Aanmaning voor dagvaarding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Aanmaning voor dagvaarding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:54

Ik zou de DA ook een mail sturen dat je hoogst verbaasd bent dat je een incassobureau achter je aan krijgt vanwege een rekening terwijl het paard toen niet van jou was en jij destijds ook geen opdracht hebt gegeven. Misschien kunnen zij het incassobureau terug fluiten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:00

terugfluiten? Zij hebben die juist ingeschakeld..

Verder raar en spijtig verhaal. Succes ermee!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:31

Ik heb zo iets aan de hand gehad met een auto....

kort gezegd; de auto moest APK gekeurd en kleine beurt. Ik had de auto gebracht die dag , maar was op papier (toen) NIET de eigenaar, ook de rekening stond niet op mijn naam.

Twee maanden later hebben we boedel scheiding geregeld, i.v.m. scheiding, en die auto op mijn naam laten zetten. Wij waren op huwelijkse voorwaarden getrouwd mét koude beding. Dit houd in dat je dus NIETS deelt bij scheiding.

Half jaar na de scheiding kreeg ik aanmaningen van incasso bureau over een rekening, van de garage, van die bewuste dag van de APK en kleine beurt.

Mijn ex betaalde dus die rekening niet, en kwamen ze die op mijn verhalen......
Netjes brief gestuurd dat ik niet ging betalen.

A. omdat ik op huwelijkse voorwaarden met koude beding getrouwd was.
B. de rekening stond NIET op mijn naam.

Ik heb hun een kopie gestuurd van de originele rekening, waar de naam van mijn ex dus op stond.....
(die rekening had ik omdat we toen nog op 1 adres woonde)

Kortom; het garage bedrijf had fraude/valsheid in geschrift gepleegd, omdat ze de rekening veranderd hadden door mijn naam er boven te zetten...... Dat heb ik het incasso bureau ook even haarfijn uitgelegd,

Ik heb NOOIT meer iets gehoord!

Lang verhaal, maar laat je niet gek maken!
De datum van behandeling klopt al niet, de oude eigenaar heeft al een gedeelte betaald, en die is ook de opdrachtgever geweest. Rechtsbijstand in schakelen, en alles wat je kunt bewijzen aanvoeren.

Van de veearts is het ook niet netjes..... dat hij gewoon een incasso bureau op je af stuurt, als de oude eigenaar niet betaald...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:49

Dit soort bedrijven werken meestal niet in opdracht van degene die de rekening heeft verstuurd maar kopen de incasso's op. De dierenarts krijgt van zo'n bedrijf een deel van het verschuldigde bedrag en daarna wordt het incassobedrijf de schuldeiser. Zij proberen natuurlijk uit alle macht geld los te krijgen want daar leven ze van.

Punt is dat ze vaak helemaal de originele rekeningen zelf niet hebben en als ze niet bij persoon A het geld los kunnen krijgen ze het op een ander proberen te verhalen.

Beslag leggen mogen ze niet zoals iemand anders ook al uitgelegd heeft. Een gang naar de rechtbank is voor dit soort bedragen veel te duur maar ze hopen door bluffen dat mensen bang worden en gaan betalen. Bij de rechtbank maken ze namelijk weinig kans want ze kunnen niets bewijzen.

Laat je dus niet bang maken, je hebt tot nu toe goed gehandeld. Wie eist bewijst, niet andersom.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:28

Wel erg dat ze in staat zijn om die dingen op te kopen, en dat er zo veel mensen zijn die hun rekening niet betalen -O-

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:34

Percy schreef:
Wie eist bewijst, niet andersom.

leuk zo een uitspraak!
echter de uitspraak raak kant noch wal.
kun je aangeven op welke rechtsgrond je deze uitspraak doet?

in de rechtspraak staat elke zaak op zichzelf. In een zaak met een deurwaarder ben jij in het algemeen degene die moet bewijzen. De tegenpartij heeft namelijk een professionele administratie en rekeningen verstuurd. Kun je niet aantonen dat je adequaat heb gereageerd heb je een moeilijk verhaal.

TS heeft een sterk verhaal omdat een deel van de rekening door de vorige eigenaar is betaald.
Zij moet nu zorgen dat ze adequaat reageert (schriftelijk / per email) waarbij ze aangeeft niet aansprakelijk te zijn voor de rekening.
Ook kan het belangrijk zijn dat je een klacht tegen het incassoburo/DA indient.
Zolang ze de klacht niet behandelen kunnen ze niet tot gerechtelijke stappen overgaan.
(in de praktijk trekken incassoburo's zich er bar weinig van aan)

Het feit dat het paard nu haar eigendom is staat helemaal los van de rekening.
De vorige eigenaar heeft immers telefonisch de opdracht van de behandeling bevestigd en goedgekeurd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:36

BMHP: ik laat me niet over andere zaken uit maar alleen over dit specifieke geval. Zij moesten toch echt eerst bewijzen dat TS degene is die de rekening moet betalen en dat kunnen ze niet want TS was geen opdrachtgever.

