1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:47

chelle_dora schreef:
TS, je kan nu bij alles wel na gaan denken 'moet ik dat nu wel doen'.

Ik kan je vertellen; je kan ook van de trap af vallen en hartstikke verlamd vallen. Dat is geen reden om geen trap meer te lopen. Je kan ook een verkeersongeluk krijgen, maar je komt je huis toch nog uit?

Bij paardrijden zijn de kansen nu eenmaal groter dat je er eens goed valt als bij het traplopen. Ik ben nog nooit van een trap gevallen, maar al zo vaak van de paarden.
Denk dat ieder voor zich wel kiest voor wat hij wel of niet nog wil nemen van risico's.

Als ik jouw stelling volg dan kun je net zo goed gaan basejumpen omdat je toch kan doodvallen door te stikken in een nootje. Neemt niet weg dat ieder vrij moet zijn om zijn hobby al dan niet verder te zetten dus heb er zeker niets op tegen ofzo hoor, maar moest een arts mij vertellen dat ik bij een volgende val waarschijnlijk verlamd raak, neen dan stap ik echt niet meer op (zeg ik nu, sta natuurlijk niet in jullie schoenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:54

Betadine: het was dus ook meer bedoeld om aan te tonen dat de TS zich niet moet laten tegenhouden, omdat ik uit de berichten wel begrijp dat het niet onveilig voelt op haar paard en ze niets doey wat ze niet aandurft.
De vergelijkingen waren dus meer met het oog op het feit dat iedere val waar dan ook vanaf riskant kan zijn nu ze haaf rug gebroken heeft (let op; kan zijn!). Niet dat je maar zo kaal mogelijk uit een vliegtuig moet springen omdat je morgen net zo goed een hartaanval kan krijgen ;)
Al moet ik zeggen dat ik vaker van de trap af ben gevallen dan van m'n pony nadat ik m'n rug heb gebroken, dus ik vind het enger om rot van de trap af te vallen maar dat heeft ook te maken met m'n eigen lompheid denk ik xD wat ik maar wil zeggen is dat als je eenmaal heel rot bent gevallen, iedere val ervoor kan zorgen dat je in een rolstoel terecht komt. Dus ook van de trap af donderen of van je fiets af vallen kan voor een dusdanig nare val zorgen dat je in een rolstoel komt. Ieder voor zich natuurlijk :) maar waarom ineens bang worden voor 1 verhaal van een ander. Althans, dat is mijn persoonlijke insteek dan :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:55

Ik begrijp je helemaal Chelle!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:01

Heel veel sterkte TS, maar ik geef toch wel (deels) de schuld aan het bontje! Met die rot dingen kieper ik bij bijna iedere scherpe bocht van het paard af.

Veel succes met herstellen!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:06

Haha, hier nog 1.
Gevallen op mijn kont en halverwege mijn rug een wervel verbrijzeld. Ik heb helaas wel een incomplete dwarsleasie en hoewel ik redelijk kan functioneren heb ik ook veel zenuwbeschadiging en veel pijn nog. Maar ook ik rij gewoon weer, gekeurd voor de parasport, vrijstelling voor doorzitten en weer gewoon aan de slag, incl rijden van wedstrijden. Ik ben wel een stuk voorzichtiger en soms angstig, maar toch is de passie die ik heb voor paarden en paardrijden groter dan mijn angst. En ik draag wel een cap, maar geen bodyprotector oid.

Je moet wat over hebben voor je passie toch? ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:07

Heftig verhaal. Ik heb soort gelijk meegemaakt en ook de waarschuwing dat ik echt geen 2de klap kon hebben. Nu alweer 1,5 jaar geleden toch een 2de klap gehad en daar ook weer goed doorgekomen! Je lichaam kan veel aan als de wilskracht goed is. En dat zit wel goed bij jou! (niet dat je er nou direct weer af moeten donderen he!)

Nog heel veel sterkte met je herstel verder en geniet van het leven zoveel het kan!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 28-05-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:07

Jeetje meid! Wat ben jij ongelukkig terecht gekomen!

Ik heb zelf tot 2x toe een enorme smak gemaakt MET cap en dit heeft tot 2x toe hersenletsel voorkomen.

Eerste keer was op mijn 12e waarbij ik op een haar na mijn nek niet brak en de 2e keer brak ik mijn enkel en had ik de blauwe plekken op mijn voorhoofd zitten. Uiteraard nog wel wat kleine vallen gemaakt, maar nooit zo erg als deze 2.

