"veiligheidsdingetjes"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:31

Ik lees heel veel dat een bodyprotector vervelend zit.
Maar een goede bodyprotector merk je amper. De pasvorm moet bij je lijf passen.

Ik heb een Air-o-wear en die zit gewoon prima. Niet stuk en niet belemmerend. Die heb ik aan met crossen.

Cap altijd op mijn sportpaard en niet altijd met een rondje op de koudbloed.
GPG beugels met knik dus veilig bij sportpaard.
Westernzadel of barebackpad op koudbloed.

Mensen met sneakers/gympen vind ik echt not done (net als mijn cap op de koudbloed, wordt nu boos op mezelf en ga daar ook een cap neerleggen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:42

In alle jaren die ik rij ben ik een paar keer flink gevallen. Gelukkig een cap op. Een bodyprotector had mij niks geholpen. Op misschien een enkele blauwe plek na. Wat ik wel zie is waar het mis gaat. En dat is in beugelriemen die knappen. Teugels die breken. Singelstoten die gaar zijn. Je kunt nog zoveel bescherming kopen en dragen maar ik denk dat als je die basis dingen op orde hebt de kans op nare situaties voor een heel groot deel kunt uitsluiten.
Ik werd altijd uitgelachen omdat ik elk jaar nieuwe beugelriemen en teugels kocht maar de snelheid waar ik mee door het bos kom vraagt om goed en veilig materiaal.

Gydja

Re: "veiligheidsdingetjes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:49

Ik ben een eind augustus met paard en al over de kop gevlogen. Droeg toen een cap en had toen ook veiligheidsbeugels. Geen idee of die dingen (veiligheids beugels) hebben mee geholpen tijdens het vallen. Ik had toen enkel gekneusde ribben en een flinke gat in mijn hand. Als ik handschoentjes had gedragen had ik nu geen lelijk lidteken. Maar als ik weer op het paard stap doe ik geen handschoentjes aan. Ook ga ik geen bodyprotector dragen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:53

handschoenen draag ik ook alleen maar wanneer m'n vingers er anders af zouden vriezen :+

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:58

Altijd een cap, en ik heb sprenger bow balance beugels. Hele investering geweest maar mijn knieën zijn er blij mee. Die vering is hemels, ik wil niet anders meer, en doordat ze inknikken is blijven hangen bijna onmogelijk. Daarbovenop altijd laarzen. Voorlopig nog geen kinderen, ik denk dat ik namelijk een heel bange moeder zou zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:01

Ik denk dat wij paarden moeders veel te goed weten wat er fout kan gaan en wanneer. Ben wel eens weggelopen hoor, als dochter de puberpony moest aanpakken. Niet aanpakken was geen optie, dat besefte ik heel goed. Maar ik hoefde t even niet te zien.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:03

Ts zoek je ook punten voor de veiligheid voor buitenritten? Dan hier nog een paar:

- wanneer je wegen wilt oversteken met meerdere paarden, altijd in colonne oversteken en geen grote ruimtes tussen de paarden open laten.
- passeer andere paarden op buitenrit in stap
- let op de ondergrond en de omgeving, zand is leuk speelgoed en kinderen en honden vinden het leuk om daarmee te spelem :D Een zandkasteel zie je nog wel van een afstand, maar kijk ook voor kuilen want die kunnen diep zijn.
- captain obvious, maar hou bomen in de gaten en buk op tijd voor lage takken :D

Hier dan nog een ander puntje, de stal waar ik reed had een nieuw zadel gescoord voor een van de paarden. Een goedkoop merkloos nieuw zadel, categorie zadelmarkt. Het zadel zag er van buiten leuk uit, en binnen een week op buitenrit tijdens de rengalop op het strand... knapte de stijgbeugelophanging. Moraal van het verhaal: een goedkoop zadelmarkt zadel is niet alleen potentieel schadelijk voor je paard, maar ook een risico voor jezelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:05

Mmm. Ik ben voorstander om met enen te wenden met oversteken. Dan maak je de oversteek tijd veel korter.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:07

Werkt ook goed idd! Wat ik vooral probeerde te zeggen is denk ik vooral: probeer er voor te zorgen dat er bij het oversteken geen dieren achter blijven :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:08

Ja zeker, methode maakt eigenlijk niet veel uit (per situatie inschatten) als t maar goed uitgevoerd wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:37

Telpeva schreef:
Werkt ook goed idd! Wat ik vooral probeerde te zeggen is denk ik vooral: probeer er voor te zorgen dat er bij het oversteken geen dieren achter blijven :)

Ja, dat is het belangrijkste. Gaan is ook allemaal gaan.

