Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:16

Rowdine schreef:
Heb jij dat zelf aangegeven voor je begon?
Of heb je dit vastgelegd in een contract?
Zo nee, eigen schuld en dus niet zeuren. Je hebt gebruik mogen maken van een paard, en daarvoor logischerwijs betaald.

Ja, wat jij wil, ik zeur :') We hebben afgesproken dat ik het paard zou rijden tot ze het zelf weer helemaal kon. Dit kon ze uiteindelijk, zonder het mij te vertellen. Dit in verband met betalen.

Anoniem

Re: Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:25

Wat ik mis in dit verhaal is hoe oud is het paard? De aanname dat het paard alleen maar meer waard is geworden is natuurlijk onzin. Wanneer het paard nu 14 of ouder is, maakt het bijna niks uit of hij Z is geweest. Die paarden leveren toch niks op als je ze verkoopt. Of het moet een hele goede zijn. Maar de TS schreef dat het een aparte is dus heel veel zal hij niet opbrengen bij verkoop.

Daarbij ga je er nu aan mee betalen (hoeveel?) dat vind ik ook erg veel mee spelen in het verhaal of je het uberhaupt kunt maken om een verkoop percentage te vragen. Daarbij moet je niet vergeten dat de eigenaar dit paard gekocht heeft en jaren heeft onderhouden. Vaak valt de verkoop prijs daarbij in het niets. En legt de eigenaar er alleen maar op toe, terwijl jij jaren gratis heb kunnen rijden!!!

Als eigenaar zou ik er niet eens over nadenken je een percentage te geven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:33

PowerReiner schreef:
Als ik een paard ga bijrijden investeer ik in lessen om zowel mijzelf als het paard te verbeteren.

Dat vind ik echt onzin.
Een manegepaard wordt echt niet beter van de lessen anders zouden dat toppaarden moeten zijn...
Lessen zijn puur voor jezelf om beter te gaan rijden. Vind het zelfs wel zo eerlijk tegenover het paard, dat je niet steeds dezelfde fouten blijft maken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:39

sneeuwpop schreef:
PowerReiner schreef:
Als ik een paard ga bijrijden investeer ik in lessen om zowel mijzelf als het paard te verbeteren.

Dat vind ik echt onzin.
Een manegepaard wordt echt niet beter van de lessen anders zouden dat toppaarden moeten zijn...
Lessen zijn puur voor jezelf om beter te gaan rijden. Vind het zelfs wel zo eerlijk tegenover het paard, dat je niet steeds dezelfde fouten blijft maken.

Wie heeft het dan over manegepaarden? Tuurlijk worden die niet beter, die krijgt morgen gewoon weer iemand anders op zijn rug die het heel anders doet en het beestje gewoon rondtrekt.
Ik heb het over particuliere paarden die wel degelijk verbeteren met training, en zoals eerder gezegt bedoel ik daarmee privé les van een trainer. Geen manegelesjes.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:44

Maar dan nog...hangt echt niet alleen af van verschillende ruiters hoor, maar juist van het niveau van de ruiter en ook nog die van de instructeur.

Jij groeit van de les, bij het paard hangt het af van de ruiter of hij beter of minder gaat lopen. Dus als jij af stapt kan een andere ruiter hem ongeacht jouw lessen beter of slechter rijden. Heeft niks met jouw lessen te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:55

Lante schreef:
Onzin, als je hobbyruiter bent en geen eigen paard hebt, dan mag je jezelf in de handjes knijpen als je een kwaliteitsvol paard tot je beschikking kunt krijgen waarmee je tegen geringe kosten je hobby kunt blijven uitvoeren en jezelf kunt blijven ontwikkelen tot hoog niveau zonder dat het paard verkocht wordt. Profs worden betaald, maar daar wordt ook wel even wat anders van verwacht.