Het zou wel erg ver gaan om deze stelling uit te breiden naar andere rechtszaken alhoewel je wel als eiser met bewijs zal moeten komen aandragen. Uiteraard moet je als gedaagde dan ook zoveel mogelijk bewijs kunnen overleggen maar dit gaat over een incassobureau en die nemen het zelf niet altijd even nauw met de wet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:09

Sammie schreef:

Ik stel me voor de DA heeft een incassaobureau ingschakeld om de vordering bij de vorige eigenaar te incasseren. Vorige eigenaar zegt tegen het incassobureau je moet bij de nieuwe eigenaar zijn. Incassobureau gaat buiten de DA om naar de nieuwe eigenaar.

Ik zou er toch een mailtje aan wagen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:37

Percy schreef:
Het zou wel erg ver gaan om deze stelling uit te breiden naar andere rechtszaken alhoewel je wel als eiser met bewijs zal moeten komen aandragen. Uiteraard moet je als gedaagde dan ook zoveel mogelijk bewijs kunnen overleggen maar dit gaat over een incassobureau en die nemen het zelf niet altijd even nauw met de wet.

Percy in een incasso procedure zijn de rekeningen het bewijs. dat betekend dat "jij" moet bewijzen dat de rekeningen onterecht zijn. Dit in tegenstelling tot het door jouw geliefde gezegde: wie eist bewijst.

In dit Topic staat de TS sterk omdat ze goed gehandeld heeft en de DA met de eigenaar heeft laten bellen.
ik betwijfel dat als het telefoontje niet was gepleegd dat het net zo eenvoudig was geweest.

Wel we hopen beiden dat het voor de TS met een sisser afloopt en dat iedereen hier van leert.
niet zomaar betalen, je standpunt schriftelijk meedelen en je niet laten intimideren.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:38

yvonnedv schreef:
Sammie schreef:

Ik stel me voor de DA heeft een incassaobureau ingschakeld om de vordering bij de vorige eigenaar te incasseren. Vorige eigenaar zegt tegen het incassobureau je moet bij de nieuwe eigenaar zijn. Incassobureau gaat buiten de DA om naar de nieuwe eigenaar.

Ik zou er toch een mailtje aan wagen.

Ik ben het hier wel mee eens, wellicht weet de dierenarts het niet.

Het feit dat de oude eigenaar uit "coulance" een deel heeft betaald klopt ook van geen kant....

Daarbij neem ik aan dat alle rekeningen aan de oude eigenaar zijn gericht. Wat een raar verhaal zeg van het incasso bureau

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:36

BMHP schreef:
Percy schreef:

Percy in een incasso procedure zijn de rekeningen het bewijs. dat betekend dat "jij" moet bewijzen dat de rekeningen onterecht zijn. Dit in tegenstelling tot het door jouw geliefde gezegde: wie eist bewijst.

In dit Topic staat de TS sterk omdat ze goed gehandeld heeft en de DA met de eigenaar heeft laten bellen.
ik betwijfel dat als het telefoontje niet was gepleegd dat het net zo eenvoudig was geweest.

Wel we hopen beiden dat het voor de TS met een sisser afloopt en dat iedereen hier van leert.
niet zomaar betalen, je standpunt schriftelijk meedelen en je niet laten intimideren.

Ik heb geen geliefd gezegde, laat dat duidelijk zijn. Dit is de eerste keer dat ik dit gezegde bezig omdat ik vind dat het in dit geval terecht is.
Ik vind alleen dat TS niet zomaar moet betalen zoals meerdere malen in dit topic gesuggereerd is.

Ik vind dat zij in haar recht staat en heb zelfs wel eens zo'n incassobureau achter mijn broek aan gehad en die hebben naar het geld kunnen fluiten. Ik zoek dit soort dingen uitgebreid uit en weet als leek dus een beetje wat wel en niet terecht is.

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:49

Weer een mail... Of dat ik even wil bellen. Heb geantwoord dat ik niet kan bellen.
Spelen een smerig spelletje zeg bah :n

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:54

Heel goed. Als zij jou bellen, aangegeven dat je de correspondentie liever schriftelijk wil laten verlopen en per kerende post per e-mail de inhoud van het telefoongesprek bevestigen. :) succes!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:55

Ga hiermee eens naar een rechtswinkel die kunnen je adviezen geven.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:59

maxipaxixxx schreef:
Hallo Bokkers!

