Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:11

TS zat gewoon met een vervelende situatie in haar maag, noemt geen stalnaam of naam van paard of eigenaresse, maar vertelt gewoon de situaties die ze heeft meegemaakt en vraagt zich oprecht af wat ze hier nu mee moet :)

TS heeft zoals ik het lees weinig ervaring met "bitloos" en heeft de indruk gekregen dat de stalgenoot problemen heeft door het bitloze rijden, dat ze daardoor niet genoeg controle heeft.

Dan krijg je dus de situatie als TS dit ter sprake brengt omdat ze graag wil helpen, dat stalgenoot denkt: daar heb je weer zo'n betweter die geen verstand heeft van "bitloos" en het afkraakt en vindt dat ik maar met een bit in de mond moet gaan trekken als paard hem peert, want dat zal vast beter helpen :roll:

En als stalgenoot dan uitlegt dat ze geen bit wil gebruiken, denkt TS weer dat stalgenoot juist degene is die eigenwijs is.... en zo vinden ze elkaar maar een een beetje een eigenwijze, onnozele betweter :P

TS had haar visie op het probleem mischien beter niet kunnen plaatsen want daardoor gingen andere bokkers ook weer aannames doen. En het maakte inderdaad niet echt uit voor de vraag: zal ik nog met deze combinatie samen buiten gaan rijden.

Maar TS heeft het ongetwijfeld niet slecht bedoeld, wilde stalgenoot graag helpen en niet laten vallen.... anders zou ze er niet zo mee zitten :(:)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:12

Ik wil ook even reageren omdat ik deze combinatie regelmatig samen zie. Het weekend weg wat wordt aangehaald, stond ze ook bij mij op stal.

M. is een meid met die ontzettend veel van haar paard houdt.
Ze doen ook heel veel grondwerk doet om de band, het vertrouwen maar ook het technische gedeelte daarmee te verbeteren. Daarbij krijgen ze ook regelmatig les onder het zadel.

Van een paard waar je eigenlijk niet veel mee kon (ik heb het ongeveer twee jaar terug ook een aantal keer gereden), is ze naar een open paard gegaan. Onlangs heb ik de fjord weer een keer voor haar gereden en ik voel heel veel verschil. Van stug en lomp is ze naar licht en gevoelig gegaan. Dat was overigens in de bak.
Ik vind het echt super dat ze samen zo ver zijn gekomen!

En voor wat betreft het onhandelbare gedrag: M. is zich zeker wel bewust van hoe gevaarlijk deze situatie was. We hebben het meerdere keren uitvoerig besproken en dingen samen uitgesloten. Ze gaat nu ook medische dingen proberen uit te sluiten dmv de arts die op korte termijn langs komt en oa de tanden gaat checken. Het zadel is onlangs uitvoerig nagekeken.
Ze heeft nu ook wel een soort plan van aanpak gemaakt hoe ze om moet gaan met dit probleem en ook zij weet: veiligheid gaat voor alles. Het is dus een beetje banketstaaf dat ze hier wordt afgeschilderd als iemand zonder verantwoordelijkheidsgevoel. Als er iemand is die overal goed over nadenkt, is zij het wel.

En terug naar je vraag: als jij het gevaarlijk vindt om met deze combinatie op stap te gaan, dan doe je dat toch niet?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:15

Ik kan TS wel begrijpen.

Ze is zelf wat onzeker en blij nu haar paard goed onder controle te hebben .

M weet goed wat ze wil, maar houdt weinig rekening met TS .
Blijft TS vragen stellen over dingen en vragen om buiten te rijden terwijl ze zou moeten zien dat TS er onzeker van wordt.

Eeerlijk gezegd zou het mij geen biet kunnen schelen waarom een paard vervelend doet op buitenrit maar zolang dat gedrag er is, gaat diegene niet met mij mee.
Mensen die geen controle over hun dier hebben moeten dat eerst maar zelf oplossen .

Ik heb niks tegen bitloos,boomloos en ijzerloos maar je mag er geen dieren en andere mensen mee pijn doen of in gevaar brengen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:16

Wat heb jij een super paard, dat ie in ieder geval keurig naar je blijft luisteren. Dat moet toch een goed gevoel geven!

Verder inderdaad niet meer met haar rijden..
Ik krijg altijd een beetje de kriebels als men zegt 'een bit doet pijn' in zulke situaties.. Een auto die tegen je paard opknalt dan? Veiligheid lijkt me belangrijker. En daarbij, hij heeft geen ontzag voor zo'n bitloos hoofdstel schijnbaar..

