mag ik met trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:28

wwillemijn schreef:
Ja, dat is ook zeker zo. Je bent voornamelijk bezig met anticiperen op fouten van medeweggebruikers.

De regel voor B is sinds 2013: Je mag een aanhanger die MTM gelijk aan het gewicht is dat de auto mag trekken, of minder natuurlijk, meenemen als de combi niet boven de 3500 kilo uitkomt. Dat scheelt een hoop gepuzzel tov de oude regel, dat de auto leeg even zwaar of zwaarder moest zijn dan aanhanger MTM.

Lees de FAQ nou eens!! Deze regel heeft nooit bestaan!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:29

Die regel heeft wel degelijk bestaan. Heb er zelfs een x een andere auto voor gekocht. Heb elke x de RDW om advies gevraagd. Bovendien, maak je niet zo druk. Die regel geldt niet meer

Zie hier, onder het stukje 'aanhanger mag zwaarder zijn dan lege auto':

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

mamamier

Re: mag ik met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:52

Ik heb sinds kort mn e maar heb jaren met trailer gereden met alleen b. (Lichte combi). Ben blij dat ik het heb hoor want nu kan ik gewoon met mijn eigen auto op stap maar om nu te zeggen dat ik ook maar iets geleerd heb van de rijlessen? Nee echt niet. Met aanhanger rijden leer je al doende en niet in 4 uurtjes les. Bovendien moest ik met les en afrijden op een manier rijden die onze pony niet bepaald prettig zou vinden...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:57

Ik mocht met examen rijden zoals ik met paard zou rijden. Instructeur verwachte een pittige rijstijl waarbij je het verkeer zo min mogelijk in de weg rijdt. Wat ik met name geleerd heb is met een hele brede combinatie door smalle bochten te rijden zonder stoepranden te raken. En kijken naar de uitzwaaibocht die je maakt, zodat je geen fietsers van de fiets af beukt per ongeluk haha. En hoe je oversteekt zonder fietspaden en dergelijke te blokkeren. Dus ja, op zich heb ik er wel wat aan gehad. Het zijn net kleine dingen en handigheidjes waar ik zelf niet opgekomen ben toen ik nog met B een trailer reed. Ook qua achteruitrijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:13

Tijdens de lessen voor BE krijg je idd ook de uitzwaai van de aanhanger erbij, omdat hier de wielen in het midden zitten.
De gemiddelde trailer heeft die hele uitzwaai niet door de verder naar achter geplaatste wielen.

Verder heb ik meer dat de rest van het verkeer maar rekening houd met mij.
Ik heb een paard staan dat erg snel gaat liggen als ik iets te hard door de bocht ga volgens mevrouw. Resultaat is dus dat ik kruipend door scherpe bochten rijd.
Wat de rest van het verkeer daarvan vind zal mij dan een zorg zijn.

Zelfde als rijden met een lange aanhanger, dan neem ik bij een scherpe bocht ook gewoon de ruimte die ik nodig heb, ook als ik daardoor de andere rijstrook moet gebruiken.

Met de vrachtwagen rijd ik in smalle doorgangen ook gewoon in het midden, ookal is dat een brug op de snelweg, ze wachten maar 3 tellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:13

wwillemijn schreef:
Die regel heeft wel degelijk bestaan. Heb er zelfs een x een andere auto voor gekocht. Heb elke x de RDW om advies gevraagd. Bovendien, maak je niet zo druk. Die regel geldt niet meer

Zie hier, onder het stukje 'aanhanger mag zwaarder zijn dan lege auto':

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

Die regel heeft ook nooit bestaan! De regel was en is nog steeds: het DAADWERKELIJKE GEWICHT van de trailer (=leeggewicht plus lading) mag niet meer wegen dan wat de auto mag trekken.

Dat is namelijk heel simpel art 5.18.18 van de regeling voertuigen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... ikel51818/

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:53

Ja, MTM trailer dus. Maar voor 2013 mocht je MTM trailer dan niet meer zijn dan de auto leeggewicht. Nu mag je met je B trekken wat de auto mag trekken mits je niet totaalgewicht boven de 3500 kilo uitkomt.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 02-01-15 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:57

dat is allemaal 'papieren gewicht'. daadwerkelijk gewicht is wat het weegt als je het op de weegbrug zet. Maar gelukkig mag ik nu gewoon met een trailer rijden die op papier 2500 kilo mag wegen, als ik met daadwerkelijk gewicht maar blijf onder of gelijk aan wat mn auto mag trekken :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:16

Koekeroekus schreef:
Ik heb een kennis bij de RDW. Verder moeten jullie het maar uitzoeken.