Beide caps lagen overigens in tweeën.

Goed van je dat je er mee geleerd hebt! En top dat je weer op je paard zit! :)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:10

He Nikki! Goed dat je je verhaal hier deelt. Hopelijk herstelt het allemaal snel en houd je er niet veel last aan over.
Ik zelf rijd wel altijd met cap, maar zonder BP. Op jonge paarden wel altijd met BP. Herinnert mij eraan dat ik een nieuwe moet kopen voor het inrijden van mijn gup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:22

Mi_Amore schreef:
Ik heb ondertussen 3x mijn rug gebroken, op telkens 2 plaatsen.

L2 is 40% weg, T9 25% weg, heb thuis ergens een héél mooi plaatje van mijn prachtige ruggenwervelkolom liggen, die zal ik vanavond even posten :')
Komt er nog eens bij dat ze het de laatste keer heel laat gezien hadden <<) ,
wat dus maakt dat de breuken niet meer te helen zijn en dat ik dus alweer enige tijd met een gebroken rug rondloop én zal blijven rondlopen :+ (inclusief de geweldige pijn)

Ik heb nu alweer een hele tijd niet meer op mijn paard gezeten,
ik reed altijd met cap, rijkleding en gepaste rijlaarsjes, maar niet met BP.

Nu heb ik de Point Two Air, gruwelijk duur ding, maar wat geeft dat een stevigheid zeg :D

Alleen rijden zit er niet meer in, ik heb ook altijd de gsm bij met de nummer van de ambulance op sneltoets, ik heb vorig jaar voor het laatst op mijn paard gezeten ergens in de zomer,
maar deze zomer hoop ik terug te starten.

Kan je je rug nog breken met een airbagvest?
Geen idee. Maar na mijn laatste rugbreuk ben ik nog eens 2x van mijn paard gedonderd met die vest en ik moet zeggen dat ik er niks van gevoeld heb!

Heb jij alle drie de keren door een val van een paard je rug gebroken? Zoja, dan snap ik echt niet dat je weer opstapt. Je bent 25 jaar, je hebt maar een rug.

Veel beterschap ts!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:08

Ik heb de extra cilinder gelijk besteld!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:09

Allereerst: jeetje wat is dat schrikken! Fijn dat je nu langzaam weer wat vertrouwen op probeert te bouwen.

Het deed mij een beetje denken aan een klapper die ik een jaar of 4 geleden heb gemaakt, die als resultaat een kapotte heup, bekken en gekneusde rug heeft gehad. Ik heb het gevoel dat bij mij de oorzaak was dat ik op een harde weidegrond reed. Ik had net zo goed op de stenen kunnen vallen.

Na dat ongeluk durf ik dat paard niet meer in de wei te rijden, maar ik heb
helaas geen bak ter beschikking. Paard doet dus al een tijdje erg weinig.

Ik heb bovendien gezocht naar een bodyprotector of rugprotector, maar omdat ik een flinke buste heb (cup f/g) in combinatie met een smalle taille zijn er blijkbaar geen protectors die passen. Een slecht passende vergroot het risico alleen maar. Een cap draag ik sindsdien veeel vaker, ook op paarden waar ik dat eerst nooit deed. Maar als iemand nog tips heeft?

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:05

Jeetje zeg dat is wel gelijk heftig voor een eerste val van je paard, heel veel sterkte!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:29

Bij deze mijn kunstwerkje :)
De kleine cirkels zeggen dat de wervels elkaar daar raken,
de grote cirkels zeggen waar stukken 'weg' (afgebroken) zijn.

Dit is enkel de onderkant van mijn rug, maar de bovenkant ziet er quasi hetzelfde uit.

Afbeelding

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:42

NikkiTazz schreef:
Heimdallr schreef:
Ik ben een keer in de sloot gevallen met paard en al. Toch niet gestopt met paardrijden. Al is je rug breken toch een stuk erger

Ook dat lijkt me niet fijn, verder niets aan over gehouden?

Nee ik zelf niet.
Paard alleen wel, wiilde 8 jaar lang achteruit de sloot in lopen als die zijn zin niet kreeg. Dus ik was altijd super bang. Maar sinds een paar maanden is die poeslief en herken je de oude Champ niet meer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:21

KPet schreef:
Allereerst: jeetje wat is dat schrikken! Fijn dat je nu langzaam weer wat vertrouwen op probeert te bouwen.

