Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:56

Mizora schreef:
Hoe je een paard laat zien dat je de baas bent is door hem te bewegen. Vooruit, achteruit, opzij, dat dient per direct opgevolgd te worden zonder jou ooit te passeren. En de trailer wordt nu gewoon stapje voor stapje opbouwen. Ik zou ook bang zijn van de trailer is ik in de buurt flink bij gepijnigd wordt. Of dat nu gebeurt door een touw door mond, met een stok, een zweep of gewoon heel veel druk (ook mentaal).

De truc is dat ze nu eerst leert dat de trailer niet eng is. Gewoon, met de klep dicht. En dan stapje bij beetje uitbouwen. Annemarie van der Toorn is er geweldig goed mee. Een cursus bij haar volgen, met of zonder paard, is zeker aan te raden, ze kan je een hoop handvaten geven waardoor het probleem makkelijker op te lossen is. Ook hebben ze online cursussen. Voor 20€/jaar krijg je toegang tot deze cursussen, waaronder communicatie, paardenpsychologie, gronwerk en trailer laden. Voor dat bedrag heb je nauwelijks 1 paardenboek.

https://e-quine.com/

Een andere manier van werken is zoals Linda Tellington-Jones dat doet, bekend van de TTouch. Het is wel een echt andere manier van werken en hij sluit minder bij mij persoonlijk aan, maar paarden reageren er over het algemeen ook zeer goed op en dus is het persoonlijke voorkeur. Zij werken graag met voerbeloningen. Achterin hun boek staat een casus over een jaarling die na een ongeluk niet meer in de buurt van de trailer durft te komen en hoe zij dit opgelost hebben. Erg duidelijk uitgelegd in mijn ogen.

The Ultimate Horse Behavior and Training Book

Bij Annemarie van der Toorn kun je ook hulp vragen en je paard bijvoorbeeld met een gevorderde cursus mee laten doen.

Heb ik met mijn jonge ruin ook gedaan. Je mag ook komen kijken dan, erg leuk (en leerzaam).
Ik wilde dat mijn paard het goed leerde en op deze manier werd hij twee dagen getraind. (koste mij toen alleen stalling á 15 euro per dag)
Hij heeft niet alleen trailerladen geleerd toen, maar ook op eigen benen staan. (hij was 3 en net uit de opfok en heel onzeker)

Ook kan ze kijken of een van haar studenten bij je in de buurt woont. Zij kunnen je dan ook komen helpen met trainen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:01

heb niet het hele topic gelezen. maar enige tip zoek een professionel! en dan met iemand die werkt in rust en vertrouwen. Bijvoorbeeld annemarie van der toorn!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:03

Francieen schreef:
Bedankt voor de tips!! Zoals ik al eerder zei ga ik eerst proberen of het lukt, ik heb met m'n moeder overlegt als dat echt niet lukt dat we er hulp bijhalen

Dan ga maar vast uitzoeken wie je erbij wilt hebben voor hulp want met koeliekoelie en snoepjes gaat dit echt niet lukken.

Leiderschap, daar heeft een paard wat aan. Zekerheid. En goede lichaamstaal. Met snoepjes kom je er echt niet.

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:04

Ik zou je aanraden om eens te kijken naar Florence Faber. Ze begeleid ook in grondwerk en trailerladen. Dit heb ik met mijn dominante merrie gedaan. Erg bang op de trailer en ook niet willen wachten. Ze neemt de tijd voor je en leert jou samen met jouw paard het zelfvertrouwen weer helemaal opbloeien. Mijn merrie stond met 2x laden al volledig op de trailer. Zonder angst van haar kan en met zelfvertrouwen van mijn kant. Je mag ook altijd pb sturen.
Ik raad je wel aan om niet zelf bezig te gaan als je niet zelfverzekerd genoeg bent. En zeker geen mensen erbij te halen die haar er wel even op zetten, dit werkt 9 van de 10 keer averechts.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:22

Dus wanneer iemand zijn paard een keer niet geladen krijgt moet deze direct maar een professional inschakelen?

Ik kreeg het eerst ook niet voor elkaar. Toen heb ik er een middag vrij voor gemaakt om het in alle rust zélf te proberen. Alleen. Een uur later kon ik mijn paard helemaal zelf laden. Balkje dicht en alles. Gewoon in alle rust proberen TS met alle tips die hier gegeven zijn, nee heb je, ja kun je krijgen. Die professional kan altijd nog ingeschakeld worden.

Het punt is dat paarden vaak pas geladen worden op het moment dat ze echt ergens heen moeten en dan komt er vaak spanning bij kijken als het niet meteen lukt. Wanneer je zonder druk 'zomaar' je paard eens een paar keer op de trailer zet, lukt het meestal wel. Hierdoor wordt het normaler en is de spanning bij de ruiter en paard eraf wanneer je wel een keer echt weg moet.

Nog even mijn complimenten voor TS, ze is zo te zien pas 15 maar reageert volwassener dan bepaalde reageerders in dit topic; ze moet haar paard maar verkopen omdat ze een fout maakt bij het laden??? Kom op zeg..

