstaan. Nu hopen dat het goed blijft gaan +:)+

Bedankt voor alle kennis en ervaringen!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:07

Fijn dat het paard toch een goed huisje bij een particulier heeft gekregen!

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 01:02

Hele toppic even doorgelezen. Zeer leerzaam! Heb zelf een bijna vier jarige die vorig jaar ook met een klasse drie beoordeeld is op het straalbeen. Vorig jaar is hij klinische helemaal goedgekeurd en de eventuele koopster toen, wilde 1 been op de foto(heeft een lichte bokhoef) en daar kwam dit uit. Ze heeft toen besloten om hem niet te kopen. Alle andere benen zijn toen niet op de foto gezet. Ben nu voornemens om beide benen te laten rontgen om te kijken hoe het er nu voor staat. Mede door zijn hoogte en door het feit dat mijn bak nog niet klaar is ben ik nog niet aan het werk met hem.

Wat is dan het verstandigste.. Nu op de foto zetten of eerst het longeren op gaan pakken en dan na een paar maanden pas de foto maken?

Ik ben nog steeds voornemens om hem uiteindelijk te verkopen en dan uiteraard voor een lagere prijs. Hier hoef je dit soort mankementen echt niet te verzwijgen. Als ze daar achter komen dan kun je tot twee jaar na verkoop aansprakelijk gesteld worden voor alle kosten die een nieuwe eigenaar gemaakt heeft. Incl de aankoopprijs en stalkosten, dierenartskosten ed...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 06:16

Ik zou het nu doen, paar maanden extra stalgeld loopt ook snel op ;-)

Zelf heb ik mijn paard met 19 maanden op de foto gezet, voordat ik er mee aan de slag ging.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:44

Het is wat je wilt. Wil jij weten of je paard wel 'gezonde' andere benen heeft of niet? Je loopt het risico dat je dier een stempel krijgt van 'maak maar af, onverkoopbaar', terwijl het nooit kreupel zal gaan lopen. bokhoef met hko 3 is feitelijk al volledige afkeur natuurlijk.
Bij het been waarvan je weet dat het een 3 is zul je het bij verkoop moeten melden, andere benen zouden in mijn geval risico koper zijn. Ik zou dus de prijsklasse zodanig laten dalen dat er van keuren geen sprake is, en als iemand het wil, dan kosten koper in alle gevallen.
Een paard met hko3 EN bokhoef valt natuurlijk in echt lagere prijsklasse en dan ga je helemaal niet met keuren zitten lijkt me.

Voor recreatief gebruik vind ik ook altijd een mooi woord. Wat is dat? Dat komt op mij altijd over dat dat de paarden zijn die alleen gestapt kunnen worden, ga je ze echt rijden, dan zijn ze kreupel. Oftewel paarden die rijp voor de slacht zijn of als grasmaaier kunnen dienen. Waar ligt de grens met wat een dier nog wel of niet aankan?
Ik rij puur recreatief, maar mijn z oefeningen, z hindernissen en buitenritten met flinke galoppades vragen toch echt om een gezond paard. Ik denk zelfs dat een puur buitenritrijder misschien wel meer van z'n paard vraagt als iemand die in de B of L dressuur rondhangt op officiele wedstrijden.

Ik zeg het even heel bot, maar zo is het vaak wel met de paarden met stempeltje die dus niet meer voor 'de sport' geschikt zouden zijn. Als jij ze wilt onderhouden, prima, maar bij verkoop moet je echt geen hoofdprijs willen vragen. Een paard waarvan de belastbaarheid niet bekend is en waar toch al bemerkingen zijn (bokhoeven en hko3), dan geldt ook hier een duidelijk lage prijsklasse. Zo'n paard kopen betekent toch een gevalletje risico kopen. Lopen ze eenmaal hoog in de sport, of zijn ze al een jaartje of 12 en nog niet kreupel en toch flink aan het werk gezet op buitenritten, dan weet je dat het in principe gewoon goed zit. Niet elk paard met bokhoeven en hko3 wordt kreupel maar het risico is wel groter. Heti s nu ook makkelijk oordelen totdat je zelf met zo'n paard zit wat je wilt verkopen. Dat geef ik toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:50

Ik vind de bokhoef haast een groter probleem dan de straalbeen klasse 3.
Dat het samen in 1 voet zit zou voor mij een absolute reden zijn om deze te laten staan aangezien dit een dubbel risico is op problemen en het paard nog onbeleerd is.
Het geval van TS vind ik zelf een minder risico.