Hang er lekker achter wat je wil en ga de weg op. Als je aangehouden word of je veroorzaakt een ongeluk zijn jullie de sjaak, niet ik!

Dan mag die kennis zijn zaken wel eens updaten.

Wat jij zegt is helaas ONJUIST!
En wat 90% van de reaguurders in dit topic zet is JUIST

De regels zijn veranderd, met B rijbewijs ben je nu veel ruimer in welke aanhanger combinaties je mag rijden. Maar gezien de komst van B en B+ vermoed ik dat dit juist heel veel strenger gaat worden, alleen als je nu je B hebt, heb je beetje 'geluk', net als dat mensen vroeger E er gratis bijkregen.

Afijn, zoals zoveel mensen al vermeld hebben.
B rijbewijs:
De TOTALE combinatie mag niet meer mogen wegen dan 3500 kg, ongeacht werkelijke belading.

En dat is puur voor je rijbewijs.

Vervolgens mag je auto niet meer trekken dan waar hij technisch voor goedgekeurd is, maar dit kan ook veel MEER zijn dan dat hij zelf weegt, dat hangt nogal van de constructie van de auto af.

Het kan dus zijn dat jij een Pajero Pinin rijdt, die weegt 1200 kg, maar mag 1600 kg trekken en TTM is 1690.

Daar een 2 paardstrailer achter met ttm van 1800 kg (let op, 2 paards hebben standaard een hogere TTM!), maar beladen met 2 pony's waardoor je op werkelijk gewicht van 1600 kg zit.

Dat mag dan dus WEL met B rijbewijs. De TTMS samen zit je op 3490, precies goed dus.
De Pajero had hem met 2 paarden niet mogen trekken, maar met 2 pony's net wel. En dan trek je dus iets wat zwaarder is dan de auto.

Vroegaahhh was dat idd anders. En dan had je; Koekeroekus; idd gelijk, maar de regels zijn veranderd!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:26

Toegestane massa, daar moet je naar kijken. Dus in jouw berekening moet je wel die 1800 kilo gebruiken. Als je dan boven de 3500 kilo uitkomt moet je dus E hebben. Alleen bij E rijbewijs gaat het om echt gewicht. Bij B moet je naar papieren gewicht kijken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:59

wwillemijn schreef:
Toegestane massa, daar moet je naar kijken. Dus in jouw berekening moet je wel die 1800 kilo gebruiken. Als je dan boven de 3500 kilo uitkomt moet je dus E hebben. Alleen bij E rijbewijs gaat het om echt gewicht. Bij B moet je naar papieren gewicht kijken.

Dat doet Toydoll ook. Zij kijkt naar de MTM van zowel de Pajero (1690) als de trailer (1800), waardoor het samen op 3490 komt. Dit blijft onder de 3500 en mag dus met een B rijbewijs gereden worden. De Pajero mag 1600 trekken. Als je de trailer dus laadt met twee pony's ipv paarden, geld daarna het werkelijke gewicht. Het papieren gewicht was namelijk al oke. Als het werkelijke gewicht van de trailer vervolgens onder de 1600 kilo blijft (er in ieder geval niet boven komt), mag je deze combinatie dus met een B rijbewijs (en de Pajero) rijden.

Net uitgezocht voor een caravan weliswaar. Onze auto heeft een MTM van 2100 kg (Passat station) en de caravan een MTM van 1300 kg. Mogen we dus rijden met ons B rijbewijs. Nu is een caravan anders rijden dan een trailer met levende have, daar is geen twijfel over mogelijk.

viallie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:33

Oke dank jullie wel voor alle reacties maar ik moet dus gewoon mij. E rijbewijs halen omdat het een 2 paards trailer is en de auto maar 1200 kg mag trekken. Ik ben er wel veel wijs uit geworden. Alleen sommige regels zijn wel een beetje krom

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 02:43

Zet die trailer incl paard maar eens op de weegbrug, zou zomaar eens flink zwaarder kunnen zijn dan 1200 kg, dan kun je je E wel gaan halen maar mag je er alsnog niet mee rijden.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 04:30

Als je het rdw belt en de kentekens doorgeeft dan weet je het precies..

