Schuren tegen je aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie tegen schuren?

Wegduwen
67 (31%)
Negeren
15 (6%)
Afstraffen met stem
67 (31%)
Afstraffen
33 (15%)
Anders
33 (15%)

Totaal aantal stemmen: 215

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:06

LesleyxLinn schreef:
Volgens mij heeft het niks met rangorde te maken. Hooguit een gebrek aan opvoeding. Ken paarden die hoger in rang zijn die het absoluut niet toe laten, maar ook paarden die hoger in rang zijn die het wel toe laten.

Mijn bijrijdpaard mag van de eigenaar wel tegen hem aan schuren en van mij mag dat niet.
Paard is 1,75 en heeft echt een groot hoofd waardoor hij mij zo omver duwt. Aangezien hij altijd jeuk aan zijn hoofd heeft wrijf ik regelmatig even met mijn hand over zijn hoofd. En als hij jeukt heeft gaat hij met het hoofd richting mij zodat ik ga krabben, maar hij duwt niet meer.

Bij elk nieuw persoon die bij zijn hoofd staat probeert hij het, maar als je gewoon duidelijk bent dat het niet mag is het ook snel klaar.

Daar zeg je me inderdaad wat. De shet hier mag ook soms schuren aan mijn paard van hem, terwijl mijn paard de leider is.

Persoonlijk vind ik het echt niet fijn als anderen mijn paard straffen. Zo wordt die van mij wel eens gestraft door anderen voor dingen die hij van mij mag. En dat is best banketstaaf voor hem :+

maralyn

Re: Schuren tegen je aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:10

Als ze jeuk heeft, krab ik. Maar ze mag absoluut niet schuren. 600 kilo tegen 60 kilo? Dacht ik niet!

Ze heeft het enkele keren geprobeerd, en toen heeft ze eerst een stemverheffing gekregen. Natuurlijk verder uitproberen en kreeg ze een mep. Toen was het duidelijk.
Ook schuren met harnachement accepteer ik niet!

Wachten tot alles af is, en dan mag je de muur/balk gebruiken.

Wat ze wel mag, is als ik haar jeuk, dat ze met haar lip terug wrijft.
Maar ook niet verder van wrijven!

Nee is nee... heel consequent, wat mag wel en wat mag niet.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:04

Geryon schreef:
LesleyxLinn schreef:
Volgens mij heeft het niks met rangorde te maken. Hooguit een gebrek aan opvoeding. Ken paarden die hoger in rang zijn die het absoluut niet toe laten, maar ook paarden die hoger in rang zijn die het wel toe laten.

Mijn bijrijdpaard mag van de eigenaar wel tegen hem aan schuren en van mij mag dat niet.
Paard is 1,75 en heeft echt een groot hoofd waardoor hij mij zo omver duwt. Aangezien hij altijd jeuk aan zijn hoofd heeft wrijf ik regelmatig even met mijn hand over zijn hoofd. En als hij jeukt heeft gaat hij met het hoofd richting mij zodat ik ga krabben, maar hij duwt niet meer.

Bij elk nieuw persoon die bij zijn hoofd staat probeert hij het, maar als je gewoon duidelijk bent dat het niet mag is het ook snel klaar.

Daar zeg je me inderdaad wat. De shet hier mag ook soms schuren aan mijn paard van hem, terwijl mijn paard de leider is.

Persoonlijk vind ik het echt niet fijn als anderen mijn paard straffen. Zo wordt die van mij wel eens gestraft door anderen voor dingen die hij van mij mag. En dat is best banketstaaf voor hem :+

Dat ligt wel aan de manier van straffen. Ik snap dat een ander niet als schuurpaal gebruikt wil worden. Maar meteen een tik op de neus kan ik niet waarderen. Wegduwen of een duidelijke nee is vaak wel genoeg. Gaat hij dan door, dan mag het wel wat duidelijker, maar hij moet wel eerst weten dat het bij diegene niet mag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:11

Geryon schreef:
ikke schreef:
En wat je toelaat is ook opvoeding.

Ex-mijn-Welsh-Cob was (en is) zo'n oraal ingesteld kereltje. Alles en overal moet aan gefrummeld worden, ook aan mensen. Ik heb 'm geleerd dat zolang ie er geen tanden in zet, dat OK is. Heeft me zegge en schrijve twee dagen gekost, toen had ie het door.

