Paard sluit zich helemaal af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:31

Gypsy schreef:
Nee, ik bedoel echt wat er staat. Waarom zou je als paard je best doen? Wat win je er mee? Denk nou eens vanuit het paard ipv ik ik ik.

ja niks :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard sluit zich helemaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:42

Inderdaad! Dus jij moet zorgen dat het paard het nut van het werken in gaat zien. Rij op buitenrit eens van het ene naar het andere grasveldje, hang twee hooinetten in de bak en rij heen en weer. Parelli heeft deze methode ontwikkelt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:49

Kun je niet op zoek gaan naar iets wat hij leuk vindt? Ik krijg een beetje het idee dat hij onder het zadel moet presteren, anders moet hij weg. Waarom? Is het een sportpaard? Dat idee heb ik dan weer niet.

Motiveren door dingen te zoeken die hij leuk vindt! Al duurt het een jaar voordat je weer een wedstrijd kunt rijden, dat maakt toch niet uit?

Waarom zou hij zijn best doen voor een nieuw baasje dat hij nog maar net kent en die geen moeite doet om hem te leren kennen? (overdreven gesteld)

Ga met hem spelen, maak hem blij! Een band kweken :)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:56

nee voor mij maakt het niks uit, al zal ik nooit op wedstrijd gaan! Ik doe het voor de fun en ik heb les om nieuwe dingen te leren maar ook voor de sociale contacten,want vind het erg gezellig dus dat is het hem niet :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:03

Waarom moet hij dan weg?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:18

Ik lees vaker dat jij zelf onzeker bent.. Hoe wil je dat paard vooruit gaan krijgen als je zelf onzeker bent?
Miss eerst eens een duidelijk doel voor ogen stellen voor die dag.. En dan op het paard stappen..

Ik ben gewoon niet zweverig.. Mensen proberen paarden te veel te "vermensenlijken"..

Een paard leeft in het hier en nu..
Hij hoeft niet te werken.. want je geeft een tik, dat helpt een paar stappen en hij valt dan weer terug.. En dat laat je dan maar zo..

Nou, dan herhaal je dat 100.000x, uiteindelijk valt het kwartje wel hoor..

Mijn vriend rijdt mijn fries ook wel eens.. Maar hij krijgt hem niet zo voorwaarts als ik.. Waarom? Simpel.. Wiebe hoeft het niet, want mijn vriend vraagt het niet.. En dan doet wiebe echt geen stap harder..

Daarbij zou ik eens beginnen met een a twee kilo haver erin te stoppen.. Kijken of dat een beetje vuurwerk oplevert..

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:28

Nou het was zo omdat het zaterdag niet goed ging en ik was ten einde raad, en helemaal bezweet en afgepeigerd en toen zei de eigenaar dit kan zo niet langer. vond het zielig voor mij. toen zei ze ook nog 3 maand geef ik hem. Alleen toen raakte ik wat in paniek en moest huilen en zei dat ik het niet wou omdat ik heel gek op hem ben. Ik denk niet dat ze hem zomaar weg doen dan moet ik het echt al willen en dat wil ik niet. maar door die opmerking schrok ik heel erg en was in paniek en dacht ja dan moet ik dus voor 3 maanden verbetering laten zien. alleen ik denk echt als het erop neer komt ik er ook wel wat over te zeggen heb, niet arrogant bedoelt ofzo hoor. alleen het is familie van mij dus vandaar en ik ben de enige die erop rijd verder niemand.

en 2 kg haver :+ haha jeetje mina. dan krijg ik straks een hyper de pieper paard *\%/* haha nou ik zou dat wel lol vinden haha nee maar we geven hem al aardig wat krachtvoer bij dus ik moet daar boven op nog 2 kg doen? per keer? en nog even voor de duidelijkheid hij krijgt extra krachtvoer bij omdat hij niet al zijn kuil opeet. Hij krijgt daar verder onbeperkt in en omdat hij aan moet komen geven we hem pulp mais brok en muesli. ook krijgt hij omega olie en naf senioren supplement na het rijden krijgt hij pavo slobber van mij en hij begint nu mooi op gewicht te komen. hij was niet te mager maar eerder te schraal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:30