Als jij onder hobbyruiter een veredelde rondhobbelaar bedoeld dan heb je gelijk. Ik ken ze ook wel maar daar zit echt nog een laag tussen. Meisje bij ons uit de buurt is zo'n hobbyruiter. Kreeg een paard aangeboden om door te rijden, man had het dier als veulen gekocht en wilde hem verkopen.
Meisje kan verschrikkelijk goed en met veel gevoel jonge paarden opleiden en ook hier had het resultaat. Paard ging voor heel veel geld naar het buitenland nadat zij hem een jaar had gereden. Ze hoefde niets te betalen maar was minstens vijf keer per week met het paard bezig en reed hem binnen een paar maanden, van B naar M startgerechtigd. Eigenaar heeft haar 5000 euro gegeven want door haar manier van rijden en natuurlijk het talent van het paard heeft hij heel veel verdiend. Ook heeft hij samen met haar weer een paar jonge paarden aangeschaft om over een poos te beleren.
Ts, als ik het god begrijp betaal jij wat wedstrijden betreft al alles zelf, knhs, lidmaatschap rijvereniging, wedstrijden, lessen, dat is al heel veel geld. En een B lopende fries is minder waard dan een Z lopende fries. Het geld dat jij tot nu hebt äan hebt uitgegeven, heb je gedaan voor je eigen ambitie en plezier. Echter, nu de eigenaar graag wil dat er meebetaald word vind ik dat jij bij verkoop ook recht hebt op een percentage. Dat de eigenaar je de eerste koop geeft is leuk en aardig maar dat is simpel, ze weet dat jij het niet kunt betalen. Moeilijk onderwerp natuurlijk maar je mag rustig deze eis stellen indien jij een flink aandeel in de maandelijkse kosten hebt terwijl het paard veel meer waard is geworden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:49

Suusje92 schreef:
Beetje invullend dit.. Nee ik wilde er per se niet 1, maar een vriendin van mij kende iemand die een bijrijder nodig had, omdat ze op een gegeven moment ook niet meer kon rijden omdat ze zwanger was. Ik wist dat het tijdelijk was, maar toen ik stopte bleek dat ze het eigenlijk al maanden van te voren alleen af kon. In plaats van mij dit te melden en hier in overleg mee te gaan, of ik misschien door wilde gaan, ondanks dat ze het weer prima alleen af kon. Ik heb dus om precies te zijn 180 euro betaald voor de maanden dat ze het prima alleen af kon.

Zie nu dat er bij de zin, Ah het lukte me de afgelopen zelf ook wel weer, dat maanden er niet tussen staat. Dit hoort te zijn Ah, het lukte me de afgelopen maanden zelf ook wel weer.

als ik niet persee een bijrijdpaard wil hebben, dan ga ik zeer zeker niet meebetalen als iemand een bijrijder zoekt en mij ervoor benaderd omdat ze het zelf niet kan of wil.

immers dan heeft zij de vraag en ik eventueel het aanbod.. niet omdat ik persee graag een bijrijdpaard wil, maar omdat ik er de tijd wel voor heb.. dan betaal ik echt geen cent.

de noodzaak waar men het hier wel eens over heeft ligt in dat geval dan echt bij de eigenaar als de bijrijders in de omgeving niet zoekende zijn.

maar dan blijft het punt jij hebt er gewoon mee ingestemd dat jij betaald in ruil voor het bijrijden van het paard.. en jij hebt bepaald wanneer je ging stoppen.. ongeacht of het nodig was of niet toch?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:01

om even terug te komen op het starttopic..

mensen blijven hieraan voorbij gaan..

De afspraak was eerst:
- paard wordt bijgereden door TS, geen kosten

Dat TS het paard van B naar M heeft gereden staat hier volledig buiten.. het was wederzijdse tevredenheid.

we zijn nu op tijdstip 0 en het punt is:

- eigenaar zit financieel krap.. Hij moet een bijdrage krijgen of het paard moet verkocht worden, omdat het niet haalbaar is..

