Probleem na verkoop hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:44

ik snap niets van mensen hoor....hoe kun je nu verwachten dat een paard na twee dagen gewend is?
Mensen denken dat dieren machines zijn ofzo?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:59

Eleio schreef:
pleiada schreef:
Wat betekent het dat hij gesmeten heeft naar haar en haar kinderen?

gestampt, uitgegooit naar iemand. :)
trappen volgens mij

Hubbels

Re: Probleem na verkoop hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:14

Het blijft altijd lastig!

Zo kocht een kennis van mij onlangs een paard (ook een tinker) ooh nee hij is altijd super braaf! Nee hij doet geen pas verkeerd! Nooit gebokt of gesteigerd? Nee dat komt niet in zijn woordenboek voor! Nee super braaf!op buitenrit?Ja tuurlijk altijd super braaf!

Nu heeft ze hem 2 weken............het is een draak!! Steigeren bokken alles kent hij en goed! En ja ze is er ook al vanaf gevallen! Op buitenrit? Dat is kamikaze

Nou daar ben je dan lekker mee! Ze heeft hem 3x gereden bij de vorige eigenaar! Superrrrrr braaf! Buitenritje mee gemaakt, niets aan het handje! Is het een dominantie probleem, zeg het maar...............Maar hij kent al die truukjes wel en hij doet ze ook niet voor het eerst, dus vorige eigenaar heeft het geweten.

Gevraagd of hij op proef kon, nee dat wilde ze niet. Maar goed er wordt werk van gemaakt,ze heeft nu niet het paard wat ze dacht te kopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:31

KarinLF schreef:

Zo kocht een kennis van mij onlangs een paard (ook een tinker) ooh nee hij is altijd super braaf! Nee hij doet geen pas verkeerd! Nooit gebokt of gesteigerd? Nee dat komt niet in zijn woordenboek voor! Nee super braaf!op buitenrit?Ja tuurlijk altijd super braaf!

Nu heeft ze hem 2 weken............het is een draak!! Steigeren bokken alles kent hij en goed! En ja ze is er ook al vanaf gevallen! Op buitenrit? Dat is kamikaze

Nou daar ben je dan lekker mee! Ze heeft hem 3x gereden bij de vorige eigenaar! Superrrrrr braaf! Buitenritje mee gemaakt, niets aan het handje! Is het een dominantie probleem, zeg het maar...............Maar hij kent al die truukjes wel en hij doet ze ook niet voor het eerst, dus vorige eigenaar heeft het geweten.

Gevraagd of hij op proef kon, nee dat wilde ze niet. Maar goed er wordt werk van gemaakt,ze heeft nu niet het paard wat ze dacht te kopen.

Tja, dit is heel vervelend maar het kan dus echt wel zo zijn dat hij bij de vorige eigenaren echt braaf is geweest. Jouw vriendin zal nooit met 100 % zekerheid kunnen bewijzen dat hij het daar ook deed, ze kan beter proberen de leider te worden. Je kunt in dit soort gevallen wel proberen om je gelijk te halen maar je schiet er vaak weinig mee op, ook al hebben de vorige eigenaren dit geweten, zo ja, een minne streek. Heeft ze hem ook laten keuren incl bloedafname dan is nu het moment om het bloed te laten onderzoeken op rustgevende middelen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:37

Tja daar kun je inderdaad over twisten, gelukkig heb je als koper ook nog rechten.................

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 00:55

ja aan een kant wel... heb je een braaf paard verkocht.. word die door verkeerde methode zoals in dit geval.. kinderen en een hengst.. tussen een kudde paarden die aan het vechten zijn.. afgedaan als verkeerde koop.. en willen ze hem meteen terug brengen,...

gelukkig werkt dat aan een kant niet zo. hoewel de meesten als ze kunnen voor het paard kiezen en die terugnemen werkt dat niet altijd zo. (uiterraard dan min de onkosten geld terug geven.)

altijd lastige situaties wie heeft er gelijk en wat zijn de rechten.

jij als tussenpersoon hebt in elk geval niks ermee te maken kwa terugnemen of terugbetalen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 05:54

Hier ook weer zon geval van niet even het paard rustig de tijd geven om te wennen..Twee weken is erg kort en ook brave paarden kunnen moeite hebben met de omschakeling. .

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:22

pleiada schreef:
Hier ook weer zon geval van niet even het paard rustig de tijd geven om te wennen..Twee weken is erg kort en ook brave paarden kunnen moeite hebben met de omschakeling. .

