Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:45

Anti-graas teugel, die houd zijn hoofd dan omhoog dat die niet kan grazen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:48

Hoe kan je die dan bevestigen als hij geen zadel of singel oid omheeft? En het halster, ik heb heel veel monty roberts gezien en veel over hem gelezen. Er wordt heel vaak bij gezegd "do not try without guidance", dus dan doe ik dat ook maar niet haha.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:34

Een anti-graas teugel zet je vast aan het hoofdstel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 00:40

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:55

Als je dat verkeerd toepast word je paard bang van je.

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 01:05

Doe de wandeling eens opnieuw maar dan op de grond :)
En als hij naar het gras hapt probeer zijn hoofd dan weg te trekken, stop en laat hem achteruit stappen (voor paarden is dit een straf). Door mijn verzorgpony achteruit te zetten heb ik al veel voor mekaar gekregen: hij bijt niet meer, bedelt niet meer tijdens het vrijheidsdressuur, hapt niet meer naar gras als ik het niet toelaat, ...
Grondwerk is het begin van alles ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:04

vergeet niet te overleggen met de eigenaar he, hoe die er tegenaan kijkt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:58

Nou ik heb even een afbeelding van zo'n anti graas teugel opgezocht. Wat een zieligheid zeg leer eerst maar eens rijden voor je zo'n ding overweegt. Waarom zou je een hulpteugel inzetten in plaats van je paard op te voeden. Snap ik helemaal niets van...
Zelfs als het paard de ruiter uit het zadel trekt door zijn hoofd om laag te doen zou je dat rijtechnisch op moeten lossen.
Zo'n paard kan er toch niks aan doen dat jij het hem niet uit weet te leggen

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:26

MorganeR schreef:
Maar die gaat toch over de nek? Of heb ik de verkeerde in gedachten? Ook heb ik een mooie youtube video erover gevonden https://www.youtube.com/watch?v=RtSAGYc ... ata_player ik denk dat ik dat maar eens uit ga proberen.

Het is al weer een tijd geleden dat jij een topic had over het euvel dat jouw verzorgpaard geen respect meer voor je had tijdens de wandeling als er gras in de buurt was MorganeR. Hoe heb je dit uiteindelijk op kunnen lossen? Ik kamp met t zelfde probleem momenteel. Verder is mijn Freiberger merrie super lief.
ik hoop dat de kreupelheid ook snel erna was opgelost! Wat bleek dit te zijn?
Ik hoop jouw oplossing te horen.
Groetjes monique

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:35

Ik zou zeggen: ga voorlopig niet meer bij dat gras lopen als er met een middel is besproeit dat niet zo goed is voor een paard.

Eerst maar eens het dier de baas te zijn en waar is de eigenaar in dit verhaal.
Die zou je hierbij moeten helpen.
Niet zomaar van alles gaan doen op eigen houtje maar vooral gaan overleggen en stel je vragen bij de eigenaar.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 18:57

Ondertussen is het opgelost door het (beter) leren controleren van zijn tempo. Ik heb een hele tijd er een uitdaging van gemaakt dat hij mijn tempo moest volgen (niet met zijn schouder langs mijn schouder, maar ook niet met zijn neus achter mijn schouder). Één stap te ver betekende dat hij, alleen, minstens vier stappen achteruit moest. En ja, dat kost heel veel geduld, maar is het zeker waard.
Nu is dat voor hem een twee hoefjes in zijn neus kunstje geworden, en wil hij nu het gras weer bloeit vaak wel even een hapje nemen. Vaak is een dreigende "eh!" dan al voldoende.

De kreupelheid hoort gewoon bij zijn artrose, helaas. Dat speelt gewoon soms parten, daar is niet veel aan te doen.

Wat betreft toendertijd wegblijven bij zo'n gras: dan zouden we het erf niet eens af kunnen zijn gegaan.
Het vragen aan de eigenaar: de eigenaresse is de dochter van de oorspronkelijke eigenaar. Zij heeft geen echte interesse in paarden en komt een keer per kwartaal even poetsen en kijken hoe het gaat. De oorspronkelijke eigenaar reed uitsluitend endurance en jachten en dergelijke met hem. Dat gaat zo snel dat ze geen kans krijgen. Wandelen kende hij niet, maar rijden kan nu niet echt meer door ouderdomskwaaltjes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:01

Joolien schreef:
Is heel simpel op te lossen door een rukje te geven aan het touw, niet te gaan hangen want dat heeft geen zin en als hij niet reageert zit per ongeluk mijn voet onder zijn kaak :+ niet dat ik m dan keihard schop maar even een tikje zodat hij zijn hoofd weer omhoog doet. Rukje met het touw moet je wel heel handig mee zijn en op het goede moment doen. Edit: rukje aan t touw moet omhoog zijn dus niet terugtrekken van het paard, enkel het paard corrigeren.

Dit heb ik ook gedaan met mijn verzorgpony, werkte perfect!