Het gaat hier om een Fries die op M wordt uitgebracht.. dat het ooit B was, maakt niet uit.. staat hier buiten, toen lagen er geen afspraken.

TS kan dus kiezen:
- niet betalen, dan moet het paard weg
- wel betalen zodat ze hem kan blijven rijden..

betaald worden is geen optie: Eigenaar wil het paard verkopen omdat hij de kosten niet kan dragen.

Dus wil TS het paard blijven rijden heeft ze weer twee opties:
- gewoon gaan betalen, punt verder niets
- betalen onder voorwaarden..

Mijn voorstel zoals in een van de eerste pagina's vind ik het meest reële..

maak op dit moment een waardebepaling van het dier..
iedere waardevermeerdering die TS creert met haar rijden, is er een waarvoor ze bijdrage geleverd heeft financiëel..

van een percentage in de verkoop nu of later is geen spraken in mijn ogen.. daarover was niets opgenomen in de afspraak in het verleden. ze had gewoon een gratis bijrijdpaard.. de waardevermeerdering heeft het dier ook ongeveer opgegeten en aan DA, hoefsmid en tandarts gekost.

ook voor de toekomst gaat het niet op, want ze betaald voor de onderhoudskosten dan en er wordt niet gevraagd om hem door te rijden toch? het is geen 'werkovereenkomst'.

Dus ik zou gaan voor een constructie met eerste recht van aankoop tegen de waarde van nu, verhoogd met de verzorgingskosten tot het moment dat je hem daadwerkelijk koopt, minus het bedrag dat je al betaald hebt (finale afrekening dus).. als TS niet koopt, dan is en blijft het gewoon een meebetalen in gemaakte onkosten tussen nu en het moment van definitieve verkoop.. dat is geen werkovereenkomst, dus ook geen opbrengst in de verkoop meedelen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:15

Als je zelf je paard niet meer kan betalen, moet een ander dan mee betalen. Nee dat vind ik niet, je bent zelf verantwoordelijk voor je paard. Stel dat een bijrijder mee betaald maar dat op een dag niet meer kan of wil doen. Je wil toch niet afhankelijk zijn van een ander?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:16

marleen_usar schreef:
Als je zelf je paard niet meer kan betalen, moet een ander dan mee betalen. Nee dat vind ik niet, je bent zelf verantwoordelijk voor je paard. Stel dat een bijrijder mee betaald maar dat op een dag niet meer kan of wil doen. Je wil toch niet afhankelijk zijn van een ander?

is goed, dan wordt het paard dus verkocht..

dat is nu juist het vraagstuk,

wat moet ts doen..

mee gaan betalen..
of met lede ogen toezien dat haar lieveling verkocht wordt..

daar zit geen tussenweg in..

de vraag is niet.. wat moet de eigenaar doen, wat dat is al duidelijk, die zal het paard gaan verkopen als TS niets doet.

dan is jouw antwoord duidelijk.. ander bijrijdpaard zoeken en afscheid nemen van deze

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:19

Ja hoe erg ook voor de ts, maar zulke dingen kunnen gebeuren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:29

marleen_usar schreef:
Ja hoe erg ook voor de ts, maar zulke dingen kunnen gebeuren.

dat snap ik inderdaad..

maar je reactie was eigenlijk gericht op wat je vond dat de eigenaar moest doen.. en daar heeft TS natuurlijk geen invloed op..

je standpunt dat je vind dat TS gewoon dan moet stoppen, is begrijpelijk..

echter dan is de vraag wat is TS meer waard..
Dat specifieke paard met bijbetalen.
of een ander bijrijdpaard misschien zonder bij betalen..

dat specifieke paard zonder bijbetalen is geen optie door situatie van de eigenaar

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:41

elenaMM77 schreef:
om even terug te komen op het starttopic..

mensen blijven hieraan voorbij gaan..

