De ruiteretiquette

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: De ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:54

Ok; maar ik kan toch niet op een doorgaande "drukke" 80km weg van het overige verkeer verwachten dat men mij rustig passeert?
Als mijn paard daar niet tegen kan heb ik daar niets te zoeken.

Zolang ze mijn paard maar niet afsnijden (wat ook wettelijk niet mag) vind ik het prima dat men gewoon doorrijdt.
Dan zijn mijn paarden ook gewoon het rustigst.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:55

Brainless schreef:
Je kunt er ook voor kiezen om in die drukke (korte) periode niet gebruik te maken van die routes.

Ik verlang niet dat mensen stil gaan staan oid, gewoon even rustig passeren. Dat zal geen hele oogst kosten. Als ik de kans krijg mijd ik ze of ga ik als ik ze in de verte aan zie komen even in een veld staan zodat ze wel met 50 langs kunnen. Soms lukt dat helaas niet, vind ik zelf ook vervelend. Ik begrijp de haast hoor, dat wel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:59

Brainless: Ik heb het niet eens over niet-verkeersmakke paarden, die horen thuis in de bak, of op een rustige weg, maar niet op een 80 km weg, maar dat is een andere discussie. De africhtingsgraad van het paard kan je niet raden, en je kan sowieso nooit weten hoe het paard dat je gaat passeren kan reageren. Dus heb ik het gewoon over paarden in het algemeen, gewoon omdat het levende wezens zijn en geen robots. Het is imo gewoon een kwestie van basisfatsoen, inzicht en anticiperend autorijden.

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:00

Ik ga altijd stappen als ik iemand passeer, of er nou een paard bij is of niet.
Uiteraard met uitzonderingen, ik gallopeerde een keer in het bos op een ruiterpad waar vanuit het niets een paar hardlopers tussen de bomen door kwamen. Ik kwam op tijd in draf maar stap redde ik gewoon niet

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:48

Ga altijd netjes terug in stap, af en toe dan wel binnensmonds scheldend als een auto te hard voorbijkomt op een te korte afstand. De rest wordt vriendelijk begroet. Waar ik dan wel aso in ben is als ik met de scooter ruiters passeer. Ik neem altijd mijn snelheid terug en passeer met zoveel mogelijk afstand. Zijn er ruiters die stug door blijven draven ga ik ze ook vol gas voorbij.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:53

Geen flauw idee van ruiteretiquette. Ik hou me alleen aan mijn eigen regels. Anticiperen, niet onnodige risico's nemen, beetje meedenken, er nooit vanuit gaan dat iedereen paardengedrag heeft gestudeerd en zolang mogelijk beleefd blijven. Je bent inderdaad een visitekaartje voor het paardrijden zodra je naar buiten gaat en dan is het wel fijn voor jezelf en anderen als dat een leuk kaartje wordt. Verder hou ik het credo van mijn vroegere rijinstructeur in mijn achterhoofd: ga er vanuit dat iedereen knettergek is en je alles kunt verwachten, het enige wat je in de hand hebt is je eigen gedrag.

De enige keer dat ik me wel bewust asociaal heb gedragen was met een potloodventer. Mensen op het ruiterpad is één ding, en zolang ze niet kwaad gaan bléren dat jij moet opzouten blijf ik netjes, zelfs die ene keer dat er een stelletje gezellig intiem bezig was en paardlief dat wel erg interessant vond (gut, wat was dat genant) maar kom niet half naakt uit de bosjes springen met je pielemans als ventilator zodat paardlief (en ik) zich een hartverzakking schrikken, dan zijn de rapen gaar bij mij. En ja, ze hebben hem opgepakt, je moet ook geen 'slachtoffers' met een praktisch fotografisch geheugen uitkiezen.

