wat ben ik nog verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:32

Denk wel dat het makkelijk wordt om je contract te breken als je er voor zorgt dat de stalbaas je weg wil hebben...
Denk niet dat dat de bedoeling van het contract is.

Voor de ts die ruzie heeft met een stalgenoot - tja dat is ook iets waar we niks van weten. Misschien had de ts dat kunnen voorkomen bijv (als voorbeeld dus) en dan kan ik de stalhouder begrijpen dat hij gewoon het geld wilt.
Een ander voorbeeld wanneer de stalbaas er zelf klaar mee was (zonder goede reden) en de ts netjes maar dringend verzocht om te gaan - dan houdt hij zich idd noet aan het contract.

Extra kosten voor het vertrek vind ik losstaan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:37

1 ding snap ik niet...waarom heb je niet voordat je ging gevraagd aan hem hoe het dan zat met de opzegtermijn? Ik snap dat het een hele lastige situatie is voor alle partijen. Echter vind ik het niet fair dat je nu doet of de stalhouder oneerlijk is..die beste man wil ook geen trammelant op zijn erf, jij en je stalgenootje kunnen elkaar blijkbaar niet met rust laten en daarom moet hij boeten? De kosten van trailerhuur had je ook over een maand gehad. Je geeft zelf al aan dat het ging escaleren en dat de staleigenaar je heeft gezegd dat het verstandiger is dat je meteen vertrekt..pas veel later zeg je dat je later zelf nog hebt gezegd dat je ook wel op je tanden wilde bijten (ik vind het vreemd dat je hier pas veel later in het topic mee komt, maar goed). Maar ik lees niet dat hij je verplicht heeft om te gaan en eerlijk gezegd denk ik dat het jou wel goed uitkwam dat je direct weg kon en dat je er gewoon vanuit bent gegaan dat de stalhuur niet meer betaald hoefde te worden. Nu pakt dat anders uit en ga je met rechten en plichten strooien.

Maar goed...wettelijk gezien heeft hij jou niet gedwongen. Je hebt uit vrije wil je paard opgehaald en moet dus gewoon de laatste maand betalen. Ik zou dat dus ook gewoon doen. Hij staat er buiten.

Wat je wel kunt doen is rustig met hem praten en vragen of je bijv. het voer en hooi en stro dan niet hoeft te betalen omdat je dat ook niet verbruikt. En alleen de kale box huur. Zegt hij dit toe, dan is dit coulance van hem uit, en vaak kom je met rustig praten verder dan met gaan gooien met rechten en plichten.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:06

IHN schreef:
1 ding snap ik niet...waarom heb je niet voordat je ging gevraagd aan hem hoe het dan zat met de opzegtermijn? Ik snap dat het een hele lastige situatie is voor alle partijen. Echter vind ik het niet fair dat je nu doet of de stalhouder oneerlijk is..die beste man wil ook geen trammelant op zijn erf, jij en je stalgenootje kunnen elkaar blijkbaar niet met rust laten en daarom moet hij boeten? De kosten van trailerhuur had je ook over een maand gehad. Je geeft zelf al aan dat het ging escaleren en dat de staleigenaar je heeft gezegd dat het verstandiger is dat je meteen vertrekt..pas veel later zeg je dat je later zelf nog hebt gezegd dat je ook wel op je tanden wilde bijten (ik vind het vreemd dat je hier pas veel later in het topic mee komt, maar goed). Maar ik lees niet dat hij je verplicht heeft om te gaan en eerlijk gezegd denk ik dat het jou wel goed uitkwam dat je direct weg kon en dat je er gewoon vanuit bent gegaan dat de stalhuur niet meer betaald hoefde te worden. Nu pakt dat anders uit en ga je met rechten en plichten strooien.

Maar goed...wettelijk gezien heeft hij jou niet gedwongen. Je hebt uit vrije wil je paard opgehaald en moet dus gewoon de laatste maand betalen. Ik zou dat dus ook gewoon doen. Hij staat er buiten.