Mijn excuses als het niet goed staat hier. Maargoed, mijn huidige paard, een 9 jarige vosse merrie heeft op 14-02-2013 koliek gehad.
Zij was toen niet mijn volledige eigendom, ik was alleen de ruiter en betaalde wel wat nodige dingen.
Maar zij was dus niet mijn verantwoordelijkheid. Was een vrij ernstige koliek dus de VA was gebeld.
Zij heeft aan de telefoon gezeten met de huidige eigenaar en die heeft toestemming en zijn gegevens gegeven voor de kosten. Paard is behandeld en verder niks meer gehoord.
Paar maanden later is het volledig mijn paard geworden. Afgelopen zomer, kreeg ik een telefoontje van de desbetreffende kliniek dat er nog een rekening openstaat à €246,54.
Ik heb het verhaal uitgelegd en hij zou het verder regelen met de oude eigenaar.
Al die tijd niks meer gehoord. Nu loop ik vanmorgen naar de brievenbus, ligt er een brief van Juris-dictie; laatste aanmaning voor dagvaarding.
Ik citeer;

" Geachte mevrouw,

Ondanks eerdere schriftelijke verzoeken van juris dictie over uw schuld bij ....
Heeft u nog niet betaald en ook geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid een regeling met ons af te spreken. .... Wil u nu gaan dagvaarden "

(Op de puntjes staat de naam van de desbetreffende kliniek)

Ik schrok hier erg van. Ik heb geen enkele andere brief binnen gekregen en na dat enkele telefoontje in de zomer van 2013 ook niks meer gehoord.
Sterker nog ik ben daar in diezelfde zomer nog geweest voor het aftekenen van haar paspoort en heb er niks over gehoord. Verder staat er; datum:12-03-2013factuurnummer:.........koliek behandeling paard vos, ben ik de enige die die datum vreemd vindt aangezien zij op 14-02-2013 is behandeld?
De datum van de eerste factuur is het ook niet lijkt mij in verband met de tijd tussen de behandeling en die datum.
In de brief staat dat ik zo'n €180 over moet maken binnen 48uur. Ik heb meteen gemaild en heb geen antwoord gehad. Ik ga morgen meteen bellen.

Wat vinden jullie hiervan? Zijn er tips? Mensen met dezelfde ervaring?

Ben mijn wachtwoord vergeten van mijn andere account (maxipaxixx) en die email heb ik ondertussen al een jaar geleden verwijderd, dus heb maar een nieuwe aangemaakt :+

Pas op voor 'fake' aanmaningen en herinneringen. Aan het versturen van aanmaningen/herinneringen enzovoort zijn regels gebonden. Als jij hier niets van hebt ontvangen, dan moeten ze een kopie sturen + een bewijs van ontvangst van de brieven enzovoort. Op internet kan je hier veel over terugvinden

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:02

Ik vind het heel raar. Je mag niet zomaar een naam veranderen en dus daarmee de schuld bij een ander leggen. Als ik bijvoorbeeld iets koop bij Wehkamp op MIJN naam, maar vervolgens zeg dat het voor een ander is, zegt Wehkamp (en het eventuele incassobureau) toch ook, dat kan niet. Zou mooi makkelijk zijn als ik schulden naar een ander kan overhevelen. Dus ik heb een auto, ga naar de garage, verkoop de auto en de rekening van de garage laat ik overzetten naar de nieuwe eigenaar...meh dat werkt niet zo.

Inderdaad, vraag anders de herinneringen en eerdere aanmaningen op, dan kan je bekijken op welke naam deze staan.

Jezelf niet gek laten maken, neem inderdaad contact op met rechtshulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:06

Misschien heb ik er over heen gelezen maar heb je bij de DAP al een kopie van de rekeningen opgevraagd? Daar zal toch een geadresseerde op staan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:07

Rena100 schreef:
Ik vind het heel raar. Je mag niet zomaar een naam veranderen en dus daarmee de schuld bij een ander leggen. Als ik bijvoorbeeld iets koop bij Wehkamp op MIJN naam, maar vervolgens zeg dat het voor een ander is, zegt Wehkamp (en het eventuele incassobureau) toch ook, dat kan niet. Zou mooi makkelijk zijn als ik schulden naar een ander kan overhevelen. Dus ik heb een auto, ga naar de garage, verkoop de auto en de rekening van de garage laat ik overzetten naar de nieuwe eigenaar...meh dat werkt niet zo.

Inderdaad, vraag anders de herinneringen en eerdere aanmaningen op, dan kan je bekijken op welke naam deze staan.

Jezelf niet gek laten maken, neem inderdaad contact op met rechtshulp.