Overigens, op versmalde wegen (zo smal dat je er met een auto en een fiets echt nét tegelijk red, van die tijdelijke dingen zonder uitwijkmogelijkheden) ga ik op de fiets ook midden op de weg fietsen. Na die ene keer dat ik bijna bij een iets te fanatieke automobilist op schoot terecht kwam vind ik dat ik het recht heb om voor mijn eigen veiligheid te kiezen en dus dan maar het verkeer op te houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 01:09

Wordt ruiteretiquette op maneges nog wel aan de leerlingen bijgebracht?
Mijn man en ik kwamen op weg naar huis ( buitengebied) onlangs een colonne ruiters tegen; het is een smalle weg met wat bochten erin en weinig berm vanwege de grote, dikke eikenbomen die aan beide zijden van de weg staan.
Voorop reed de eigenaresse van de manege op een groot paard, erachter twee aan twee naast elkaar een hele bende pony-meiden op haffies, fjorden en ponies, ik schat zo'n stuk of dertig . En achteraan een volwassene te paard.
Omdat de weg smal is en er geen uitwijkruimte is, besloot mijn man ( tegemoetkomend verkeer dus hé) ruim van te voren af te remmen en stapvoets te rijden om de kinderen de gelegenheid te geven zonder brokken langs ons heen te rijden. Netjes toch?
Maar denk maar niet de de dames begeleiders ( die ons recht aankeken) ook maar even een teken van 'dankjewel' ( even een handje opsteken of een glimlach) gaven. Dat stoorde me behoorlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:00

Heb vroeger keurig de ruiteretiquette geleerd, en rij nu zo'n 25 jaar buiten. Andere paarden passeer ik altijd in stap. Of ik ruiters en wandelaars in stap passeer hangt af van het soort pad waar ik op rijd. Op een smal ruiterpad passeer ik in stap, maar als ik op een breed pad rijd, met daarnaast nog een fietspad dan passeer ik ook rustig in draf of in galop. Als ik op zo'n pad ook rekening moet gaan houden met alle fietsers en wandelaars dan wordt het een stapritje. Ik hou daarbij wel rekening met stuiven, als de wind in de richting van het fietspad staat en het stuift erg passeer ik in een rustig drafje, en galoppeer ik pas weer aan als ik een eindje verder ben.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:53

Hmm merk ik hier een verschil in leeftijd! Mensen die de ruiteretiquette hebben geleerd en mensen die, die niet hebben gehad.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:06

Ik heb alleen de openingspost gelezen.
Maar wel grappig, wij (een vriendin en ik) waren zondag weer voor het eerst buiten en toen zat ik precies hier aan te denken.

Wij passeren voetgangers en fietsers altijd in stap mits zij zich op hetzelfde pad bevinden als wij. Hier liggen er nog al wat ruiterpaden naast geasfalteerde wandel en fiets paden. Als daar mensen op lopen en fietsen blijven wij gewoon in de gang waarin wij zitten aangezien je toch beide je op een ander pad bevind.
Andere tegemoetkomende paarden passeren wij in stap. Als wij paarden voorbij willen (is alleen wel eens voorgekomen op de paardenvierdaagse) geven we dit aan en vragen wij of dit in draf kan (het paard van mijn vriendinnetje heeft een hele trage stap dus dan kom je er nooit meer langs :'))
of dat anders de betreffende ruiter even zou willen halthouden...

Op autowegen stappen wij altijd, net als op fietspaden.

Als wij mountainbikers tegen komen die weer zo nodig op het ruiterpad moeten crossen, dan roep ik van te voren dat mijn paard niet zo lief is en dat ik graag heb dat ze of niet passeren of dat ze even afstappen..
Ik hoef vast niet uit te leggen dat geen een mountainbiker hier rekening mee houdt :+

Over mest. Wij zorgen altijd dat de paarden mesten in de berm. Als het bij iemand voor de deur is dan stappen wij af en schuiven het met onze voet aan de kant.
Dit gebeurt echter nooit, want wij rijden niet langs huizen...
(Al dacht de boze meneer van zondag daar echt anders over, maar die beweerde gewoon complete onzin)

Wandelaars op een ruiterpad vind ik levensgevaarlijk, maar ik probeer er echter wel altijd voor terug te gaan naar stap.
Ik vind echter wel dat als dit niet lukt (als je b.v. net met een pittige galop bezig bent) de wandelaars geen poot hebben om op te staan, je werkt met levende dieren en de wandelaars staan op een ruiterpad.