De afspraak was eerst:
- paard wordt bijgereden door TS, geen kosten

Dat TS het paard van B naar M heeft gereden staat hier volledig buiten.. het was wederzijdse tevredenheid.

we zijn nu op tijdstip 0 en het punt is:

- eigenaar zit financieel krap.. Hij moet een bijdrage krijgen of het paard moet verkocht worden, omdat het niet haalbaar is..

Het gaat hier om een Fries die op M wordt uitgebracht.. dat het ooit B was, maakt niet uit.. staat hier buiten, toen lagen er geen afspraken.

TS kan dus kiezen:
- niet betalen, dan moet het paard weg
- wel betalen zodat ze hem kan blijven rijden..

betaald worden is geen optie: Eigenaar wil het paard verkopen omdat hij de kosten niet kan dragen.

Dus wil TS het paard blijven rijden heeft ze weer twee opties:
- gewoon gaan betalen, punt verder niets
- betalen onder voorwaarden..

Mijn voorstel zoals in een van de eerste pagina's vind ik het meest reële..

maak op dit moment een waardebepaling van het dier..
iedere waardevermeerdering die TS creert met haar rijden, is er een waarvoor ze bijdrage geleverd heeft financiëel..

van een percentage in de verkoop nu of later is geen spraken in mijn ogen.. daarover was niets opgenomen in de afspraak in het verleden. ze had gewoon een gratis bijrijdpaard.. de waardevermeerdering heeft het dier ook ongeveer opgegeten en aan DA, hoefsmid en tandarts gekost.

ook voor de toekomst gaat het niet op, want ze betaald voor de onderhoudskosten dan en er wordt niet gevraagd om hem door te rijden toch? het is geen 'werkovereenkomst'.

Dus ik zou gaan voor een constructie met eerste recht van aankoop tegen de waarde van nu, verhoogd met de verzorgingskosten tot het moment dat je hem daadwerkelijk koopt, minus het bedrag dat je al betaald hebt (finale afrekening dus).. als TS niet koopt, dan is en blijft het gewoon een meebetalen in gemaakte onkosten tussen nu en het moment van definitieve verkoop.. dat is geen werkovereenkomst, dus ook geen opbrengst in de verkoop meedelen

De constructie was eerst goed. Maar de eigenaar heeft nu een bedrag nodig om het paard aan te houden. Als ze hiervoor kiest ondersteunt ze de eigenaar al meer dan genoeg. Dan kan de eigenaar ook wat terug doen als ze toch het paard gaat verkopen.

De constructie van eerste recht op koop vind ik ook veel te veel. Waarde van nu is al veel te veel. Als daarbij ook nog de verzorgingskosten komen tot hem moment dat je hem koopt heeft de eigenaar een gratis paard gehad waar ze ook nog duidelijk aan verdiend. Nee ik zou gaan voor een bedrag van maximaal de prijs die de eigenaar toen voor het paard heeft betaald. De eigenaar heeft zelf mogen genieten van een wat hoger opgeleid paard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:14

als ze hem nu zou kopen, dan zou ze al die kosten ook zelf moeten betalen..

als ze hem later koopt met die constructie, dan heeft de eigenaar het paard met terugwerkende kracht verkocht inderdaad..

De eigenaar verdiend er dan helemaal niets aan? want het betreft de kosten die door de eigenaar na het besluit tot verkoop (dat is nu) betaald zijn.. doordat TS hem nu niet kan/wil kopen en bij gaat dragen, stelt ze het daadwerkelijk moment van aankoop dus eigenlijk uit.

