Ben jij wel eens aangehouden met trailer of paardvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij wel eens staande gehouden met trailer of vrachtwagen?

Ja, maar niet gewogen.
65 (21%)
Ja, ook gewogen.
11 (3%)
Nee.
223 (74%)

Totaal aantal stemmen: 299

cissy

Re: Ben jij wel eens aangehouden met trailer of paardvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:01

dat zul je dan moeten kunnen aantonen lijkt me?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:32

cissy schreef:

Als oom agent je doodleuk een half uur in de brandende zon wil laten wachten totdat ze alle caravans hebben afgehandeld? Dat gaat oom agent afleggen voor het hekje...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:54

oDaarvoor krijgen ze echt geen douw voor dierenmishandeling. Kom op zeg een half uurtje in de zon wachten... Ga eens op een willekeurige wedstrijd kijken als het 35 graden is... Daar staan ze in kolonne uren in de brandende zon in de trailer.

Als je staande wordt gehouden heb je gewoon mee te werken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:20

ik ben een keer aangehouden bij een grote controle, onderweg naar een groot concours. links mocht doorrijden en rechts moest worden gecontroleerd. Mijn voorganger ging naar links en bij mij sprong een politieagent op laatste moment voor de auto en ik moest daardoor nogal hard remmen, wat dus eigenlijk niet kan bij een trailer.
Met veel geschommel ben ik aan de kant gaan staan en wou direct naar de trailer rennen, maar een agent hield me tegen. Die met een paar niet zo vriendelijke woorden aan de kant geduwd en naar mijn (trainings)paard gerend.
Ze was onder de voorstang doorgegleden en had de voorstang dwars op haar keel, waardoor ze geen adem meer kon krijgen.
Ik ben er direct ingeklommen en haar ademweg vrijgemaakt, maar daar stond in in de punt van de trailer... mijn moeder had de klep opengedaan en die probeerde haar aan de staart naar achter te trekken. Een stuk of 10 agenten stonden toe te kijken en deden pas nadat ik (weer) een paar, niet al te vriendelijke woorden, had gezegd. Ze hebben de achterhand onder de voorstang weggetrokken. Ze lag in de trailer en ging omhoog op mijn voet (een fries met dikke tuigersijzers -O- ).
Om een lang verhaal ietsjes korter te maken, kreeg ik excuses en, na gedreigd te hebben met aanklagen, geen boete omdat ik mijn papieren van de auto niet meehad.
Ondertussen zat ik met een zwaar gekneusde voet (waarvoor ik de rest van de dag op de eerste hulp heb gezeten) en een paard met een beschadiging in de nek, wat ooit meer goed is gekomen (ook omdat de eigenaren het af wilden wachten, was niet mijn keus).
Achteraf had ik ze misschien toch aan moeten klagen, maar ja, dat is achteraf...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:09

Ik 1 keer om te controleren of we echt wel paarden erin vervoerde en niet afval oid. Hij was toen trouwens leeg.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:22

Ik ben 2x gecontroleerd.
1x tijdens een verdenking van een grote ziekte en er mochten geen evenhoevige verplaatst worden. Toen ze zagen dat ik echt alleen een paard mee had mocht ik door.
En een keer dat ik met onze auto reed die op mijn vriend zijn naam stond.
Hij heeft geen E en ik wel.
Voor die combinatie was dat nodig.
Maar die politie auto bleef een hele tijd om me heen circelen tijden het natrekken van de gegevens en dan word je best onzeker.
Schoot ook heel hard in de lach toen ze zeiden dat het om het rijbewijs ging.
Ja die had ik.

Ik maak trouwens best wat km met de trailer en ook naar het buitenland tot in Portugal aan toe.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:24

Nog nooit en we rijden 2x per week 20 min heen en terug waar regelmatig politie staat
Vaak ook nog 1x per week/2 weken wedstrijd en nog nooit aangehouden.
We rijden met een vrachtwagentje.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:43

Napie schreef:
Ik 1 keer om te controleren of we echt wel paarden erin vervoerde en niet afval oid. Hij was toen trouwens leeg.