Het deed mij een beetje denken aan een klapper die ik een jaar of 4 geleden heb gemaakt, die als resultaat een kapotte heup, bekken en gekneusde rug heeft gehad. Ik heb het gevoel dat bij mij de oorzaak was dat ik op een harde weidegrond reed. Ik had net zo goed op de stenen kunnen vallen.

Na dat ongeluk durf ik dat paard niet meer in de wei te rijden, maar ik heb
helaas geen bak ter beschikking. Paard doet dus al een tijdje erg weinig.

Ik heb bovendien gezocht naar een bodyprotector of rugprotector, maar omdat ik een flinke buste heb (cup f/g) in combinatie met een smalle taille zijn er blijkbaar geen protectors die passen. Een slecht passende vergroot het risico alleen maar. Een cap draag ik sindsdien veeel vaker, ook op paarden waar ik dat eerst nooit deed. Maar als iemand nog tips heeft?

Mijn vriendinnetje heeft ook cup G, en heeft mijn protector gepast, deze passen gewoon.
Typ even air bodyprotector in op google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:22

Mi_Amore schreef:
Bij deze mijn kunstwerkje :)
De kleine cirkels zeggen dat de wervels elkaar daar raken,
de grote cirkels zeggen waar stukken 'weg' (afgebroken) zijn.

Dit is enkel de onderkant van mijn rug, maar de bovenkant ziet er quasi hetzelfde uit.

[ Afbeelding ]

zoooo jeetje dan, dat ziet er heftig uit!

laikalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:15

Ik heb ook gescheurde tussen werfelnschijven door val van paard beschrem je zelf goed je leven ligt zo over hoop

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:51

Jeetje, wat heftig allemaal. Hierdoor ga je toch weer twee keer over alle veiligheidsmaatregelen nadenken!
Beterschap met je rug!

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:24

Wow ... wel super dat je terug kon beginnen met paardrijden, succes nog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:21

Jeetje, zo zie je maar hoe vaak t eigenlijk voor komt.
Vorig weekend ben ik lekker een weekend met paard en al het bos in geweest.
En voor eind Juli staat er een strandritje op de planning.
Ikzelf ben erg blij dat ik gewoon weer kan doen wat ik wil. Ook al heb ik zo nu en dan nog wat last.
Ik hoop voor iedereen het beste hier.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:25

Ik kan helaas ook aansluiten bij dit rijtje.. :(

Ben 2,5 jaar geleden gevallen op jumping.. Stom communicatiefoutje waarbij paard stopte en ik over haar viel, recht op de sprong.. heel het gebeuren staat op film zelfs. Echt een stomme, domme val zoals er mss wel duizenden op 1 dag vallen en ik brak daarbij een ruggenwervel..
De L3 meerbepaald.. het uitsteekseltje aan de rechterkant hing nog net een stukje vast, gelukkig!
Ik voelde meteen bij het neerkomen (ben eerst op de balk gevlogen, dan tegen de plaat die eronder stond en dan op de grond gestuiterd) dat er iets niet juist zat. Ik kon precies door de klap mijn benen even niet meer bewegen. Heel eng gevoel! Er kwam direct een ruiter van de club (een kine) naar mij toe. Eerst was ik boos dat hij aan mijn benen kwam maar hij stelde me gerust dat hij wist wat hij deed want dat hij kine was.. Nu ja, echt gerustgesteld was ik niet eerlijk gezegd.. :o

