Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:25

220 springt hij overheen/doorheen......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:28

Eigenlijk zou ie beter naar een GP springruiter gaan als ie 2.20 echt zo makkelijk springt. Daar zal voor zo'n paard ook vast een Groom zijn die m aan de hand mee uit neemt meerdere keren per dag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:30

220 volt neem ik aan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:30

Shocktherapie zal een paard wellicht alleen maar agressiever van worden. Als een paard al door 220 heen springt vraag ik me af of ie kluisteren wel respecteert, straks gaat ie op zn plaat en breekt ie zn nek..

Dan zou ik hem laten neuzen met een ander die beide aan een longeerlijn zitten. En een paar man erbij voorals het alsnog uit de hand loopt. Maar hoe dan ook blijf je een risico lopen.
Ik zou ook willen weten of hij nog klophengst is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:32

Joolien schreef:
Shocktherapie zal een paard wellicht alleen maar agressiever van worden. Als een paard al door 220 heen springt vraag ik me af of ie kluisteren wel respecteert, straks gaat ie op zn plaat en breekt ie zn nek..

Dan zou ik hem laten neuzen met een ander die beide aan een longeerlijn zitten. En een paar man erbij voorals het alsnog uit de hand loopt. Maar hoe dan ook blijf je een risico lopen.
Ik zou ook willen weten of hij nog klophengst is.

Ik ken genoeg ruinen die zo zijn heb op pensionstal gewerkt en dan had je ruinen en merrie groep naast elkaar in zomer rende ook een ruin langs de merrie draad en als andere in de buurt kwamen dan was er ook een gevecht.
Dus hoeft zeker geen klophengst te zijn

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:34

Moeilijk hoor, als eigenaar of bijrijder zou ik niet eens meer willen dat zo een paard bij een ander komt te staan, dat wil je niet op je geweten hebben. Is er niet een mogelijkheid een paddock of wei heel hoog met hout te omheinen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:38

Cheyenne26 schreef:
Ik lees veel tips over een dominant paard erbij zetten. Wordt dit dan ook niet levensgevaarlijk? Ik weet niet of het paard van Ts dominant is of dat er een andere oorzaak achter ligt, maar imo gaan 2 dominante paarden net zolang door met vechten totdat er een opgeeft of het gewoon niet wint van een ander, met alle gevolgen van dien.
Ts vind het onwijs tof van je dat je zoveel voor je bijrijd paard over hebt. Ik heb helaas geen tips voor je omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb. Ik denk dat je met bovenstaande adviezen al een eind kan komen, zoals da en gedragsdeskundigen. Heel veel succes!

Daarbij is het voor ons lastig te bepalen wat een dominant paard is. De dynamiek kun je niet altijd van te voren bepalen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:39

De vraag is even of de omheining 2.20 hoog is of dat er 220 aan stroom op stond :D
Als het 220 aan stroom is, zou ik een stal zoeken met hengsten paddocks. Daar blijft ie wel binnen.

Verder tja, ik denk dat ik het gewoon zou accepteren, want meer gewonde wil je ook niet.

Wat wij wel in frankrijk deden met poedersuiker's die niet in omheiningen te houden waren, aan de ketting in het weiland (tuinslang om de ketting zodat die geen lussen maakt, aan halsband of halster of alletwee als het van die houdini's waren) Maar goed dat is in Nederland ook niet echt geaccepteerd.

Kluisteren tja, ook een optie, met bijtkap, maja, vraag me af of paard dan niet liever gewoon op stal staat.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:43

Het lijkt erop in mijn ogen dat je paard zich enorm bedreigd voelt op de een of ander manier.

Hier ook gehad met een oud paard wat een jonkie na twee dagen samen 'ineens' helemaal in elkaar ging trappen. Super lastig uit te vinden wat de clue dan is. Hoop dat je een oplossing gaat vinden.
Alleen staan geeft alleen maar meer frustratie in mijn ervaring.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:45

is het geen optie om hem bij een boer of ergen achter huis te zetten waar geen andere paarden zijn? dan een lekkere hoge omheinig met veel stroom erop zodat ie binnen blijft?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:50

Misschien kan je Suelza op bokt een berichtje sturen.
Ik weet niet of dat al aangekaart is.
Zij heeft een eigen stal en een merrie die goed is in opvoeden.

Het is dat ik geen plek heb en ook geen stabiele kudde weet waar die in kan, anders had die hier heen kunnen komen.