Je moet helemaal niks TS. Je kan wel met de eigenaar bespreken wat meer energierijk voer te geven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:32

Je ziet dit ook vaak bij manege paarden die lopen hun rondes omdat het moet raken daardoor vaak afgestompt.
Je ziet dan als ze weer lekker buiten staan met andere paarden en niets meer MOETEN ze een enorme opleving krijgen en na een half jaar ken je ze niet meer terug.
Natuurlijk heeft ook ieder paard zijn eigen karakter en je hebt er slome tussen maar je zult wel even de moeite moeten nemen om contact te zoeken met het paard en dan bedoel ik niet rijden maar lekker ongedwongen ( wel de leiding nemen) dingen ondernemen en ook observeren hoe hij zich in het land gedraagt met andere paarden, kijk naar zijn voer hoeveel krijgt hij, komt hij iets te kort.
Dus vergeet het rijden even en geef hem de kans om alles weer leuk te gaan vinden.
En breng hem anders maar hier ik zit te springen om zo'n paard.

Als ik lees wat hij allemaal krijgt aan brok en ander voer denk ik dat jullie niet verstandig bezig zijn je kunt niet maar alles door elkaar gaan geven maar een verantwoord dieet in overleg met een voedingsdeskundige of dierenarts kan ik zeker aanbevelen.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 10-04-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:34

Dat bedoelde ik dus ook lady62! Het moeten MOET stoppen ;)

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:37

Het paard is medisch in orde zeg je. Dan blijf ik er bij: niet te lang tobben en aaien en paaien. Zoek een manier waarop je je paard kan motiveren om zich open te stellen als je rijdt. Een goede instructeur kan je hier echt wel bij helpen.
Zoas ik al eerder zei: Kort maar krachtig trainen, goed is goed. En wat dat het paard oplevert? Dat hij mag stoppen als hij zijn best doet. Die associatie hebben ze zo gemaakt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:41

Ik blijf erbij dat een paard voor je moet willen werken dwang bereik je niets mee leiding geven is heel iets anders.
En als dit paard er pas net is kan het ook nog eens met verhuizing te maken hebben paarden kunnen daar best een half jaar last van hebben.
Ik heb niet alles gelezen maar een paard dat zich af sluit daar is iets mee.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:44

Ik denk ook dat je een aantal stappen terug moet. Vertrouwen en geduld zijn de toverwoorden hier, samen met motivatie. Ga op zoek naar wat hem motiveert. De mijne heeft bijv niks met snoepjes maar wel met een kriebel onder zn kaak maar vooral rust en vrijheid. Gewoon even een minuutje niks vragen en hem lekker laten staan is voor hem een enorme beloning.
Wat bij de mijne werkte als hij zich afsloot tijdens grondwerk, was zn manenkam heen en weer wiebelen en zn hoofd naar beneden begeleiden. Hierdoor kwam de spanning in zn lijf iets los en dan kreeg ik weer een opening om contact te krijgen. Even uit balans duwen kon ook werken.

nine1987 schreef:
Ik lees vaker dat jij zelf onzeker bent.. Hoe wil je dat paard vooruit gaan krijgen als je zelf onzeker bent?
Miss eerst eens een duidelijk doel voor ogen stellen voor die dag.. En dan op het paard stappen..

Ik ben gewoon niet zweverig.. Mensen proberen paarden te veel te "vermensenlijken"..

Een paard leeft in het hier en nu..
Hij hoeft niet te werken.. want je geeft een tik, dat helpt een paar stappen en hij valt dan weer terug.. En dat laat je dan maar zo..

Nou, dan herhaal je dat 100.000x, uiteindelijk valt het kwartje wel hoor..

