Paard anstig & poept hele stal onder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:08

Angela schreef:
Dat de stal een zooitje is, komt waarschijnlijk ook doordat het paard in de stress veel gaat lopen draaien in de stal. Dat is echt heel slecht voor de benen, en kan de pezen ernstig beschadigen. Pezen worden sterk door regelmatige beweging, hoe meer het paard stil staat, zeker als ze jong zijn, hoe slechter het beengestel wordt. Ik zou dan ook echt zorgen dat het paard zoveel mogelijk uit de stal is, en al helemaal als het andere paard weg is. Je moet echt de oorzaak aanpakken, want anders heb je straks wellicht een heel braaf paard, maar heeft het paard zichzelf al kapot gemaakt voordat je er mee kunt gaan rijden.

Oplossing is dus echt: de stal uit.

En scheren voor 5 minuten trainen snap ik ook niet. Is het paard in slechte gezondheid dat het 5 minuten bewegen niet aan kan? Dat lijkt me niet?

Ondertussen is het weer trouwens ook zo dat je ze geschoren ook prima buiten kunt laten staan zonder deken.

Het scheren ligt em niet voor het trainen maar voor de show die aankomt. Hij is in hele goede gezondheid, hij staat er heel mooi bij en 5minuten is meer dan genoeg, zijn conditie is ook top. Voor een 2 jarige is het ook te veel om over 5min te gaan vind/denk ik en dat is ook wat de trainer me heeft aangeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:11

TS blijkbaar wil er bij je iets niet binnen komen.
We hebben het niet over het feit dat je paardje wel of niet handelbaar is maar dat ie aub paard mag zijn.
Als je een jonkie heb zijn kapotte dekens nu eenmaal een risico.
Arm beestje, 2 jaar en mag geen uk zijn.
Als je graag een gefrustreerd paardje wil hebben ga zo door.
En even nog wat, paarden presteren het beste tussen de 5 en de 15 graden Celcius.
En als we het over dekens hebben ga eens praten met onze Zweedse Bokkers.
Die liggen om onze dekenperikelen gillend van de lach over de grond te rollen.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:12

Morganlefay schreef:
TS blijkbaar wil er bij je iets niet binnen komen.
We hebben het niet over het feit dat je paardje wel of niet handelbaar is maar dat ie aub paard mag zijn.
Als je een jonkie heb zijn kapotte dekens nu eenmaal een risico.
Arm beestje, 2 jaar en mag geen uk zijn.
Als je graag een gefrustreerd paardje wil hebben ga zo door.
En even nog wat, paarden presteren het beste tussen de 5 en de 15 graden Celcius.
En als we het over dekens hebben ga eens praten met onze Zweedse Bokkers.
Die liggen om onze dekenperikelen gillend van de lach over de grond te rollen.

Hij is niet gefrustreerd. Ik probeer het optelossen dus STOP met op mijn KAP te zitten JA!!!!!!!!!!!!

JDexpl

Re: Paard anstig & poept hele stal onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:14

Hier mag trouwens een slot op. Heb men antwoorden en tips/oplossingen. Heb genoeg dat off topic gedoe!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:17

Tja je kunt er ook wat mee doen TS. Dit gaat trouwens niet zomaar op slot dus helaas pindakaas. Ipv er tegen aan te blijven schoppen kun je ook eens bedenken of de mensen hier niet een punt hebben. Het is namelijk niet normaal om een 2 jarige te scheren, ook al is dat voor shows. Dan gaat dus het mooi zijn voor welzijn en daar zijn paarden voor de meeste mensen hier nou eenmaal niet voor bedoeld.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:18

STOP AUB! ER zijn DUIZENDEN paarden die geschoren worden ongeacht leeftijd!!!!! Laat mij nu gewoon GERUST ja!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:18

JDexpl schreef:
STOP AUB! ER zijn DUIZENDEN paarden die geschoren worden ongeacht leeftijd!!!!! Laat mij nu gewoon GERUST ja!

je opent toch zelf een topic???
Dan moet je dat niet doen....heb je ook geen gedoe.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:19

quartel schreef:
JDexpl schreef:

je opent toch zelf een topic???
Dan moet je dat niet doen....heb je ook geen gedoe.

Moeten jullie perse OFF TOPIC gaan?!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:19

Voor de rest van bokt een rolberoerte krijgt; paard wordt getraind voor show (dus opstellen etc) en zoals al is gezegd hier ook voor geschoren (waar neem je hem mee naartoe trouwens? :D ). Niet voor ohz... Ik weet bij wie hij in training heeft gestaan en kan alle bezorgde bokkers verzekeren dat daar enorm veel paardenkennis en begrip aanwezig is.

