belangrijk!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ga/kan jij me helpen

Zonder twijfel
1 (0%)
Ik doe mee
3 (2%)
Ik denk er even over na
5 (3%)
Ik geloof je niet
20 (14%)
Die mensen verdienen haar
20 (14%)
Jij moet het laten rusten
87 (63%)

Totaal aantal stemmen: 136

Keet

Re: belangrijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:06

Ferrari voor 100 € is natuurlijk heel iets anders als een shetlander zonder papieren ;)
Die laatste verhuizen toch nog met regelmaat voor niets hoor. Zeker "voor een goed tehuis"

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:07

Weet je inmiddels al iets meer ts ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:29

Keet schreef:
Ferrari voor 100 € is natuurlijk heel iets anders als een shetlander zonder papieren ;)
Die laatste verhuizen toch nog met regelmaat voor niets hoor. Zeker "voor een goed tehuis"

En daar zit het hem in. Inderdaad als ke een Ferrari voor 100 euro koopt, dan weet je dat het kennelijk niet goed zit. Maar een Shetlander zonder papier heeft nauwelijks waarde en wordt, zoals Keet al zegt, met regelmaat voor een "goed thuis" aangeboden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:41

Daarom zei ik het er inderdaad ook al bij dat het met een Shetlander lastig ligt omdat die idd vaker gratis weg gaan :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:45

In dit geval is de pony gratis weggegeven zoals ik het begrijp :)

TS ik denk dat het het beste is om je ouders contact te laten opnemen met het juridisch loket of een ander persoon met rechtskennis. Niet alles wat langs komt in dit topic klopt namelijk.

Zelf ben ik nu eerstejaars rechtenstudent, dus of het klopt weet ik niet, maar ik zal eens een poging wagen. Volgens mij is hier art. 3:86 lid 1 BW jo. art 5:2 van toepassing.

Citaat:
Artikel 86

1. Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.

De pony is wettelijk gezien namelijk een roerende zaak. Je vriendin is beschikkingsonbevoegd, omdat zij geen eigenaar was. De overdracht is om niet geschiedt, omdat de pony gratis is weggegeven. De persoon die je pony nu heeft zou dus geen aanspraak kunnen maken op dit artikel.

Via artikel 5:2 BW zou je je pony dan kunnen terugvorderen:

Citaat:
De eigenaar van een zaak is bevoegd haar van een ieder die haar zonder recht houdt, op te eisen.

Het is dus wel heel belangrijk of ze de pony heeft weggeven of niet. Wanneer er namelijk wel voor betaald is en de persoon te goeder trouw was, is het een ander verhaal. Dan zou ze de pony namelijk wel mogen houden en eigenaar zijn.

Daarom moet je altijd oppassen met dingen uitlenen. Wanneer de lener het verkoopt ben je het dus kwijt.

Maar nogmaals ik ben pas eerstejaars, dus mocht je hier echt werk van willen maken moet je je ouders contact oplaten nemen met het juridisch loket.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:58

Lees mijn artikelen na, ik heb rechten gestudeerd met twee masters en daar staat het antwoord in

Wat jij zegt Brechtje klopt slechts gedeeltelijk. De vriendin was idd beschikkingsonbevoegd, echter de derde die de Shetlander heeft gekregen was te goeder trouw en is de rechtmatige eigenaar. Ook bij een handeling om niet kan de derde te goeder trouw zijn

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:05

Douraque schreef:
Lees mijn artikelen na, ik heb rechten gestudeerd met twee masters en daar staat het antwoord in

Wat jij zegt Brechtje klopt slechts gedeeltelijk. De vriendin was idd beschikkingsonbevoegd, echter de derde die de Shetlander heeft gekregen was te goeder trouw en is de rechtmatige eigenaar. Ook bij een handeling om niet kan de derde te goeder trouw zijn

Okee, ik dacht alleen dat er aan alle voorwaarden voldaan moest zijn om een beroep te doen op art. 3:86 BW en de pony dus anders dan om niet verkregen moest zijn? Maar dat zal dan inderdaad wel niet. Ik heb privaatrecht aan het begin van het jaar gehad, dus het is een beetje weggezakt :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:10

Artikel 3:86 moet inderdaad aan voldaan zijn om het eigendom te verschaffen, kan ook een schenking zijn daar dit ook een titel is. Als iemand beschikkingsonbevoegd is, dan gaat het eigendom niet over. Maar als die beschikkingsonbevoegde het dier doorverkoopt, dan is die derde te goeder trouw en heeft het eigendom. Tenzij die derde op de hoogte was van de beschikkingsonbevoegdheid van die vriendin

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:24

Citaat:
De overdracht is om niet geschiedt, omdat de pony gratis is weggegeven.

En hoe bewijst TS dat?
Heeft ze wat op papier staan?

Daarnaast werkt het gelukkig niet zo.
Anders zou er velen geen eigenaar zijn van een roerend goed (van stoel, fiets tot paard) omdat ze deze gratis hebben gekregen.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:29

Hallo mensen!!!! Jullie gaan uit van een shetlander, maar omdat 1 iemand een fout maakte en shetlander in het bericht heeft gezet gaat het daar nu over. Lees even fatsoenlijk terug het gaat niet om een shetlander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:29

NatalieLot schreef:
Hallo mensen!!!! Jullie gaan uit van een shetlander, maar omdat 1 iemand een fout maakte en shetlander in het bericht heeft gezet gaat het daar nu over. Lees even fatsoenlijk terug het gaat niet om een shetlander.

