prijs gebruiksartikelen, wat 'netjes'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:47

Tot m'n 13e als ik dan wedstrijden reed vond ik geld helemaal niks aan, dan gingen we altijd naar zo'n beker zaak en mocht ik er alsnog een beker van kopen omdat ik dat veel leuker vond :') Nu heb ik er wel wat beters mee te doen :P Spulletjes vond ik ook altijd al een leuk gebaar, er was altijd een wedstrijd waar ze ook een winkeltje van paardenspullen bij hadden en als je dan prijs had kreeg je een bepaald bedrag om daar uit te zoeken, vond ik altijd helemaal geweldig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:48

Percy schreef:
Het zij je vergeven :D Mijn dochter start ook knhs dus we weten wel dat de ponytijd daar langer is alleen is het maar een enkeling die dat doet. De meesten stappen volgens mij over rond die leeftijd.

Hè wat weer een geluk _O-

Het was geen gezicht geweest als ik bij de pony's was gestart na mijn 11e... :') Ik was toen al bijna 1.80m.

Scum

Re: prijs gebruiksartikelen, wat 'netjes'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:30

Wou net zeggen. Wij geven ook geldprijzen aan ponyruiters :)

Wat netjes is, is per vereniging verschillend. Ik kan me herinneren 2 eerste prijzen in het Z1. En de prijzen waren een flesje shampo van ong. 1,50. En een plastic dingetje om een zweepje aan op te hangen. Vermoedelijk ook zo rond 1 Euro in de winkel.

Maar ook wedstrijden in het B waar de eerste plaats 50 Euro kreeg (en inschrijfgeld 8 Euro).

Gebruiksartikelen zijn meestal gesponsord. Je bent dus afhankelijk van je sponsor. Verenigingen die 10x per jaar aankloppen bij dezelfde sponsor krijgen misschien wel minder.

Op onze eigen wedstrijd hebben we een mix van geldprijzen (1e proef) en gebruiksvoorwerpen (2e proef). De waarde van de gebruiksvoorwerpen kan oplopen tot 75 Euro voor de winnaar.
De waarde van de voorwerpen kun je niet zien in het vraagprogramma, dus dat maakt het lastig als iemand bij het inschrijven zich daarop zou willen richten.

Onder de 12,50 hoef je eigenlijk helemaal niks te geven, alleen een lintje. En wat netjes is, is menings afhankelijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:09

Ik heb vlakbij een locatie waar elke maand wel 2-5 keer gestart kan worden. Is een mooie locatie, vrij rustig, twee binnenbakken en fijn zand buiten. Je betaalt meestal € 12,50 / € 15,- en de laatste keer stonden er voor de winnaars gebruiksartikelen, waaruit je zelf mocht kiezen. Denk hierbij aan niveau Action artikelen (tupperware bakjes / pot met snoep ed).

Heb ook een keer € 15,- voor een proef betaald en een paar sokken gewonnen met mijn tweede plaats....

Sorry hoor, maar dat is toch vrij triest?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:20

Janine1990 schreef:
Percy schreef:
Wedstrijd rijden is niet verplicht nee maar als je verder wilt komen in de sport zal je toch wedstrijden moeten rijden. Niets ergs aan want het is ook leuk maar het kost handenvol geld.

Een prijs is altijd leuk maar een beetje geld is altijd meegenomen om een kleine tegemoetkoming in de kosten te hebben.

Bij de dressuur heb ik met mijn dochter nog niet meegemaakt dat er een geldprijs was maar in het springen en de sgw is het wel gebruikelijk en dat is toch leuk. Hier in België krijg je trouwens geen envelop maar wordt het prijzengeld gestort op je rekening.

Het kost ten alle tijden geld maar als het paard bijvoorbeeld zijn eigen hoefbeslag terug verdiend is dat toch leuk.

Ik weet niet of het in België ook zo is hoor, maar in Nederland mogen er geen geldprijzen uitgereikt worden bij de ponyruiters. Dat zijn altijd bekers of gebruiksartikelen. Ik vraag me even af of cadeaubonnen wel mogen...