TS betaald niets 'extra' maar haalt de kosten in die de eigenaar gemaakt heeft over dat extra jaar- 1.5 jaar..

sterker nog de goede deal ligt dan bij TS, want die 'koopt' een Z paard tegen de huidige M prijs..
Ze heeft dus gelijk meerwaarde, maar moet dan daarvoor dus wel met terugwerkende kracht wel de verzorging ook betalen.

anders is de meerwaarde voor de eigenaar (immers die vraagt niet om het paard naar Z te rijden) en betaalt TS gewoon de volle mep.

eigenaar krijg niet meer dan het paard nu waard is. Dus verdiend er niets extra's aan over de extra periode..

en volgens mij geniet de eigenaar er niet van? TS doet toch alles met het paard? eigenaar bied het dier alleen maar onderdak (zonder pensionkosten)

Zou TS dan direct het paard doorverkopen als goed Z paard, dan maakt ze er zelfs direct winst op.. dus de deal is in het voordeel van TS

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:54

elenaMM77 schreef:
als ze hem nu zou kopen, dan zou ze al die kosten ook zelf moeten betalen..

als ze hem later koopt met die constructie, dan heeft de eigenaar het paard met terugwerkende kracht verkocht inderdaad..

De eigenaar verdiend er dan helemaal niets aan? want het betreft de kosten die door de eigenaar na het besluit tot verkoop (dat is nu) betaald zijn.. doordat TS hem nu niet kan/wil kopen en bij gaat dragen, stelt ze het daadwerkelijk moment van aankoop dus eigenlijk uit.

TS betaald niets 'extra' maar haalt de kosten in die de eigenaar gemaakt heeft over dat extra jaar- 1.5 jaar..

sterker nog de goede deal ligt dan bij TS, want die 'koopt' een Z paard tegen de huidige M prijs..
Ze heeft dus gelijk meerwaarde, maar moet dan daarvoor dus wel met terugwerkende kracht wel de verzorging ook betalen.

anders is de meerwaarde voor de eigenaar (immers die vraagt niet om het paard naar Z te rijden) en betaalt TS gewoon de volle mep.

eigenaar krijg niet meer dan het paard nu waard is. Dus verdiend er niets extra's aan over de extra periode..

en volgens mij geniet de eigenaar er niet van? TS doet toch alles met het paard? eigenaar bied het dier alleen maar onderdak (zonder pensionkosten)

Zou TS dan direct het paard doorverkopen als goed Z paard, dan maakt ze er zelfs direct winst op.. dus de deal is in het voordeel van TS

Ik hoop echt dat we elkaar verkeerd begrijpen..

Eigenaar gaat nu 2 x in de week rijden. Eerst kon ze dat niet omdat ze zwanger was. Dus de TS heeft haar een hoop werk uit handen genomen.

Ze stelt het kopen ook niet uit. Want er is helemaal geen sprake van (ver)kopen.

Daarnaast is het helemaal geen goede deal. Toen zij het paard ging rijden was die misschien 3000 waard. Als ze nu de prijs vaststellen op ik zeg maar wat; 5,000 en zij koopt over 2 jaar het paard over moet ze helft van stallingskosten, laten we zeggen 100,- x 24 = 2400 extra betalen? Dan is ze 7.400 kwijt voor een paard die ze zelf naar de Z heeft gereden.. En dat terwijl de eigenaar zelf 2 x per week rijdt.

En dan begin je ook nog over de afgelopen 1,5 jaar? Terwijl de TS de eigenaar een dienst heeft geleverd?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:56

Wat een moeilijk gedoe met al dat gereken en die constructies. Als TS gaat bijdragen in het stalgeld wordt ze gewoon een betalende bijrijder. Waar staat uberhaupt dat de eigenaresse het paard gaat verkopen, misschien is dat wel helemaal niet aan de orde. Laat staan dat het dier tegen die tijd misschien wel (relatief) oud, geblesseerd of weet ik het wat is.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:00

Kirsha schreef:
Wat een moeilijk gedoe met al dat gereken en die constructies. Als TS gaat bijdragen in het stalgeld wordt ze gewoon een betalende bijrijder. Waar staat uberhaupt dat de eigenaresse het paard gaat verkopen, misschien is dat wel helemaal niet aan de orde. Laat staan dat het dier tegen die tijd misschien wel (relatief) oud, geblesseerd of weet ik het wat is.