Daarna ben ik met wat hulp rechtgeraakt (domste wat ze konden doen, maar kom! :o ) ik kon m'n rechtebeen heel stijf mr bewegen dus met veel hulp ben ik de piste uitgestrompeld. Toen ik ging zitten in eens stoel leek het alsof er iets versprong in m'n rug en had ik het idee dat ik nooit nog recht zou geraken.. Ik wist meteen dat er iets grondig mis was, zo'n pijn, echt gruwelijk gevoel.. :(
Omdat het in NL gebeurd was en ik Belg ben, raadde een collegaruiter (een arts) aan om naar de spoed in BE te rijden omdat ze wrs in NL niets zouden mogen doen mits het niet levensbedreigend was en het was op een zondag.. Nu ja, weeral dom dus! Ben het uitroepend van de pijn in de auto kunnen kruipen en zo zijn we naar de spoed gereden in BE (weeral domdomdom dus := maar op zo'n moment ben je zelf niet in staat om zelf nuchter na te denken heb ik al gemerkt.. :o ik heb zelfs pas toen we bijna aan de spoed waren pas gevraagd waar m'n paard eigenlijk was terwijl de camion vlak voor onze auto was vertrokken en ik dat dus zelf gezien heb.. terwijl ik anders altijd al achter m'n paard aan ging vooraleer ik op de grond geland was ;) )
Achja.. daar direct verder geholpen, heel fijn! Hij zei achteraf dat hij zag hoeveel pijn ik had, dus wel aardig. Direct moeten plassen om de nieren te testen en dan RX genomen. Door de grote zwelling was daar nog weinig op te zien.. mogelijk een barstje maar voorlopig was de diagnose: bekken zwaar gekneusd, nieren oké, verder voor CT-scan indien pijn bleef en veel platliggen..
Terug naar huis dus! Omdat de pijn bleef aanhouden wanneer ik bewoog (als ik platlag voelde ik niet, maar vanaf dat ik bewoog was het echt creperen van de pijn.. :o ) toch maar voor ct-scan gegaan. Zelf met de auto gereden (enorm pijnlijk wel, maar zat niets anders op, en ja, wie verwacht er nu zo'n uitslag?), gelukkig was de dokter er net dus mocht ik mits klein uurtje wachten ineens de uitslag meenemen.. En gelukkig maar! Want de L3 bleek dus het uitsteekseltje deels afgebroken te zijn.. Mijn huisarts kreeg alle kleuren van de regenboog en drukte me op het hart wat een geluk ik had gehad.. zeker nog met dat rechtkomen, in en uit de auto stappen etc.. :o
Als ik me strikt aan zoveel mogelijk platliggen hield, mocht ik thuisblijven, anders werd het ziekenhuis! Maar doordat het stukje nog vastzat was normaal gezien voorlopig platliggen de remedie..
Dus dat dan maar gedaan (nu ja, kon ook niet veel anders hoor :o ) Mijn rechterbeen weigerde goed mee te werken en alles behalve platliggen deed enorm veel pijn.. :(

Na 2 maanden platliggen mocht ik stilaan terug beginnen stappen. Dat viel best tegen! Wat breken de spieren en conditie snel af! :o maar 'gelukkig' verliep het verder allemaal best goed :) Na 3 maanden heb ik terug een toertje op mijn paard gestapt (met bp aan ;) ) en zo stilletjes aan terug opgebouwd.. Heel rustig aan en het eerste jaar heb ik soms paar dagen kunnen rijden, dan weer paar dagen of week of ietsje langer niet van de pijn.. Maar ik heb het 'geluk' een osteo (of eerder: fasciaterapeut) te hebben die zelf ook paardrijdt en dus de 'gevaren' en ook het rijden echt goed kent en kan plaatsen.. Hij heeft me dan ook tips meegegeven met wat ik zeker wel en niet mocht/moest doen etc..

Nu, moet ik wel zeggen, na 2,5 heb ik zeker op stressmomenten nog heel veel pijn eraan en als ik te veel doe dan heb ik er ook pijn aan maar op zich mag ik echt niet klagen denk ik.. :o Ik heb het 'geluk bij een ongeluk' gehad dat mijn fractuur netjes genezen is dus daar ben ik heel erg blij mee! Ik prijs mezelf echt gelukkig en krijg kippenvel bij elk gelijkaardig verhaal ik lees..

Ik heb heel veel geluk gehad, ondanks de pech bij de val.. Dat besef ik maar al te goed! Ik ga te grote risico's uit de weg en heb nog niet al te veel gesprongen bv.. zo af en toe een paar sprongetjes.

Ik moet wel zeggen, toen ik pas terug begon te rijden droeg ik een BP voornamelijk voor de steun die het mijn rug gaf en daarover een Airjacket Point Two.
Toen ik platlag had ik veel tijd om uit te zoeken welke airjacket de beste leek en uit al dat opzoekwerk, ervaringen,... kwam de point two ruimschoots naar boven.. Hit Air beweerde dat de opblaastijd hetzelfde is als de point two maar de ervaringen waren anders..
Ik moet wel zeggen: de meeste die al met een airjacket gevallen zijn, zijn er best positief over! Meestal is hun reactie: anders had het wellicht veel erger afgelopen!