Wij steken op de openbare weg altijd onze hand uit om richting aan te geven.

Omg... Als ik dit terug lees dan doen wij het volgens mij nog best wel netjes :))

Wanneer een vrachtwagen, tractor of een motor ons tegemoet komt en er is geen uitwijkmogelijkheid dan geven wij van te voren aan of het rustig kan en dan stap ik eventueel af.
Als er wel uitwijkmogelijkheden zijn dan zoeken wij die op.
Auto's die te hard aangescheurd komen, daar ga ik voor midden op de weg rijden tot ze afgeremd zijn...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:13

nuscaniels schreef:
Waar ik dan wel aso in ben is als ik met de scooter ruiters passeer. Ik neem altijd mijn snelheid terug en passeer met zoveel mogelijk afstand. Zijn er ruiters die stug door blijven draven ga ik ze ook vol gas voorbij.

Dit is een heel grappig effect waar ik regelmatig gebruik van maak :D

De twee paarden die ik buiten rij zijn goed verkeersmak, een scooter die vol gas voorbij komt is bij beide geen probleem. Ik heb echter gemerkt dat als ik gewoon door stap, of draaf (net wat ik aan het doen ben) dat dan de overige weggebruikers mij krap inhalen of soms net doen of ze me niet zien.
Als ik er een hele show van maak (let wel: voor mijn paarden hoeft het niet :+ ), gang langzamer, misschien zelfs een oprit in of halthouden dan ziet het overige verkeer mij plots wel. Scooters worden afgezet, hondjes aangelijnd, ik krijg plots voorrang terwijl ik dat niet heb :))

Ik groet overigens ook altijd iedereen, hoewel dat soms lastig is aangezien het merendeel van de populatie fietsers, joggers etc.etc. met oordopjes in loopt en dus niets hoort :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:24

heel soms hou ik me er niet aan zoals maandag, kwam van de clubles en was even vergeten dat ze de dijk waar ik over heen moet vol met vlaggetjes hadden gehangen. Toen ben ik toch maar midden op gaan rijden toen er een auto aankwam van achteren. Ze bleef stappen maar wel met een hele show van mooie pasjes die ze in de bak nou nooit op comando doet.

Ik merk zeker op het strand dat de etiquette wel eens worden vergeten, gewoon volle galop een ander ruiter passeren, over een druk strand in galop (wie gaat er ook overdag op het strand rijden met 25/30 graden dan is het druk).

Voor honden leren mijn paarden stil te gaan staan, heb er ooit 1 naar de Da getrapt (was niet mijn schuld gelukkig, en hond is nooit meer in de buurt van paardenbenen gekomen).

Ander inderdaad passeren in stap of als ze zelf al stappen aankondigen dat je passeerd en melden dat je weer wat harder gaat, tegelijk wel opletten hoe de paarden reageren achter me.

In de polder kom ik niet tijdens oogsttijd. Tijd is geld voor die mannen en dan maar 2 weekjes niet rijden over die wegen. Kom ik er toch 1 tegen op een smale weg dan ga ik naar het midden maar ga wel meteen draven en bij de eerste beste mogelijkheid op een dam/zijweg/erf staan zodat ze kunnen passeren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:33

Ruiteretiquette, ze zouden er een les of wat aan moeten besteden op de manege vind ik. Blijkbaar ben ik van de oude stempel maar ik doe het volgende:

