BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:29

Ik ben niet van plan om mijn C rijbewijs te halen, denk niet dat ik dit ooit nodig zal hebben.

Ik denk inderdaad dat oefenen voor ik ga lessen wel even een goed idee is! ik ga eens kijken of ik ergens een karretje kan lenen ofzo!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:32

Als het goed is mag ik vrijdag of zaterdag beginnen!!

SPANUUNNNDDD :j *\o/* *\o/*

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:55

Nou ik heb mijn 1e les gehad van 2 uur! Ging best heel goed, had er wel gevoel voor zij hij. Maar ik snap dat naar links en rechts sturen niet, want ik weet het verschil tussen links en rechts nooit zo snel gelijk :') Maar op gevoel ging het wel best goed! heb ook al af en aan gekoppeld en recht achteruit gereden en een paar bochtjes gereden

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:00

Ik kan totaal niet autorijden vind ik zelf :Y) maar moest toch echt eigenlijk met E hebben.

Gewoon afspraak gemaakt, ik vond zelf me proefles enorm goed gaan (wauw zie je mij gaan met dit ding 8-) ) maar geloof dat de instructeur niet zo gecharmeerd was. Ik krijg het hoogste pakket met 2 extra lessen, (10 in totaal), maar heb na 6 lessen mogen afrijden! Ik kon er eerst niks van, hele tijd dat ding haaks erop of de verkeerde kant op :Y)

Ineens had ik de slag te pakken en stuurde ik hem overal in 1x zo in, geen probleem. Geslaagd met vlag en wimpel :D

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:55

Hmmm, ik zou eigenlijk ook wel m'n E-rijbewijs willen halen, gewoon omdat dat makkelijk is voor de toekomst. Nu heb ik m'n B al een aantal jaar in the pocket, maar heb 5x := moeten afrijden voordat ik hem eindelijk had, dus nu ben ik licht panisch geworden voor afrijden. Was allemaal een beetje een traumatische ervaring :') dus dat is iets wat me heel erg tegen houdt nu; weer dat gezeik...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 13:13

Ze zeiken met het kar rijbewijs veel minder hoorde ik :) dus daar zou ik je niet heel druk om maken :)

Jeroenschot

Re: BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:57

Ze weten het bij het instappen al. Als jij niet keurig je bochtje rijd of 5x steekt ipv 4 bij wijze van zal hun een worst wezen. Gaat erom dat het gewoon veilig gebeurd

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:01

Oh, gelukkig maar! Dan ga ik me toch maar een beetje orienteren!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:15

Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om als ik wat meer gespaard heb mijn e rijbewijs te gaan halen.
Maar wat is wijsheid? Losse lessen of zo'n dag opleiding?
Ik rij inmiddels al bijna 5 jaar zeer regelmatig auto. Eerst 3,5 jaar geschakeld, nu een automaat. Maar het schakelen zit er goed in. De hellingproef moet ik wel even oefenen, die doe ik nooit maar heb ik met mijn rijlessen destijds nooit gedaan. Maar ik heb een schakelauto waarmee ik dat kan oefenen.

Ik heb alleen geen auto en aanhanger om zelf op eigen terrein vast wat te oefenen met manouvreren enzo. Daarom vroeg ik me af of een dagopleiding wel handig is omdat ik echt 0,0 ervaring heb met een aanhanger rijden.

Wat zouden jullie adviseren?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:30

geen dag! Duurt ontzettend lang en dan ben je al je concentratie kwijt. Mijn rijlessen voor me E waren ik een automaat, ideaal!! Ook geen hellingproef hoeven doen hoor.

Zoek naar een rijschool die E geeft in een automaat :D

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:32

Ik heb hem overigens gehaald bij de weerd, die zit ook in zwolle zie ik. Even een belletje naar doen of die daar ook in een automaat is? In apeldoorn iig wel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:11

Maar in automaat, krijg ik dan wel een E rijbewijs voor schakel? Want mijn automaat kan niets trekken. De auto die ik kan gebruiken voor een trailer is schakel en als ik later groot ben neem ik waarschijnlijk schakel. Zit daar verschil in qua rijbewijs, automaat of schakel?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:23

Je kan het ook in twee ochtenden doen. Dat leek me beter dan in 1 dag.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:26

Het rijden zelf is een fluitje van een cent, die kar komt wel achter je aan en je moet even wat ruimer insturen en er rekening mee houden dat je 2 keer zo lang bent.
Bochtjes achteruit ed, is iets wat ik echt op gevoel moet doen. Zodra mijn rij instructeur mij ging vertellen hoe ik moest sturen en ik daarover na ging denken, dan ging alles echt compleet mis.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:28

eilleen333 schreef:
Maar in automaat, krijg ik dan wel een E rijbewijs voor schakel? Want mijn automaat kan niets trekken. De auto die ik kan gebruiken voor een trailer is schakel en als ik later groot ben neem ik waarschijnlijk schakel. Zit daar verschil in qua rijbewijs, automaat of schakel?