Totaal verkeerd. Ponyruiters mogen wel degelijk geldprijzen ontvangen.

Toen ik nog bij de pony's startte (10 jaar geleden) en ik had prijs, was het in de meeste gevallen een geldprijs.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:22

met springen heb je vaak met een vervolg prijs al 15 euro of meer. Als je bij de dressuur wint mag je blij zijn met 15 euro.
Nu snap ik het verschil wel. Bij het springen kunnen ze meer combinaties verwerken op een dag (dus meer inkomsten van het startgeld) en is de sponsoring ook beter.
Echter vind ik het ook schandalig om een zweep van 5 euro, een hoevenkrabber van 1,50 of wat dan ook cadeau te geven (ik heb ook ooit wel eens van die drinkbekers van 0.50 ct. bij de action zien staan bij een prijsuitreiking) zeker bij bijv. een eerste plek. Dat zijn leuke cadeautjes als volgprijzen.

Ik vind dat voor een eerste plek de prijs minimaal gelijk moet staan aan 1,5 keer het inschrijfgeld.
Een mooi dekje (neutrale kleur), zak voer (kun je altijd nog weggeven als je een ander merk voert), peesbeschermers, zweetdekens zijn dingen die dan nog wel redelijk te gebruiken zijn, maar liever gewoon geld.
Met waardebonnen voor een winkeltje die bij de manege zit en nooit open is zou je mij ook niet blij maken.
Dat heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen. Een tegoed bon van 10 euro voor het winkeltje onderin de kelder achter op het bedrijf (bij wijze van) wat toch nooit open is of alleen hele vieze oude muffe spullen verkoopt.
En het is echt niet zo dat ik ondankbaar ben, maar het kost inderdaad veel geld om wedstrijden te rijden, en als je in het Z wint en dan zo'n zielige prijs durft te geven, dan kun je nog beter gewoon een beker en een strik geven, als het dan toch alleen maar om het idee gaat.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:49

Ik ben hier helemaal niet mee bezig eigenlijk! Pas nu ik dit lees besef ik dat er inderdaad duidelijke verschillen zijn, maar ik hecht er eigenlijk niet zoveel waarde aan. Ik ga inderdaad liever voor de wedstrijden die ik fijn rijden vind (met goede bodem en organisatie bv) dan waar ik het meeste kan winnen. Nou is het wel zo dat het hier meestal gekoppeld is. De grotere en leukere wedstrijden win je ook duidelijk meer prijzengeld. Het startgeld is hier eigenlijk bijna overal wel 10 euro per proef. En als ik een keer een paar sokken win vind ik dat ook prima. Bonnen ook, al is het van een winkel waar je verder niet veel leuks kunt vinden. Met veel paarden verbruik je indd veel, en zadelzeep of glansspray hebben ze overal wel, en dat scheelt toch weer. Ik vind het altijd juist wel een leuk gebaar van een kleine vereniging als ze er op die manier iets van proberen te maken, ipv een paar goedekope bekers en een rozet. En ach, wat je zelf niet zo leuk vind maak je altijd een ander blij mee :)
Een selectie hecht ik al helemaal geen waarde aan geldprijzen, daar kom ik voor een heel ander doel.. zorgen dat je bij de beste van NL komt :)
Wedstrijden rijden kost geld ja.. maar dat is eigenlijk maar een fractie van wat de rest kost. Wat dacht je van een uurtje lessen? (vaak tussen de 50 a 100 per uur). Als je echt groot geld wilt verdienen in de wedstrijden, dan moet je zorgen dat je heel ver komt :+ ( maar dat kost ook weer een berg geld ;) )
Kortom, geld of bonnen is leuk, en het verzacht de kosten indd een beetje. En soms valt het mee, soms valt het tegen :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:09

Ik won ooit op een groot concours een bakje elastiekjes met de 3e plek (van een stuk of 30 a 40 deelnemers) van (prijskaartje zat erop) 2.95. Vond ik toch wel karig met 10 euro voor dat parcours. Ik vind bekers of geld leuker/fijner :j .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:34