*passeren van andere weggebruikers of het nu wandelaars/fietsers/ruiters/tegemoet komend verkeer is, altijd in stap!
*ik rijdt op de weg (nooit op het fietspad) altijd rechts kort aan de rand of eventueel in een nette gladde berm.
*iedereen die gewoon normaal passeerd kan van mij altijd een groet of zwaai verwachten met een welgemeende glimlach, hopelijk werkt dit zodat ze het de volgende keer weer doen.
*richting aangeven waar nodig, vlot doorrijden bij oversteken van wegen enz
*zandpad naast het fietspad, prima in draf of galop passeren, maar als het erg mul is en dus stuift dan neem ik mijn paard dus wel terug naar stap. Ondanks dat het verder geen hinder geeft qua rijden vind ik een ander in een dikke wolk stof passeren ook niet fatsoenlijk.
*mesten doet die van mij altijd in de berm, is dit onverhoopt een keer toch niet zo dan stap ik af en schuif ik het in de berm of goot.

Bovenstaande is voor mij niet meer dan normaal. Ik verwacht dit ook van mijn mede ruiters als wij met bv een groep weg gaan. Vriendin van mij fietst nog wel eens mee met haar dochter maar gaat dan bijna links fietsen om mensen te dwingen langzamer te gaan rijden, heb haar hier wel eens op aangesproken omdat je zo alleen maar negatief in het daglicht komt als ruiter. Gewoon normaal rechts van de weg blijven dan is er niets aan de hand.

Natuurlijk heb ik ook te maken met veel te hard rijdende auto's, sissende vrachtwagens, motoren die braaf en rustig je passeren maar direct op het gas gaan als ze je voorbij zijn enz. Maar aan mij als ruiter om dit bij mijn paard onder controle te houden.

Ik probeer soms juist de dingen op te zoeken die nieuw zijn. Laatst iemand die met een hogedruk spuit de straat stond te reinigen en deze netjes uit deed. Dan zeg ik altijd: doe maar aan, wordt ze groot en sterk van!
Op die manier is mijn paard inmiddels echt super mak voor bijna alles (treinen, vlaggen, alle soorten verkeer enz) maar het blijft natuurlijk een dier.

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:03

Over mest, ik rij zelden tot nooit langs huizen, maar als daar iets valt ruim ik het ook op.
Als het op een autoweg is laat ik het meestal liggen, er rijd een auto over en het 'is weg'.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:33

In België hebben ze het volgens mij beter begrepen. Hier hebben ze 2 campagnes die jaarlijks herhaald worden.

1 is de campagne: Paard op de baan, kalm aan

En de ander is: Hou jezelf in toom

Veel - vooral Belgische - ruiters en weggebruikers zijn zich hiervan bewust en passen het ook toe.

Zelf houd ik rekening met de mede weggebruiker zowel te paard, op de fiets, te voet en in de auto.

Behalve als we een endurance wedstrijd hebben.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:03

Wat ik doe:
- op de gewone baan altijd in stap, nooit op het fietspad/voetpad. Op de 70 baan op het fietspad om de raastige automobilisten niet te hinderen, fietsers nemen daar de baan omdat die 100x beter ligt (tjah, je woont in belgie of niet)
- ik ga aan de kant voor vrachtverkeer
- als er geparkeerde auto's staan blijf ik staan om het verkeer achter mij door te laten
- automobilisten die rustig passeren krijgen een glimlach
- richting aangeven
- voorrang van rechts geven
- op 'openbare' veldwegen passeer ik tegenliggers altijd in stap, ongeacht of ze nu 10m verder in het veld gaan staan of niet, ze krijgen altijd een dankjewel.

Ik kom dagelijks op de baan sinds ik 15 ben en heb het nooit anders gedaan, hier in het dorp zijn ze ook allemaal heel vriendelijk en kijken ze altijd heel vrolijk als ik passeer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:24

MarliesV schreef:
Ruiteretiquette, ze zouden er een les of wat aan moeten besteden op de manege vind ik. Blijkbaar ben ik van de oude stempel maar ik doe het volgende:

*passeren van andere weggebruikers of het nu wandelaars/fietsers/ruiters/tegemoet komend verkeer is, altijd in stap!
*ik rijdt op de weg (nooit op het fietspad) altijd rechts kort aan de rand of eventueel in een nette gladde berm.
*iedereen die gewoon normaal passeerd kan van mij altijd een groet of zwaai verwachten met een welgemeende glimlach, hopelijk werkt dit zodat ze het de volgende keer weer doen.
*richting aangeven waar nodig, vlot doorrijden bij oversteken van wegen enz
*zandpad naast het fietspad, prima in draf of galop passeren, maar als het erg mul is en dus stuift dan neem ik mijn paard dus wel terug naar stap. Ondanks dat het verder geen hinder geeft qua rijden vind ik een ander in een dikke wolk stof passeren ook niet fatsoenlijk.
*mesten doet die van mij altijd in de berm, is dit onverhoopt een keer toch niet zo dan stap ik af en schuif ik het in de berm of goot.

Bovenstaande is voor mij niet meer dan normaal. Ik verwacht dit ook van mijn mede ruiters als wij met bv een groep weg gaan. Vriendin van mij fietst nog wel eens mee met haar dochter maar gaat dan bijna links fietsen om mensen te dwingen langzamer te gaan rijden, heb haar hier wel eens op aangesproken omdat je zo alleen maar negatief in het daglicht komt als ruiter. Gewoon normaal rechts van de weg blijven dan is er niets aan de hand.

Natuurlijk heb ik ook te maken met veel te hard rijdende auto's, sissende vrachtwagens, motoren die braaf en rustig je passeren maar direct op het gas gaan als ze je voorbij zijn enz. Maar aan mij als ruiter om dit bij mijn paard onder controle te houden.

Ik probeer soms juist de dingen op te zoeken die nieuw zijn. Laatst iemand die met een hogedruk spuit de straat stond te reinigen en deze netjes uit deed. Dan zeg ik altijd: doe maar aan, wordt ze groot en sterk van!
Op die manier is mijn paard inmiddels echt super mak voor bijna alles (treinen, vlaggen, alle soorten verkeer enz) maar het blijft natuurlijk een dier.

Tuurlijk is het aan jou om je paard onder controle te houden...
Maar er kan wel rekening met elkaar gehouden worden...

Zo weet ik dat mijn paard niet onder de indruk komt van auto's... tot dat ze hem van achteren vol gas passeren... dan vlieg ik met paard en al het land over (of hij probeert in een boom te klimmen) als ik dit weet kan ik dit voorkomen door midden op de weg te rijden als mensen te hard van achteren aangereden komen. Dan minderen ze vaart en kunnen ze veilig passeren. Zo creër ik een veilig situatie voor zowel de van achter komende auto als voor mij en mijn paard...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:23

Apple schreef:
Als ik er een hele show van maak (let wel: voor mijn paarden hoeft het niet :+ ), gang langzamer, misschien zelfs een oprit in of halthouden dan ziet het overige verkeer mij plots wel. Scooters worden afgezet, hondjes aangelijnd, ik krijg plots voorrang terwijl ik dat niet heb :))

Ik heb er gewoon een ontzettende hekel aan als ruiters alle mogelijkheid hebben om terug te gaan in stap en dat vertikken als ze mij tegemoet rijden op een fietspad met ruim berm aan beide kanten. Als zij stug door blijven draven op het halve pad gezellig naast elkaar ga ik ze ook vol gas rakelings voorbij. Ik ga dan geen moeite doen om langzamer te rijden.
Helaas maakt hier een show maken voor veel mensen niet uit. De aso's rijden je toch wel rakelings voorbij ongeacht hoe je paard reageert.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:31

Citaat:
als ze vaker ervaringen hebben gemaakt dat ze van sokken worden gereden

Want ja, inhalen in galop is direct gelijk aan iemand van de sokken rijden, mijn god wat zwart-wit. Of je bent braaf en veilig of je bent direct mensen van de sokken aan het rijden. +:)+

Als mensen voor mij kalmpjes aan de kant gaan als ik aan kom en lachen, zie ik geen reden om in de ankers te gaan en in stap te passeren, je moet aankijken wanneer je langs kan scheuren (en já, dat doe ik wel eens, in de berm, op afstand, langs fietsers die mij 2 minuten eerder hebben ingehaald toen ik aan het stappen was).