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:16

Het is zoals pmarena het zegt. Verder kunnen jullie mijn vorige post lezen.
Het was niet mijn bedoeling om haar zwart te maken als iemand zonder verantwoordelijkheid gevoel. En ik denk er ook goed over na omdat ik ook niet wil dat er ongelukken komen.

berdien85 lees even goed, we zijn al stapje verder ;) :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:21

Sorry ik lees inderdaad nu de rest.. :P

Ik blijf wel bij mijn mening..
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 22-10-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishCold

Re: Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:21

Geeft niet :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:22

Buitenrijden is de ultieme test of je je paard onder controle hebt.
Dan blijkt of al je training en de band met je paard optimaal is.

Bij M is dat nog niet het geval, paard ruikt vrijheid en peert hem.

Ik zou bij zo'n paard een handrem monteren, losjes rijden bij braaf gedrag maar gelijk lomp bij misgedrag.
Bij fjorden zeker, moet je duidelijk zijn.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:24

Dat doet M ook wel zoals ik haar zie rijden. Dit ging meer puur om mij zelf, omdat ik niet wil dat ik weer terug bij af ben straks mijn mijn knol.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:30

Ik lees nergens in dit topic dat ts M zwart aan het maken is. Ze noemt geen stal en geen naam van haar stalgenootje. Maar vraagt zich gewoon iets af.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:39

Hoewel er geen naam van paard, stal of ruiter genoemd word zijn er hier toch al 2 bokkers die M herkennen in dit verhaal. Wellicht omdat wij de totale situatie kennen. Maar ik gok dat andere stalgenoten en mensen die haar niet eens heel direct kennen haar ook herkennen, zonder dit verhaal al gehoord te hebben. Denk dat daar toch net teveel informatie voor genoemd wordt.
Tip die ik citroen dan ook wil geven is om de volgende x de niet relevante info weg te laten en het bij de vraag te houden die je wilt stellen. hoewel het misschien niet je bedoeling was om M hier zwart te maken komt M hier niet over zoals ze is....

Wanneer je echt een oplossing hier zou willen zoeken voor het probleem dat een ander met een paard heeft zal je dit met die persoon moeten bespreken. Dan kan ook daadwerkelijk haar kant van het verhaal vertelt worden. Wat toch best handig is. Zij weet immers het beste wat er gebeurd en welke oplossingen er al gezocht zijn. Wellicht dat m hier best open voor had gestaan als je dit met haar besproken had.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:41

jojootje84 schreef:
Hoewel er geen naam van paard, stal of ruiter genoemd word zijn er hier toch al 2 bokkers die M herkennen in dit verhaal. Wellicht omdat wij de totale situatie kennen. Maar ik gok dat andere stalgenoten en mensen die haar niet eens heel direct kennen haar ook herkennen, zonder dit verhaal al gehoord te hebben. Denk dat daar toch net teveel informatie voor genoemd wordt.
Tip die ik citroen dan ook wil geven is om de volgende x de niet relevante info weg te laten en het bij de vraag te houden die je wilt stellen. hoewel het misschien niet je bedoeling was om M hier zwart te maken komt M hier niet over zoals ze is....

Wanneer je echt een oplossing hier zou willen zoeken voor het probleem dat een ander met een paard heeft zal je dit met die persoon moeten bespreken. Dan kan ook daadwerkelijk haar kant van het verhaal vertelt worden. Wat toch best handig is. Zij weet immers het beste wat er gebeurd en welke oplossingen er al gezocht zijn. Wellicht dat m hier best open voor had gestaan als je dit met haar besproken had.

Je had zelf ok gewoon ts kunnen aanspreken via pb in plaats van hier zo op door te gaan waardoor het verhaal groter word dan het eigenlijk is.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:43

Ik heb geprobeerd met haar te praten. Lukt niet. Want dan gaat het over het bit of geen bit, wat ik niet belangrijk vind, maar de situatie zelf! Ik wil niet weer vanaf 0 beginnen met het buiten rijden met mijn paard. Ook heb ik aangegeven dat ik wil helpen maar ik niet weet hoe. Ik heb ook me handen vol aan mijn eigen paard en het buiten rijden.

