Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bhriseis schreef:Doe je het met clickeren? Dat scheelt op zich een hoop. Doordat ze haar 'woordje' hoort raakt die van mij zo gefocust, dat ze haar verstand gebruikt en kan blijven stilstaan. Als je ze doet nadenken, schieten ze niet zo snel in paniek (iets met de hersenhelften, dacht ik).
hyppolyte schreef:Dat is dus dat stukje training en waar het vaak mis gaat is dat mensen er niet genoeg tijd voor nemen, te weinig geduld hebben, te veel verwachten of zelf niet in staat zijn om gewenst gedrag te krijgen bij hun paard, waardoor het afgedaan wordt als 'bij mijn paard kan dat niet'. Elk paard is trainbaar, alleen niet elk mens krijgt dat voor elkaar.
Bhriseis schreef:Wanneer je clickert, gebruik je een woord of geluid (hier: 'goed goed goed'), dat aangeeft dat wanneer je paard blijft doen wat hij doet, uiteindelijk de 'click' (hier: 'mooi') volgt, en hierna dus de beloning. Wanneer mijn paard stilstaat, en ik zeg: goed goed goed, dan weet mijn paard: als ik nu blijf stilstaan en ik me even blijf focussen, dan komt de beloning er aan![]()
Op dat moment zie je dat het paard echt actief meedenkt ("Wat wordt van mij gevraagd, wat kan ik doen om de beloning te verdienen?") en zijn uiterste best doet om de puzzel op te lossen. En terwijl het paard actief nadenkt, gebruikt het geloof ik de linkerhersenhelft, terwijl vluchtreacties uit de rechterhersenhelft komen. Althans, dat meen ik me te herinneren; ik zou er mijn boek even moeten bijnemen voor dat laatste.
En uiteindelijk bouw je het clickeren af, maar het is zeker weten een handig hulpmiddeltje in stressvolle situaties. Bovendien zie ik er ook geen kwaad in: paard vindt het prikje een leuk spel, en veroorzaakt geen dramatische situaties, iedereen blij

Iris82 schreef:Onze DA was ook razendsnel. Alles buiten het zicht klaarmaken, naar paard toe lopen, klopje op de hals, met de vuist 3 keer op de borst kloppen en bij de vierde keer zat de spuit erin.
Als ik penicillin of wat dan ook spuit bij een paard die vervelend is ram ik hem er zsm in.