waarom worden caps tegenwoordig zo duur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:28

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:57

Alles wordt duurder. Toen Harry's horse met de 'pro' uitvoering kwam heb ik er 45 euro voor betaald. Dit is al heel wat jaren terug.

Het is nu gewoon mode om met alle bling en lak op wedstrijd te gaan, dus waarom zou je dan de prijzen van die cappen niet omhoog gooien. Is gewoon slim.

Ik vind de cappen van Kep heel erg mooi, maar ook duur. Ik heb nu een cap van 100 en daar heb ik nog niemand mee zien rijden. En dat vind ik wel zo leuk eigenlijk. :+

Seventeen

Re: waarom worden caps tegenwoordig zo duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:06

Tja, wie kwaliteit wil moet betalen ;)
Zoals hier op vorige pagina al genoemd is met die auto's en de kreukelzone vind ik een ontzettend goede vergelijking!

Als je slim bent kijk je op marktplaats voor een cap, ook duurdere merken zoals GPA staan daar op, en wacht je af tot je een cap ziet met de juiste prijs die je mooi vind. Dan rij je erheen en kijk je heel goed of de cap niet stuk is of dikke krassen etc. op zitten.

Maar eh, ik span vast en zeker de kroon!
Ik heb een cap ter waarde van 660,- en gebruik hem voor het trainen omdat ik hem niet mooi genoeg vind :+ Een uvex overigens.
Tevens rijd ik meerdere disciplines en heb overal een aparte cap voor. ( GPA, Charles Owen etc) :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:09

Cap van marktplaats zou ik dus zelf niet aanraden.
Microscheurtjes in de schaal kun je zelf niet met het blote oog waarnemen en iemand van boktmarkt of marktplaats op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen mbt 'nooit gevallen' zou ik dus nooit doen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:12

Een tweedehands cap raad ik klanten ook vaak af. Verder is het meeste al gezegd: de prijs zit in technologie, innovatie, maar evengoed ook in design. Wil je een customized KEP, dan betaal je daar flink wat euro's voor.. Bij ons in de winkel zijn de middenklassers van €90-€150 de meest verkochte, maar we hebben er evengoed van €50 en van €750. Mijn advies is: eerst kijken wat echt goed past en dan pas naar het design kijken, uiteraard binnen je budget. Je kan altijd wel wat vinden, gewoon goed passen en advies vragen :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:42

Toch zou ik wel eens caps waarmee gevallen zijn enz wel eens willen slopen e. Een topic van de verschillen willen maken.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:57

Ik heb ook een cap van €25 en doet het net zo goed als de cap die ik eerst had en die was rond de €65

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:40

Alles lijkt duurder te worden :(

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:32

sowieso is alles veilig genoeg.
Verschil zit hem in merk, design, comfort e.d.

Ik heb zelf de harry horse challenge, die vind ik echt goddelijk zitten.
Vind het ook een mooie cap. Heb ook de uvexx exxential opgehad, maar die zat nergens naar.

Het is dus maar net wat je uit wilt geven.
Ik heb gekozen voor een mooie cap die fijn zit.
De wat duurdere zaten ook erg fijn, maar was mij het geld niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:05

Lous schreef:
Onderzoekskosten en materiaal bepalen dus voornamelijk de prijs van de cap.

Pasvorm is idd bij iedereen verschillend en heeft niks met de prijs te makenIk heb zelf een heel ovaal hoofd,dus dan vallen er ook al bepaalde caps voor mij af.

Pasvorm heeft wel wat met prijs te maken. Dat niet iedereen alle modellen dure caps past klopt. Je hebt idd mensen met een rond of ovaal hoofd en daar moet je een merk bij zoeken.

Maar een ander aspect van pasvorm is ook de manier en vorm van de bandjes of het verstel bandje bij uvex dat je in hoogte kunt verstellen. Waarmee hij beduidend beter op je hoofd blijft zitten.
En om zulke dingen te bedenken is geld nodig en dat zie je terug in de prijs. En daarom ben ik van mening dat duurdere caps veiliger zijn.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:14

Draagcomfort is voor mij wel heel belangrijk, helemaal omdat ik verwacht ook (weer) vele jaar met mijn cap te doen. Maar het budget was toch echt wel max 100 euro.

