Mizora schreef:Hoe je een paard laat zien dat je de baas bent is door hem te bewegen. Vooruit, achteruit, opzij, dat dient per direct opgevolgd te worden zonder jou ooit te passeren. En de trailer wordt nu gewoon stapje voor stapje opbouwen. Ik zou ook bang zijn van de trailer is ik in de buurt flink bij gepijnigd wordt. Of dat nu gebeurt door een touw door mond, met een stok, een zweep of gewoon heel veel druk (ook mentaal).
De truc is dat ze nu eerst leert dat de trailer niet eng is. Gewoon, met de klep dicht. En dan stapje bij beetje uitbouwen. Annemarie van der Toorn is er geweldig goed mee. Een cursus bij haar volgen, met of zonder paard, is zeker aan te raden, ze kan je een hoop handvaten geven waardoor het probleem makkelijker op te lossen is. Ook hebben ze online cursussen. Voor 20€/jaar krijg je toegang tot deze cursussen, waaronder communicatie, paardenpsychologie, gronwerk en trailer laden. Voor dat bedrag heb je nauwelijks 1 paardenboek.
https://e-quine.com/
Een andere manier van werken is zoals Linda Tellington-Jones dat doet, bekend van de TTouch. Het is wel een echt andere manier van werken en hij sluit minder bij mij persoonlijk aan, maar paarden reageren er over het algemeen ook zeer goed op en dus is het persoonlijke voorkeur. Zij werken graag met voerbeloningen. Achterin hun boek staat een casus over een jaarling die na een ongeluk niet meer in de buurt van de trailer durft te komen en hoe zij dit opgelost hebben. Erg duidelijk uitgelegd in mijn ogen.
The Ultimate Horse Behavior and Training Book
Bij Annemarie van der Toorn kun je ook hulp vragen en je paard bijvoorbeeld met een gevorderde cursus mee laten doen.
Heb ik met mijn jonge ruin ook gedaan. Je mag ook komen kijken dan, erg leuk (en leerzaam).
Ik wilde dat mijn paard het goed leerde en op deze manier werd hij twee dagen getraind. (koste mij toen alleen stalling á 15 euro per dag)
Hij heeft niet alleen trailerladen geleerd toen, maar ook op eigen benen staan. (hij was 3 en net uit de opfok en heel onzeker)
Ook kan ze kijken of een van haar studenten bij je in de buurt woont. Zij kunnen je dan ook komen helpen met trainen.