Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Joolien schreef:Shocktherapie zal een paard wellicht alleen maar agressiever van worden. Als een paard al door 220 heen springt vraag ik me af of ie kluisteren wel respecteert, straks gaat ie op zn plaat en breekt ie zn nek..
Dan zou ik hem laten neuzen met een ander die beide aan een longeerlijn zitten. En een paar man erbij voorals het alsnog uit de hand loopt. Maar hoe dan ook blijf je een risico lopen.
Ik zou ook willen weten of hij nog klophengst is.
Cheyenne26 schreef:Ik lees veel tips over een dominant paard erbij zetten. Wordt dit dan ook niet levensgevaarlijk? Ik weet niet of het paard van Ts dominant is of dat er een andere oorzaak achter ligt, maar imo gaan 2 dominante paarden net zolang door met vechten totdat er een opgeeft of het gewoon niet wint van een ander, met alle gevolgen van dien.
Ts vind het onwijs tof van je dat je zoveel voor je bijrijd paard over hebt. Ik heb helaas geen tips voor je omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb. Ik denk dat je met bovenstaande adviezen al een eind kan komen, zoals da en gedragsdeskundigen. Heel veel succes!

EarthFocus schreef:Misschien kan je Suelza op bokt een berichtje sturen.
Ik weet niet of dat al aangekaart is.
Zij heeft een eigen stal en een merrie die goed is in opvoeden.
Het is dat ik geen plek heb en ook geen stabiele kudde weet waar die in kan, anders had die hier heen kunnen komen.
Maar zoals ik zei zou ik Suelza een bericht sturen!

Ayasha schreef:Eclare schreef:Kluisteren was ook iets waar ik aan dacht, wel eerst goed aan laten wennen al aan stal en als je evt met hem aan het grazen ben. Maar zou er dan ook een gedragdsdeskundige bij halen. Vervelend probleem zeg..
En anders denk ik nu aan iets van schoktherapie, net als dat ze wel eens bij honden gebruiken. Dit zijn natuurlijk dusdanige ernstige situaties dat zoiets misschien wél kan helpen. Hij moet leren dat dit gedrag té extreem is.
Ik wens je heel veel succes iig.
Enige probleem is dat als ie dan contact heeft met zijn slachtoffer die ook een opdonder krijgt. Bovendien doe je dan symptoombestrijding. Op een keer heeft ie door dat ie enkel schokken krijgt als je er bij bent en kan je hem alsnog enkel er uit laten als je er bij blijft.
Babette1993 schreef:Hallo allemaal,
Super bedankt voor het mee denken en alle reacties. Ik zou het liefst op iedereen willen antwoorden maar dat wordt een beetje veel. Dus nu even een verslagje;).
Dit paard heeft al zijn hele leven van weiland naar weiland gesprongen ook is hij een erg goed spring/jacht paard. Om het weiland breed af te zetten is dus geen optie omdat hij onwijs is getraind op het breed en hoog springen. Toen we zelf het kleine weilandje/paddock hebben afgezet is dat gedaan met houten planken en met stroomdraad. Hij heeft een aanloop genomen en is eruit gesprongen. De reden dat we helemaal voorzichtig moeten doen met dit soort dingen uitproberen is omdat er twee ponies 24/7 in de wei staan van 28 en 36 jaar oud die zich dus met geen mogelijkheid kunnen beschermen. Ik heb tijdens alles wat ik geprobeerd heb stressles aangeschaft hierdoor is hij zeker een stuk rustiger geworden. Ook tijdens het rijden en in zijn stal is hij een stuk rustiger. Om hem toch iets te doen te laten hebben, heb ik ook het een en ander in zijn stal hangen. Hij staat gewoon in de stal met paarden naast zich en schuin tegenover hem hier doet hij niks mee. Zelfs is er door de hoefsmid van iemand anders op stal een keer een fout gemaakt om aan zijn staldeur een paard te binden hier heeft hij zelfs mee gespeeld. Het is en blijft gewoon lastig om in te schatten hoe hij los reageert. Ik "vertrouw" hem best heel erg en denk dat als ik de juiste begeleiding krijg hij weer in de wei kan. Hij heeft tenslotte bijna 15 jaar in de wei gestaan zonder ook maar een vinger uit te steken naar een ander paard.
Het moe maken door eerst te gaan rijden wordt lastig. Dit paard heeft ondanks zijn leeftijd (20 jaar) energie voor 10. Je kunt gemakkelijk een 4 uur met hem rijden en dan nog staat hij met energie op stal.
Ik weet niet of jullie Chris Irwin kennen uit Canada geloof ik. Een van zijn opgeleiden (die nu ook voor hem werkt in Canada) heeft met mij getraind en naar hem gekeken en zelfs die twijfelde. Hij stond steeds na haar trainen te briesen op stal. Ik heb 3 verschillende dierentolken erbij gehaald en heb ook nog iemand gevraagd om te komen werken met hem die probleempaarden aanpakt. Helaas heeft dit niks geholpen.
Sinds ik de topic heb geopend heb ik niet stil gezeten gisteren heb ik een hele tijd met Petra Vlasblom (gedragsdeskundige) van 2moons aan de telefoon gezeten en we gaan vanaf volgende week starten met bachdruppels. Dit ga ik doen tot zij tijd heeft om hem in training te nemen. Ik denk dat het het beste voor hem is om hem op een andere locatie te trainen met iemand die er alles vanaf weet. Ik zeg altijd een nieuwe plek heeft ook weer nieuwe kansen. Als we zien dat het daar goed gaat kunnen we ONS vertrouwen weer opbouwen en misschien vanaf daar werken aan het weer in de wei zetten. Ook ga ik hem laten grazen aan de longe met een ander paard in de wei (met begeleiding). Ik vind het best apart dat hij namelijk wel rolt met andere paarden er los bij. Dit zegt ook wel iets over hem vind ik.
Ohja het paard dat hij heeft aangevallen staat al een hele tijd niet meer bij ons op stal.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
ohjajoh6 schreef:Hou je ons op de hoogte TS?
Zoals ik het lees, denkt de eigenaar, juist wel heel erg mee, want het lijkt mij niet dat een verzorgster een paard in training mag gaan zetten bij iemand anders, zonder toestemming/medewerking van de eigenaar zelf, dus petje af voor jullie allemaal!
Ayasha schreef:Of hij wordt nog woester en gaat helemaal los. Nee. Bij een dominant paard met anger management issues lijkt pijn me niet de geschikte methode eigenlijk.
Babette1993 schreef:Ik vind het best apart dat hij namelijk wel rolt met andere paarden er los bij. Dit zegt ook wel iets over hem vind ik.