Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BMHP schreef:_Zsazsa_ schreef:de injectie kun je gewoon vergelijken met Vetranquil ........................................... Ik vind het prima en geen dierenmishandeling. Hij komt al uit amateuristische handen die een mislukte poging hebben gedaan..Ik ben er zelf bij en laat geen mishandeling toe, beter suf dan afgeslagen..
Ik heb het woord mishandeling niet genoemd!
je zeurt over een operatie van 375 euro maar betaald wel extra voor kalmeringsmiddelen, de DA en wat jij noemt professionele training. Ik denk als je de volgorde veranderd, eerst operatie, dan 2 maanden rust en dan trainen je uiteindelijk geld bespaart. en als toetje het je ook een beter paard oplevert.
Als je wel met hengst gedrag kan omgaan, snap ik niks van je geklaag. wat is het echte probleem?
- de testosteron levels in het paard?
- de onhandelbaarheid van het paard (heeft dat wel met zijn testosteron te maken of speelt er meer?)
- of dat je je onheus behandeld voelt omdat je een klophengst hebt?
persoonlijk kan ik niet met dolle mina's omgaan, ze hebben gewoon teveel testosteron.
He is gewoon een vervelend stofje, maar als je je paard de dupe wilt laten worden van je principes kom ik toch terug op het woord mishandeling.
Tendance schreef:Ik snap niet helemaal, dat je nu zegt, dat ze niet weten waar de bal zit.
Als geconstateerd is, dat hij klophengst is, dan moeten ze een bal gevonden hebben en weten ze dus ook waar hij zit.
Dus gewoon castreren die handel.
Je kunt hem ook niet doorverkopen zo, dus gewoon doen.
Kalmeringsmiddelen geven vind ik absoluut geen optie. Daar los je niets mee op, daarmee vererger je alleen. Je onderdrukt enkel tijdelijk het probleem en ook daar heeft het dier last van.
chelle_dora schreef:Poeh he, over niet lezen gesproken, volgens mij kan je dan zelf ook regelrecht naar het jeugdhonk? Je leest zelf de adviezen ook niet aangezien je de kliniek en fokker benadert terwijl dat helemaal geen toegevoegde waarde heeft voor jouw 'zaak'. Je hebt je antwoorden gehad, mijn tip is dan alleen wel om er ook wat mee te doen. Laat dat beest castreren, ga niet wachten op het geld want dat kan een tijdje duren denk ik zo, en het dier is daar de dupe van want die kan je het niet uitleggen.
Nog over het zadelmak maken: je wist toch dat het om een groen dier ging? Nog even het geslacht daarbuiten gelaten?
Tendance schreef:Ik snap niet helemaal, dat je nu zegt, dat ze niet weten waar de bal zit.
Als geconstateerd is, dat hij klophengst is, dan moeten ze een bal gevonden hebben en weten ze dus ook waar hij zit.
. Hoef je helemaal niet te weten waar de bal zit hoor. Hopenlijk in de lies, maar in de buik is een groter probleem. En vervolgens is de operatie dan ook duurder. Lisaapee schreef:Maar wat wil je nu dan precies Zsazsa? Want mijn juridische advies heb je al gekregen.
Wil je de koop proberen te laten ontbinden? (Wat je denk ik niet lukt)
Of wil je proberen de dierenartskosten van het castreren te verhalen op de verkopers?
M.b.t. de kosten van het beleren / het verdovingsmiddel kun je helaas niets.
Dit is jouw keuze en heeft geen betrekking op de 'kern' van het probleem, namelijk het nog hengst zijn.
In jouw ogen natuurlijk wel, omdat zijn gedrag anders is. Maar juridisch gezien niet.
Je kunt hem eerst laten castreren en dan zien of hij rustiger is geworden voordat je
verder gaat met beleren. Misschien scheelt het wel zoveel dat je hem gewoon zelf kan beleren
en ook de verdovingskosten niet nodig zijn.
Het paard is niet goed beleerd i.p.v. dat het een groen paard is.
Dit heeft ook weer met een stukje onderzoeksplicht te maken.
De kosten van het beleren ga je echt niet kunnen verhalen.
Ook al is het voor jouw niet logisch maar hierbij heb jij niet aan je onderzoeksplicht voldaan.