In draf/galop langs andere paarden vind ik not-done, langs zichtbaar angstige mensen en honden vind ik vreselijk not-done, langs mensen die mij niet aanhoren vind ik not-done, langs kinderen die niet opletten vind ik not-done. Maar kom op, mensen die mij aan zien komen en lachen of zelf ongeveer op mijn tempo fietsen? Zij mogen mij wel inhalen en ik hun niet omdat? :*

Je hebt beleefdheid en mensen de kont in kruipen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 01:21

Ik vind het wel apart dat zoveel mensen aangeven dat wandelaars/hardlopers/fietsers etc. niet op het ruiterpad horen :? . Volgens mij zijn 95% van de ruiterpaden gewone paden of wegen die ook voor ruiters zijn opengesteld. Ik wandel zelfs regelmatig in gebieden waar de wandelroute en de ruiterroute over hetzelfde pad lopen, er lopen zelfs wel een mountainbike routes op hetzelfde pad (meestal is dat dan een vlak drukje oversteek in die route).
Volgens mij zijn er echt maar heel weinig ruiterpaden die exclusief voor ruiters bedoeld zijn. Kijk maar eens op de bordjes aan het begin van de meeste gebieden, daar staat meestal dat wandelaars toegang hebben tot alle wegen en paden en paarden verboden zijn behalve op de ruiterpaden, er staat eigenlijk nooit dat wandelaars niet op de ruiterpaden mogen komen en ook lang niet altijd dat fietsers dat niet mogen :n

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 01:54

Ik geef les op een manege en wij maken regelmatig buitenritten als het maar een beetje lekker weer is.
In het bos waar wij rijden wordt door heel veel mensen genoten van de natuur, vooral door padvinders en wandelaars.

Ik vind het heel belangrijk om de kinderen te leren om positief met alle mensen om te gaan die plezier hebben in het bos, wij passeren dan ook iedereen in stap, ook als deze mensen wandelen op ruiterpaden.
ik merk dan ook dat veel mensen geen idee hebben hoe paarden kunnen reageren, maar doordat we zelf ontspannen blijven en rekening houden met een ander, houden deze mensen ook vaak rekening met ons. De kinderen leren op deze manier dat ze zelf verantwoordelijkheid hebben. We komen heus wel eens iemand tegen die zich negatief uit laat over de paarden, maar door onze positieve en ontspannen instelling merk ik dat de kinderen zich op zo'n moment heel verantwoordelijk opstellen, ze gaan zich net als ik niet ergeren of druk maken. We krijgen hierdoor voornamelijk hele positieve reacties, mensen groeten ons, maken een praatje en genieten van de paarden in het bos. Een galopje maken we als de weg vrij is of als we eerst de weg hebben verkend (en dan lekker hard).

Ik denk dat het heel belangrijk is om gewoon van jezelf uit te gaan, ongeacht wat een ander doet, en je humeur nooit te laten verpesten. Als ruiter moet je je altijd aanpassen, dan rijdt je zelf het fijnst.
Natuurlijk is het niet fijn als anderen asociaal weggedrag vertonen, maar je moet hier als ruiter rekening mee houden om jezelf en je paard te beschermen (en alle manegekinderen).
Heel leuk is dat de kinderen mijn voorbeeld nadoen, en iedereen vrolijk groeten (zelf als iemand chagrijnig kijkt) haha, en netjes hun hand opsteken als de hele groep oversteekt zodat de auto's op ons wachten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:43

karin_gracia schreef:
Heel leuk is dat de kinderen mijn voorbeeld nadoen, en iedereen vrolijk groeten (zelf als iemand chagrijnig kijkt) haha, en netjes hun hand opsteken als de hele groep oversteekt zodat de auto's op ons wachten.