Als ik ga springen, doe ik er altijd een BP onder.. voor moest de airjacket (hopelijk niet het geval? :o ) dienst weigeren.. als ik gewoon rijd, rijd ik meestal zonder.. tenzij het op verplaatsing is of ik het niet helemaal vertrouw..
Een ongeluk zit in een klein hoekje, daarom probeer ik me zo goed mogelijk te beschermen.. Je hebt maar 1 leven en 1 rug.. En ik wil me achteraf niet meer kunnen verwijten 'had ik maar'..
Want ik had op de dag van m'n ongeval m'n BP ook niet aan natuurlijk.. :( Had het verschil gemaakt? De dokters denken van niet.. maar je weet het nooit helemaal zeker.. Maar ik moet zeggen: met de airjacket ben ik nog blijer.. Waarom? Plakt niet zo (warm) rond je lijf, zit heel comfy zoals een bodywarmer en het zit echt niet in de weg ;) Wel kostelijk.. maar wat is de prijs van een 'gezonde' rug waard? :o

Cap draag ik overigens ALTIJD en correcte ruiterkledij ook..

Bedankt dat ik even mijn verhaal kwijt kon/mocht en hoop dat de meeste onder jullie het plezier en vertrouwen in het rijden weer terug vinden en hopelijk niet al te veel pijn of gevolgen ervan mogen meedragen.. :(:)

Ik ben terug beginnen rijden, maar op een heel andere manier.. Ik weet niet of ik ooit nog ga springen als voorheen.. maar ik geniet wel weer van het rijden en hoop dat nog lang te kunnen! ;) Dus dat vind ik belangrijker dan weer hogerop te geraken in de springsport.. :)

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:41

ik heb zelf voor vier jaar geleden ook mijn rug gebroken gehad. Gelukkig maar op één plek. Hoefde gelukkig ook niet geopereerd te worden, maar nog elke dag voel ik de plek waar de breuk heeft gezeten..

Heb ook een poosje mijn benen niet kunnen bewegen en lag ook nog eens in de regen in de modder..
Heb ongeveer een drie kwartier in de regen en de modder gelegen waardoor ik dus zo onderkoeld was als wat..
Mijn handen begonnen al blauw te worden en mijn lippen waren al zo paars als wat..
Maar omdat ik al zo onderkoeld was konden ze bij mij ook geen infuus aanbrengen.. Dus dat betekende zonder pijnstilling de brancard op en in de ambulance..
Pas toen ik een beetje warmer werd hebben ze me een shot morfine gegeven..
Nou dat heb ik geweten :') voelde me zo "stoned" als wat!

Ik heb een week lang op bed moeten liggen ( helemaal plat)
En daarna kreeg ik een korset om, deze heb ik drie maand elke dag moeten dragen..

Gelukkig heb ik niet veel angst hier aan over gehouden omdat ik voor mezelf elke keer heb gezegd dat het niet het paard z'n schuld was..
Maar bij mij had ook een bp of een air vest niet geholpen..
Ik ben plat op mijn bips terecht gekomen waardoor mijn hele wervelkolom als het ware in elkaar is gezakt..

Ik wens je veel beterschap nog met je rug en veel rijplezier !!

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:16

Jeetje Babbelkous wat een verhaal zeg. En wat ontzettend gevaarlijk allemaal zo na je val. Je hebt echt heel erg veel geluk gehad!

En Shellebel93, erg he die morfine, ik was er gewoon ziek van hahaha... alleen na mijn operatie was het even heerlijk!
Ook ik geef mijn paard niet de schuld en ben elke dag na dat ik het ziekenhuis uit kwam, ookal was het in rolstoel, bij mijn paard geweest. Puur omdat ik bang was bang te gaan worden. En gelukkig is dat niet het geval geweest.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 00:18

Dan zie je toch weer wat de gevaren zijn in het leven van paardrijden naar traplopen. Ik vind het knap hoe snel je weer op je paard bent gestapt, ik denk dat ik dat niet had gedurft!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:50

Ik had in het begin ook echt wel enige twijfel. Op de spoedeisende hulp riep ik nog dat ik het nooit meer zou doen! Ik ben erg blij dat ik het wel gedaan heb. En rijd nu ook weer 5 dagen per week met plezier :D