Wat is zijn probleem? (agressie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat is zijn probleem? (agressie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:47

Ik lees uit pure interesse mee, maar wil nu toch even reageren. Ik ben iemand die velen hier zouden bestempelen als veel te zacht, iets waar ik door ervaring van weet dat mijn ruin dit nodig heeft. Enorme angsthaas, zit echt geen dominantie in. In kuddes is hij ook altijd de laagste, het is gewoon een mietje. Een rukje aan het halster kan hem al angstig maken als dit niet terecht is. Kortom, ik behandel hem aardig met fluwelen handschoentjes en daardoor vertrouwt hij me volledig en luistert nu braaf. Soms met wat gehaper, even stil staan uit angst, maar hij laat zich nu wel door mij leiden.

MAAR veiligheid staat voorop en daarom ben ik het eens met anderen: steigeren is NOOIT ok! De mijne deed dat ook, je kon soms nog geen drie passen lopen met hem. Was pure angst hoor, hij had geleerd dat hij moest schreeuwen dus gaf verdomde weinig waarschuwingen. Toch heb ik hem meteen duidelijk gemaakt dat ik dit niet accepteer en dat ging echt niet zachtjes. Een goed gemikte ram met een zweep over die buik kan wonderen doen. Klompen zijn ook handig, die kan je uitschoppen richting het paard. Ja, daarna staat hij bibberend in een hoekje. Heel sneu, heel zielig (serieus, niet sarcastisch bedoeld) maar het is nog veel erger als hij jou raakt en het is ook zieliger dat zo'n paard zo onzeker is en uit wanhoop zulke acties uit haalt. Ik heb altijd de regel: hij mag aangeven dat hij het eng of niet leuk vind, maar als ik zeg dat hij iets doet, dan doet hij dat mooi wel. Mag met protest, maar die voetjes blijven op de vloer! En aan het begin heeft dat me dus wel jammergenoeg het nodige 'geweld' gekost. Niet vaak gelukkig en na een paar keer corrigeren is hij gaan zoeken naar andere manieren om mij duidelijk te maken wat hij vind en die voetjes blijven nu al jaren braaf op de grond.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:32

Da´s dus een mooi voorbeeld van zo hard als nodig en zo zacht als kan. Soms moet je even de lijnen uitzetten om er jaren plezier van te hebben.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:42

Mensen.. Ik heb hem ook een mep verkocht toen hij me schopte. Dat mag echt niet.. En toen hij steigerde ook. Ik heb afgemaakt wat ik af wilde maken en hem terug gebracht naar paddock toen hij weer normaal deed. Niet eerder.
Volgens mij hebben jullie een beetje het idee van ze staat erbij en ze kijkt ernaar.

Anders was ik ook niet zover gekomen met zijn voeten, hij kon niet eens bekapt worden door de smid.

Vergeet ook niet dat hij tot maart, dus 2,5 van zijn 3 jaar onaangetast met een leeftijdsgenoot heeft gestaan. Toen verhuizing in maart, en in juli nogmaals.
Ik lees alleen maar dat ik hem moet straffen en meppen, kettingen en klompen etc..
Niemand die oppert om hem ook dingen te leren stapje voor stapje voordat hij over de kook raakt.
Steigeren is een no go! Bokken en bijten ook! Maar wat nu als ik dat weet te voorkomen door hem niet over de zeik te jagen? Hij trekt het duidelijk nog niet om bij de kudde weg te gaan.
Dus heb ik vanmorgen getraind met de parelli instructrice rondom de kudde. Stapje voor stapje. Ik vroeg en hij antwoorde. Ik had weer contact. Soms een correctie nodig, soms een beloning. Deze trainings methode spreekt mij erg aan en hij lijkt het snel op te pakken. Dus geen sarcastische opmerkingen over antieke manieren van werken die jullie prefereren.. Das flauw. Ik respecteer dat ook. Vooruit, achteruit, wijken voor druk. Ging best heel goed! Hij wantrouwt me wel meer dan eerst. Wat mij aangeeft dat ik zelf niet goed bezig ben geweest.