Wat je wel kunt doen is rustig met hem praten en vragen of je bijv. het voer en hooi en stro dan niet hoeft te betalen omdat je dat ook niet verbruikt. En alleen de kale box huur. Zegt hij dit toe, dan is dit coulance van hem uit, en vaak kom je met rustig praten verder dan met gaan gooien met rechten en plichten.

Ik zei al dat ik op de hoogte was vd opzegtermijn en dus ook Mei nog wilde blijven. Dus wat snap je er niet aan?

De ruzie staat hij idd buiten. Heb je helemaal gelijk in. Ik betrek hem hier verder ook helemaal niet bij en jullie ook niet. Waar 2 kijven 2 schuld. Ik ben 26 jaar en snap dat inmiddels ook wel ;)

Waar het om gaat is idd tussen mij en hem. Ik had een opzegtermijn. Wordt weggestuurd. Hij hoeft zich daar dus niet aan te houden maar ik wel? Noem het strooien wat je wil. Maar ja. Ik wil dan weten wat mijn rechten zijn. Én plichten, want als ik die heb zal ik me daar ook aan houden netjes.

praten heb ik geprobeerd. Staat ie niet voor open. Dus ja dan ga ik zelf eea. Uitzoeken.

Urielle

Re: wat ben ik nog verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:15

Even los van alles waar je al dan niet recht op hebt: ik zou ook de wijste partij zijn en het advies van Chevax opvolgen. Weet je wat het is, a) misschien wil je er over 5 jaar terug op stal staan en zijn die andere klanten weg b) het paardenwereldje is klein en met dit soort akkefietjes vind je binnen no time geen andere stalling meer omdat je zo over de tong bent gegaan dat andere pensionhouders het niet meer aandurven (ongeacht of het probleem bij jou ligt verder)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:19

Ik weet niet hoeveel stallingen je in de buurt hebt, maar hier kom je al op een slechte manier weg. Ruzie, aangiftes, escalaties, niet willen betalen.. daar houdt je geen geweldige naam aan over. Stel dat deze stalling niet bevalt, en je bent een nieuwe stalling nodig, wil jij dan zo'n naam hebben dat ze je misschien wel weigeren? Want dit soort verhalen worden rondverteld. En of jij nou schuld hebt aan de ruzie of niet, je wilt toch niet zo te boek staan? Mijn advies: laat zien dat je de kwaadste niet bent en betaal. Zodat jij straks kunt zeggen: ja klopt, ik ben daar vervelend weg gegaan, maar de problemen kwamen niet door mij, ik heb netjes de stalling betaald, kan nog met de stalhouder door een deur: het ligt niet mij.

Wees netjes, wees beleefd, en doe wat je met papieren contract ook had moeten doen: betalen. Ik kan me niet voorstellen dat je blij metdie ruzie en aangifte bent, dus maak het niet erger.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:22

Er is ook nog verschil tussen stalling en onderhoudsgeld.
De stal zal je moeten betalen want hij heeft nu inkomstenderving omdat de stal nu leeg staat.
Daar zijn opzegtermijnen voor , zodat hij een ander kan zoeken.
Onderhoud kosten ,hooi, stro , voer spaart hij nu uit , dus hoef je niet te betalen.
Conclusie, je bent wel verplicht iets te betalen, ( de helft ) maar niet alles, zeker niet zonder contract !

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:24

Tsja ik zou ook gewoon je 'verlies' nemen en betalen..
Je haalt je waarschijnlijk nogal wat op de hals al je het niet doet.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:36

zorro schreef:
Ik weet niet hoeveel stallingen je in de buurt hebt, maar hier kom je al op een slechte manier weg. Ruzie, aangiftes, escalaties, niet willen betalen.. daar houdt je geen geweldige naam aan over. Stel dat deze stalling niet bevalt, en je bent een nieuwe stalling nodig, wil jij dan zo'n naam hebben dat ze je misschien wel weigeren? Want dit soort verhalen worden rondverteld. En of jij nou schuld hebt aan de ruzie of niet, je wilt toch niet zo te boek staan? Mijn advies: laat zien dat je de kwaadste niet bent en betaal. Zodat jij straks kunt zeggen: ja klopt, ik ben daar vervelend weg gegaan, maar de problemen kwamen niet door mij, ik heb netjes de stalling betaald, kan nog met de stalhouder door een deur: het ligt niet mij.