Mijn vriend rijdt mijn fries ook wel eens.. Maar hij krijgt hem niet zo voorwaarts als ik.. Waarom? Simpel.. Wiebe hoeft het niet, want mijn vriend vraagt het niet.. En dan doet wiebe echt geen stap harder..

Daarbij zou ik eens beginnen met een a twee kilo haver erin te stoppen.. Kijken of dat een beetje vuurwerk oplevert..

Er bestaat meer in de wereld dan alleen zwart en wit hoor. Niks zweverigs aan het fenomeen 'learned helplessness' en het is ook niet vermenselijken. Ken je dat niet? Google maar eens. Zeer wetenschappelijk en rationeel. Het is puur een overlevingsmethode. Dier heeft geleerd dat vechten geen zin heeft dus sluit zich af en wacht tot het gevaar weg is. Bij dit soort dieren heeft vechten dus ook altijd een averechts effect! Hebben ze o.a. aangetoond bij honden door de vloer onder stroom te zetten. De ene groep had mogelijkheid om het te voorkomen, de andere groep niet. Gevolg was dat de laatste groep op den duur gewoon op de grond ging liggen en totaal niet meer reageerden, alle leven was er als het ware uit. De andere groep kreeg net zo goed de stroomschokken, maar had hier ook controle over, waardoor het mentaal een hele andere uitwerking had. Bij mensen noemen ze dit dissociatie trouwens.
Dat jouw paard liever lui dan moe is, betekent niet dat elk paard zo is!
Het is dat ik het mn paard niet aan wil doen, maar ik krijg altijd de neiging om aan mensen zoals jij aan te bieden om de mijne eens te trainen. Iets te grof doorkomen kan leiden tot afsluiten en als je dan door blijft gaan....tja laat ik zeggen dat 700 kilo in blinde, woedende paniek niet echt een fijne situatie is. Terwijl het een heerlijk brave sukkel is als je hem in zn waarde laat en hem de tijd geeft. Erg jammer als mensen niet verder kunnen kijken dan 'gewoon de zweep erover'.

Ik moet wel zeggen dat de onzekerheid van TS absoluut een beperkende factor in dit verhaal is. Een paard kan pas op je vertrouwen als je leiderschap uitstraalt, als je laat merken dat je weet wat je doet. Een onzekere houding kan bij dit type paard al tot afsluiting leiden. Dus TS, neem je eigen onzekerheid ook flink onder de loep en ga er aan werken.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:53

Ik ga zaterdag naar equi day en daar is ook een lezing over goed paarden voeren. die gaan we sowieso even bijwonen. over het voeren nog even ik heb het zo gedaan op tip van de DA en mijn omgeving en half bokt afgestruund haha (A) het paard is er nu 1,5 jaar misschien dat het zo lang duurt dat weet ik niet. zijn maatje is laatst wel ingeslapen. hij heeft nu wel een nieuw landgenootje. hij is er wel lief voor(behalve als hij bij zijn hooi komt :P) maar ja het moeten. Dat is niet iets wat ik zelf heb. Ja hoe leg ik dat uit zonder al te ingewikkeld te zijn. Iemand heeft een verwachting van mij denk ik en dan denk ik ik moet er aan voldoen anders krijg ik weer commentaar. Ik probeer dat nu ook echt los te laten. Gister was ik wat chagrijnig want had tentamen slecht gemaakt dus dacht ga lekker rijden zie wel hoe het komt had echt zoiets van als t niet goed gaat so be it! en toen ging het wel beter!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:56

Ja ik geloof ook in afsluiten hoor Zwerte. Ik heb dit namelijk ook net in mijn opleiding gehad. Het freeze, fight, flight principe. het ene mens/dier verstart de andere vecht terug en nog een ander type vlucht. Dit zijn allemaal hele primaire reacties.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:59

Met het moeten TS bedoel ik niet zozeer wat jij moet maar wat het paard moet.
En als een maatje overlijd kan een paard echt wel treuren en zich terugtrekken.
Hoe gaat het in het land komt hij naar je toe en loopt hij je achterna?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:07