Maar zoals ik zei zou ik Suelza een bericht sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:51

EarthFocus schreef:
Misschien kan je Suelza op bokt een berichtje sturen.
Ik weet niet of dat al aangekaart is.
Zij heeft een eigen stal en een merrie die goed is in opvoeden.

Het is dat ik geen plek heb en ook geen stabiele kudde weet waar die in kan, anders had die hier heen kunnen komen.

Maar zoals ik zei zou ik Suelza een bericht sturen!

Ik heb zo'n vermoeden dat ze haar drachtige merrie hier niet voor wil inschakelen, maar dat kan ik natuurlijk ook fout hebben :+
(aannemende dat je die bedoelt)

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 09:51

Hallo allemaal,

Super bedankt voor het mee denken en alle reacties. Ik zou het liefst op iedereen willen antwoorden maar dat wordt een beetje veel. Dus nu even een verslagje;).

Dit paard heeft al zijn hele leven van weiland naar weiland gesprongen ook is hij een erg goed spring/jacht paard. Om het weiland breed af te zetten is dus geen optie omdat hij onwijs is getraind op het breed en hoog springen. Toen we zelf het kleine weilandje/paddock hebben afgezet is dat gedaan met houten planken en met stroomdraad. Hij heeft een aanloop genomen en is eruit gesprongen. De reden dat we helemaal voorzichtig moeten doen met dit soort dingen uitproberen is omdat er twee ponies 24/7 in de wei staan van 28 en 36 jaar oud die zich dus met geen mogelijkheid kunnen beschermen. Ik heb tijdens alles wat ik geprobeerd heb stressles aangeschaft hierdoor is hij zeker een stuk rustiger geworden. Ook tijdens het rijden en in zijn stal is hij een stuk rustiger. Om hem toch iets te doen te laten hebben, heb ik ook het een en ander in zijn stal hangen. Hij staat gewoon in de stal met paarden naast zich en schuin tegenover hem hier doet hij niks mee. Zelfs is er door de hoefsmid van iemand anders op stal een keer een fout gemaakt om aan zijn staldeur een paard te binden hier heeft hij zelfs mee gespeeld. Het is en blijft gewoon lastig om in te schatten hoe hij los reageert. Ik "vertrouw" hem best heel erg en denk dat als ik de juiste begeleiding krijg hij weer in de wei kan. Hij heeft tenslotte bijna 15 jaar in de wei gestaan zonder ook maar een vinger uit te steken naar een ander paard.

Het moe maken door eerst te gaan rijden wordt lastig. Dit paard heeft ondanks zijn leeftijd (20 jaar) energie voor 10. Je kunt gemakkelijk een 4 uur met hem rijden en dan nog staat hij met energie op stal.

Ik weet niet of jullie Chris Irwin kennen uit Canada geloof ik. Een van zijn opgeleiden (die nu ook voor hem werkt in Canada) heeft met mij getraind en naar hem gekeken en zelfs die twijfelde. Hij stond steeds na haar trainen te briesen op stal. Ik heb 3 verschillende dierentolken erbij gehaald en heb ook nog iemand gevraagd om te komen werken met hem die probleempaarden aanpakt. Helaas heeft dit niks geholpen.

Sinds ik de topic heb geopend heb ik niet stil gezeten gisteren heb ik een hele tijd met Petra Vlasblom (gedragsdeskundige) van 2moons aan de telefoon gezeten en we gaan vanaf volgende week starten met bachdruppels. Dit ga ik doen tot zij tijd heeft om hem in training te nemen. Ik denk dat het het beste voor hem is om hem op een andere locatie te trainen met iemand die er alles vanaf weet. Ik zeg altijd een nieuwe plek heeft ook weer nieuwe kansen. Als we zien dat het daar goed gaat kunnen we ONS vertrouwen weer opbouwen en misschien vanaf daar werken aan het weer in de wei zetten. Ook ga ik hem laten grazen aan de longe met een ander paard in de wei (met begeleiding). Ik vind het best apart dat hij namelijk wel rolt met andere paarden er los bij. Dit zegt ook wel iets over hem vind ik.

Ohja het paard dat hij heeft aangevallen staat al een hele tijd niet meer bij ons op stal.

Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:54

denk een heel goede en wijze beslissing, top dat je dit voor je paard doet! Zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt van de resultaten daar!

