paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:17

Pasterza schreef:
Ik kom even binnen vallen met een stomme vraag :o

Aangezien het paspoort altijd bij het paard hoort, dan dien je dus ook tijdens het maken van buitenritten het paspoort bij je te dragen? Of zijn ze nog niet zó ver doorgeslagen? :Y)

2. In afwijking van lid 1 hoeven de in dat lid bedoelde paardachtigen niet vergezeld te gaan van hun identificatiedocument ingeval zij:

a) zich in een stal of in de wei bevinden, en de houder onverwijld het identificatiedocument kan laten zien;

b) tijdelijk lopend worden verplaatst:

i)naar een plek in de nabijheid van het bedrijf binnen een lidstaat zodanig dat het identificatiedocument binnen drie uur kan worden getoond, of

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:18

Het hele paspoorten gezeur is nog eens ingewikkelder omdat per land de paspoorten anders in elkaar steken en er weer andere regeltjes bij zitten.

Zo zitten in Belgische paspoorten ook het stamboekpapier zodat het min of meer ook een soort eigendomsbewijs wordt.
Verder is het omzetten van eigenaar ook ingewikkelder en de hele boel is sowieso veel duurder als in Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:20

spatter schreef:
Het hele paspoorten gezeur is nog eens ingewikkelder omdat per land de paspoorten anders in elkaar steken en er weer andere regeltjes bij zitten.

Zo zitten in Belgische paspoorten ook het stamboekpapier zodat het min of meer ook een soort eigendomsbewijs wordt.
Verder is het omzetten van eigenaar ook ingewikkelder en de hele boel is sowieso veel duurder als in Nederland.

In België is een kopie van het paspoort dan ook toegestaan. In NL niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:37

140509

Re: paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:50

Ik zit ook met die dubio
want mijn paard is duits gefokt
en heeft een duits paspoort
maar het paspoort is ook het eigendomsbewijs dat staat ook in het paspoort
Nu moet ik eigelijk volgens de wet mijn paspoort/eigendomsbewijs afgeven aan de stalhouder
dit wil je natuurlijk niet afgeven
ik heb ook gelezen maar ik weet niet of dit waar is
dat een contract pas geldig is als het goedgekeurd wordt door een advocaat/rechter ( juridische mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:51

Weet je zeker dat dat er staat? In duitsland is het paspoort net als in NL géén eigendomsbewijs. Ik heb ook een duits gefokt paard met duits paspoort hierin staat duidelijk dat het géén eigendomsbewijs is.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:52

De oude paspoorten niet
maar de nieuwe paspoorten wel
want mijn paard heeft ook geen papier
dat zit nu ook in het paspoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:55

Mijn paard is 5 jaar dus geen oud paspoort... papieren zitten altijd in het paspoort? Want het is uitgegeven door het stamboek.. Maar dat maakt het nog géén eigendoms bewijs..

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:01

Niet bij elke stamboek zit dat in één
je hebt ook los papier

maar qua eigendomsbewijs
weet ik niet hoe het zit
dat verschilt per stamboek

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:41

140509 schreef:
Niet bij elke stamboek zit dat in één
je hebt ook los papier

maar qua eigendomsbewijs
weet ik niet hoe het zit
dat verschilt per stamboek

Dat het soms op naam staat en dat bepaalde stamboeken dat eisen als je bv mee wilt doen met keuringen, maakt het wettelijk nog geen eigendomsbewijs.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:45

Eigenlijk bestaan er helemaal geen eigendomsbewijzen van een paard. Door aan te tonen, dat je al een lange tijd de kosten van het paard betaald, toon je aan dat het van jou is, maar zelfs dat zou in een rechtszaak tot discussie komen. Op een moment dat je daadwerkelijk moet gaan b bewijzen dat een paard jouw paard is, dan is dat nog een hele opgave!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:03

Of het nu wel of niet goed geschreven staat, het is algemeen bekend dat het paspoort getoond moet kunnen worden. Een dier heeft geen eigendomsbewijs. Als jij op straat loopt moet je ook jezelf kunnen identificeren. En de kans dat je de boete krijgt is groot.

Als je bang bent dat het gestolen wordt moet je het beter opbergen of ervoor zorgen dat het weggestopt ligt ergens. Je legt het toch niet op straat neer, als je het achter slot en grendel opruimt is de kans niet zo groot dat het paspoort en je paard gestolen wordt. Verstop het in het plafond zou ik zeggen.. Zou wel erg lang duren als ze eerst op zoek moeten naar het paspoort en dan nog het paard opzoeken en inladen. Denk dat in de meeste gevallen er gewoon mensen in de buurt of op het terrein wonen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:07

Ongelofelijk dat mensen daar nog steeds zo moeilijk over doen. Het paspoort hoort bij het paard en niet bij je thuis. Dat kun je vinden op de site van de NVWA. Deze regels zijn er gekomen omdat er misstanden zijn in de sector. Of de regels terecht zijn en de uitvoering ervan is een andere discussie. Voor de meesten van ons zijn die regels niet gemaakt. Wij gaan met grote zorg en verantwoording om met onze dieren. Echter hebben wij ons er wel aan te houden. Gewoon omdat het moet. En omdat het een simpele stap is op weg naar betere regelgeving en controle op misstanden. Het enige wat wij daar voor hoeven doen is zorgen dat dat paspoort daar is waar het hoort.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:47