Het begint nu wel wat meer te komen. Gister toen was ik vergeten stal deur dicht te doen, hij ontsnapte me toen en toen riep ik hem. duurde wel even voor hij het door had(gaf hem rustig de tijd hoor ging niet schreeuwen oid) maar toen kwam hij me wel achterna. en laatst ook even oefening in de bak gedaan toen at hij zelfs en toen volgde hij me ook(had hem daarna wel een beloning gegeven hoor)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:08

miezelke schreef:
Weet dat elk paard KAN reageren op heel subtiele aanwijzingen. Feit dat hij zich afsluit van jou, betekent dat hij vroeger wel bepaalde reacties gaf, maar jij het niet zag (niet slecht bedoeld). En na een tijd geeft zo 'n paard het dan op. Terwijl jij maar meer en meer tegen hem staat te roepen.

Precies dit dus. Het is het type (karaktertype) paard. Ik heb er ook zo één. Die van mij kiest ofwel voor de standbeeldoptie (geen beweging meer in te krijgen) of voor sjeesmodus (in volle galop haakse bochten maken en vlak langs paaltjes tot ik eraf lig/tot mijn knieën blijven haken en er dan dus ook af lig)

Zowel ik als de vorige eigenaar konden hem onvoldoende lezen. Ik heb via pb contact opgenomen met TS hoe ik dat lezen nu oplos.

De oplossing van mijn instructrice heeft ook goed geholpen. Nadat ze mij had opgeraapt zei ze: ofwel hebben we allebei een aantal signalen gemist.... of hij heeft ze gewoon helemaal niet gegeven.
Het was een combinatie. Mijn paard ging niet zomaar van 0 naar 100. Hij ging eerst naar 50. Dat was bij hem stilstaan. Wat deed ik dan: drijven en verder rijden. Waardoor de spanning verder opbouwde in zijn hoofd en hij alsnog naar 100 ging en dus ontplofte en remloos in het rond ging. Hij wist geen andere uitweg meer, kleinere signalen werkten niet want daar werd niet op gereageerd, was zijn ervaring.
We hebben het opgelost door, wanneer hij stilstaat, te drijven en na 1 of 2 stappen halt te houden. Hij mag best aangeven dat hij stil wil staan (door stil te gaan staan ;) ) maar daadwerkelijk een tijdje stil staan (zo lang als hij nodig heeft) mag pas als ik het aangeef. Dus na die ene stap. En wanneer IK halthoud mag hij blijven staan zo lang als hij nodig vindt. Hij heeft dat stilstaan blijkbaar nodig als time out om de druk in z'n hoofd af te laten vloeien. En het is prima dat hij dat aangeeft +:)+ Wanneer hij zucht of nageeft of anderszins ontspant kan ik gewoon weer verder rijden. Na twee weken stond hij al veel minder stil, zelfs een keer helemaal niet. En hij ontspant veel sneller. Omdat hij doorheeft dat ik wat met zijn signaal doe. Ik begrijp niet waarom hij zo doet. Doet er ook niet toe. Het doet er wel toe dat ik zijn signaal serieus neem, en dat hij dat merkt, en dat hij zich daardoor veiliger bij mij voelt en niet meer zo de noodzaak ziet om zich überhaupt druk te maken.

Het is een heel gevoelig paard, wat ik prettig vind. Het is lastig dat ik zijn -inmiddels gelukkig weer- subtiele signalen moet leren lezen, maar ook tegelijkertijd zo gaaf en leerzaam :) Nu ik daar handiger in word gaat hij echt zijn best doen, hij laat graag zien hoe slim hij is en als ik bij voorbeeld een rijtje balken neerleg en hem z'n gang laat gaan (ik train o.a. trail met 'm) doet hij daar ingewikkelder dingen mee dan ik bedenk :D

En natuurlijk rijdt TS op een ander paard met weer andere nuances. Maar ik denk wel dat ze er erg mee geholpen is om te weten dat er nu eenmaal paarden zijn die het idee hebben dat het geen nut meer heeft om kleinere signalen te geven dan ze doen, en dat je dat samen met je paard wel degelijk kunt veranderen. Als ik het kan kan TS het ook :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-04-14 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:12

Koper schreef:
miezelke schreef:
Weet dat elk paard KAN reageren op heel subtiele aanwijzingen. Feit dat hij zich afsluit van jou, betekent dat hij vroeger wel bepaalde reacties gaf, maar jij het niet zag (niet slecht bedoeld). En na een tijd geeft zo 'n paard het dan op. Terwijl jij maar meer en meer tegen hem staat te roepen.