Dan nog worden er ook grotere paarden/pony's gratis of voor zeer weinig weggegeven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:30

Maakt niet uit of het een Shetlander, paard, pony, ezel, boek of fiets gaat. Het is een roerend goed en dan nog geldt mijn antwoord als juridisch juist.

Bij een registergoed zoals een huis gelden andere regels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:33

Is dat echt zo? Dus als ik op marktplaats voor een vrij redelijke prijs een paard koop, en dat paard blijkt gestolen te zijn. Dan mag ik dat paard houden?

Dat is triest voor degene wiens dier gestolen is

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:34

Het is in elk geval een zeer raar verhaal. En ik hoop voor ts dat ze in elk geval haar HAFLINGER nog een keertje te zien krijgt. Ook vind ik het erg raar dat iemand mijn paard dus zomaar kan weggeven als ik zelf even niet in staat ben om ervoor te zorgen en die gene vraag te zorgen voor mijn paard.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:37

fabdonna schreef:
Ik heb 2 ponys een shet donna en een haflinger britt.

Toen ik 11 was ik uit huisgeplaatst en moest donna even bij een vriendin staan, maar die vriendin had donna 2jaar geleden op bokt gezet met blijkbaar gratis op te halen maar paspoort ben ik kwijt(mijn "vriendin" heeft hem niet) dus donna ging hier weg en staat nu nog steeds 200 km verderop mijn moeder zocht contact met de mensen waar ze nu staat want ze is uiteindelijk nog steeds van mij maar wat nu blijkt die mensen willen donna niet terug geven. Ik vind het heel naar voor hun maar ik mis mn paardje en ik heb 2jaar me afgevraagd waar ze is zelf ben ik ook niet gezond en heb ik weinig energie maar donna is speciaal en als ik bij haar was voelde ik me gezond ze betekent veel voor me en ik wil haar never kwijt

NatalieLot schreef:

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:40

Ik maak ook uit de OP op dat het een shetlander betreft hoor ?

En ze had het paspoort niet, toen wel etc, maar paspoort is geen eigendomsbewijs dus maakt niet uit of die er wel of niet is.

Als TS of ouders neem ik aan ivm leeftijd, aan kunnen tonen dat hun vanaf de dag dat t paard wegging alle kosten hebben betaald, ook kwa tandarts hoefsmid enten etc, dan is TS toch nog de eigenaar? OF tenminste de ouders ?Of zie ik dat verkeerd ?

Of @ TS is het zo dat je ouders instemde met verkoop of iets en jij als TS zijnde haar graag gewoon terug wil ?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:57

Ik ben nu echt in de war haha sorry paar pagina's terug ging het weer over de haflinger. Vraag ik me wel af wat daar dan mee is gebeurt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:05

Al stemde TS niet in met de verkoop, dan nog is de derde te goeder trouw. Tenzij deze natuurlijk wist dat het paard niet in eigendom was van die vriendin

En idd een gestolen paard wat doorverkocht wordt, zonder dat die derde weet heeft van de diefstal wordt eigenaar van het paard

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:08

Ik vraag me even af, want kan ik nergens vinden...

Ouders? Ouders van minderjarige ts, wat hebben die ervan geweten of besloten?
Ouders van die mogelijk minderjarige vriendin, hoe zit dat? lijkt mij niet toch dat een minderjarige zomaar een paard mag verkopen van een ander of wel?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:53

Nogmaals, die vriendin was toen 11 jaar ofzo, hoe kan je ter goede trouw een pony meenemen als een meisje van 11 zegt "neem maar mee" ? Een meisje van 11 is nog een kind. Zou wat zijn, dat ik als 11 jarige bij een random wei ga staan en tegen iedereen zeg "gratis ponies " omdat ik de ponies zo zielig vind op het korte gras.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:05

Wie zegt dat die vriendin 11 was? Miss was het wel een vriendin van de familie, een volwassene vriendin.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:16

Ze spreekt over haar vriendin, neem dus aan dat ze ongeveer 11 zal zijn geweest

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:57

Betreft goeder trouw, een paard mag je niet vervoeren zonder paspoort. Hoe dat dier dan daar beland is, is mogelijk ook niet volgens de regels gegaan.

Ik betwijfel of je over goeder trouw kan praten als iemand een paard overneemt/koop zonder paspoort. Nu weet ik niet in hoeverre dit paardenmensen zijn, maar een paard overnemen zonder paspoort zou mij wijzen op dat het zaakje stinkt.
En als de "verkoper" het paspoort kwijt was zouden de meeste kopers (of ik in ieder geval) de verkoper eerst een duplicaat laten aanvragen.

In mijn ogen vind ik een paard kopen/krijgen zonder paspoort ontzettend naïef.

Of ts haar paard terug krijgt, zou denk ik een rechter toch moeten beslissen dan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:01

Maar dat is jouw mening, echter is dat juridisch niet juist. Bij de verkoop van een paard is niet verplicht dat een paspoort bij wordt geleverd, dus er kan dan ook geen sprake zijn van een onjuiste levering.

Paspoort heeft geen waarde tov eigendomschap, ook al mag je een paard niet vervoeren zonder paspoort

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:10

Veel mensen weten dat paspoort bij vervoer niet eens.