Sterker nog als je de naam op de factuur zomaar verander is dat gewoon valsheid in geschrifte

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:35

josie schreef:
TS hoeft niets te bewijzen op dit moment, dat is aan de eiser, de DA in dit geval en zij kan het incassobureau om het bewijs vragen (enof de DA, uiteraard allemaal schriftelijk) waaruit blijkt dat zij toestemming heeft gegeven voor de behandeling en waaruit blijkt dat zij toen eigenaar was van het paard.

Aangezien dat beide onmogelijk is volgens TS heeft het incossobureau niets en de DA ook niets.

TS kan wel voor zich zelf gaan kijken of zij toevallig wel bewijzen heeft, ook al is er contant betaald, de kans is groot dat dit toch op enige wijze is opgenomen van haar rekening, ook al zit het bv. verkapt in een grotere opname via de pin (stel je dient 150 euro aan stalling te betalen dat TS 175 euro heeft opgenomen, dit kan je dan wel terug vinden en als dat overeen komt met de contante betalingen klopt het).
De stal kan wel aangeven hoeveel toen het stallings bedrag was.
Net als de betaling voor het paard zelf, ook die kans is groot dat TS dat van haar rekening heeft opgenomen.

Maar nogmaals die hoeft TS alleen voor zich zelf te doen, de andere partij zal toch echt eerst met de bewijzen dienen te komen (schriftelijk om vragen), daar kan TS rustig op wachten.

Geen bewijs geen zaak en indien er wel 'bewijs' zou zijn, dan kan TS met eigen bewijs komen en de rest aangeven (geen rekeningen gehad, geen herinneringen, geen aanmaning, waarom zou de oude eigenaar dan een helft betalen, verkeerde behandeldatum op factuur, incassokosten onterecht e.d.)

Nogmaals TS hoeft niets te bewijzen op dit moment, is ook niet verplicht op enige wijze te reageren en al helemaal niet telefonisch.
Het kan allemaal prima per mail / post.
Als het incasso bureau iets stelt, zullen zij (incassobureau) met de bewijzen dienen te komen, deze kan TS opvragen.
TS kan aangeven dat zij de rekening betwist en wel om: geen eigenaar te zijn op dat moment en geen opdracht te hebben gegeven, daarnaast zal (naar verwachting) de rekening ook niet op haar naam staan. Zij (TS) heeft ook geen enkele rekening, herinnering, aanmaning etc ontvangen op haar adres.

Laat het incassobureau eerst maar eens met bewijs komen dat de rekening op haar naam staat, dat er onomstotelijk gewijs is dat zij opdracht heeft gegeven en dat zij toendertijd eigenaar was van het paard.

Echter hoeft TS dit allemaal niets met het incassobureau te regelen (er is immers geen overeenkomst tussen incassobuera en TS), dit kan zij allemaal doorgeven aan de DA, schriftelijk.
Een conflikt met een leverancier, in dit geval dus de DA, daar gaat uiteindelijk een rechter over, niet een incassobureau.
Daarnaast kan TS stellen dat zij vanaf heden bv. 5 euro vraagt per reactie, op welke wijze dan ook, vermeerderd met haar uurloon. Of je het gaat krijgen is vraag 2, je kan het altijd proberen, immers is TS nu op vakantie, en daar kan ze minder van genieten door dit gebeuren.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:39

Het is wel verstandig om dit soort zaken (ook) via het incassobureau te laten lopen aangezien die vaak optreden als de gemachtigde van de opdrachtgever. Je kan er altijd voor kiezen om je brieven in CC naar de DA te sturen, zodat die rechtstreeks vernemen welke reactie het incassobureau op haar schrijven gehad heeft.

Tallina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:49

Juris dictie zal verifieerbare bescheiden "moeten" hebben waaruit blijkt dat zij een vordering op jou heeft. Deze kun je opvragen, hieruit zal waarschijnlijk blijken dat de naw gegevens (naam adres woonplaats) van de factuur niet overeen komen met de persoon op wie ze nu het restant willen verhalen. De kwestie van wie paard destijds was doet er niet toe, het gaat erom op wiens naam de originele factuur staat! Succes!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:11

Wat een eikels zeg! Laat je niet onder druk zetten!

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 01:56

Inmiddels terug uit swiss. Laatste mail van mij naar juris-dictie was nogmaals bewijs van de rekeningen etc.
Dat was donderdag. Heb tot op heden niks gehoord.. *\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:12

Ik zou niets meer bewijzen maar gewoon heel kortweg zeggen; paard was niet van mij, deel van de rekening is al betaald maar niet door mij, ik heb hier niets mee te maken. Succes met je dagvaarding en bij de rechter.
(je staat heel sterk hoor, ik zou het er echt gewoon opaan laten komen, ze hebben geen poot om op te staan)

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:15

UPDATE

zo, m'n oude profiel weer terug!
Ik heb nu weer een mail ontvangen, precies hetzelfde als de eerste.
Ik geloof het niet evht meer...