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 05:03

viallie11 schreef:
Oke dank jullie wel voor alle reacties maar ik moet dus gewoon mij. E rijbewijs halen omdat het een 2 paards trailer is en de auto maar 1200 kg mag trekken. Ik ben er wel veel wijs uit geworden. Alleen sommige regels zijn wel een beetje krom

Ik adviseer iedereen die met een aanhanger de openbare weg op gaat een E achter B rijbewijs te halen.
Met een trailer, caravan, vouwwagen of weet ik veel wat is echt anders rijden dan zonder aanhanger!

Zeker wanneer het levende have betreft, ik snap niet dat ze daar niet extra aandacht aan geven bij rijlessen want persoonlijk vind ik het wel een enorm verschil of je met 2 paarden in een trailer achter je auto rijd of dat je met een bankstel op een karretje de weg op gaat.
Maar goed dat is een ander verhaal.

Ts. Haal gewoon je E achter B en voorkom gezeur.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 07:04

cissy schreef:
Zet die trailer incl paard maar eens op de weegbrug, zou zomaar eens flink zwaarder kunnen zijn dan 1200 kg, dan kun je je E wel gaan halen maar mag je er alsnog niet mee rijden.

Waarom mag je dan alsnog niet met de trailer rijden?

Laatst sprak ik iemand die beweerde dat E eigenlijk gewoon afgeschaft is. Dat het voor de rijscholen alleen maar was om extra centen binnen te halen. Geloof dat deze man zich niet helemaal goed verdiept had haha.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 07:38

Koekeroekus schreef:
cissy schreef:

Laatst sprak ik iemand die beweerde dat E eigenlijk gewoon afgeschaft is. Dat het voor de rijscholen alleen maar was om extra centen binnen te halen. Geloof dat deze man zich niet helemaal goed verdiept had haha.

Het is jammer dat je het topic vol blijft stoppen met onwaarheden. Dit zijn serieuze dingen die al verwarrend genoeg zijn.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:02

Ik zeg toch ook duidelijk dat dat niet klopt of niet dan?

Verder stel ik een vraag en ga ik er niet inhoudelijk op in, niks mis mee dacht ik zo! Verder blijf ik bij mijn eigen standpunt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:35

Het gaat niet alleen over dit bericht. Je verward het alleen maar meer voor de mensen die het niet precies weten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:49

Wat voor informatie geef ik nou echt zo verkeerd dan?

Alleen maar dat ik ooit geleerd heb dat je werkelijke gewicht niet zwaarder mag zijn dan de auto. Al zou het mogen dan moet je jezelf nog af vragen of je dat wel wil.
De rest van al dat geneuzel ben ik het roerend mee eens.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:52

Ts bedenk ook dat als je je E rijbewijs hebt of je dit om laat zetten in B+ of laat staan als E. Met B+ mag je tot 4250 trekken totale combinatie en het E rijbewijs tot 3500 trekken totale combinatie.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:53

Koekeroekus schreef:
Dus als ik met mijn auto, trailer en paard onder de 3.500 kilo ben hoef ik geen E rijbewijs?

Pas op mensen! Dit klopt niet! De combinatie mag inderdaad niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Maar, nu komt de maar. Hij gewicht wat je daadwerkelijk gaat trekken, dus paard plus gewicht trailer. Mag niet zwaarder zijn dan de auto! Dus als jouw auto maar 1200 kg weegt mag je dus ook niet meer trekken dan 1200 kg ook al mag hij meer trekken.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:55

Jennyj01 schreef:
Koekeroekus schreef:
Dus als ik met mijn auto, trailer en paard onder de 3.500 kilo ben hoef ik geen E rijbewijs?

Pas op mensen! Dit klopt niet! De combinatie mag inderdaad niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Maar, nu komt de maar. Hij gewicht wat je daadwerkelijk gaat trekken, dus paard plus gewicht trailer. Mag niet zwaarder zijn dan de auto! Dus als jouw auto maar 1200 kg weegt mag je dus ook niet meer trekken dan 1200 kg ook al mag hij meer trekken.

Wat is je punt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:04

Koekeroekus schreef:
cissy schreef:

Lees die links naar de wetgeving nou, dan hoef je deze vraag niet te stellen!

Je mag NOOIT meer gewicht aan je trekhaak hangen dan wat de auto (of de trekhaak) mag trekken. Regeling voertuigen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:08

@koekeroekus mijn punt is dat je hier dingen loopt te verkondigen die niet juist zijn. En daardoor het nog veel lastiger maakt voor de mensen die, net als jij, het ok niet goed weten.