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:11

Ik kan je niet echt adviseren want niet ieder paard is gelijk. Maar ik heb ook een hoop gedoe gehad met mijn paard. Die was nog jong en wilde ook niet de trailer op. Heel vervelend als je een priveles hebt afgesproken. Regelmatig moest ik afbellen of zeggen dat ik later kwam omdat het paard de trailer niet op wilde. Ook bij de manege hele taferelen beleefd. Steigeren, ons voorttrekken op de parkeerpaats Gevaar voor de benen van het paard en ga zo maar door! Onze instructeur met zeer veel ervaring dacht het wel voor elkaar te krijgen, maar helaas ook hij kreeg het niet voor elkaar. We namen steeds lekkere dingen mee. Brokken, slobber, brood wortels snoepjes en ga zo maar door. Daarmee probeerden we te paaien. Soms lukte dat maar vaak ook niet. Het paard liep er gedeeltelijk in, nam het lekkers aan en ging dan weer achteruit. Ze speelde gewoon met ons! We hebben wel eens 4 uren staan te proberen in de kou. We waren helemaal verkleumd. Op dat moment heb ik hulp gevraagd. Helaas ging het toen niet zo als ik graag wilde. Nee de trailer strak tegen de manege geparkeerd en aan de ander kant een longeerlijn. Daarna werd het paard er in gejaagd. Ja zo wilde ik het niet maar we moesten wat op dat moment. Vaak heb ik op zondag middag in alle rust geoefend om het voor elkaar te krijgen met veel beloning als ze het goed deed. Dan lukte het meestal wel, maar dan had je zelf ook alle tijd van de wereld. We hebben het leiderschap geoefend met allerlei oefeningen. Ook op de klep lopen in en uit de trailer hebben we geoefend. Op de grond slaan achter het paard met de zweep ging in noodgevallen ook nog wel eens. Maar goed was het niet. Ik twijfelde enorm of ik ook niet echte hulp in zou schakelen. Even naar de manege rijden kostte je heel veel tijd. Ik baalde er echt enorm van. Maar nu hebben we het toch voor elkaar! We hebben een twee paardstrailer waarbij we het middenschot helemaal open zetten. Dit deden we trouwens al de hele tijd! Nu hebben we ontdekt dat we niet voor het paard moeten lopen maar er naast. En de trailer inkijken, de plek waar het paard naar toe moet. Op het moment dat ze er in stapt, stap ik snel voor haar. Dan loopt ze er toch in. Als ik te veel voor haar voordat ze de klep op loopt wil ze niet. Waarom dat is, is mij een raadsel. Maar het werkt wel! Ik ben nu zo ver dat ik zelfs alleen kan laden. Dan stap ik samen naast haar op de klep, als zij erin loopt stap ik links naast de trailer en laat haar erin lopen. Ook geven we haar altijd na het rijden als ze de trailer op de terug weg in stapt 4 stukken wortel. Het gaat nu geweldig! Ik ben er erg blij mee. Maar feit is dus wel als je zelf twijfelt of het gaat lukken dat het vaak niet lukt. Je moet echt de houding aannemen: en nu gaan we er in stappen! En de aanhouder wint dus. Maar het heeft wel ongeveer 3/4 jaar geduurd.

cissy

Re: Hoe komt dit ooit goed, trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:01

TS waar woon je?

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:41

Ik kan misschien ook wel helpen :)
Ik weet niet waar het paard staat, want afhankelijk daarvan worden de kosten bepaald, vraag momenteel enkel reiskostenvergoeding ;)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:01

ik heb het vandaag geprobeerd, ze laadde gelijk!! :wow:

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:39

Top!

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:30

Hoe heb je het geprobeerd? op onze manier? Dat is dan toch wel mooi als dat helpt! Of heb je het anders gedaan?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:09

ynid1 schreef:
Hoe heb je het geprobeerd? op onze manier? Dat is dan toch wel mooi als dat helpt! Of heb je het anders gedaan?

Uh gwn erheen gelopen, even ruiken en daar gingen de eerste voetjes, toen wilde ze even niet verder dus ff gewacht en een koekje gevoerd, toen raakte ze gek op koekjes en liep ze er zo op, daarna nog een keer en toen een rondje gelopen en nog een x en elke keer wen koekje :)

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:18

Nou hopelijk blijft het zo! Dan voortaan maar een koekje mee!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:31

Mooi dat het is gelukt! Nu gewoon blijven oefenen, ook als je niet weg hoeft (dan is de druk minder groot).

M'n vriendin d'r paard was ook niet te laden en als ze erop stond schopte ze alles kapot. M'n vriendin was daardoor zelf ook heel erg zenuwachtig en gestrest. Laatste keer toen we gingen verhuizen hebben we het zo aangepakt; mijn pony eerst erin (die altijd laad). Haar paard vertrouwd heel erg op die van mij. Mijn vriendin is even weggegaan en ik heb haar samen geladen met een ander. Zo voelde zij de spanning ook niet van mijn vriendin. Uiteindelijk wat aanmoedigen van achter (zweepje tegen d'r kont, niet slaan! maar een hand is geen optie bij haar want ze schopt). Na een paar keer twijfelen en terug springen, stond ze er binnen 10/15 min in. Op een gegeven moment stond ze voor op de klep, rook aan mijn pony haar billen, die een hinnekje gaf en toen liep ze er ineens in. Onderweg heeft ze geen stap verkeerd gezet!

Even een schets hoe het de keer ervoor ging toen ze met spoed naar de kliniek moest; 3 uur bezig geweest, uiteindelijk goed gesedeerd door DA en toen met pijn en moeite erop. Na 2 weken kliniek was het met sedatie zelfs nog een drama.

Maar ik blijf erbij.. met heel veel rust kom je er wel. Desnoods met een ander rustig paardje erbij. & als je zelf erg zenuwachtig ben, laat het dan iemand anders doen! In uiterste gevallen adviseer ik professionele hulp.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:31

Ik geef mijn Yuno altijd een extra wortel waardoor hij een stuk makkelijker de trailer in gaat.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:46

Super dat het zo lukte, vanaf nu trailerladen positief houden. Had er een hard hoofd in eerlijk gezegd maar dit is natuurlijk gewoon beter dat je paard er niet iets negatiefs aan gelinkt heeft..
En nu gewoon op deze positieve manier door gaan :D