Ik heb dat eens een keer meegemaakt op een spoorwegovergang. Ik kende in die tijd het spoorboekje van dat traject uit mijn hoofd en gaf aan de leider aan dat het in principe OK was om te gaan (een trein kan altijd vertraging hebben, ook in het pre-mobiele-telefoon-tijdperk) en bij een een van de laatste ruiters ging de bel af. Doen die sukkels; ze blijven staan! De leider van de groep was woest, en terecht.

Punt in deze situatie is dat als de bellen af gaan, je 5 sec hebt voordat de bomen naar beneden komen. Als de bomen beneden zijn, heb je nog 15 sec voordat de trein er is.
Als die laatste twee gewoon aangesloten hadden en doorgereden (overwegen passeer je in draf met een groep!) was er ruim tijd genoeg geweest om de overweg zonder gevaar te passeren. Dat wist de leider van de groep en die had dat ook nog aangegeven voordat we aandraafden om de overweg te passeren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:24

Leuk allemaal hoor, die cap en bodyprotector en wat je nog allemaal meer kunt verzinnen.

Leer mensen/kinderen eerst eens langs het paard /de pony hoe het veilig moet.
Meeste ongelukken zijn nog altijd langs het paard, niet er op.

Verder leer kinderen hoe ze moeten vallen, geef vallessen, leer ze valtraining alla judo, dat voorkomt een hoop breuken en vooral leer ze dat vallen veiliger is als er maar eindeloos er op te blijven zitten tot ze toch gaan.

Tuigkwaliteit is ook zoiets!
Zorg voor deugdelijk materiaal en onderhoud dat ook goed.

Rij je op een manege , kijk dan niet naar de mooie kantine maar naar wat voor paarden er staan en dan weer niet hoe mooi ze zijn maar of ze betrouwbaar zijn en bekijk de zadelkamer, hoe ziet die eruit, wat hangt daar voor tuig en hoe is het onderhouden.

Verder horen wij bij de paar landen die vinden dat een paard nooit groot genoeg is.
Rijden in tig landen volwassen mensen zonder problemen op maatje pony, zoals de ijslander, Quarter, Welsh-cob en ga zo maar door, hier moet het blijkbaar altijd hoog zijn en van hoger val je harder.

Dus kies voor je kind een pony die nu bij haar past en niet op de groei en bekijk voor jezelf of je wel perse zo'n groot dier wil hebben en of je al in staat bent om dat maatje baas te kunnen.

Voorkomen dat je in de problemen komt is het halve werk en als ik zie hoeveel mensen hun dieren aan de hand nog niet eens onder controle hebben is het wachten tot het onder het werk mis gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:35

spatter schreef:
Leuk allemaal hoor, die cap en bodyprotector en wat je nog allemaal meer kunt verzinnen.

Leer mensen/kinderen eerst eens langs het paard /de pony hoe het veilig moet.
Meeste ongelukken zijn nog altijd langs het paard, niet er op.

Verder leer kinderen hoe ze moeten vallen, geef vallessen, leer ze valtraining alla judo, dat voorkomt een hoop breuken en vooral leer ze dat vallen veiliger is als er maar eindeloos er op te blijven zitten tot ze toch gaan.

Tuigkwaliteit is ook zoiets!
Zorg voor deugdelijk materiaal en onderhoud dat ook goed.

Rij je op een manege , kijk dan niet naar de mooie kantine maar naar wat voor paarden er staan en dan weer niet hoe mooi ze zijn maar of ze betrouwbaar zijn en bekijk de zadelkamer, hoe ziet die eruit, wat hangt daar voor tuig en hoe is het onderhouden.

Verder horen wij bij de paar landen die vinden dat een paard nooit groot genoeg is.
Rijden in tig landen volwassen mensen zonder problemen op maatje pony, zoals de ijslander, Quarter, Welsh-cob en ga zo maar door, hier moet het blijkbaar altijd hoog zijn en van hoger val je harder.