Wees netjes, wees beleefd, en doe wat je met papieren contract ook had moeten doen: betalen. Ik kan me niet voorstellen dat je blij metdie ruzie en aangifte bent, dus maak het niet erger.

Heb je een punt. Maargoed zou jij blij worden als je met trammelant weg word gestuurd en daarna de rekening van bijna 300 eurie gepresenteerd krijgt?
Iets uit willen zoeken betekent niet perse niet willen betalen. Dan had ik t gewoon sowieso niet betaald. Ik wil eerlijk zijn maar me geen oor aangenaaid hebben.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:44

gewoon kale stal betalen je gebruikt immers geen hooi en stro toch?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:51

Ts, je geeft iig toe dat je in de ruzie niet onschuldig bent.

Het ruziemaken had zoals ik het nu met de gegeven info voorkomen kunnen worden?
(Dus andere tijden komen of niet ingaan op commentaar bijv)

Als dat het geval is, dan vind ik wel dat fout gedrag van jezelf niet de schuld van de stalhouder is. Dat hij je verzocht heeft om weg te gaan, zal dan een reactie kunnen zijn op jouw gedrag - en dan kan ik me voorstellen dat de stalhouder gewoon geld wil.
Jij kiest voor je gedrag en dus ook de consequentie.

Snap wel dat het een hoop geld is - dat is het voor beide.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:04

Ik kan je maar een advies geven en dat is juridisch loket.

Overigens, wat als ts nu geen stal achter de hand had? Stalhouder zegt dat ze weg moet gaan, maar een opzegtermijn werkt toch twee kanten op? Dus ts heeft net zoveel recht om daar nog een maand te staan als dat stalhouder recht op zijn geld heeft. Hij zegt dat ze weg moet, dan breekt hij toch ook de afspraak die ze hadden over de opzegtermijn. Hij had nl ook de andere partij weg kunnen sturen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:52

ingvdh schreef:

Overigens, wat als ts nu geen stal achter de hand had? Stalhouder zegt dat ze weg moet gaan, maar een opzegtermijn werkt toch twee kanten op? Dus ts heeft net zoveel recht om daar nog een maand te staan als dat stalhouder recht op zijn geld heeft. Hij zegt dat ze weg moet, dan breekt hij toch ook de afspraak die ze hadden over de opzegtermijn. Hij had nl ook de andere partij weg kunnen sturen.

Daar ga ik idd ook even heen. Toch bedankt voor alle antwoorden. Maar ik wil graag weten wat ik moet en niet moet.

zoals ik zei de ruzie zelf ga ik hier niet meer op in.
de escalatie heb ik niet kunnen voorkomen en ik heb me niet misdragen tov. Die persoon. Heb juist niks meer gezegd. Elkaar ontwijken ging niet.

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:00

Wat een verhaal -O- kan me niet voorstellen dat mij ooit iets dergelijks overkomt -O-

|( bang |(

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:09

PenP2014 schreef:
Heb je een punt. Maargoed zou jij blij worden als je met trammelant weg word gestuurd en daarna de rekening van bijna 300 eurie gepresenteerd krijgt?
Iets uit willen zoeken betekent niet perse niet willen betalen. Dan had ik t gewoon sowieso niet betaald. Ik wil eerlijk zijn maar me geen oor aangenaaid hebben.

Daar heb jij ook een punt! Ik kan het zo niet terug vinden, maar ik meende gelezen te hebben dat er op dit moment niet heel gemakkelijk over te praten is met de stalhouder? Want voorstellen om inderdaad kale boxhuur te betalen vind ik wel redelijk.