Ojee gelijk weer een oordeel >;)

Dit paard krijgt echt wel de tijd om te wennen! Hij wordt niet overvraagd ofzo.
Je mag er toch wel op rijden of niet?! En een paard die dan gelijk dit gedrag vertoond, heeft dit eerder gedaan!! En dat heeft de vorige eigenares ook geweten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:30

KarinLF, heeft ze wel een bloedje laten nemen? En wat betreft op proef, zou ik ook niet aan beginnen. Je zou bij mij alle dagen mogen komen, maar hij gaat niet naar een ander adres in de proeftijd waar ik er geen zicht op heb. Ik ken namelijk ook de verhalen waarbij paarden stokkreupel terug kwamen in de proeftijd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:35

KarinLF schreef:
pleiada schreef:

Je mag er toch wel op rijden of niet?! En een paard die dan gelijk dit gedrag vertoond, heeft dit eerder gedaan!! En dat heeft de vorige eigenares ook geweten.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de vorige eigenaar het heeft geweten. Ik vind mijn hengst de aller liefste en makkelijkste die er is. Maar ben er ook achter gekomen dat die dat niet bij iedereen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:54

KarinLF schreef:
pleiada schreef:
Hier ook weer zon geval van niet even het paard rustig de tijd geven om te wennen..Twee weken is erg kort en ook brave paarden kunnen moeite hebben met de omscahakeling. .

Hoe weet je zo zeker dat ie dat eerder gedaan heeft? Dat ie het meteen deed? Dat ie het kan? Elk paard kan bokken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:24

Je bent particulier en geen handelsstal dus gelden voor jou andere regels.
Je hebt voldoende informatie gegeven en wat hij daar vertoont is normaal hengsten gedrag.
Dit is geen verborgen gebrek zou lekker zijn dat iedereen maar zijn paard terug moest nemen voor elk wissewasje.
Er is geen proefperiode afgesproken dus jij staat als particulier in je recht.
Wat je zelf wilt is een tweede punt wanneer je voor jezelf het gevoel hebt dat het paard daar niet op zijn plek is en hem terug wil neem dan kun je dat altijd doen maar dan zal de vorige eigenaar daar in mee moeten gaan en een deel van het geld terug geven.
Wil hij dit niet dan houd het op.
Het was niet jou paard je hebt bemiddelt en vervolgbeslissingen moet de vorige eigenaar nemen jij kunt daar niets mee.
Ik zou de verdere correspondentie dan ook aan hem haar overdragen en het hun uit laten zoeken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:03

In de op zeg je zelf hoe braaf hij was en dat hij samen liep met anderen. En later zeg je ik heb gewaarschuwd voor hoe hij was ze wilden toch een hengst. Dat klopt niet helemaal. Blijkbaar wist je dan toch zelf dat hij niet zo braaf kon zijn.

Hebben jullie een dekstation dat jullie hem leasten of dekten jullie er helemaal niet Mee?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:09

Zeker kan elk paard bokken, zelfs mij uberbrave tinker geeft wel eens een bok weg als hij het er echt niet mee eens is en dat mag.

Gelukkig zijn er bewijzen(foto's) dat hij het voorheen ook deed!

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:17

Ik vind ook dat het paard langer had moeten wennen. Na twee dagen kan je er dus niks van zeggen, mijn mening. Jammer dat het dier dan degene is die de stempel krijgt. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen en paarden, dat is niet niks. En dan op willen rijden en verwachten dat het top gaat. ..... nee paard heeft geen tekortkoming, de nieuwe eigenaren wel
Jij hebt je ding gedaan dus eigentlijk heb je hier ook niks meer mee van doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:52

bliver schreef:
In de op zeg je zelf hoe braaf hij was en dat hij samen liep met anderen. En later zeg je ik heb gewaarschuwd voor hoe hij was ze wilden toch een hengst. Dat klopt niet helemaal. Blijkbaar wist je dan toch zelf dat hij niet zo braaf kon zijn.

Hebben jullie een dekstation dat jullie hem leasten of dekten jullie er helemaal niet Mee?

Volgens mij klopt dit wel? Ja, hij is doodbraaf en loopt hier samen met anderen. Maar ik heb ook gewaarschuwd dat hij hengst blijft. Je weet toch nooit hoe hij reageert op een andere omgeving? Ik snap niet wat er hier niet aan klopt? Hij liep hier tussen mijn merries dus ja, we dekten ermee.

Als jij morgen jouw nieuw paard zomaar tussen de kudde gooit, want hij is toch doodbraaf! Verwacht je dan echt dat hij er direct tussen gaat lopen van? Oh, zal ik maar direct lekker onderdanig zijn en de rest nooit eens uittesten...

Waar ik voor heb gewaarschuwd is normaal paarden gedrag...

Dit is Geronimo, samen met een merrie uit dezelfde waterbak drinken met zijn veulen gewoon naast hem:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5436F60E

Met zijn zoon:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... b882f67aa8

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:05

Nadeel is dat braaf erg subjectief is, bij een brave groene 2 jarige hengst verwacht ik niet hetzelfde gedrag als bij een brave 14 jarige manege paard bijv.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:11

Wij wonen in Duitsland en hebben dus de situatie andersom, we hebben voor 5 weken geleden een pony voor onze dochter gekocht. Ze heeft 4 keer proef gereden en dat ging prima, eenmaal thuis is de pony ook verandert in een draak en heeft onze dochter 2 weken geleden een ernstig ongeluk met haar gehad.