+:)+ Goed voorbeeld doet goed volgen. Leuk om te lezen hoe je die kinderen zo leert leuke buitenruiters te worden!
Heb het zelf ook gemerkt dat je op een positieve manier reageren op mensen (en vooral er van uitgaan dat het enige verstand van paarden bij anderen is dat ze weten waar de voorkant zit) terugkrijgt in de vorm van vriendelijkheid terug, rekening willen houden met en zelfs bedankjes en complimentjes. Soms duurt een kort ritje twee keer zo lang omdat ik de helft van de tijd sta te kletsen met een voorbijganger (zo vind ik het altijd ontzettend leuk om met oudere mensen te praten die dan vertellen hoe ze vroeger zelf met paarden hebben gewerkt of dat als kind hebben meegemaakt). Het scheelt ook wel de helft als je zelf een redelijk relaxt paard hebt, denk ik zomaar. Mijn verzorgpaardje is praktisch letterlijk bomproof, is buiten ook goed te handelen en staat makkelijk stil, ook voor langere tijd (dan gaan gewoon de oogjes dicht 'maak me maar wakker als je klaar bent' :') ). Maakt het er ook een stuk eenvoudiger op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:43

Heb ook een paard dat direct gaat 'slapen' als ik stil sta, vind het allemaal prima, hartstikke bomproof etc. maar als ik aan het trainen ben loop ik door zolang geen onveilige situaties ontstaan.

Snap niet waarom iedere hobbyruiter er maar vanuit gaat dat iedereen zin én tijd heeft om te gaan stappen. Stappen doet mijn pony maar als die op de wei staat.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:00

Ik zal andere ruiters ook altijd passeren in stap, dat vind ik niet meer dan normaal.

Maar verder ben ik het ook wel eens met xSlvna, als je voor iedere wandelaar of fietser die je in het bos tegenkomt moet gaan stappen, dan kan je op een dag met ietwat mooi weer toch geen 10 meter aan een stuk meer draven of galopperen?

In het bos bij mij in de buurt, mogen ruiters maar op heel weinig paden komen, de meeste paden zijn enkel voor wandelaars en fietsers toegankelijk. Er zijn enkele smalle paden waar zowel ruiters als wandelaars en fietsers toegestaan zijn, daar ga ik wel altijd over naar stap om andere mensen te passeren. Maar op de bredere paden blijf ik gewoon in de gang waarin ik was. Ik hou altijd wel andere weggebruikers in het oog en let erop dat ze mij gezien hebben, en bv. met kleine kindjes ga ik echt een risico nemen en zal ik wel vertragen. De meeste mensen die ik tegenkom reageren hier ook heel goed op, gaan aan de kant indien ze zich daar zelf beter bij voelen, ik zeg hen vriendelijk gedag en iedereen vervolgt tevreden zijn weg, geen probleem toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:08

Cowgirl83 schreef:
In het bos bij mij in de buurt, mogen ruiters maar op heel weinig paden komen, de meeste paden zijn enkel voor wandelaars en fietsers toegankelijk. Er zijn enkele smalle paden waar zowel ruiters als wandelaars en fietsers toegestaan zijn, daar ga ik wel altijd over naar stap om andere mensen te passeren. Maar op de bredere paden blijf ik gewoon in de gang waarin ik was. Ik hou altijd wel andere weggebruikers in het oog en let erop dat ze mij gezien hebben, en bv. met kleine kindjes ga ik echt een risico nemen en zal ik wel vertragen. De meeste mensen die ik tegenkom reageren hier ook heel goed op, gaan aan de kant indien ze zich daar zelf beter bij voelen, ik zeg hen vriendelijk gedag en iedereen vervolgt tevreden zijn weg, geen probleem toch?

Precies dit! Waar ruimte is en het veilig is blijf je lekker lopen, groeten kan ook uit een draf of rustig galopje. Vriendelijk lachen en laten zien dat je plezier hebt met je paard, dan vinden veel mensen het sowieso al leuk om te zien. "Hey kijk, die hebben echt lol samen", niet "Oh die gaan me echt te snel voorbij".