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:58

Ayasha schreef:
Eclare schreef:
Kluisteren was ook iets waar ik aan dacht, wel eerst goed aan laten wennen al aan stal en als je evt met hem aan het grazen ben. Maar zou er dan ook een gedragdsdeskundige bij halen. Vervelend probleem zeg..

En anders denk ik nu aan iets van schoktherapie, net als dat ze wel eens bij honden gebruiken. Dit zijn natuurlijk dusdanige ernstige situaties dat zoiets misschien wél kan helpen. Hij moet leren dat dit gedrag té extreem is.

Ik wens je heel veel succes iig.

Enige probleem is dat als ie dan contact heeft met zijn slachtoffer die ook een opdonder krijgt. Bovendien doe je dan symptoombestrijding. Op een keer heeft ie door dat ie enkel schokken krijgt als je er bij bent en kan je hem alsnog enkel er uit laten als je er bij blijft.

De schokken zie ik meer als ''kijken of je het paard uit zijn staat kan krijgen''. Ik gok dat het paard namelijk een soort waas voor zn ogen krijgt wanneer hij achter een ander aan gaat. Kun je dit doorbreken dat leert hij dat misschien af. Het is een gedragsafwijking dus vind het dan niet zo zeer symptoom bestrijding, maar het herinstellen van zijn gedrag (mocht hij er op reageren natuurlijk, anders heeft het geen nut).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:04

Of hij wordt nog woester en gaat helemaal los. Nee. Bij een dominant paard met anger management issues lijkt pijn me niet de geschikte methode eigenlijk.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:04

hebben jullie zijn testosteron waarde al eens geschekt?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:06

even een vraagje, dit is je verzorgpaard. aar is de eigenaar in dit verhaal?

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:09

Babette1993 schreef:
Hallo allemaal,

Super bedankt voor het mee denken en alle reacties. Ik zou het liefst op iedereen willen antwoorden maar dat wordt een beetje veel. Dus nu even een verslagje;).

Dit paard heeft al zijn hele leven van weiland naar weiland gesprongen ook is hij een erg goed spring/jacht paard. Om het weiland breed af te zetten is dus geen optie omdat hij onwijs is getraind op het breed en hoog springen. Toen we zelf het kleine weilandje/paddock hebben afgezet is dat gedaan met houten planken en met stroomdraad. Hij heeft een aanloop genomen en is eruit gesprongen. De reden dat we helemaal voorzichtig moeten doen met dit soort dingen uitproberen is omdat er twee ponies 24/7 in de wei staan van 28 en 36 jaar oud die zich dus met geen mogelijkheid kunnen beschermen. Ik heb tijdens alles wat ik geprobeerd heb stressles aangeschaft hierdoor is hij zeker een stuk rustiger geworden. Ook tijdens het rijden en in zijn stal is hij een stuk rustiger. Om hem toch iets te doen te laten hebben, heb ik ook het een en ander in zijn stal hangen. Hij staat gewoon in de stal met paarden naast zich en schuin tegenover hem hier doet hij niks mee. Zelfs is er door de hoefsmid van iemand anders op stal een keer een fout gemaakt om aan zijn staldeur een paard te binden hier heeft hij zelfs mee gespeeld. Het is en blijft gewoon lastig om in te schatten hoe hij los reageert. Ik "vertrouw" hem best heel erg en denk dat als ik de juiste begeleiding krijg hij weer in de wei kan. Hij heeft tenslotte bijna 15 jaar in de wei gestaan zonder ook maar een vinger uit te steken naar een ander paard.

Het moe maken door eerst te gaan rijden wordt lastig. Dit paard heeft ondanks zijn leeftijd (20 jaar) energie voor 10. Je kunt gemakkelijk een 4 uur met hem rijden en dan nog staat hij met energie op stal.

Ik weet niet of jullie Chris Irwin kennen uit Canada geloof ik. Een van zijn opgeleiden (die nu ook voor hem werkt in Canada) heeft met mij getraind en naar hem gekeken en zelfs die twijfelde. Hij stond steeds na haar trainen te briesen op stal. Ik heb 3 verschillende dierentolken erbij gehaald en heb ook nog iemand gevraagd om te komen werken met hem die probleempaarden aanpakt. Helaas heeft dit niks geholpen.