Wat maakt het de politie nou uit wat erin zit? Ok zolang het niks illegaals is tenminste... :+

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:51

of je nu wel of niet wordt aangehouden, hou er rekening mee, als er iets gebeurd en het klopt niet, dan ben je vlgs mij niet verzekerd..... is dat niet belangrijker dan aangehouden worden??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:40

Jobbeltje schreef:
Napie schreef:

Wat maakt het de politie nou uit wat erin zit? Ok zolang het niks illegaals is tenminste... :+

Dat mocht niet. In een paardentrailer mochten alleen paarden vervoerd worden, geen afval, huisraad, fietsen of andere goederen.
Die wet is overigens veranderd, heb ik begrepen, maar details weet ik niet precies.

lindahertha schreef:
of je nu wel of niet wordt aangehouden, hou er rekening mee, als er iets gebeurd en het klopt niet, dan ben je vlgs mij niet verzekerd..... is dat niet belangrijker dan aangehouden worden??

Nuance: de verzekering KAN daar een aanleiding in zien om de claim bij je terug te vorderen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:42

Ik ben 1 keer aangehouden bij een grote alcoholcontrole. Na blazen mochten we verder :-)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:43

Wij zijn eens staande gehouden omdat we een Duitse auto voor een Nederlandse trailer hadden. Dat wilden de heren agent toch wel even nakijken :').

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:53

ProudJustify schreef:
. En 1 keer omdat betreffende agent dacht dat ik geen E rijbewijs zou hebben. Zijn woorden waren dat "zulke jonge mensen vaak geen E rijbewijs hadden"
Ik was op dat moment 34 dus niet echt heel jong te noemen, maar heb de man vriendelijk bedankt voor zijn aardige woorden :')

dan zie je er vast nog goed uit :+

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:56

Ik rij nu sinds kort zelf me de trailer. Seat althea xl met een 1,5 trailer. Verder ook nooit bij mijn vriend aangehouden. Ik rij overigens alleen met B- rijbewijs. Mag nog net met deze combi O:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:22

Jobbeltje schreef:
Napie schreef:

Ze staan hier regelmatig bij de stort te controleren en als je iets anders met je paardentrailer vervoerd als een paard dan wordt je bekeurd. Een paardentrailer en veetrailer zijn alleen bedoelt voor het vervoer van paarden en vee. Ik weet, belachelijk....

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:26

Hmmmmmm voor andere diersoorten was mij wel bekend maar dat je er geen spullen in mag leggen heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.
Bij de controle op mijn rijbewijs waren we aan het verhuizen en dat is daar ook niets van gezegd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:32

Hier in de buurt zetten ze nogal eens een fuik voor van alles met aanhangers.
Gewogen, alles in orde, mocht doorrijden.

2e x ergens in the middle of nowhere, paar van die wijsneuzen, dat ik met die auto en aanhanger niet mocht rijden, dus ze erop gewezen me dan maar mee te nemen naar weegbrug.
Dat was dan weer te veel werk, dus mocht ik doorrijden (was er bijna), maar mocht niet terug rijden.
(ja, doei.. dus na de wedstrijd gewoon weer naar huis gereden.

3e x weer een fuik, was toen ik mijn merrie ging laten dekken in 2009 (daarom weet ik nog wanneer),
gewogen alles gecontroleerd en mocht toen weer doorrijden, alles was oke.

Voor het amusement, dit was 3 x dezelfde combi met hetzelfde paard op de trailer.

En alle 3 de keren heb ik ze ook mijn paardenpapieren in de handen gedrukt, maar die hoefden ze niet te zien.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:40

ikke schreef:
cissy schreef:

Als oom agent je doodleuk een half uur in de brandende zon wil laten wachten totdat ze alle caravans hebben afgehandeld? Dat gaat oom agent afleggen voor het hekje...........

Pff overdrijven is ook een vak, als het te link wordt en het paard kan slecht stilstaan en maakt er een bende van zijn het ook gewoon mensen hoor...

Misschien had je de vraag beter kunnen stellen als; hoevaak ben je gecontroleerd de afgelopen 5 jaar, of 10 jaar.

Nu heb je nog geen kijk erop, sommigen zetten zelf wel het aantal jaren van een rijbewijs hebben erbij maar heel vaak ook niet.