Vergeet niet dat wat jij moet, losstaat van wat jij wilt. Er is niets mis mee om uit te zoeken wat jij verplicht bent, maar veel belangrijker is wat jij wilt. Hoe wil jij daar weg gaan? Welke mening wil jij dat de stalhouder over jou heeft? Hoe wil jij dat de overige stalgenoten over jou denken? (Even los van de andere partij in de ruzie, dat lijkt me sowieso al einde verhaal ;) )

Dat is het belangrijkst. Persoonlijk, ik betaal liever 300 voor niks, als nog meer gezeur krijgen. Dan kies ik voor rust, een goede naam, en een schoon geweten. Ik ging wel een vriendrlijk, beleefd gesprek aan met de stalhouder, nam een doosje chocolade mee als dank voor de goede zorgen, en zou netjes vragen om een oplossing voor de kosten waarbij ik aan zou geven dat ik zeker niet te beroerd ben om de kosten op me te nemen.

Benader het positief. Zorg dat het niet aan jou kan liggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:30

ingvdh schreef:

Hier kan ik alleen maar in mee gaan :j

Overigens vraag ik mij af of er uberhaupt een wettelijk opzeg termin van 1 maand is. Als het vooraf afgesproken is wel maar wat als er niets afgesproken is? Het is gebruikelijk maar voor zover ik weet staat het niet in het wetboek en jurisprudentie zou ik er over moeten zoeken.

Als iemand je vriendelijk doch dringend verzoekt te vertrekken omdat het verstandiger zou zijn zie ik dat toch echt als wegsturen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:06

Ik ken verder de situatie niet dus ik reageer alleen maar op wat hier gezegd wordt, dus ts, dit is geen waardeoordeel tov jou.

Maar wat ik lees is dat het geescaleerd is en dat de stalhouder tegen jou gezegd heeft dat het beter zou zijn als je vertrok. Jij was ws al wat opgefokt en bent daar natuurlijk van geschrokken en hebt dat als een 'moeten' opgevat terwijl dat misschien helemaal niet zo bedoeld was. Misschien was het beter geweest op dat moment iets langer door te praten om te zien wat nu echt de bedoeling was.
Maar ik lees niets over de andere persoon, heeft die ook de vraag gehad te vertrekken? Zo niet was jij wellicht degene die de meeste wrijving veroorzaakte?

Anyway, ik denk dat het slimmer is even met de stalbaas te gaan praten en de situatie uit te leggen, vertel hem dat jij het niet als vraag hebt opgevat maar als een feit dat je moest vertrekken. Dat je geen geld hebt om die maand dubbel te betalen, weet ik wat.
Juridisch loket zul je niets aan hebben, je hebt immers geen contract en geen officiele opzegging en ook geen getuigen aanwezig gehad.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:35

De andere partij is ook weg :j
Maargoed ik heb besloten het gewoon te betalen zonder allerlei langslepende dingen en mensen erbij te halen.
Voornamelijk om wat Zorro zegt. Wereldje is klein en ik heb gewoon geen zin in een eindeloze discussie. Daarbij kan mn stalhouder idd niks aan de ruzie doen. Ik ben er ook maar liever gewoon klaar mee ipv nu weer een ruzie te starten :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:41

Ik zou wel nog praten over kale stalhuur. Hij heeft je wel verzocht om te gaan. Praten kan altijd ;-)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:45

maar jou spullen mag je daar dus nog een maand hebben liggen en de stal mag hij in de maand mei ook niet verhuren, helaas zul je wel moeten betalen of deze maand terug komen met je paard dat mag ook altijd.
het is in de maand mei jou stal, wil hij dit niet dan ben je hem geen geld schuldig

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:48

StalNollie schreef:
maar jou spullen mag je daar dus nog een maand hebben liggen en de stal mag hij in de maand mei ook niet verhuren, helaas zul je wel moeten betalen of deze maand terug komen met je paard dat mag ook altijd.
het is in de maand mei jou stal, wil hij dit niet dan ben je hem geen geld schuldig