Hield twee caps over en uiteindelijk de Casco geworden omdat die gewoon het beste zat. Maar had die van 60 euro beter gezeten, was die het geworden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:04

Zijn er hier ook mensen die serieus hun cap weg doen na een val?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:08

Ja, als ik op mijn hoofd gevallen ben, als de cap door het paard of door een "decorstuk" ;-) geraakt is, wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:14

listiglistje schreef:
Beide zijn goedgekeurd volgens de normen, zowel de Decatlon of die hele dure van bijna 1300 euro.

Ik denk dus echt dat je meer betaald voor de naam en de gebruikte materialen (uiterlijk).

Ik denk dus niet dat ze beter zijn, wel luxer :D

Ja, je betaald niet zozeer voor de veiligheid, want ze moeten allemaal veilig zijn, maar wel voor de Luxe aan het soort materiaal en het merknaam.

Buiten dat, vind ik het ook vies, zo'n duur cap doe je niet zo snel in de vuilnisbak, en dan draag je het jarenlang zelfde cap met oud zweet en vuil erin omdat ie zo duur was..............

Wanneer het echt vies is gooi ik het weg en koop ik een nieuwe, meestal zijn ze niet wasbaar en zodra het wel wasbaar is komt het toch minder mooi uit, nadat het is gewassen, ook zonde van de dure cap.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-11-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:16

@ragdollcat: lang leve de uitneembare voering ;-) !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:18

Alles wat uitneembaar is vind ik niet lekker zitten, bij een cap.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:31

Het is zelfs vaak zo dat de duurdere caps niet echt laten zien wnr ze toch een flinke klap gehad hebben dat er wat aan scheelt... jaren geleden kwam ik ten val met mijn (toen voor mij toch wel dure :P ) LAS cap (270€). Kreeg een klap van de hoef achter op m'n hoofd, heb sterretjes gezien en had een hele stijve nek en erna wat hoofdpijn.. verder (gelukkig) niets..
Voor de zekerheid mee naar de winkel geweest (was een ferme klap geweest en behalve dat je het spoor van de hoefprint erop zag niets aan te zien), bleek dat die gebarsten was! Dus een geluk dat ik er niet meer verder gereden heb.. En dank u mama om mij toen te overhalen om écht een goede cap te kopen en die ook te sponsoren! ;) Had ik geen goeie cap op gehad had het er voor mij heel anders uit gezien.. maar evengoed als ik was blijven rijden met deze gebarsten cap... :=

Dus blij dat ik ermee langs de winkel passeerd! Want met wat kracht op te zetten brak die gewoon in 2.. :=

Goedkopere caps zijn vaak makkelijker zichtbaar 'stuk' na een harde klap of val.. Dus da's dan weer een nadeel van sommige (vaak duurdere) caps..
Je kan ze wel bij vele merken naar de fabriek toesturen ter controle, maar niet echt handig omdat je je cap dan even kwijt bent.. :)

Ik heb nu voor 'thuis' een Lami Cell rijhelm, en echt, heerlijk ding! Kost rond de 100€, uitneembare (en dus ook uitwasbare ;) ) vulling, verstelbaar waardoor ik die bij 't springen extra hard aanspan en bij dressuur/recreatie gewoon goed genoeg aanspan.. en ventileert ook heel goed! (nooit zweten ;) )
Voor op wedstrijd heb ik nu een Samshield gekocht (omdat ik een aankoopbon had gekregen, want zou nooit zomaar zoveel geld op tafel gooien voor een cap, maar heb dus geluk gehad met die cadeaubon ;) )

Voordeel van bv de samshield is wel.. als je schelp gebroken is, kunnen ze er een nieuwe insteken voor iets van een 50€ geloof ik.. Dus ook als je een 2e hands zou kopen kan je perfect de schelp laten controleren en eventueel vervangen en een nieuwe vulling kan je ook kopen! Dus dat is wel handig vind ik! :D