We hebben de vorige eigenaren gesmeekt de pony terug te nemen, zelfs 1000 euro van de aankoopprijs afgedaan, maar ze willen de pony niet terug. We hebben daarop contact gezocht met een advocaat maar die zegt dat het een moeilijke zaak word omdat het een karakter eigenschap is die moeilijk te bewijzen valt, het is hun woord tegen het mijne, dus kan ik beter mijn verlies nemen en de pony weer verder verkopen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:31

Dat is heel vervelend voor je dochter hengstveulen, en het komt idd wel voor dat paarden voordat er gereden wordt ook gedrogeerd worden. Maar ook een verhuizing kan best wel impact hebben op een dier, daar komt dan ook nog bij dat er door een paard dingen uitgetest kunnen worden als er ineens iemand anders met ze omgaat.

Ik hoop voor jullie dat jullie dochter snel opknapt. Als jullie nog een keer voor een paard gaan kijken, laat hem dan keuren en bloed afnemen en invriezen zodat er achteraf op rustgevende geneesmiddelen gecontroleerd kan worden. Als je achteraf aan kunt tonen dat het dier gedrogeerd is geweest, heb je veel meer wettelijk bewijs en meer kansen om het dier terug te kunnen geven.

Maar niet iedere verandering in gedrag is te wijten aan geneesmidddelen. Gun een nieuw dier tijd om te acclimatiseren. Ja, dat kan een aantal maanden duren. Heb dat geduld dan ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:57

KarinLF schreef:

Ja dat kan gewoon zo zijn. Ik heb jaren lang op een stal gewerkt en daar waren alle paarden die nieuw binnen kwamen de eerste paar weken lastig met rijden. Nieuwe omgeving, veel weidegang met andere paarden, etc. Zelfs de braafste sukkel werd weer fris en fruitig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:09

TS ik zou je aanraden om de eigenaar en oud-eigenaar dit uit te laten zoeken. Jij bent hier officieel geen partij in, lijkt mij.

Over brave paarden: als ik mijn brave merrie verhuis heeft ze echt enkele weken nodig om uberhaupt weer te aarden. Rijden is die weken echt een no go, ook niet door mijzelf! Pas na maanden is ze weer helemaal zichzelf.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:10

Chubby schreef:
TS ik zou je aanraden om de eigenaar en oud-eigenaar dit uit te laten zoeken. Jij bent hier officieel geen partij in, lijkt mij.

Over brave paarden: als ik mijn brave merrie verhuis heeft ze echt enkele weken nodig om uberhaupt weer te aarden. Rijden is die weken echt een no go, ook niet door mijzelf! Pas na maanden is ze weer helemaal zichzelf.

Dus betekend dat dan ook dat je nooit met je paard ergens naar toe kan(buitenrit maken of op concours)?Dan ben je toch ook in een andere omgeving?? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet helemaal in.
Tuurlijk moet een dier wennen aan zijn/haar nieuwe omgeving, maar het zal toch niet zo zijn dat een dier helemaal een gedaante verandering ondergaat?!

Wat ontzettend vervelend voor jullie en vooral voor je dochter hengstveulen.
Waarom willen ze de pony niet terug? Denk wel dat ik weet waarom.......................................
Waarschijnlijk wisten zij dat het niet de makkelijkste pony is en blij zijn dat ze er vanaf zijn......................................

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:21

Ik zou zeggen kom hem maar terug brengen en dan opzoek naar een nieuw baasje voor Ger. zonde trouwens dat hij gecasteerd zal gaan worden daar. In dat geval Zou ik maar opschieten voordat ze dat al hebben laten doen.. En ja hij is hengst maar de keren dat ik hem heb gezien en alles wat ik van de vorige eigenaresse weet. Is hij doodbraaf. Maarja zulke mensen hadden dus beter al geen hengst kunnen kopen.. Of sowieso een paard..

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:59

Karin ik denk dat er wel een verschil in zit of je een paard verhuisd of dat je op pad bent naar cc of buitenrit. Je vertrekt immers uit een omgeving die het paard vertrouwd is. Mij lijkt ook als je op cc gaat dat je ook dat opbouwt, veel mensen trainen eerst bvb op andere locaties voordat ze op cc gaan. Ik bouw buitenritten altijd op. Maar ik denk dat er wel verschil inzit..lijkt mij niet handig met een nieuw paard wat in een vreemde omgeving komt en een nieuwe groep meteen op cc te gaan of buiten te rijden. Dan ben je mijns inziens na niet goed bezig..

Trouwens vind ik de uitspraak over het verhaal van hengstveulen beetje snel. Dat off topic.
Laatst bijgewerkt door BootsScoot op 03-08-14 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:02

KarinLF schreef:
Dus betekend dat dan ook dat je nooit met je paard ergens naar toe kan(buitenrit maken of op concours)?Dan ben je toch ook in een andere omgeving?? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet helemaal in.

Maar dan heeft hij nog steeds zijn baasje. En als het een buitenrit of eendaags concours is, mag hij 's avonds gewoon weer mee naar huis.

Paarden die regelmatige op meerdaagse evenementen staan, gaan dit ook moeten leren. Dus wat verwacht je nu van een paard die redelijk honkvast is en ineens gaat verhuizen?