Dus kies voor je kind een pony die nu bij haar past en niet op de groei en bekijk voor jezelf of je wel perse zo'n groot dier wil hebben en of je al in staat bent om dat maatje baas te kunnen.

Voorkomen dat je in de problemen komt is het halve werk en als ik zie hoeveel mensen hun dieren aan de hand nog niet eens onder controle hebben is het wachten tot het onder het werk mis gaat.

Yep, je hebt helemaal gelijk hoor en nee het was ook niet handig maar het manegepaard wat ik als eerste paard kocht stond nou niet bekend als het meest betrouwbare, brave paard van de manege. Heb ik ook best wel iets mee te stellen gehad, in het begin, maar toen dat eenmaal OK was, was het een wereldbok waar ik ook de hele wereld mee aankon. You name it, I did it.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:50

Zelf rijd ik met goede laarzen, cap en soms met bodyprotector (buitenzijden, springen, soms met dressuur als ze een tijdje de kolder in der kop heeft := )
Ik zeg veiligheid voorop! Qua beugels hebben wij schuine rubbers, volgens mij helpt dat ook iets qua er niet doorheen kunnen schieten.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:54

Vjestagirl schreef:
Ik heb een cap en veiligheidsbeugels. Bodyprotectors vind ik ondingen, maar dat komt ook omdat ik een nogal vrouwelijke voorkant heb :+ en daardoor ontzettend belemmerd wordt in mijn bewegingen.

Verder... Je kunt t zo ver uitbreiden als je wilt. Je zou bokriempjes aan de zadels kunnen maken zodat ze zich vast kunnen grijpen als ze hun evenwicht dreigen te verliezen.

Even off topic. Ik heb een protecto ladyflex, speciaal voor de vrouwelijke vormen. Zitten voor een bodyprotector comfortabel en het materiaal past zich na het aannemen van je lichaamstemperatuur makkelijk aan aan je vormen

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:53

Zelf rij ik altijd met cap en bodyprotector,

het is wel zoals velen hier zeggen dat het bodyprotector je vaak beperkt in de bewegingen, daarom raad ik een op maat gemaakt bodyprotector aan, is perfect je maat, werkt niet tegen, is super veilig (je hebt er natuurlijk heel dure, hetgene dat ik heb was duur voor een bodyprotector maar niet zo duur voor een opmaat gemaakt, je kan me gerust een pb sturen voor meer info)

Ik ben tegen veiligheidsbeugels eerlijk gezegd,
de meesten zullen dit vreemd vinden maar ik heb er enkel slecht ervaringen mee... de rekkers springen er de hele tijd af (bij mij tog) waardoor je je beugel snel kan kwijt zijn.

Wat ook handig is is een bokriempje
Dit is gewoon een riempje vanvoor aan het zadel, je denkt dat het geen nut heeft, maar uit ervaring heb ik het tegendeel wel al ondervonden.
Je paard slaat op hol, bokt, steigerd,... je pakt gewoon het riempje vast en plots zit je zo vast.
Ik ben er echt wel fan van!

Voor de rest misschien eens zoeken naar een cursus: wat doen in gevaarlijke situaties ofzo iets ;) dan weet je tog wat je moet doen in een gevaarlijke situatie :p

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:22

MarliesV schreef:
Voor iedereen die graag veiligheidsbeugels wil en de elastiekjes lelijk vind:

Kwik Out beugels!

Is even een investering maar lijken gewone beugels maar klappen open als je valt. Vriendin van mij rijdt er al jaren mee en haar dochter ook inmiddels. Bevalt hen prima.

Ja ik rij er ook al jaren mee, al wel 10 jaar denk ik. Ze lijken op gewone beugels dus je ziet het niet. En ze zijn bij mij altijd open geklapt tijdens een val.

Verder heb ik aan mijn springzadel (neppe) strenger beugels. En ik rij altijd met cap en met crossen een BP (omdat het verplicht is)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:37

Cap uiteraard, veiligheid beugels met elastiek aan de buitenkant en uiteraard geschikte laarzen.