Ja zeker! Je hebt je gewone rijbewijs voor schakel al, ik heb ook examen in E gedaan en dat is gewoon prima

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:37

Ik ga binnen kort ook beginnen. De combinatie is inmiddels compleet en volgens mij mag ik ook zonder rijbewijs op pad maar een paar lessen is niet verkeerd. En met BE hoef je niet te rekene. Of je er mee mag rijden. Ook wel zo fijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:25

Ja precies. Wil in geval van nood gewoon de auto van mijn vader ophalen en er een trailer achter knuppen. Maar nu mag ik daar dus niet mee rijden.
Het is gewoon handig om te hebben en de kosten viele me reuze mee als ik eerlijk ben. Dus dan toch maar dat papiertje halen. Scheelt me een fortuin aan paardentaxis;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:32

Ik had tijdens het lessen ook een combinatie thuis staan waar ik met mijn B mee mag rijden(en daar ik nog steeds met veel plezier in). Ik merkte dat ik het prettig vond om extra te oefenen tussen de lessen, dat was dus mogelijk door die combinatie die ik had staan.
Om dezelfde reden als jullie heb ik ook mij E gehaald, ik wil er niet overna hoeven denken of ik dat nog mag rijden qua gewicht/lengte.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:35

Ik ben nu aan het pannen wanneer ik mag afrijden, maar dat gaat nog niet zo heel soepel haha :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:49

Ik heb vandaag, in een keer, mijn E rijbewijs gehaald! Ik begon om half 8 en toen ik goed en wel de kar er achter had geknupt bleek de auto een fout melding te geven, dus moest ik naar de garage. Daar gewacht met mijn instructeur en wat theorie gedaan, toen deed de auto t weer perfect en konden we gaan rijden, ging helaas super slecht en de moed zonk me al in de schoenen, maar toen in een keer kreeg ik het door (een klein uurtje voor t examen) en heb ik het examen gewoon zonder opmerkingen gehaald!!

Ik moest gewoon wat rond rijden en recht achteruit rijden tot het ''los punt'' en mocht zelf kiezen welke kant ik een bocht wilde rijden en de kar omdraaien, dus het viel me hartstikke mee!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:00

Esther43 schreef:
Ik heb vandaag, in een keer, mijn E rijbewijs gehaald! Ik begon om half 8 en toen ik goed en wel de kar er achter had geknupt bleek de auto een fout melding te geven, dus moest ik naar de garage. Daar gewacht met mijn instructeur en wat theorie gedaan, toen deed de auto t weer perfect en konden we gaan rijden, ging helaas super slecht en de moed zonk me al in de schoenen, maar toen in een keer kreeg ik het door (een klein uurtje voor t examen) en heb ik het examen gewoon zonder opmerkingen gehaald!!

Ik moest gewoon wat rond rijden en recht achteruit rijden tot het ''los punt'' en mocht zelf kiezen welke kant ik een bocht wilde rijden en de kar omdraaien, dus het viel me hartstikke mee!

Goed zo!!!

Ik hoop het er ook zo van af te brengen. Ik heb via vakantieveilingen ook een dagcursus aan de haak gesleept. 30 januari mag ik op!

Wat voor theorievragen heb jij gehad?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:20

Ik had vragen over hoe lang de combinatie was, hoeveel de auto mocht trekken, hoe zwaar de kar was, hoeveel er dan in de kar mocht aan lading, hoe de lading verdeeld moet zijn en over de druk op dat koppel stuk. Maar dat verteld je instructeur gewoon van te voren en t staan allemaal in de papieren die je er bij mag hebben haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:28

Ik meld me hier ook weer even ^^
Heb voor mijn verjaardag van mijn lief, ouders en schoonmama een tegoedbon gekregen voor een e achter b rijbewijs :D van de week eens rond gaan bellen naar rijscholen her en der, eens kijken hoe en wat. Mijn vriend zei dat er ook een e+ rijwebijs bestaat, waarmee je nog meer zou mogen trekken. Iemand daar al eens van gehoord?
Gefeliciteerd trouwens, Esther :D ik hoop dat het bij mij net zo mag gaan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:42

Er is wel een B+ rijbewijs. Daarna een E.
Van E+ heb ik nog niet gehoord.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:33

Pluttersput schreef:
Ik meld me hier ook weer even ^^
Heb voor mijn verjaardag van mijn lief, ouders en schoonmama een tegoedbon gekregen voor een e achter b rijbewijs :D van de week eens rond gaan bellen naar rijscholen her en der, eens kijken hoe en wat. Mijn vriend zei dat er ook een e+ rijwebijs bestaat, waarmee je nog meer zou mogen trekken. Iemand daar al eens van gehoord?
Gefeliciteerd trouwens, Esther :D ik hoop dat het bij mij net zo mag gaan!

Nope, er bestaat inderdaad geen E+. Je hebt B+ (code 96) en dat geeft dezelfde rechten als B-rijbewijs met als verschil dat de optelsom van TMM auto + TMM aanhanger 4250kg mag zijn (in plaats van 3500kg)

Zoals de regels nu zijn, is de opleiding voor B+ en E hetzelfde en kies je achteraf voor een van beide. Voor nu kun je dus zeggen dat alleen sukkels voor B+ kiezen. Je hoeft echter geen raketgeleerde te zijn om aan te zien komen dat dat ergens in de toekomst verder uitgesplitst gaat worden, zoals dat met het vrachtauto- en busrijbewijs gebeurt is en op een iets andere wijze ook bij het motorrijbewijs.