Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Een zandkasteel zie je nog wel van een afstand, maar kijk ook voor kuilen want die kunnen diep zijn.
Telpeva schreef:Werkt ook goed idd! Wat ik vooral probeerde te zeggen is denk ik vooral: probeer er voor te zorgen dat er bij het oversteken geen dieren achter blijven
spatter schreef:Leuk allemaal hoor, die cap en bodyprotector en wat je nog allemaal meer kunt verzinnen.
Leer mensen/kinderen eerst eens langs het paard /de pony hoe het veilig moet.
Meeste ongelukken zijn nog altijd langs het paard, niet er op.
Verder leer kinderen hoe ze moeten vallen, geef vallessen, leer ze valtraining alla judo, dat voorkomt een hoop breuken en vooral leer ze dat vallen veiliger is als er maar eindeloos er op te blijven zitten tot ze toch gaan.
Tuigkwaliteit is ook zoiets!
Zorg voor deugdelijk materiaal en onderhoud dat ook goed.
Rij je op een manege , kijk dan niet naar de mooie kantine maar naar wat voor paarden er staan en dan weer niet hoe mooi ze zijn maar of ze betrouwbaar zijn en bekijk de zadelkamer, hoe ziet die eruit, wat hangt daar voor tuig en hoe is het onderhouden.
Verder horen wij bij de paar landen die vinden dat een paard nooit groot genoeg is.
Rijden in tig landen volwassen mensen zonder problemen op maatje pony, zoals de ijslander, Quarter, Welsh-cob en ga zo maar door, hier moet het blijkbaar altijd hoog zijn en van hoger val je harder.
Dus kies voor je kind een pony die nu bij haar past en niet op de groei en bekijk voor jezelf of je wel perse zo'n groot dier wil hebben en of je al in staat bent om dat maatje baas te kunnen.
Voorkomen dat je in de problemen komt is het halve werk en als ik zie hoeveel mensen hun dieren aan de hand nog niet eens onder controle hebben is het wachten tot het onder het werk mis gaat.
)Vjestagirl schreef:Ik heb een cap en veiligheidsbeugels. Bodyprotectors vind ik ondingen, maar dat komt ook omdat ik een nogal vrouwelijke voorkant heben daardoor ontzettend belemmerd wordt in mijn bewegingen.
Verder... Je kunt t zo ver uitbreiden als je wilt. Je zou bokriempjes aan de zadels kunnen maken zodat ze zich vast kunnen grijpen als ze hun evenwicht dreigen te verliezen.
dan weet je tog wat je moet doen in een gevaarlijke situatie :p MarliesV schreef:Voor iedereen die graag veiligheidsbeugels wil en de elastiekjes lelijk vind:
Kwik Out beugels!
Is even een investering maar lijken gewone beugels maar klappen open als je valt. Vriendin van mij rijdt er al jaren mee en haar dochter ook inmiddels. Bevalt hen prima.
elieneke_1 schreef:Zelf rij ik altijd met cap en bodyprotector,
het is wel zoals velen hier zeggen dat het bodyprotector je vaak beperkt in de bewegingen, daarom raad ik een op maat gemaakt bodyprotector aan, is perfect je maat, werkt niet tegen, is super veilig (je hebt er natuurlijk heel dure, hetgene dat ik heb was duur voor een bodyprotector maar niet zo duur voor een opmaat gemaakt, je kan me gerust een pb sturen voor meer info)
Ik ben tegen veiligheidsbeugels eerlijk gezegd,
de meesten zullen dit vreemd vinden maar ik heb er enkel slecht ervaringen mee... de rekkers springen er de hele tijd af (bij mij tog) waardoor je je beugel snel kan kwijt zijn.
Wat ook handig is is een bokriempje
Dit is gewoon een riempje vanvoor aan het zadel, je denkt dat het geen nut heeft, maar uit ervaring heb ik het tegendeel wel al ondervonden.
Je paard slaat op hol, bokt, steigerd,... je pakt gewoon het riempje vast en plots zit je zo vast.
Ik ben er echt wel fan van!
Voor de rest misschien eens zoeken naar een cursus: wat doen in gevaarlijke situaties ofzo ietsdan weet je tog wat je moet doen in een gevaarlijke situatie :p
Yvank_ schreef:Maar ook dat brave paard kan eens struikelen ikke....
Sommige doen hier net of alles 100% te voorkomen is maar dat is het niet het blijft een paard.. Ik heb zelf meerdere keren een whiplash opgelopen na een val met nu blijvende schade. Ik draag daarom áltijd een nekbeschermer. Nee het is geen gezicht dat klopt, maar het zorgt er wel voor dat mijn nek stabieler blijft.
Sky_Britt schreef:Dat je voor extra veiligheidsmaatregelen kiest wil toch helemaal niet zeggen dat je niet werkt aan die "symptomen"