En verder.. caps hebben allemaal een veiligheidslabel (of zouden dat toch moeten hebben..). Belangrijker is om een goed passende cap te zoeken.. en dan pas naar een leuk model ofzo te kijken. Want een slecht passende cap is vaak al even gevaarlijk bijna als geen cap dragen.. En een goed passende cap die goed ventileert, draagt ook veel fijner en laat je minder snel in de verleiding komen 'm niet te dragen ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:34

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:36

Gewoon leuke actie uitzoeken kan ook goed zijn! (maar dan wel zien dat je weet welk model en welke maat je goed past en wilt ;) )
Heb mijn samshield gekocht via divoza toen er een 25% actie liep! :D Scheelde me 74€ voor de cap!!! :D

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:44

Babbelkous schreef:
Gewoon leuke actie uitzoeken kan ook goed zijn! (maar dan wel zien dat je weet welk model en welke maat je goed past en wilt ;) )
Heb mijn samshield gekocht via divoza toen er een 25% actie liep! :D Scheelde me 74€ voor de cap!!! :D

Daar ben ik nu op aan het wachten Babbelkous dan wil ik hem ook gaan kopen. Hij zat veruit het best van alle caps die ze in de winkel hadden :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:49

NathalietjeB schreef:
Maar dan zou je meerdere keur merken moeten hebben toch?
T lijkt mij dat alle caps dezelfde keur merk moeten hebben en ze dus allemaal op dezelfde manier worden getest.

Misvatting :P

O.a. Uvex en Charles Owen voldoen aan meerdere internationale keurmerken. Ik heb allebei en beide modellen zijn aan meerdere tests onderworpen dan de standaardtest die hoort bij het EN1384 keurmerk dat hier in Nederland verplicht is.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:38

Verschil is er zeker.. zo lang ze maar aan het (minimum) veiligheidslabel voldoen heb je een 'veilige' en (goed) gekeurdecap..
Materiaal scheelt enorm in stevigheid.. meisje met bij ons een horka helm die helm was letterlijk in 2 na een klap op de beton terwijl de mijne van LAS niets aan te zien of voelen was opt eerste zicht mr er bleek dus wel een barst in te zitten die opt eerste zicht niet zichtbaar was.. :)
En op zich erg goed dus. Mr anderzijds wel lastig want zo zou je met een gebarsten cap blijven verder rijden zonder dat je hetweet.. dus bij twijfel even laten controleren.. :)

En goh ja.. bv mn crosshelm ook, die is van zo'n materiaal gemaakt dat als je op een scherp voorwerp valt (bv een scherpe steen of een pin of scherp paaltje,...) dat je daar normaal voor beschermd bent terwijl met zo'n goedkopere helm met een dunne plastic laag over de isomo zeg mr je helm wrs doorboort is.. dus verschil in materiaal en veiligheid is er zeker..

Overigens betaal je het meeste verschil aan materiaal, afwerking, design, pasvorm, ventilatie, comfort...

Zo vind ik bv uitneembare en uitwasbare vulling echg geen overbodige luxe..

Achja.. vind dat er tegenwoordig heel veel cap s zijn die heel mooi zijn voor nog een redelijke prijs! :)) keuze en kortingsacties genoeg om geen excuus meer te hebben om geen cap op te zetten denk ik! :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:04

Had ik toch weer mazzel met mn Uvex van 300,- voor 100,- :) ruiterzaak stopte ermee en had mega uitverkoop!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:06

Janine1990 schreef:
NathalietjeB schreef:
Maar dan zou je meerdere keur merken moeten hebben toch?
T lijkt mij dat alle caps dezelfde keur merk moeten hebben en ze dus allemaal op dezelfde manier worden getest.

Misvatting :P

O.a. Uvex en Charles Owen voldoen aan meerdere internationale keurmerken. Ik heb allebei en beide modellen zijn aan meerdere tests onderworpen dan de standaardtest die hoort bij het EN1384 keurmerk dat hier in Nederland verplicht is.

klopt, hier in england moeten ze bijv. al aan meer keuremerken voldoen dan in nl, en zo zijn er ook nl caps die aan meer keurmerken voldoen dan het 'normale' keurmerk.

WithinGirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:04

Ik volg even.