Hij heeft een kader nodig, vertrouwen en leiderschap.
En daar werken we allebei aan nu.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:06

straffen alleen wanneer het nodig is...verder belonen en lief tegen hem zijn.Maar wel gewoon je grenzen duidelijk maken....werkt ook goed bij honden(.En bij kinderen,maar die heb ik niet,en die schijn je ook geen knal te mogen geven)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:12

Ik dacht inderdaad ook aan trainen of liever gezegd oefenen in de kudde. Als dat hem steun geeft is dat prima, maar ik zou wel zijn aandacht willen en ook eisen. Of het nou een (klop)hengst is of een ruin, een paard moet zich gedragen en jij moet veilig zijn. Het is aan jou om een veilige situatie te creëren, voor je paard en voor jezelf.

Welke Parelli instructrice heb je? Is het inderdaad wel iemand die kan doorpakken indien nodig?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:13

geerke schreef:
straffen alleen wanneer het nodig is...verder belonen en lief tegen hem zijn.Maar wel gewoon je grenzen duidelijk maken....werkt ook goed bij honden(.En bij kinderen,maar die heb ik niet,en die schijn je ook geen knal te mogen geven)

_O- _O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:03

Manifesto schreef:
Ik lees alleen maar dat ik hem moet straffen en meppen, kettingen en klompen etc..
Niemand die oppert om hem ook dingen te leren stapje voor stapje voordat hij over de kook raakt.

Dan lees je wel erg selectief. Ik herhaal maar even iets uit m'n laatste post: "Terug naar af ... Manieren worden stapje voor stapje bijgebracht - verwacht niet dat je na één keer het kwartje al hebt laten vallen."

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:39

Excuus. Ik lees niet selectief. Heb het over het hoofd gezien in de
vele reacties. Maar het was overwegend wat ik zei.

Hij was weer erg druk en drammerig vandaag, maar de oefeningen van gisteren hebben hierin vanavond gelukkig wel geholpen.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:00

Gisteren bloed laten prikken, kan een paar dagen duren. spannend...
Heb net de DA gebeld. Als ze toch de boel nakijken, of ze ook even naar zijn magnesium gehalte in het bloed willen kijken.

Heb hem tenslotte met een fikse achterstand gekocht in maart. Je weet maar nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:28

Spannend. En wat goed dat je doorzet met trainen, ondanks dat het niet altijd even makkelijk gaat!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:31

Manifesto schreef:
Voordat hij schopt gaat hij eerst staken. Dan vluchten. Dan dreigen. Dan schoppen.
Hij heeft voor niets ontzag. Geen leadrope, geen zweep.
Geen agressieve bloedlijnen voor zover ik weet.. Rocky's zijn over het algemeen ook behoorlijk gemoedelijk.

Een paard heeft een paar instinctreacties bij dreiging van gevaar/ongemak. Die zijn: freeze, fight, flight en faint. Jouw paard liet eerst freeze zien, daar luisterde jij niet naar. Dus probeerde hij flight, daar luisterde je niet naar, dus komt hij uit op fight.

Wees blij dat zijn eerste instinct freeze is, dat is het meest houdbaar. Maar daar moet je wel naar luisteren. Dat hij bevriest is een teken dat hij dus al een hoog stressniveau heeft. Je moet hem zelf uit die freeze laten komen, dan weet je dat hij namelijk zijn stress afgevloeid heeft.
Hoe doe je dat? Je behoudt lichte druk op het touw (immers, je wilt dat hij voorwaarts gaat) en je wacht. Het moment dat hij meeloopt, laat je weer los. Al zul je bij sommige paarden wel wat trucjes toe moeten passen, maar geduld is het sleutelwoord.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:45

Sassol schreef:
Manifesto schreef:
Voordat hij schopt gaat hij eerst staken. Dan vluchten. Dan dreigen. Dan schoppen.
Hij heeft voor niets ontzag. Geen leadrope, geen zweep.
Geen agressieve bloedlijnen voor zover ik weet.. Rocky's zijn over het algemeen ook behoorlijk gemoedelijk.

Een paard heeft een paar instinctreacties bij dreiging van gevaar/ongemak. Die zijn: freeze, fight, flight en faint. Jouw paard liet eerst freeze zien, daar luisterde jij niet naar. Dus probeerde hij flight, daar luisterde je niet naar, dus komt hij uit op fight.