Sinds ik de topic heb geopend heb ik niet stil gezeten gisteren heb ik een hele tijd met Petra Vlasblom (gedragsdeskundige) van 2moons aan de telefoon gezeten en we gaan vanaf volgende week starten met bachdruppels. Dit ga ik doen tot zij tijd heeft om hem in training te nemen. Ik denk dat het het beste voor hem is om hem op een andere locatie te trainen met iemand die er alles vanaf weet. Ik zeg altijd een nieuwe plek heeft ook weer nieuwe kansen. Als we zien dat het daar goed gaat kunnen we ONS vertrouwen weer opbouwen en misschien vanaf daar werken aan het weer in de wei zetten. Ook ga ik hem laten grazen aan de longe met een ander paard in de wei (met begeleiding). Ik vind het best apart dat hij namelijk wel rolt met andere paarden er los bij. Dit zegt ook wel iets over hem vind ik.

Ohja het paard dat hij heeft aangevallen staat al een hele tijd niet meer bij ons op stal.

Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb begrepen dat jij de bijrijder bent van dit paard? Dan ben jij er echt een uit duizenden met een gouden randje! Wat geweldig dat je dit allemaal doet voor dit paard!
Ik hoop dat dit wat oplevertoplevert, niet alleen dit paard verdient het maar jij ook! Wat een inzet!

Wel één vraag...waar is de eigenaar in dit verhaal? Hoe staat zij/hij hierin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:12

Hou je ons op de hoogte TS?

Zoals ik het lees, denkt de eigenaar, juist wel heel erg mee, want het lijkt mij niet dat een verzorgster een paard in training mag gaan zetten bij iemand anders, zonder toestemming/medewerking van de eigenaar zelf, dus petje af voor jullie allemaal!

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:17

De eigenaar werkt voor een groot deel van de week in het buitenland en heeft sinds 3 jaar een lichamelijke beperking waardoor zij alleen nog maar naar hem kan kijken en knuffelen. Poetsen kan ze af en toe en daar houdt het bij op.. We hebben helaas ook geen mega budget.. Ik heb er zelf al veel eraan uit gegeven.

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:18

ohjajoh6 schreef:
Hou je ons op de hoogte TS?

Zoals ik het lees, denkt de eigenaar, juist wel heel erg mee, want het lijkt mij niet dat een verzorgster een paard in training mag gaan zetten bij iemand anders, zonder toestemming/medewerking van de eigenaar zelf, dus petje af voor jullie allemaal!

Ik hou jullie op de hoogte! De eigenaar beslist mee maar ik doe steeds het voor onderzoek zeg maar.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:19

Ayasha schreef:
Of hij wordt nog woester en gaat helemaal los. Nee. Bij een dominant paard met anger management issues lijkt pijn me niet de geschikte methode eigenlijk.

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, ik moest er gewoon aan denken en je weet met zoiets niet hoe t werkt tot je het uitprobeert. Als een dier of een mens in zon waas is voelen ze bijna niks, meestal is pijn dan 1 van de weinige dingen die wel doorkomt. Maar de optie dat hij woester wordt bestaat ja, maar datzelfde heb je met een dominant paard. Het ligt er dan net aan waar zijn ''opgeef''grens zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:21

Babette1993 schreef:
Ik vind het best apart dat hij namelijk wel rolt met andere paarden er los bij. Dit zegt ook wel iets over hem vind ik.

Vertrouwen in de mens doet een hoop. Net als dat respect voor de mens voor een hoop tolerantie kan zorgen en in een groep van constant wisselende samenstelling op onbekend terrein zoals tijdens een jacht is dat simpelweg noodzakelijk. Tot nu toe lees ik voornamelijk over een paard dat aan de hand en onder het zadel zeer goed is opgevoed, vandaar dat er zo'n verschil is met los zonder dat daar eigenlijk waarschuwingssignalen voor te zien zijn als er een mens aan vast zit.

Hoe hoog kan hij springen vanuit stilstand? Want dan zou misschien iets als panels (hoogste die ik ken zijn 1,60m) een optie zijn. In een panelen box van 3x3 kan hij geen aanloop nemen, maar wel wat grazen en mogelijk zonder mens in zicht neuzen met de andere paarden in die wei.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:23

is het geen optie om een 3m hoge omheining te plaatsen?
Denk niet dat paarden getraind worden om over een hindernis van 3m te gaan, toch?

Je zou ook kunnen proberen om een omheining te plaatsen met de bovenkant iets overhellend naar binnen toe.