Het is een te 'vaag' gebrek om het te kunnen bewijzen.
Dees schreef:375 euro voor een operatie van een knophengst is niet duur. En het gedoe ook niet waard. Gewoon doen en niet meer op terugkijken. Je kunt je gelijk wel willen krijgen, maar denk aan je eigen stress-level en per saldo ook aan je beurs. Je hebt er niets aan om 375 euro te winnen als dat je dik 1.000 euro kost om dat voor elkaar te krijgen.
Wat kwam er nou uit het bloedonderzoek? Want een "hoog zittende, gescande teelbal", daar geloof ik niet zo in. Als ze bij merries al via de schede naar binnen moeten om te scannen, dan zullen ze zo'n prematuur balletje wel makkelijk kunnen vinden? Bloedonderzoek heeft meer waarde.
Dat je 450 euro kwijt bent aan beleren, is jammer voor jou. Maar als werkneemster op een grote springstal... (je eigen woorden) vind ik het wel raar dat je het beleren van een hafje moet uitbesteden. Tuurlijk, ze kunnen gek doen, maar dat kunnen echte ruinen en merries ook dus ik vraag me af of het helemaal te wijten is aan het klophengst-gebeuren. Bovendien was dit temperament ook vast in te schatten geweest bij aankoop.
Beleren met behulp van verdoving vind ik een brevet van onkunde. Beleren hoort voor het paard stressvrij te verlopen. Als opleider hoor je het paard rust en vertrouwen te geven en zelf geduld te hebben. Het is mogelijk om een paard zonder verdoving te beleren. Je zou het eens moeten proberen. En accepteren dat het dan misschien niet in 3 dagen klaar hoeft te zijn...
_Zsazsa_ schreef:Mensen die hier gaan in dit topic gaan klagen moet ergens anders hun beterweter advies op maneges oid gaan geven. Jullie lezen niet, snappen het probleem niet en zien dit topic om jullie halfbakken paardenkennis in de wijde wereld te gooien. Open je ogen en loop een keer grote paardenwereld in. Als je vetranquil als mishandeling ziet heb je wss o,0 ervaring in de paarden.
_Zsazsa_ schreef:Ik werk zelf op 1 van grootste springstallen van NL. Als ik ..... (etc etc)
Dees schreef:Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Gelijk hebben is gratis, gelijk krijgen in deze gaat je enkele duizenden euro's kosten.
Want Hippisch Recht is in zoverre een andere tak van sport - de advocaten durven het dubbele te rekenen, omdat het "een andere tak van sport" zou zijn. Per saldo valt alle recht onder het Burgerlijk Wetboek en Jurisprudentie en is een paard gewoon een zaak net als ieder ander ding.
Maar bezint eert ge begint: slik je verlies nu het nog maar een paar honderd euro is.
Geloof me, dat is véél wijzer dan meegaan in het regeltjesgewauwel van al die "hippisch advocaten".
Het gebrek aan onschuld van de verkopende partij bewijzen zal je in het geheel niet meevallen. Als de verkoper ook maar enigszins uitstraalt dat zij niet zoveel verstand van paarden heeft, dit een te pittig paard voor haar vond en het daarom heeft verkocht, is 'verkoop te kwader trouw' eigenlijk al van tafel...
Slik je financiële verlies, zie het als leergeld.
Beb_bokt schreef:Juridisch advies moet je niet op Bokt vragen. Er zijn maar enkele Bokkers die daarover (met kennis van zaken) kunnen adviseren. De rest gist vaak ook maar wat. Lees een aantal soortgelijke topics door en je vind namen van Bokkers die je wellicht kunnen helpen met deze juridische vragen middels pb.
_Zsazsa_ schreef:Beb_bokt schreef:Juridisch advies moet je niet op Bokt vragen. Er zijn maar enkele Bokkers die daarover (met kennis van zaken) kunnen adviseren. De rest gist vaak ook maar wat. Lees een aantal soortgelijke topics door en je vind namen van Bokkers die je wellicht kunnen helpen met deze juridische vragen middels pb.
Bedankt, ik ga eens zoeken, nu ik weet wat hij mankeert gaat hij sowieso eerst gecastreerd worden. Al denk ik niet dat hij zijn gedrag bij het zadelmak maken gaat veranderen, maar dat is van latere zorg.