Staartriem pony die tussen de paarden start.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Staartriem pony die tussen de paarden start.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:34

Ik denk dat je in de war bent met de regels om hoger dan basissport te mogen starten. Dan moet je paard namelijk 1,48 zijn. Een e-pony of paard dus en dat is logisch, want de e-pony bestaat alleen in Nederland.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:57

BETUWE schreef:
Weet niet meer precies waar het staat :o , met een A, B of c pony mag vanaf je 18e volgens mij. Ik ga even kijken of ik het gevonden krijg.

Over de reden dat meiden onder de 18 met hun pony bij de paarden gaan starten voor mij was er veel mee uitdaging tussen de paarden. Bij ons in de buurt rijden bijna geen pony's in het Z dus reed maixmaal met 2 andere ruiters ( en dat was zelden dat ik met andere ruiters reed).

Dat begrijp ik maar net een B pony B starten tussen de paarden vind ik dan weer niet logisch :P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:24

_helga_ schreef:
BETUWE schreef:
Weet niet meer precies waar het staat :o , met een A, B of c pony mag vanaf je 18e volgens mij. Ik ga even kijken of ik het gevonden krijg.

Over de reden dat meiden onder de 18 met hun pony bij de paarden gaan starten voor mij was er veel mee uitdaging tussen de paarden. Bij ons in de buurt rijden bijna geen pony's in het Z dus reed maixmaal met 2 andere ruiters ( en dat was zelden dat ik met andere ruiters reed).

Dat begrijp ik maar net een B pony B starten tussen de paarden vind ik dan weer niet logisch :P

TS is volwassen en zal dus wel tussen de paarden moeten, hoe groot de pony is doet er dan niet toe.
Maar jij doelt op meiden onder de 18 en B pony tussen de paarden neem ik aan. Zou ik ook niet doen (ik ben 21 en rij met B pony tussen de paarden, hardstikke leuk is dat), maar de B'tjes kunnen niet verder dan L of M. Dus soms zie je mensen die dan ervoor kiezen om kind+pony tussen de paarden te laten starten. Lijkt me alleen niet leuk voor het kind.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 16:02

Zoals eerder gezegd in dit topic, ik ben de zus van degene waarvan dit account is en ik ben 18+.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:06

ellalover schreef:
Zoals eerder gezegd in dit topic, ik ben de zus van degene waarvan dit account is en ik ben 18+.

Je mag een account niet delen, dus je kan beter even een eigen account aanmaken.
Dat is voor iedereen wat duidelijker.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:06

het is toch in belang van de pony dat er een staartriem aan zit anders schuift het zadel toch????? :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:06

melissapupa schreef:
het is toch in belang van de pony dat er een staartriem aan zit anders schuift het zadel toch????? :?

Daar verschillen de meningen ook over :+ maar het gaat om de reglementen, niet om vriendelijk of niet vriendelijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:24

Urielle schreef:
melissapupa schreef:

Daar verschillen de meningen ook over :+ maar het gaat om de reglementen, niet om vriendelijk of niet vriendelijk

Inderdaad, want dan kan bv iemand met grotere maat pony, rond model, met schuivend zadel ook wel een staartriem willen dragen.
(Ken fjorden zat die tonnetje rond zijn en zo'n ding dragen (maar dan niet starten))

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:39

Waarom zou een B-pony die bij de paarden start, ineens als een paard moeten worden beschouwd? Waar staat dit in het reglement vermeld?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:43

Hij word ook niet meer opgemeten etc. zoals wel bij de pony's gedaan wordt. Hij wordt gewoon als paard gezien, rijd dezelfde proeven en volgt de zelfde regels. Waar dit precies staat weet ik niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:47

vur schreef:
Waarom zou een B-pony die bij de paarden start, ineens als een paard moeten worden beschouwd? Waar staat dit in het reglement vermeld?

Omdat diezelfde B ook dan ineens het Z in mag en met S&T gereden mag worden, wat bij de pony's niet mag.
Neem aan dat het niet zo is dat je de regels die je leuk uitkomen mag kiezen.

Ben benieuwd wat de KNHS gaat zeggen.
Ik hou het op mag niet, je start bij de paarden, dus paarden regels.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:48

Sjolvir schreef:
Urielle schreef:

Inderdaad, want dan kan bv iemand met grotere maat pony, rond model, met schuivend zadel ook wel een staartriem willen dragen.
(Ken fjorden zat die tonnetje rond zijn en zo'n ding dragen (maar dan niet starten))

Voor fjorden bestaan er passende anatomische en banaansingels die dat probleem kunnen verhelpen, voor kleine pony's zijn die er niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:49

Sjolvir schreef:
vur schreef:

Omdat diezelfde B ook dan ineens het Z in mag en met S&T gereden mag worden, wat bij de pony's niet mag.