Snappen jullie nu nog steeds niet dat het omdat de situatie in zijn geheel gaat en om het feit dat ik niet wist wat te doen. Niet om het bit of whatever. Word er nu wel beetje moe van zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:47

Ik ben het eigenlijk wel met Bliver eens Jojootje84. Het is leuk dat jij vind dat M 'zwartgemaakt' wordt of dat M negatiever wordt afgeschilderd dan ze is, maar als TS dit gevoel heeft, dan mag zij dit toch prima kenbaar maken? Als ze d'r F had genoemd en het woordje Fjord had genoemd had ze het ongetwijfeld ook verkeerd gedaan en had jij d'r alsnog herkend. Ik begrijp van de posts van TS dat ze prima heeft geprobeerd om dit kenbaar te maken bij M, maar als M daar niet naar 'wil' luisteren snap ik dat de lol er ook wel een beetje af is, en dat je dus vraagt of het nou aan TS ligt of niet.

Ik rijd zelf nu ook niet meer, maar vond het ook afschuwelijk om met ruiters op pad te gaan die met alles al gingen gillen 'daar doet ie vreemd, dus ik durf niet erlangs want anders moet ik 'm pijn doen en dat is heel zielig'. Dan snap ik dat, als je zelf net je paard weer onder controle hebt en je net het plezier in rijden weer terug hebt, dat je geen zin hebt in vluchtgedrag van je paard door de spanning van je mederuiter, maar dat zal dan misschien aan mij liggen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:47

Ik wilde het beeld over M recht zetten en laten zien dat er meer kanten aan een verhaal zitten, dat kan niet in een PB...
Ik zou bovenstaande ook niet alleen aan TS willen mee geven maar aan iedereen.

En verder snap ik heel goed dat TS de vraag stelt die ze wilde stellen.

maar goed. Ik hoop iig dat mijn post en die van Willeke het beeld over M positief bij stellen en verder lijkt het mij niet de bedoeling daar verder een discussie over door te gaan...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:51

Die wel of geen bit discussie wordt aangewakkerd zodra je het over bitloos hebt, dat is nu eenmaal zo. Door de overige bokkers en door een aantal opmerkingen van TS werd die M wel anders afgeschilderd dan dat nu wordt gedaan door de anderen, dus op zich vind ik het wel logisch dat het in het topic geplaatst wordt i.p.v. PB. Verhaal heeft altijd 2 kanten.

Voor de uitkomst maakt het niet uit, als TS zich er niet prettig bij voelt of zelfs bang wordt van die situaties, dan moet je dus voorlopig niet meer samen gaan rijden.
Wat mij dan weer interesseert is hoe we M eventueel nog kunnen helpen qua tips.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:54

Ik denk dat M niet heeft gemerkt of, zo had gevoelt, dat ik er over probeerde te hebben. Misschien was ik onduidelijk. Maar ik heb het zeker geprobeerd. Ik ben geen held om over dingen te praten die een ander misschien anders had moeten doen of wat dan ook. Ik probeer soms zo goed mogelijk iets te vragen of uit te leggen dat ik daardoor onduidelijk word. MAAR ik heb vaak zat gezegd, van de week terwijl ik er op zat dat ik dit niet leuk vind, gevaarlijk vind, niet weet wat ze met deze situatie aan moet. En dat ik het liefst terug ging naar stal. Maar ja een paard haar of zijn zin geven was ook geen optie, toen hebben we er maar een kleiner rondje van gemaakt.

Ik moet toch duidelijk zijn in mijn openingspost? Jeetje als ik er niet had bij gezet dat ze bitloos werd gereden dan had ik daar later wel commentaar over gekregen. Het is ook nooit goed.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:58

Nou hoe je het went of keert; M heeft het paard niet onder controle buiten.
En kan me goed voorstellen dat ts hiermee in haar maag zit.
Kan uit haar post wel opmaken dat ze M niet wil kwetsen, anders had ze gewoon keihard kunnen reageren naar M.
Dat jullie haar kennen zal dan best wel zo zijn, maar imo, probeert ts het netjes te verwoorden.
Dat jullie de achtergrond van M met haar paard kennen doet verder eigenlijk niets af aan het feit dat hij buiten niet onder controle is.
Ts; duidelijk zijn en voor jezelf en je eigen paard kiezen. Geloof dat ik las dat je dat had gedaan, goed zo!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:01

Ja, en daar ging het om en dat probeer ik nu ook duidelijk te maken. Het ging om tips voor mij zelf wat IK, lees nu goed, dat IK weet wat ik moet doen in zo's situatie. Gaat dus puur om mij zelf omdat IK niet wist wat te doen.