Nou nee. Ik was iets vergeten mee te nemen. En hoezo zou die mijn stal niet mogen verhuren?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:49

omdat jij er voor hebt betaald. dat zou mooi zijn dat hij dan dubbel stalgeld verdient. ;)
je zou er bijv een fiets in kunnen zetten, :D

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:00

Haha achja. Soms kan je maar beter gewoon je verlies nemen ipv overal tegenaan blijven schoppen. Daar heb ik mezelf en mn bloeddruk alleen maar mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:09

zorro schreef:
PenP2014 schreef:

Daar heb jij ook een punt! Ik kan het zo niet terug vinden, maar ik meende gelezen te hebben dat er op dit moment niet heel gemakkelijk over te praten is met de stalhouder? Want voorstellen om inderdaad kale boxhuur te betalen vind ik wel redelijk.

Vergeet niet dat wat jij moet, losstaat van wat jij wilt. Er is niets mis mee om uit te zoeken wat jij verplicht bent, maar veel belangrijker is wat jij wilt. Hoe wil jij daar weg gaan? Welke mening wil jij dat de stalhouder over jou heeft? Hoe wil jij dat de overige stalgenoten over jou denken? (Even los van de andere partij in de ruzie, dat lijkt me sowieso al einde verhaal ;) )

Dat is het belangrijkst. Persoonlijk, ik betaal liever 300 voor niks, als nog meer gezeur krijgen. Dan kies ik voor rust, een goede naam, en een schoon geweten. Ik ging wel een vriendrlijk, beleefd gesprek aan met de stalhouder, nam een doosje chocolade mee als dank voor de goede zorgen, en zou netjes vragen om een oplossing voor de kosten waarbij ik aan zou geven dat ik zeker niet te beroerd ben om de kosten op me te nemen.

Benader het positief. Zorg dat het niet aan jou kan liggen.

Hier ben ik het volledig mee eens!
(en ik zou willen dat ik zelf zo helder en relaxed was om zo te reageren op bepaalde zaken)
maar deze adviezen lijken mij de beste die je kunt opvolgen. Eer aan jezelf... dat geld was je als het anders was gelopen toch ook al kwijt geweest.

Edit: euhh... ik voel me spuit elf... ik lees nu net dat je dat ook gedaan hebt..... +:)+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:10

Alsnog zou ik hem het geld niet gunnen. Het is dat je paard ver(der) weg is komen te staan, en anders had ik het paard persoonlijk terug in de stal gezet. Als hij wilt dat je betaald, zorg je ook maar dat je niet voor niks betaald.

Nu eist hij jou te betalen maar hij verbied jou om de stal te benutten, dit mag niet en is wat ik eerder aanhaalde. Het is nog steeds JOUW stal als je betaald, dus hier mag je gebruik van maken.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:20

xSlvna schreef:
Alsnog zou ik hem het geld niet gunnen. Het is dat je paard ver(der) weg is komen te staan, en anders had ik het paard persoonlijk terug in de stal gezet. Als hij wilt dat je betaald, zorg je ook maar dat je niet voor niks betaald.

Nu eist hij jou te betalen maar hij verbied jou om de stal te benutten, dit mag niet en is wat ik eerder aanhaalde. Het is nog steeds JOUW stal als je betaald, dus hier mag je gebruik van maken.

Ja. Maarja weetje op een gegeven moment ben je ook wel uitgepraat. Ik word er nu van beticht dat ik de stal en hem door het slijk haal op internet. Wat ik dus niet doe. Ik zeg niet voor niks dat ik verder op dingen niet inga en discreet tblijf. Hallo meelezers :D
Ik probeer het netjes opte lossen en uit te zoeken hoe het zit. Maar zoals zorro het mooi zegt. Ik heb mezelf ermee.. dus dan denk ik op een gegeven moment ook, laat maar. Word er aub gelukkig mee :)