Precies dit dus. Het is het type (karaktertype) paard. Ik heb er ook zo één. Die van mij kiest ofwel voor de standbeeldoptie (geen beweging meer in te krijgen) of voor sjeesmodus (in volle galop haakse bochten maken en vlak langs paaltjes tot ik eraf lig/tot mijn knieën blijven haken en er dan dus ook af lig)

Zowel ik als de vorige eigenaar konden hem onvoldoende lezen. Ik heb via pb contact opgenomen met TS hoe ik dat lezen nu oplos.

De oplossing van mijn instructrice heeft ook goed geholpen. Nadat ze mij had opgeraapt zei ze: ofwel hebben we allebei een aantal signalen gemist.... of hij heeft ze gewoon helemaal niet gegeven.
Het was een combinatie. Mijn paard ging niet zomaar van 0 naar 100. Hij ging eerst naar 50. Dat was bij hem stilstaan. Wat deed ik dan: drijven en verder rijden. Waardoor de spanning verder opbouwde in zijn hoofd en hij alsnog naar 100 ging en dus ontplofte en remloos in het rond ging. Hij wist geen andere uitweg meer, kleinere signalen werkten niet want daar werd niet op gereageerd, was zijn ervaring.
We hebben het opgelost door, wanneer hij stilstaat, te drijven en na 1 of 2 stappen halt te houden. Hij mag best aangeven dat hij stil wil staan (door stil te gaan staan ;) ) maar dat mag pas als ik het aangeef. Dus na die ene stap. En wanneer IK halthoud mag hij blijven staan zo lang als hij nodig vindt. Hij heeft dat stilstaan blijkbaar nodig als time out om de druk in z'n hoofd af te laten vloeien. En het is prima dat hij dat aangeeft +:)+ Wanneer hij zucht of nageeft of anderszins ontspant kan ik gewoon weer verder rijden. Na twee weken stond hij al veel minder stil, zelfs een keer helemaal niet. En hij ontspant veel sneller. Omdat hij doorheeft dat ik wat met zijn signaal doe. Ik begrijp niet waarom hij zo doet. Doet er ook niet toe. Het doet er wel toe dat ik zijn signaal serieus neem, en dat hij dat merkt, en dat hij zich daardoor veiliger bij mij voelt en niet meer zo de noodzaak ziet om zich überhaupt druk te maken.

Het is een heel gevoelig paard, wat ik prettig vind. Het is lastig dat ik zijn -inmiddels gelukkig weer- subtiele signalen moet leren lezen, maar ook tegelijkertijd zo gaaf en leerzaam :) Nu ik daar handiger in word gaat hij echt zijn best doen, hij laat graag zien hoe slim hij is en als ik bij voorbeeld een rijtje balken neerleg en hem z'n gang laat gaan (ik train o.a. trail met 'm) doet hij daar ingewikkelder dingen mee dan ik bedenk :D

En natuurlijk rijdt TS op een ander paard met weer andere nuances. Maar ik denk wel dat ze er erg mee geholpen is om te weten dat er nu eenmaal paarden zijn die het idee hebben dat het geen nut meer heeft om kleinere signalen te geven dan ze doen, en dat je dat samen met je paard wel degelijk kunt veranderen. Als ik het kan kan TS het ook :)