Het is vast omdat ik geen wedstrijden rijd, maar ik snap het probleem niet echt :=

Ik doe met mijn paarden shows (arabieren). Inschrijfgeld rond de 75 euro, op sommige shows is het de ene dag nationaal en de andere dag internationaal dus zit je al gauw aan het dubbele als je beiden wilt lopen.
Daar komt nog een box bij, variërend van 50 tot 125. Plus de kosten voor je voorbrenger. Ik reken altijd 300 voor een weekend show en dan heb ik het nog niet eens over benzine.
En reken maar dat ik enorm blij ben als ik dan een mooi lint en een beker win. Geld? In mn dromen := artikelen soms wel, sponsor zelf ook nog wel eens het een of ander (en geen flesje shampoo...).

Dus dan moet ik stiekem grinniken om inschrijfgeld van een tientje. Je doet het toch voor je lol... wees blij met wat je krijgt denk ik dan. Je bent daar -neem ik aan- omdat je het leuk vindt. Al wat je dan krijgt lijkt me leuk meegenomen.

Maar nogmaals; ik rijd (nog) geen wedstrijden dus kijk er wellicht anders tegenaan...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:53

Mijn mindset zal inderdaad ook wel anders zijn, maar ik reed vroeger altijd voor de winstpunten. En dan zocht ik de wedstrijden uit op een locatie dichtbij of om een hele fijne en snelle organisatie.
Kreeg ik dan nog een borstel of een longeerlijn, leuk meegenomen! Vind ik dan weer leuker dan zo'n stoffige beker die je op zolder zet :=

Ik heb alleen een keer zo'n dingetje gewonnen als 16 jarige (wel nog bij de pony's). Die heb ik maar heel snel weggegeven aan een jong meisje op stal die er heel blij mee was :+
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:02

Ik ben het toch echt niet eens met sommige reactie's hier, wedstrijden rijden is niet alleen maar om de lol en de prijs maakt niet uit.
Als dat zo was zou het ook niet uitmaken als je geen wp's haalt en daar doet iedereen toch wel moeilijk over?!
Zeker als je fanatiek wedstrijden rijd en regelmatig in de prijzen valt, is het toch leuk als het prijzengeld dan je inschrijfgeld en/of brandstofkosten compenseert.
Voor de lol rijden doe ik wel thuis en in het bos, kost me ook geen duizenden euro's aan startkaart, tuigage, kleding enz.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van de klasse waarin je rijd, voor de B is iets anders acceptabel dan voor het Z. Evenwel vind ik wel dat het inschrijfgeld een beetje overeen moet komen met het prijzengeld, een tweede parcours/proef rijd je ook niet voor de winstpunten, waarom zou je daar anders aan meedoen dan in de prijzen te vallen en evt. je inschrijfgeld weer terug te verdienen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:51

Bij de dressuur is de tweede proef wel gewoon voor winstpunten hoor Anneliesdj. Bij het springen hangt het van het uitgeschreven parcours af. Ik rij bijv. vaak geen tweede parcours als het progressief is, kan nog daarin niet voor de prijzen rijden met dit paard en dan ben ik ook wel tevreden met een fijn rondje in het klassiek ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:51

Hier in de regio zijn er gewoon amper wedstrijden voor prijzengeld, en als er wel prijzengeld is is het max 10 euro (gelijk aan het inschrijfgeld) of gebruiksartikelen. Ik rij dus gewoon voor de wp (en als eerste doel het sportpredikaat voor mijn merrie), ga niet uren in de auto zitten om misschien als ik mazzel heb prijzengeld te krijgen..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:59

Mijn dochter een keer de tweede prijs.Zakje paaseitjes en geen rozet.Was te duur volgens de manege.En kinderen vinden een rozet wel heel leuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:02

gomir schreef:
Bij de dressuur is de tweede proef wel gewoon voor winstpunten hoor Anneliesdj. Bij het springen hangt het van het uitgeschreven parcours af. Ik rij bijv. vaak geen tweede parcours als het progressief is, kan nog daarin niet voor de prijzen rijden met dit paard en dan ben ik ook wel tevreden met een fijn rondje in het klassiek ;)