Niet om bit wel of niet niet om zwart te maken. GEWOON om MENINGEN te horen te krijgen zodat ik zelf kan kijken wat ik doe.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:06

Feit dat zelfs zonder Namen de persoon met het probleem wordt (h)erkend.

Het "beschermen" van M door kennissen is daarom gewoon lachwekkend.

M wordt niet zwart gemaakt.

Het probleem dat M haar paard niet onder controle heeft op buitenrit is duidelijk een feit!

En als deelnemer in het verkeer zou ik het prettig vinden als kennissen van M haar voorlopig weerhouden om buitenrit te maken waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Belachelijk dat ze er niet zelf gelijk mee is gestopt.

Voor de ts, vooral niet met haar meer gaan rijden tot ze haar paard wel onder controle kan krijgen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:10

Hier mag een slotje op van mij apart. Het verhaal word groter gemaakt dan het is.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:14

Word wel gezellig daar op stal :')

TS maakt goede keuze door niet met haar naar buiten te gaan. En M kan en mag het overige verkeer niet in gevaar brengen. Als het verzekeringswerk word ben je de Sjaak.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:40

sneeuwpop schreef:
Feit dat zelfs zonder Namen de persoon met het probleem wordt (h)erkend.

Het "beschermen" van M door kennissen is daarom gewoon lachwekkend.

M wordt niet zwart gemaakt.

Het probleem dat M haar paard niet onder controle heeft op buitenrit is duidelijk een feit!

En als deelnemer in het verkeer zou ik het prettig vinden als kennissen van M haar voorlopig weerhouden om buitenrit te maken waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Belachelijk dat ze er niet zelf gelijk mee is gestopt.

Voor de ts, vooral niet met haar meer gaan rijden tot ze haar paard wel onder controle kan krijgen.

Ik snap de verbinding tussen de eerste en tweede zin niet zo logisch? Maar ben blij dat je om me kunt lachen :D

Jij weet helemaal niet of ze er nog steeds mee doorgaat sinds de linke situatie van maandag. TS zegt van wel, maar is dus ook niet op de hoogte. En juist dáárom zijn er mensen die de TS verdedigen gezien ze dat zelf niet kan doen. TS heeft dus wel verantwoordelijkheidsgevoel.

Ennee... Vanwege de opsomming met uitspraken die de eigenaresse gedaan heeft maandag, vind ik dat ze behoorlijk lomp wordt weggezet. En zo is ze dus niet.

Het is jammer dat er zo afgeweken wordt van de oorspronkelijke vraag waar de TS mee kwam. Maar dat komt wel door de TS zelf die er dingen bij haalt als bitloos, niet passend materiaal ed.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:48

Ben het met sneeuwpop eens, het wordt in de OP heel simpel gesteld, discussie gesloten, toch?

Die lijst met uitspraken, tja...

Maar een hoofdstel dat afglijd duidt wel degelijk op niet passend tuigage (past wel niet in het topic), niet erg aangezien volgens willeke(?) werd verteld dat de zadelmaker al grondig naar het tuig heeft gekeken. Overigens als het hoofdstel nog niet past zou M het kunnen combineren, heb zelf een pony hoofdstel met Shetlander neusriem :')
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 22-10-14 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:52

Inderdaad Willeke. Wat doet de optoming ertoe in dit verhaal?

Het feit is dat M haar paard niet 100% onder controle heeft, maar daar vrede mee heeft omdat ze er blijkbaar mee om kan gaan.
Feit is ook dat TS of haar paard dat niet kunnen en er anders mee omgaan.

Voor beiden is wat te zeggen, mar TS vraagt hier om advies voor haar en haar paard, niet om meningen over M.

Ik ken je gevoel ontzettend goed. Ik heb ook een lange weg naar buiten rijden gehad en vertrouw mijn paard inmiddels zo dat ik alleen met hem op pad ga. Sterker nog, inmiddels ga ik liever alleen, tenzij ik zeker weet dat degene die meegaat een brave heeft. Mijn brave buitenrijpaard verandert namelijk in een neuroot als er een neuroot bijloopt. En dat wil ik niet. Mijn keuze zou dan ook zijn om niet met een paard als de fjord van M buiten te gaan rijden. Ik rijd buiten voor mijn ontspanning en niet om mijn eindelijke brave paard weer in een neuroot te doen veranderen. Dat is míjn goed recht en ook de jouwe.
En dat zegt niets over de kunde en keuzes van M. :)