Wees blij dat zijn eerste instinct freeze is, dat is het meest houdbaar. Maar daar moet je wel naar luisteren. Dat hij bevriest is een teken dat hij dus al een hoog stressniveau heeft. Je moet hem zelf uit die freeze laten komen, dan weet je dat hij namelijk zijn stress afgevloeid heeft.
Hoe doe je dat? Je behoudt lichte druk op het touw (immers, je wilt dat hij voorwaarts gaat) en je wacht. Het moment dat hij meeloopt, laat je weer los. Al zul je bij sommige paarden wel wat trucjes toe moeten passen, maar geduld is het sleutelwoord.

Mooie samenvatting. Dank je wel. Ik zag staken (freeze) aan voor weigeren (puberen)
Je hebt gelijk. En jouw manier pas ik ook toe, ik behoud druk en release bij een stap naar voren. Maar toch kom ik niet veel verder dan een meter of 3.
Maar het is een begin.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:47

safina schreef:
Spannend. En wat goed dat je doorzet met trainen, ondanks dat het niet altijd even makkelijk gaat!

Dank je wel! Ik moet mijn onzekerheid de baas blijven want als die de overhand krijgt is het end zoek. Daar liep ik ook op vast met mijn vorige KWPN'er..
Er ligt een grotere taak bij mij dan bij de pony om aan dingen te gaan werken. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:52

Manifesto schreef:
Mooie samenvatting. Dank je wel. Ik zag staken (freeze) aan voor weigeren (puberen)
Je hebt gelijk. En jouw manier pas ik ook toe, ik behoud druk en release bij een stap naar voren. Maar toch kom ik niet veel verder dan een meter of 3.
Maar het is een begin.

Soms moet je eerst een beetje teruggeven voor je weer neemt. Dus is het echt een grote hindernis om van de weide af te lopen en bevriest het paard. Druk houden, wachten, loslaten als er een stap gezet wordt en met die energie meteen omdraaien terug naar de weide. Zo leert het paard dat hij met jou wel terugkomt bij de weide en dat jij niets onmogelijks vraagt.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:56

Op dit moment trainen we ook rondom de paddock waar 'zijn' merries staan. Zo blijft hij ontspannen.
En bij een goed uitgevoerde vraag van mij na een korte periode van trainen (we doen het in korte hapjes steeds) mag hij meteen de paddock weer in als beloning.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:08

Nu je zegt dat je soms maar 3m verder komt, moet ik ineens weer denken aan mn eigen knol toen hij een jaar of twee was. Hij is nu zo braaf dat ik zulke dingen gewoon vergeet, maar toen kon ik hem ook niet uit de wei krijgen. Hij bevroor ook, ging gewoon keihard in de ankers. Dwingen resulteerde in steigeren. Ik heb dit opgelost zoals jullie nu al zeggen: kalm iets druk houden totdat hij het zelf afvloeit en weer voorwaarts kan. Geloof me, het duurt lang om een smal weiland van 2 hectare te overbruggen als paardlief elke twee passen weer stil staat.... Ik heb zelden moeite met geduld bewaren maar jemig dat was zwaar. Maar het resultaat kwam supersnel! Elke keer konden we meer afstand afleggen zonder te bevriezen en paar weekjes later liep hij superbraaf met me mee.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:11

Dat geeft hoop haha! Nu zorgen dat die oren ook niet meer plat gaan naar me, want de gezelligheid is ook een beetje zoek helaas...hij is echt even niet zo happy momenteel (met mij?)
Maar ik reken op vooruitgang. En als ik Bokt eens naloop zie ik dat er meeeer dan genoeg topics zijn zoals de mijne.. <<)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:17

Met de mijne heb ik ook echt met mn handen in het haar gezeten. Het mooie is, zodra ik stopte met luisteren naar anderen, ging het direct veel beter. Want toen stopte ik met hem dwingen omdat het zo hoort en ging juist naar hem kijken en luisteren. En dat merkte hij en toen gingen we ineens met sprongen vooruit omdat hij me echt ging vertrouwen. Ik heb ook lang in het weiland grondwerk gedaan trouwens. Vind dat nog steeds het fijnste met hem, want hij voelt zich gewoon zekerder met andere paarden om hem heen. Zolang hij luistert als ik alleen met hem ben, vind ik het geen probleem om op die manier wat rekening met hem te houden. Maar dat is iets wat in de paardenwereld weinig geaccepteerd wordt jammergenoeg. Paard moet luisteren alsof het een robot is ipv levend dier.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 12:20