Bij ons liggen ze ook in de kast op stal.
Eigenaar van stal kan er zo bij als hij ze nodig heeft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:10

Het lijkt mij ook gewoon, dat wanneer de stalhouder dit wil en jij niet, je uiteindelijk naar een andere stal moet. Kun je nog zo je gelijk zoeken, zijn bedrijf en zijn regels :)

Wij hebben ze overigens ook, met handtekeningen systeem van wie het heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:29

Mijn paspoorten liggen gewoon thuis! mijn paarden staan op een weiland wat afgelegen ligt,als ik daar de paspoorten neer moet leggen,kunnen ze paarden mét paspoort stelen.Dat risico neem ik gewoon niet.
Ik las ergens dat als je binnen een bepaalde tijd de paspoorten kan laten zien,dat dat ook goed is.
Laatst bijgewerkt door gohya op 01-03-15 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:29

Ik kom ook even binnen vallen met een vraag, want er is iets wat ik nog niet helemaal begrijp na het doorlezen van het topic. Stel mijn paard staat op een pensionstal die zo'n 5 minuten fietsen van mijn huis is. Als ik dan het paspoort thuis heb, en het is voor wat voor een reden dan ook nodig op stal, is het dan alsnog niet toegestaan? Aangezien er staat dat het paspoort niet op stal hoeft te staan, mits de eigenaar het onverwijld kan laten zien. Houdt onverwijld dan in dit geval in dat je het gewoon letterlijk op zak moet hebben of vallen die vijf minuutjes daar ook nog onder?

Sorry dat het zo vaag geformuleerd is, maar kreeg het er niet duidelijker uit :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:36

De houder moet het pp kunnen laten zien. Dat ben jij niet, maar je pensionhouder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:53

gohya schreef:
Mijn paspoorten liggen gewoon thuis! mijn paarden staan op een weiland wat afgelegen ligt,als ik daar de paspoorten neer moet leggen,kunnen ze paarden mét paspoort stelen.Dat risico neem ik gewoon niet.
Ik las ergens dat als je binnen een bepaalde tijd de paspoorten kan laten zien,dat dat ook goed is.

Jouw geval is een uitzondering, jij bent de houder van de paarden die op een land staan :). In het geval van paarden op pension, is de pensioneigenaar de houder van de paarden en moet hij/zij dus het paspoort hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:54

_San87_ schreef:
gohya schreef:

Jouw geval is een uitzondering, jij bent de houder van de paarden die op een land staan :). In het geval van paarden op pension, is de pensioneigenaar de houder van de paarden en moet hij/zij dus het paspoort hebben.

Oke! fijn om te weten. Thnx.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:04

Starbreeze schreef:
De houder moet het pp kunnen laten zien. Dat ben jij niet, maar je pensionhouder.

Dankje!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:52

Het gaat indd om de houder van het paard. als de pensionstalhouder dus elke dag 2 uur lang reistijd heeft naar zijn stal waar hij de pensionpaarden voert en verzorgt etc en dan weer 2 uur terug naar huis moet dan mag hij de paspoorten thuis hebben op het moment dat ie niet op stal aanwezig is. dat ze dan even moeten wachten op de paspoorten is dan pech.

onverwijld = direct actie nemen.

bijvoorbeeld: nadat ze hoorde dat mam een hartaanval had gekregen ging zij onverwijld vanuit Antarctica naar het ziekenhuis in verweggistan waar haar moeder heen gebracht was.

het heeft dus niets met de tijd te maken, alleen dat er direct actie genomen wordt ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:24

SergeantRoos schreef:
Ik kom ook even binnen vallen met een vraag, want er is iets wat ik nog niet helemaal begrijp na het doorlezen van het topic. Stel mijn paard staat op een pensionstal die zo'n 5 minuten fietsen van mijn huis is. Als ik dan het paspoort thuis heb, en het is voor wat voor een reden dan ook nodig op stal, is het dan alsnog niet toegestaan? Aangezien er staat dat het paspoort niet op stal hoeft te staan, mits de eigenaar het onverwijld kan laten zien. Houdt onverwijld dan in dit geval in dat je het gewoon letterlijk op zak moet hebben of vallen die vijf minuutjes daar ook nog onder?

Sorry dat het zo vaag geformuleerd is, maar kreeg het er niet duidelijker uit :+

Mijn paarden staan op 1 minuut lopen in pension en ook dan ben ik verplicht het paspoort op stal te hebben bij de pensionhouder.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:39

Ik heb sinds vorige week weer een paard. Zij staat op een kleinschalige stalling met 4 andere paarden. Hier is alleen een schuilstal en opberghok aanwezig. De eigenaar van de stal woont niet bij de stal, moet hij dan wel de paspoorten bij zich houden?
Ook vraag ik me af of ze sowieso ook kleine stalletjes zullen controleren, of alleen de grote stallen.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:51

Mijn paspoort ligt op stal maar ik heb het wel helemaal gekopieerd thuis liggen.