Nee, je vergelijkt nu de pony wedstijden met de paarden wedstrijden, daar heeft Vur het niet over. Een B-pony blijft een B-pony, of die nou bij de pony's start of tussen de paarden. Er komen niet opeens heel wat cm's bij :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:51

Ik heb voor mijn Welsh A toen wel een leren anatomische veelzijdigheidssingel gekocht en op dressuurlengte kon de zadelmaker het ook evt. gewoon voor me maken.
Maar ik ben sowieso geen voorstander van staartriemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:52

vur schreef:

Omdat je een paardenstartkaart hebt.
Je mag in het Z met stang en trens, je mag wieltjessporen, je zweeplengte mag op paardenlengte,... het zou wel heel scheef zijn om dan ineens wel die staartriem toe te laten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:54

1. Alvorens aan KNHS-wedstrijden kan worden deelgenomen met een pony, dient de pony volgens het
gestelde in dit artikel te zijn gemeten door een KNHS-ponymeter conform de KNHS-meetprocedure. De
KNHS-ponymeter registreert de gemeten hoogte in het paardenpaspoort

Waar staat ergens dat een pony voor paardenwedstrijden de paardenregels moet volgen?

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:55

Ben even het woord er voor kwijt, maar je kunt de knhs voor een uitzondering vragen wat je dan bij de jury laat zien als bewijs dat het mag. Weet alleen niet of ze dat hiervoor zullen vrijgeven.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:56

Air schreef:
vur schreef:

Nee, je vergelijkt nu de pony wedstijden met de paarden wedstrijden, daar heeft Vur het niet over. Een B-pony blijft een B-pony, of die nou bij de pony's start of tussen de paarden. Er komen niet opeens heel wat cm's bij :+[/quote]

Tja, het ligt er ook heel erg aan hoe het staat vernoemd in het reglement. Het lijkt mij dat je met een B-pony je moet houden aan de regels die gelden voor de regels die gelden voor paardenwedstrijden (dus stang en trens, sporen etc), maar het lijkt mij inderdaad dat de B-pony wel gewoon een B-pony blijft en bepaalde bijzondere, apart vermelde regels blijven gelden. Maar zeker weten doe ik het niet en de reglementen er op naslaan, heb ik niet zoveel zin in. :o

Sorry, quote verkloot.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:04

Maar hoe weet de jury dan dat het een b-pony is? Je start categorie paard dus is het reglementair gezien een paard. Ik snap echt niet wat daar niet logisch aan is.
drae schreef:
Ben even het woord er voor kwijt, maar je kunt de knhs voor een uitzondering vragen wat je dan bij de jury laat zien als bewijs dat het mag. Weet alleen niet of ze dat hiervoor zullen vrijgeven.

Dispensatie zou je aan kunnen vragen, maar ik zou op zoek gaan naar een passend zadel en/of singel. Denk ook niet dat je het krijgt, maar wie weet..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:11

xSlvna schreef:
1. Alvorens aan KNHS-wedstrijden kan worden deelgenomen met een pony, dient de pony volgens het
gestelde in dit artikel te zijn gemeten door een KNHS-ponymeter conform de KNHS-meetprocedure. De
KNHS-ponymeter registreert de gemeten hoogte in het paardenpaspoort

Waar staat ergens dat een pony voor paardenwedstrijden de paardenregels moet volgen?

En die hoeven dus niet gemeten te worden als je bij de paarden start.

Moest mijn fjord gaan meten toen ik ging mennen (hoefde niet voor onder het zadel, stokmaat is dan niet relevant bij je paarden startpas is en was en zal altijd een D-pony blijven), aangezien er daar een pony en paarden rubriek is die afh. is van de hoogte van het paard (en E-pony's zijn daar gewoon paarden).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:14

Precies, ik begon met Dev als D-pony, is ook nooit gemeten voor de wedstrijden omdat ik als volwassene een paardenstartkaart moet, of ik nu kom met een Shet of een paard van 1.80.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:19

Ik heb bijna het hele topic door geploegd waar ik op een gegeven moment mee gestopt ben omdat ik hoofdpijn begon te krijgen van al die regels. Is de mail van TS al beantwoord?

En miss kan ik het even hier vragen hoef ik geen apart topic aan te maken aangezien het nu toch over regels gaat. Ik reed met mijn IJslander een onderlinge wedstrijd. Ik heb bij mijn IJslander dus ook een IJslands hoofdstel waar geen keel riempje aan zit. Ze zaten te zeuren dat ik gediskwalificeerd zou worden als ik een echte wedstrijd zou rijden omdat ik geen keel riempje aan mijn hoofdstel had zitten. Is het echt zo'n ramp? Ik weet eigenlijk ook niet echt wat voor doel een keel riempje heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:21

Het keelriempje heeft als doel om het hoofdstel om te houden als je paard stopt en jij doorrijdt ;)
(lees: over zijn hoofd vliegt)

Volgens mij staat er iets in a la 'paarden moeten gestart worden met een Engels hoofdstel of hierop gelijkend' (en dat hoofdstel moet compleet zijn, zonder neusriem mag ook niet)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:22

Gydja, ja dat is een ramp.

Ik heb ook het lusje van mijn (hoge) neusriem af moeten knippen om er een S&T hoofdstel van te maken, want ook al rijdt je dan zonder sperriem, dan blijft het een gecombineerde neusriem.

Kortom ze hebben nou eenmaal regels voor harnachement moet je je aan houden.

(en als ik bij de fjordsport start mag ik weer de helft van de bitten, sporen of zwepen die van de KNHS mogen weer niet gebruiken, kortom, aanpassen aan daar waar je start.)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:23

Lusje mag er sinds 1 april wel aanblijven bij hoge neusriem zonder dat de sperriem eraan zit.