Toevallig, bij mij precies hetzelfde. Ook zo'n frumelaar. Onze afspraken zijn inderdaad alleen lippen gebruiken, maar in mijn schouder mag hij wel mijn jas lichtjes pakken met zijn tanden. Paarden zijn daar slim genoeg voor, alleen de baasjes vaak niet :D

:D :D Leuk is dat hè, communicatie op dat niveau.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:26

Als ik merk dat ze gaat schuren, kriebel ik haar op de jeukende plekken en dan is het ook gelijk weg... Verder heb ik er niet veel problemen mee, zolang het niet extreem wordt.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:43

heb mijn paard ook binnen 1 dag geleerd dat de rosborstel schuren betekent

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:52

Mijn paard schuurt meestal zijn hoofd tegen zijn eigen been aan en daar geef ik ook gewoon de tijd voor na het rijden. Als hij zachtjes is, mag hij wel eens tegen mij aan schuren. Vooral vandaag mocht hij dat, want hij schuurde zachtjes zijn hoofd over mijn rug en ik moet zeggen dat ik dat ook wel fijn vond! Haha!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:31

Dott schreef:
Ik heb ook geleerd dat het respectloos is. Gezien paarden niet tegen soortgenoten aanschuren.

Ik zeg meestal als mn merrie het probeert: hey, ik ben geen schuurpaal. En dan weet ze t wel.
Ik wil t gewoon niet hebben. Schuren doen ze maar tegen de muur/paal/handdoek.

Ik zie het anders vaak zat, ze schuren regelmatig flink tegen een ander z'n billen aan.

Ik laat het wel toe maar ze moet stoppen als ik dat zeg. Vooral na het rijden zodra ze haar hoofdstel af heeft laat ik het vaak wel toe. Maar mijn pony heeft wel echt jeuk aan haar hoofd, want ze schuurt werkelijk overal haar neus tegen aan (de zijkant).

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:07

Ik vind het zelf niet zo fijn als ze keihard tegen me aan staan te schuren, dus dan steek ik mijn hand even op en kunnen ze daar tegen schuren. Als ik er genoeg van heb is het ook direct gedaan. Maar ik heb nog nooit gehoord dat het een teken van dominantie is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:22

Ik zie het probleem niet, paard kan het vragen en dan kies je zelf of het op dat moment mag of niet. Met hoofdstel om mag het niet, met stalhalster om ook niet, met touwhalster om mag het meestal wel voorzichtig (alleen mijn oude merrie) en zonder iets om het hoofd mag ook meestal wel voorzichtig. Oude merrie is van nature al heel beleefd en voorzichtig, jonge merrie is helaas wat minder subtiel en die wijs ik dus op het "zachtjes". Ze leert het al heel aardig ;)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:29

Mijn verzorgmerrie mag het altijd na het rijden. Met hoofdstel en halster: nee. En dat weet ze ook.
Zodra het hoofdstal dan af is, mag het even. En ze doet gelukkig voorzichtig, anders zou het niet mogen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:31

Het is geen teken van dominantie. Het is een teken dat het paard jeuk heeft.

Dus wat ik doe: kriebelen zodat hij geen jeuk meer heeft. En als ik 'm zat ben duw ik 'm weg of ik loop weg, net wat van toepassing is.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:40

Mijne kriebelt langs zijn been. Dat mag, schuren tegen mij aan echt niet! Als hij erg gezweet heeft, pak ik een handdoek en mag hij daar tegen schuren. Maar dan word ik ook niet volledig omver gebeukt.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 21:28

Bedankt voor al jullie reacties ! :)
Meestal al staat mijn pony in de bak, voor het trainen even te relaxen etc, wanneer ik alles klaarzet, komt ze heel lief naar me toe en gaat ze met touwhalster langs me zij schuren, ik zeg heel consequent Zachtjes! En dan doet ze dat ook.
Na het werken probeert ze het wel eens, maar omdat ik dat pijn vind doen ( vanwege het hoofdstel ) Zeg ik nee, en duw er evt weg, als ze toch aanstalten maakt om het te doen. Zodra het hoofdstel af is, mag het, maar dan hoeft het meestal niet meer van er haha.

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:38

Of je je paard aldanniet laat schuren is geheel je eigen keuze... Wel moet je er voor zorgen dat wanneer.jij het niet wilt, je paard het dus ook niet doet ;)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:17

Normaal gesproken mogen de paarden bij mij ook niet schuren, heb het laatst wel toegestaan bij de pony van mijn nichtje, staat helemaal onderaan in rang en kan eigenlijk niet even knuffen bij de andere paarden, meneertje had jeuk aan zijn hoofd en schuurde voorzichtig tegen mijn achterwerk aan ( knopen op mijn zak wat heerlijk krabt natuurlijk) ik heb hem even lekker laten gaan, toen ik aangaf nu is het genoeg, vloog meneer heel happy weg en begon te bokken, kwam weer terug en hij mocht weer even schuren met hetzelfde resultaat, weer wegrennen en vrolijk bokkend door de bak, aangezien hij dat echt zelden doet heb ik hem op dat moment wel erg happy gemaakt geloof ik :')

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:05

Als je wilt gwn toestaan, maar wil je het niet, ''nee'' zeggen. Luisterd die dan toch niet, wegduwen.