Zwerte schreef:
Met de mijne heb ik ook echt met mn handen in het haar gezeten. Het mooie is, zodra ik stopte met luisteren naar anderen, ging het direct veel beter. Want toen stopte ik met hem dwingen omdat het zo hoort en ging juist naar hem kijken en luisteren. En dat merkte hij en toen gingen we ineens met sprongen vooruit omdat hij me echt ging vertrouwen. Ik heb ook lang in het weiland grondwerk gedaan trouwens. Vind dat nog steeds het fijnste met hem, want hij voelt zich gewoon zekerder met andere paarden om hem heen. Zolang hij luistert als ik alleen met hem ben, vind ik het geen probleem om op die manier wat rekening met hem te houden. Maar dat is iets wat in de paardenwereld weinig geaccepteerd wordt jammergenoeg. Paard moet luisteren alsof het een robot is ipv levend dier.

AMEN... niets meer aan toe te voegen.
Ik besef nu ook dat hij schreeuwde dat hij het niet KON. en ik heb daar niet naar geluisterd, omdat ik dacht dat het MOEST...

Met deze instelling en besef ga ik wel verder komen dan eerst denk ik. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:35

Manifesto schreef:
Dat geeft hoop haha! Nu zorgen dat die oren ook niet meer plat gaan naar me, want de gezelligheid is ook een beetje zoek helaas...hij is echt even niet zo happy momenteel (met mij?)

Hij is niet happy met de vragen die je stelt, dat vind hij moeilijk en oncomfortabel. Daarbij is het vertrouwen geschaadt door de voorgaande manieren, wat de oefeningen nog moeilijker maakt.
En het is heel fijn om andermans mening te horen, maar dat betekent niet dat je die klakkeloos op moet volgen. Wees gezegend met een paard dat jou niet weg laat komen met dwingen. Dwingen is namelijk een teken van zwakte in mijn ogen en je geraakt daardoor zeker niet beter met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:55

Manifesto schreef:
safina schreef:

Dank je wel! Ik moet mijn onzekerheid de baas blijven want als die de overhand krijgt is het end zoek. Daar liep ik ook op vast met mijn vorige KWPN'er..
Er ligt een grotere taak bij mij dan bij de pony om aan dingen te gaan werken. :j

Paarden kunnen je zo'n spiegel voorhouden soms. :D

Volg je gevoel. En je hoeft het heus niet perfect te doen. Wie geen fouten maakt, maakt niets. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:56

Mooi om te lezen hoeveel je inmiddels van je paard hebt geleerd TS. Dat er nog maar veel mag volgen!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:57

Al wat van de dierenarts gehoord over de bloeduitslag? Hoe gaat het nu?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 11:33

Sorry voor de late reactie. Inmiddels wat wijzer!

Resultaten zijn net binnen. 0,01 % testosteron ---> ruin! :D *\o/* *\%/*
Magnesium gehalte is 0,8 ----> perfect!

DUS HET IS EEN OFFICIËLE KLIER VOLGENS DE WETENSCHAP! :')
hahaha... grapje. :+

ter ondersteuning voor zijn dekdrang gaan we PUUR Hormoonbalans proberen.
Verder werpen de trainingen zeker vruchten af. Hij raakt weer relaxter en let beter op.
Ik bewaak en respecteer zijn grenzen beter en dat helpt enorm. Ik vraag nu even niet meer dan wat hij aankan, en van daaruit bouwen wij verder.

Bedankt voor alle tips en interesse lieve paardenmensen! +:)+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:41

Het staat je vrij om te proberen natuurlijk maar bij PUUR hormoonbalans lees ik dit: Voor hengsten en ruinen die teveel last hebben van de mannelijke hormonen.
Dan lijkt mij dat bij 0,01% testosteren, dit middeltje niet echt gaat helpen.