Als het paard niet wordt verkocht kan de TS er zelf nog gebruik van maken en heeft ze er zelf voordeel aan. Als het paard verkocht wordt, wordt de eigenaar er beter van en houdt de TS er niets aan over.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:07

Dat risico heb je als bijrijder altijd. Dat is dus ook iets wat TS voor zichzelf duidelijk moet hebben, of ze dat risico wil lopen. Maar een complete factuur inclusief 'bijtelling en aftrekposten' vind ik een beetje overdreven. Ze kan ook gewoon afspreken dat ze bedrag X betaalt en van tevoren bespreken wat de eigenaresse voor toekomstplannen heeft. Dat geeft nog steeds geen zekerheid maar dat krijg je nooit 100%. Als het dier over een jaar zijn been breekt en het wordt ingeslapen houdt TS er ook niets aan over.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:22

Sorry, maar het idee dat je een percentage krijgt bij verkoop vind ik onzin.
Je wilt zelf het paard doorrijden naar de Z, dit is niet op verzoek van de eigenaar.
Misschien wilt de eigenaar het paard wel nooit verkopen, dus is er sowieso geen sprake van.

Stel het paard is nu 8 jaar. Hoe oud was het paard toen de eigenaar haar kocht? stel het paard was 2, ze heeft hem gekocht voor €2000,-
Dan heeft de eigenaar er al heel veel kosten aan gehad. 6 jaar lang stalling, dat is al €18000,- (als je uitgaat van €250,- pm. En dan nog niet te spreken over de dierenarts, hoefsmid, voer, tack etc etc.
De eigenaresse heeft zo al een voorsprong van €20.000 euro.
En dan wordt het paard verkocht voor, €8000 ??? En dan ga jij geld vragen..
Sorry, dat is niet reëel!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:25

Zoals al wordt gezegd, paard wordt niet veel meer waard als ie Z heeft gelopen, en vraag is ook of ie uberhaupt het Z in komt, M stelt natuurlijk nog niet veel voor, pas in de M2 vallen veel ruiters door de mand.
Ts je moet zelf bepalen wat je eraan uit wil geven om te kunnen blijven rijden, vind het van eigenaar heel reeel om te zeggen dat je mee moet betalen, ze hoeft immers niet te betalen voor jouw plezier, ze kan ook 2 x per week naar de manege gaan,dat is goedkoper dan maandelijkse stallingskosten.

Dus betaal wat jij ervoor wilt betalen, zet je zelf niet op een voetstuk omdat je wedstrijdambities hebt, je kan ook investeren in een eigen paard, en dan hoef je niet bang te zijn dat ie verkocht wordt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:34

Wat een berekeningen die uiteindelijk nergens op slaan zeg.

Iemand kiest voor een paard, dat betekent ook dat zij kiest voor de stallingskosten. Deze kosten zijn gewoon voor haar. Dat ze dan een bijrijder mee laat betalen of niet moet ze zelf weten. Dit zijn ook geen kosten die terugkomen, die gaan gewoon rechtstreeks de put in. Als je vandaag een paard koopt voor 2000,- en over een jaar voor hetzelfde bedrag verkoopt heb je geen verlies geleden vanwege het stalgeld. Dat slaat echt als kip op dirk. Valt onder noemer: vaste lasten.

Ook is het niet reeël om geld te vangen als je hem verder hebt gereden. Dat is alleen als je gezamelijk eigenaar bent. Dat vind ik eigenlijk alleen van toepassing als de waarde van het paard exponentieel hoger wordt door alleen jou kunde.

Dus nogmaals TS: doe waar jij je goed bij voelt.

KB_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:35

Bij mij ging het ook ongeveer zo. In eerste instantie wou de eigenaar dat ik mee ging betalen omdat ze haar niet wou verkopen maar zelf geen amitie meer had. Prima, vondt ik ook wel redelijk. was toen ook binnen een jaar naar het M1 gereden en wou dat ook niet zomaar weggooien (ook hoefde ik niets te betalen op lessen en wedstrijden na). Dus ik betalen een X bedrag per maand.