Als ik naar buiten ga doe ik altijd een kaartje aan het zadel met naam paard, stal gegevens en de gegevens van mij, mams en paps. Voor het geval ik eraf val en paard er vandoor gaat.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:52

Altijd een cap, op alle drie de paarden. Op de grootste en de kleinste heb ik dezelfde zadels met dressuurrijden en springen, beide met vouwbare sprengerbeugels. De middelste mag niet meer springen na een blessure, hij heeft van die S-vormige (?) beugels.

Tijdens het springen heb ik geen BP, tijdens cross (en trainingen) altijd. verder rijd ik alleen met rijlaarzen of jodphurs, en met correct afgesteld, goed verzorgd en passend tuig. Hoe vaak ik wel geen beugelriemen en teugels heb zien knappen, zadels heb zien schuiven of hoofdstellen van het hoofd af geschud zien worden, het zal je verbazen :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:35

elieneke_1 schreef:
Zelf rij ik altijd met cap en bodyprotector,

het is wel zoals velen hier zeggen dat het bodyprotector je vaak beperkt in de bewegingen, daarom raad ik een op maat gemaakt bodyprotector aan, is perfect je maat, werkt niet tegen, is super veilig (je hebt er natuurlijk heel dure, hetgene dat ik heb was duur voor een bodyprotector maar niet zo duur voor een opmaat gemaakt, je kan me gerust een pb sturen voor meer info)

Ik ben tegen veiligheidsbeugels eerlijk gezegd,
de meesten zullen dit vreemd vinden maar ik heb er enkel slecht ervaringen mee... de rekkers springen er de hele tijd af (bij mij tog) waardoor je je beugel snel kan kwijt zijn.

Wat ook handig is is een bokriempje
Dit is gewoon een riempje vanvoor aan het zadel, je denkt dat het geen nut heeft, maar uit ervaring heb ik het tegendeel wel al ondervonden.
Je paard slaat op hol, bokt, steigerd,... je pakt gewoon het riempje vast en plots zit je zo vast.
Ik ben er echt wel fan van!

Voor de rest misschien eens zoeken naar een cursus: wat doen in gevaarlijke situaties ofzo iets ;) dan weet je tog wat je moet doen in een gevaarlijke situatie :p

Een braaf, netjes opgevoed paard doet wonderen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:27

Maar ook dat brave paard kan eens struikelen ikke....

Sommige doen hier net of alles 100% te voorkomen is maar dat is het niet het blijft een paard.. Ik heb zelf meerdere keren een whiplash opgelopen na een val met nu blijvende schade. Ik draag daarom áltijd een nekbeschermer. Nee het is geen gezicht dat klopt, maar het zorgt er wel voor dat mijn nek stabieler blijft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:37

maar dat vind ik een mooi voorbeeld van risico afweging. Jij weet dat dat bij jou een zwakke plek is en dus extra bescherming nodig heeft. Zo draag ik wel altijd een cap, ieder paard kan idd struikelen. maar ik gebruik niet bij ieder paard een BP, maar weer altijd met crossen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:25

Yvank_ schreef:
Maar ook dat brave paard kan eens struikelen ikke....

Sommige doen hier net of alles 100% te voorkomen is maar dat is het niet het blijft een paard.. Ik heb zelf meerdere keren een whiplash opgelopen na een val met nu blijvende schade. Ik draag daarom áltijd een nekbeschermer. Nee het is geen gezicht dat klopt, maar het zorgt er wel voor dat mijn nek stabieler blijft.

Ik geef geen enkele garantie maar een braaf, goed opgevoed paard geeft toch echt veel minder risico's. Er komt ook hier weer een hoop oplosbare symptoombestrijding langs.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:37

Dat je voor extra veiligheidsmaatregelen kiest wil toch helemaal niet zeggen dat je niet werkt aan die "symptomen"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:45

Sky_Britt schreef:
Dat je voor extra veiligheidsmaatregelen kiest wil toch helemaal niet zeggen dat je niet werkt aan die "symptomen"

Dat hoeft niet maar bij een aantal reacties is het niet moeilijk om dat eruit op te maken.

Zoals met alles geldt ook hier dat er mensen zijn die risico's verkleinen aan de ene kant en mensen die symptomen bestrijden aan de andere kant en de meesten zitten er ergens tussenin.