Zo is het _/-\o_ !!! :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:15

Als een paard op je reageert is dat goed je kunt dit ook in het land doen gewoon ergens gaan zitten en wachten tot hij naar je toekomt belangrijk is wel dat je geen oogcontact maakt komt hij dan sluit het paard zich niet af.
Het gaat dan alleen om het rijden vind er gewoon niets aan.
Ik kan best begrijpen dat hij het in de bak niets aan vind maar als je naar buiten gaat is het zeker niet normaal dat de oortjes er niet op gaan.
Het is daarom belangrijk je paard weer te motiveren door je even niet te richten op het rijden maar hem alerter op je te maken door grondwerk te gaan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:26

lady62 schreef:
Als een paard op je reageert is dat goed je kunt dit ook in het land doen gewoon ergens gaan zitten en wachten tot hij naar je toekomt belangrijk is wel dat je geen oogcontact maakt komt hij dan sluit het paard zich niet af.
Het gaat dan alleen om het rijden vind er gewoon niets aan.
Ik kan best begrijpen dat hij het in de bak niets aan vind maar als je naar buiten gaat is het zeker niet normaal dat de oortjes er niet op gaan.
Het is daarom belangrijk je paard weer te motiveren door je even niet te richten op het rijden maar hem alerter op je te maken door grondwerk te gaan doen.

Dit. Precies dit. En grondwerk is dan dus: stoeltje, zitten, en niks vragen van het paard. Laat dat paard maar naar jou toe komen. Dat gebeurt ook uiteindelijk. Ook al duurt het misschien een week. Of twee weken. Als je maar het initiatief bij het paard legt. En als hij niet naar je toe komt: reken maar dat hij je wel degelijk in de gaten houdt. Met z'n oren en/of ogen :j Ook daar ga je na een tijdje verandering in zien. Het gaat erom dat hij doorkrijgt dat hij niet iets MOET als TS er is. Paarden vinden mensen leuk. Dat is nu een beetje weg. Maar is wel terug te vinden. Door gewoon bij 'm te zijn zonder dat hij wat moet.

Kan TS mooi met d'r boeken bij d'r paard gaan zitten, twee vliegen in één klap :D

Edit: gewoon zitten zonder dat hij wat hoeft doe ik tegenwoordig ook als ik er op zit. Dan rijd ik bij voorbeeld een minuut of 10 en dan ben ik degene die dan zegt: stilstaan. Dan ben ik 'm dus eigenlijk vóór. En soms gebeurt er niks en rijd ik even later weer verder. En soms voel ik, als ik daar zo op mijn stilstaand paard zit, dat zijn ribben steeds meer uitzetten wanneer hij ademt (beetje zoals je zelf doet als je moet niezen en je nies komt maar niet) en dan uiteindelijk komt de zucht of de bries. Gewoon doordat ik hem die time out al geef voordat hij aangeeft dat hij 'm nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-04-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:33

Goed gezegd koper... En dan klink je misschien maar een beetje zweverig...

Ik ben liever zweverig want je hebt met dieren te maken, niet met fietsen.
Want die fiets moet gaan als ik het zeg inderdaad.

Dat is juist niet vermenselijken maar inleven in het paard.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:33

haha ja :D leer ik op twee verschillende manieren :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:36

NeverGiveUp schreef:
Goed gezegd koper... En dan klink je misschien maar een beetje zweverig...

Ik ben liever zweverig want je hebt met dieren te maken, niet met fietsen.
Want die fiets moet gaan als ik het zeg inderdaad.

Dat is juist niet vermenselijken maar inleven in het paard.

Dan ben ik maar een zweefteef :) En ik snap ook best als mensen er niks van snappen (daarmee bedoel ik niet jou) omdat ze een ander type paard hebben waarbij een andere aanpak beter werkt. En het is fijn om te merken dat iemand met ook een paard met gebruiksaanwijzing (daarmee bedoel ik wel jou) snapt wat ik probeer te zeggen :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:50

ja Koper en daarom is samenwerken zo belangrijk lekker tutten tenminste als je paard er van houd gewoon lekker bezig zijn samen
En het rijden ach dat komt wel.
En zweverig wel nee gewoon genieten.