elenaMM77 schreef:om even terug te komen op het starttopic..
mensen blijven hieraan voorbij gaan..
De afspraak was eerst:
- paard wordt bijgereden door TS, geen kosten
Dat TS het paard van B naar M heeft gereden staat hier volledig buiten.. het was wederzijdse tevredenheid.
we zijn nu op tijdstip 0 en het punt is:
- eigenaar zit financieel krap.. Hij moet een bijdrage krijgen of het paard moet verkocht worden, omdat het niet haalbaar is..
Het gaat hier om een Fries die op M wordt uitgebracht.. dat het ooit B was, maakt niet uit.. staat hier buiten, toen lagen er geen afspraken.
TS kan dus kiezen:
- niet betalen, dan moet het paard weg
- wel betalen zodat ze hem kan blijven rijden..
betaald worden is geen optie: Eigenaar wil het paard verkopen omdat hij de kosten niet kan dragen.
Dus wil TS het paard blijven rijden heeft ze weer twee opties:
- gewoon gaan betalen, punt verder niets
- betalen onder voorwaarden..
Mijn voorstel zoals in een van de eerste pagina's vind ik het meest reële..
maak op dit moment een waardebepaling van het dier..
iedere waardevermeerdering die TS creert met haar rijden, is er een waarvoor ze bijdrage geleverd heeft financiëel..
van een percentage in de verkoop nu of later is geen spraken in mijn ogen.. daarover was niets opgenomen in de afspraak in het verleden. ze had gewoon een gratis bijrijdpaard.. de waardevermeerdering heeft het dier ook ongeveer opgegeten en aan DA, hoefsmid en tandarts gekost.
ook voor de toekomst gaat het niet op, want ze betaald voor de onderhoudskosten dan en er wordt niet gevraagd om hem door te rijden toch? het is geen 'werkovereenkomst'.
Dus ik zou gaan voor een constructie met eerste recht van aankoop tegen de waarde van nu, verhoogd met de verzorgingskosten tot het moment dat je hem daadwerkelijk koopt, minus het bedrag dat je al betaald hebt (finale afrekening dus).. als TS niet koopt, dan is en blijft het gewoon een meebetalen in gemaakte onkosten tussen nu en het moment van definitieve verkoop.. dat is geen werkovereenkomst, dus ook geen opbrengst in de verkoop meedelen
De constructie was eerst goed. Maar de eigenaar heeft nu een bedrag nodig om het paard aan te houden. Als ze hiervoor kiest ondersteunt ze de eigenaar al meer dan genoeg. Dan kan de eigenaar ook wat terug doen als ze toch het paard gaat verkopen.
De constructie van eerste recht op koop vind ik ook veel te veel. Waarde van nu is al veel te veel. Als daarbij ook nog de verzorgingskosten komen tot hem moment dat je hem koopt heeft de eigenaar een gratis paard gehad waar ze ook nog duidelijk aan verdiend. Nee ik zou gaan voor een bedrag van maximaal de prijs die de eigenaar toen voor het paard heeft betaald. De eigenaar heeft zelf mogen genieten van een wat hoger opgeleid paard.