Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yvank_ schreef:Hier is gewoon de eigenaar verantwoordelijk voor tenzij er duidelijk aangetoond kan worden dat het ongeluk gebeurd is door onbehoorlijk gedrag van de ruiter.
Gezien het verhaal van de TS lijkt mij dat die hier niet veel aan heeft kunnen doen en dan is de eigenaar gewoon verantwoordelijk ervoor. Hij kiest er zélf voor om een verzorger te nemen en ongeacht of mensen het fatsoenlijk vinden of niet de eigenaar is de verantwoordelijke voor de rekening en dat is wat TS vraagt.
Anders zou het einde zoek zijn.. nu gaat het om inslapen maar als het om wat minder ergs gaat paard struikelt in de bak met verzorger en loopt kreupel moet de verzorger dat dan ook betalen? De meeste bijrijders/verzorgers doen dit juist omdat een eigen paard met alle onvoorziene kosten te duur is.. Het moment waarop geacht wordt dat indien er wat met het paard gebeurd zij maar voor de kosten moeten opdraaien zal het bijrijder/verzorger wereldje ineens heel klein worden..
De eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor zijn pony/paard. Sterker nog als TS gewond was geraakt bij de actie van deze pony dan had haar eigen zorgverzekering dit nog mogen verhalen op de eigenaar.. Dat is het risico van bijrijders/verzorgers nemen en dat weet je als eigenaar van te voren.
beatje schreef:Yvank_ schreef:Hier is gewoon de eigenaar verantwoordelijk voor tenzij er duidelijk aangetoond kan worden dat het ongeluk gebeurd is door onbehoorlijk gedrag van de ruiter.
Gezien het verhaal van de TS lijkt mij dat die hier niet veel aan heeft kunnen doen en dan is de eigenaar gewoon verantwoordelijk ervoor. Hij kiest er zélf voor om een verzorger te nemen en ongeacht of mensen het fatsoenlijk vinden of niet de eigenaar is de verantwoordelijke voor de rekening en dat is wat TS vraagt.
Anders zou het einde zoek zijn.. nu gaat het om inslapen maar als het om wat minder ergs gaat paard struikelt in de bak met verzorger en loopt kreupel moet de verzorger dat dan ook betalen? De meeste bijrijders/verzorgers doen dit juist omdat een eigen paard met alle onvoorziene kosten te duur is.. Het moment waarop geacht wordt dat indien er wat met het paard gebeurd zij maar voor de kosten moeten opdraaien zal het bijrijder/verzorger wereldje ineens heel klein worden..
De eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor zijn pony/paard. Sterker nog als TS gewond was geraakt bij de actie van deze pony dan had haar eigen zorgverzekering dit nog mogen verhalen op de eigenaar.. Dat is het risico van bijrijders/verzorgers nemen en dat weet je als eigenaar van te voren.
Dus in feite bedoel jij, Je leent mijn auto,rijd hem in de prak .Ik heb dan gewoon pech gehad.
Volgens mij kan je zulke dingen verhalen op je eigene WA
Jennyj01 schreef:Als ik de auto/fiets/paard van een ander in de prak rijd, en die mij aansprakelijk steld voor de schade, wel.
Mits ik een aansprakelijkheidsverzekering heb. Vroeger was dat wa nu heeft het een andere naam.
Citaat van de Univé website:
Veroorzaakt u per ongeluk schade bij een ander? Dan biedt de aansprakelijkheidsverzekering van Univé uitkomst. Want stel, u laat een glas wijn over het tapijt van de buren vallen. Of uw zoontje fietst per ongeluk een voetganger omver. Dan kunnen de kosten hoog oplopen. De WA-verzekering vergoedt de schade aan derden. En dat is wel zo’n fijn idee.
beatje schreef:Paard heeft zichzelf niet stuk gemaakt,als ruiter hoor je het paard onder controle te hebben,en dat had ze duidelijk niet.Daardoor is het ongeluk gebeurt.
Als ik een auto leen en hij rijd vanzelf de oprit af is het ook mijn schuld want dan heb ik of de handrem niet opgetrokken of hem niet in een versnelling gezet.Behalve de knight-rider kunnen auto's niet vanzelf rijden.Net als paarden zichzelf niet stuk maken.
beatje schreef:Ongelukken kunnen altijd gebeuren,maar het zal wel de tijd zijn van nu, dat een ander het altijd gedaan heeft en zelf je verantwoording nemen niet meer bestaat.
Je leent iets van een ander en je hoort het dan onbeschadigt terug te brengen.Als je dat niet kan garanderen betaal je de schade of je blijft er gewoon af.
Lekker gemakkelijk allemaal zo.Rijden op andermans kosten en als er betaald moet worden is er ineens niemand thuis.
Dan ineens heeft het paard het gedaan
Jennyj01 schreef:Als ik de auto/fiets/paard van een ander in de prak rijd, en die mij aansprakelijk steld voor de schade, wel.
Mits ik een aansprakelijkheidsverzekering heb. Vroeger was dat wa nu heeft het een andere naam.
Citaat van de Univé website:
Veroorzaakt u per ongeluk schade bij een ander? Dan biedt de aansprakelijkheidsverzekering van Univé uitkomst. Want stel, u laat een glas wijn over het tapijt van de buren vallen. Of uw zoontje fietst per ongeluk een voetganger omver. Dan kunnen de kosten hoog oplopen. De WA-verzekering vergoedt de schade aan derden. En dat is wel zo’n fijn idee.
Tessebes schreef:Ik ben benieuwd hoe het gesprek afloopt. Ik vind persoonlijk dat de rekening voor de eigenaar is. Die heeft de uiteindelijke verantwoording voor het paard en daar hoort die rekening helaas bij. Ik neem aan dat de ts niets verwijtbaars heeft gedaan en het een jammerlijk ongeluk is geweest. Als het de ts een goed gevoel geeft, zou ze voor kunnen stellen, de helft te betalen.
LesleyxLinn schreef:beatje schreef:Ongelukken kunnen altijd gebeuren,maar het zal wel de tijd zijn van nu, dat een ander het altijd gedaan heeft en zelf je verantwoording nemen niet meer bestaat.
Je leent iets van een ander en je hoort het dan onbeschadigt terug te brengen.Als je dat niet kan garanderen betaal je de schade of je blijft er gewoon af.
Lekker gemakkelijk allemaal zo.Rijden op andermans kosten en als er betaald moet worden is er ineens niemand thuis.
Dan ineens heeft het paard het gedaan
Genoeg mensen die er wel voor betalen. Of mensen die een heleboel taken van de eigenaren overnemen.
Maar het is wettelijk zo geregeld en dat is niet bedacht in de tijd van 'nu'.
En je laatste zin slaat nergens op. Ineens heeft het paard het gedaan? Jij denkt dat ze het paard zelf heeft laten steigeren en struikelen? Of heb jij elk paard (waar jij op stapt) in elke situatie zo onder controle dat hij zijn benen zet waar jij dat wilt? Want dan kom ik graag bij je kijken