Ik heb wel vaak een kar, en trailer gereden zonder BE. Ik heb 11 jaar mijn rijbewijs en ben 2 keer aangehouden (dus zonder kar of trailer) omdat ik door rood reed (ik keek heel lief en mocht doorrijden, misschien kwam het ook wel door een roze bodywarmer en een rood oranje fiat 600) en een keer omdat ik moest blazen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:45

Nog nooit aangehouden of gecontroleerd. Reed best vaak met de trailer. Een bockmann champion met suzuki grand vitara ervoor. Hoewel ik ook vrij jong was toen ik mijn BE al had...
Wel valt mij op hoe vaak mensen te hard rijden met de trailer en hoe vaak ze op een snelweg de linkerbaan nemen wat niet mag als je een 3baans of meer hebt.
Wat mij ook opvalt is de hoeveelheid caravans die geen juiste kogeldruk of belading hebben. Die dinegen staan compleet in een knik.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:51

Tot nu toe 2x aangehouden, ik zat er als passagier naast want heb nog geen E rijbewijs.
1e keer was technische controle, of alles wel correct was gekoppeld en papieren na laten zien.
2e keer was op de grens van Tsjechie en Duitsland, paspoort controle van het paard en dus ook entingen. Verder papieren controle en technische dingen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:11

Ik lees hier best een paar keer dat mensen in het buitenland gecontroleerd worden. Hoe zit het dan met de regels omtrent laadvermogen/combinaties etc? Ik neem aan dat die per land variëren (of is dat gecentraliseerd?)
Kan je dan in het buitenland bekeurd worden op jouw NL'se laadvermogen/combinatie?
edit: dus volgens de NL'se wet zit je goed, volgens de buitenlandse niet

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:24

Ik denk dat je vooral in je achterhoofd moet houden dat als je met een te zware combi rijd je niet perse bang moet zijn voor een bekeuring maar meer voor de verzekering. Een ongeluk zit in een klein hoekje en als je dan met een niet legale combi rijd kan je problemen krijgen met de verzekering

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:34

Gilbey schreef:
Hmmmmmm voor andere diersoorten was mij wel bekend maar dat je er geen spullen in mag leggen heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.
Bij de controle op mijn rijbewijs waren we aan het verhuizen en dat is daar ook niets van gezegd.

Volgens mij is dat ook niet zo. Dat geldt voor zover ik kan vinden alleen voor commercieel vervoer. Je mag dus niet commercieel iets anders dan een paard vervoeren in een paardentrailer. Maar hobbymatig is het geen probleem.
Maar als iemand anders een officiële bron kan vinden dan hoor ik het graag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:05

MariekeS_ schreef:
Ik lees hier best een paar keer dat mensen in het buitenland gecontroleerd worden. Hoe zit het dan met de regels omtrent laadvermogen/combinaties etc? Ik neem aan dat die per land variëren (of is dat gecentraliseerd?)
Kan je dan in het buitenland bekeurd worden op jouw NL'se laadvermogen/combinatie?
edit: dus volgens de NL'se wet zit je goed, volgens de buitenlandse niet

Nee, dat kan niet. Je kunt namelijk niet niet voldoen aan de buitenlandse wetgeving.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:26

Hier twee keer aangehouden, en een keer wilden ze echt iets vinden. Heb 2paards trailer en had er 1 paard op staan. Auto mag 2000 kg trekken. Gingen ze eerst een collega bellen wat een paard zo ongeveer woog. Toen bleven ze maar rondjes om de trailer lopen en er met de papieren bij staan. Uiteindelijk kwamen ze me vertellen dat het chassisnummer in de trailer overeenkwam met dat op de papieren, maar dat op het typeplaatje dat op de trailer geschroefd zit een afwijkend nummer stond. Agent begon mij uit te leggen dat je dat soort zaken wel op orde moet hebben. Ik heb toen mijn excuses aangeboden dat ik dat niet gecontroleerd heb toen ik de trailer nieuw bij de erkende dealer kocht -:(- (en ik dacht schrijf die bekeuring maar uit L**). Uiteindelijk kreeg ik nog een preek van 5 minuten over dat typeplaatje, (stond inmiddels al bijna een kwartier op de vluchtstrook van een drukke snelweg) en mocht toen doorrijden zonder een bekeuring te hebben gekregen.
Overigens heeft de dealer keurig een typeplaatje met het goede chassisnummer voor me geregeld. Andere keer was enkel controle op papieren.