Je zegt het al precies, 2e parcours is niet voor puntentelling en je paard is nog niet ervaren genoeg om in de prijzen te rijden dus doe je niet mee. ;)
Ik had trouwens het idee dat het bij ts ook om springen ging, bij dressuur is het natuurlijk anders, maar dan nog.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:06

Vandaar de knipoog erachter Anneliesdj. Ik ga geen 10 euro betalen om een rondje buitenom door het progressief te touren als het klassiek goed gegaan is. Zonde van het geld, want meestal zijn het dezelfde hindernissen en is er technisch weinig uitdaging aan als je buitenom rijdt. Dan ga ik liever een keer vaker van huis met het paard voor 1 rondje, leert ze meer van.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:08

Ik ben het helemaal eens met TS. Ik bedoel, je doet niet mee voor de prijzen, maar het is wel leuk dat je iets krijgt waar je iets mee kunt.
Dus ofwel het inschrijfgeld eruit rijden, ofwel iets nuttigs van waarde. Wedstrijd rijden is duur genoeg en geloof mij, verenigingen houden er echt wel wat aan over als ze het goed doen.
Wij hebben altijd dekens/leren halsters/dekjes als eerste prijs (2e proef) en ook wij maken winst op de wedstrijden (met 10 euro inschrijfgeld). En inderdaad, wedstrijden met bekers schrijf ik liever ook niet in. Je rijdt voor de winstpunten, maar dat kan je dan net zo goed ergens anders doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:10

Amie89 schreef:
Ik vind eigenlijk dat elke prijs, ongeacht de plaats die aan die prijs verbonden is, minstens evenveel waarde moet zijn als het bedrag dat je kwijt bent aan inschrijfgeld. Anders is je prijs geen echte 'beloning' voor je prestatie.

Dit :j Dan heb je tenminste die kosten eruit.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:19

Wel vind ik dat er een verschil moet zijn tussen een eerste prijs en een tweede (en volgende prijs).

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:31

Ik rij nu met mijn jonge paard voor de ervaring, dus prijzen ben ik nog niet echt mee bezig, maar als ik haar straks fijn voor elkaar heb vind ik het ook wel fijn om geldprijzen te hebben. Ik spaar namelijk al mijn prijzengeld op en als ik dan eens voor het paard wil kopen gebruik ik dat geld. Gebruiksvoorwerpen loop ik ook niet echt warm voor, want vaak liggen er dan dingen die je niet nodig bent of nooit zal gebruiken.. Is ook weer zonde..

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:32

Bij ons is de eerst prijs meestal 20 euro 2e 15 euro en 3e 10 euro in de lagere klasse. Vaak krijg je op ons concours ook een grote zakbrok 15kg. En in het Z2 en Z licht keur op muziek 250 euro volgens mij.

Zn gebruiksartikel is maar een manier om je zo goed mogelijk van je af te komen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:06

Britta31 schreef:
Mijn dochter een keer de tweede prijs.Zakje paaseitjes en geen rozet.Was te duur volgens de manege.En kinderen vinden een rozet wel heel leuk.

Rozet mag je niet weglaten. Dat is verplicht. En als je groot inkoopt kost dat wel 80 cent. Lijkt mij duurder dan de paaseitjes.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:12

Toen ik nog bij de pony's reed kreeg ik ook gewoon geld.
Heb zo ook op de wolden eens 75 euro bij elkaar gewonnen met een tweede prijs in het m springen ponies. Was wel finale maar is toch wel lekker hoor als je bedenkt dat je daar echt een maand voor moest werken op die leeftijd :p

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:37

Britta31 schreef:

Onderlinge wedstrijdjes op de manege vind ik ook totaal iets anders dan officiële KNHS wedstrijden.
Ga voor de grap het verschil maar eens uitrekenen in de kosten :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:48

Het is ook een verschil,maar voor de kinderen net zo belangrijk.Vooral de rozet.