Na een maand besloot ze toch om het paard te verkopen.. Dit terwijl ik haar wel al had betaald enz. Ze wou natuurlijk dat ik haar over ging kopen.. Maar ja van een kale kip kan je niet plukken. Zij paard op alle verkoop sites die er bestaan gezet, een aantal kijkers gehad maar nog geen kopers. Toen kwam ze weer met de vraag of ik haar niet wilde kopen. Echter kon ik wat zei vroeg nooit opbrengen..

Uiteindelijk zijn we eruit gekomen en heb ik mijn huidige paard dus voor de helft van de prijs overgekocht (met wel een betalingstermijn omdat ik het niet in 1 keer kon ophoesten). Nu is ze van mij! :) Zo kan het ook lopen :P

Let wel goed op dat je goede afspraken maakt over alles en desnoods op papier zet. Want ik en de oude eigenaresse zijn na veel problemen geen vriendjes meer :) (Wat niet mijn schuld was maar dat ze haar afspraken niet na kwam.. daar houd ik niet zo van) Dus toen spijt dat ik sommige dingen niet op papier heb gezet.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:48

Ik lease ook, het kost mij 125 euro per maand (maar dan mag ik er ook heen wanneer ik wil + ik heb de sleutel van het hek) en verder betaal ik de hoefsmid, enten en ontwormen. Al met al valt het dus wel mee. De eigenaren staan garant voor overige dierenartskosten. Voor de rest is ze eigenlijk helemaal van mij :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:05

Wist niet dat dit voor zo veel mensen zo'n 'moeilijk' punt is en dat daar kennelijk zo hard over 'onderhandeld' wordt!

Ik heb het al meer gelezen: de meeste bijrijders rijden uit hobby. Ook degene in de basissport (!!). En de meeste hobby's (/sporten) kosten nu eenmaal geld. Voetballen, piano spelen, schaatsen, zeilen, you name it. Hoewel ik (eigenaar) het als winwin zie en geen financiële bijdrage aan mijn bijrijder vraag, vind ik het prima te verdedigen om wel een bijdrage te vragen. Het is aan de bijrijder om te bepalen of zij de hobby de bijdrage waard vindt. De TS vindt het dat waard, maar denkt alleen na over wat redelijk is. Prima dat ze daar goed over nadenkt! Helft van het stalgeld en evt. (helft) hoefsmid, enten etc. per maand bijdragen is een mooie standaard afspraak. Ik vind dat al heel wat eerlijk gezegd, ik zou niet meer durven vragen (als eigenaar) dan 100 e p.m.

Al dat gedoe met rijden naar het Z (= basissport, daar schiet je voor de verkoop echt niet zo veel mee op), percentage bij verkoop... T zal allemaal best kunnen en in sommige situatie reëel zijn, maar in deze situatie klinkt het allemaal nodeloos ingewikkeld!

De TS heeft een hobby waar ze nu meer voor gaat betalen dan voorheen; eerst alleen de startkaart etc., nu ook een maandbedrag. Alsof de sportschool z'n abonnementsprijs verhoogd, bij wijze van spreken. Dan heb je ook de keuze: doorgaan en meer betalen, stoppen of een goedkopere sportschool zoeken.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:42

Hooi Allen!! Thanx voor het mee denken, reageren enz!!
Ik heb de eigenaresse vorige week verteld dat ik de helft van de vaste kosten mee zou willen betalen! (Hoefsmid/stal entingen enz.) en dat ze alleen de medische kosten die extra komen zelf helemaal 'moet' betalen..
Ik was helemaal happy! Maar helaas heeft ze mij 4 dagen later verteld dat ze haar toch gaat verkopen!! nu maar hopen dat ze een goed baasje krijgt..