Lastig zeg... Zou idd toch proberen met een deken maar hier staan de paarden die geshowd worden ook altijd binnen in de nacht, geeft toch wat rust ook en bovendien houd je ze wat makkelijker heel :+ Is het afhankelijk van je plannen met hem geen optie om hem te verhuizen? Vind het zelf toch wel heel fijn dat hier het management berekend is op show zeg maar, dat miste ik op andere stallen echt...
Als dat geen optie is zou ik idd deken met antibijt proberen, als hij zo veel stress heeft is dat ook niks..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:20

Sorry meid... maar wat wil je in hemelsnaam bereiken met dit topic? Dit soort zaken zijn een recept voor een reltopic... mensen hebben het beste met jou en je paardje voor en willen daadom graag dat je ziet dat er meer speelt dan een smerige stal... de toon die gezet wordt is vaak een weerspiegeling van je eigen manier van reageren...

Doe even rustig, neem een kopje thee en lees nog eens rustig de reacties door... kijk of je er dan meer mee kunt dan je aangevallen te voelen. Succes

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:21

amyz schreef:
Voor de rest van bokt een rolberoerte krijgt; paard wordt getraind voor show (dus opstellen etc) en zoals al is gezegd hier ook voor geschoren (waar neem je hem mee naartoe trouwens? :D ). Niet voor ohz... Ik weet bij wie hij in training heeft gestaan en kan alle bezorgde bokkers verzekeren dat daar enorm veel paardenkennis en begrip aanwezig is.

Lastig zeg... Zou idd toch proberen met een deken maar hier staan de paarden die geshowd worden ook altijd binnen in de nacht, geeft toch wat rust ook en bovendien houd je ze wat makkelijker heel :+ Is het afhankelijk van je plannen met hem geen optie om hem te verhuizen? Vind het zelf toch wel heel fijn dat hier het management berekend is op show zeg maar, dat miste ik op andere stallen echt...
Als dat geen optie is zou ik idd deken met antibijt proberen, als hij zo veel stress heeft is dat ook niks..

Oh dankje Amy, ik kreeg zowat een hart aanval van die reacties :( Ik zal je even fb'en.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:22

Neon schreef:
Sorry meid... maar wat wil je in hemelsnaam bereiken met dit topic? Dit soort zaken zijn een recept voor een reltopic... mensen hebben het beste met jou en je paardje voor en willen daadom graag dat je ziet dat er meer speelt dan een smerige stal... de toon die gezet wordt is vaak een weerspiegeling van je eigen manier van reageren...

Doe even rustig, neem een kopje thee en lees nog eens rustig de reacties door... kijk of je er dan meer mee kunt dan je aangevallen te voelen. Succes

Dat is nog geen reden om onbeschoft te doen. Proberen zei mij te begrijpen? Ik denk het niet. Ze vitten maar op het fijt dat hij te jong is voor dit voor dat...ipv te reageren op wat ik vraag

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:23

Het is jammer dat je zo heftig reageert, terwijl jij zelf het antwoord wellicht ook wel weet :j

Het is je eigen keuze, je paard met 2 jaar naar school te sturen omdat je graag naar een show wilt. Dan kun je nog zo hard werken (neem aan dat je hiermee werken voor de financiële middelen bedoeld) om je paard gelukkig te hebben staan, maar ik vraag me sterk af of je wel naar je paard 'luistert'. JIJ hebt de keuze gemaakt tussen 'inscharing/weide/puberen/jongzijn' en anderzijds 'binnen houden/training (al dan niet 5 minuten)'.

Ik zal je een siutuatie schetsen van de pony van kennissen van mij:
* Pony werd met 2,5 jaar in training gezet ala jou schema max 5-10 minuutjes.
* Pony werd eveneens jaarlijks geschoren.
* Pony werd eveneens binnen gehouden ivm deken sloperij, kou en slecht weer.

Pony in kwestie:
* Inmiddels 6 jaar oud.
* Is altijd ziek, snotterig en verminderde weerstand. (Kan geen dikke wintervacht aanmaken)
* Pony staat inmiddels sinds 2 jaar in groepsverband 8 uur per dag buiten. (Pony staat altijd buiten de koppel want weet niet hoe zij zich in groepsgedrag moet gedragen)
* Pony staat op stal altijd met het hoofd tegen de muur (depressief)
* Pony gaat 2 wekelijks op wedstrijd.

Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe jou trainer tegen jou situatie aan kijkt en wat zijn/haar oplossingen zijn tegen het stal gedrag wat jou paard nu laat zien.

Om jou vraag terug te komen.
Wij hebben ook een neuroot op stal, gebruikt z'n box als longeerkraal als zijn buurvrouw tijdelijk in de paddock staat. Z'n stro stal moest dagelijks leeg en inmiddels staat hij op vlas. Dit loopt hij nog wel aan smurrie maar is verversen we elke 4 weken.

Paard wordt dit jaar 4 jaar
Gaat dagelijks van december t/m mei van 12.00-17.00 het land/paddock op.
Vanaf mei t/m november van 6.00-18.00
Heeft 3 keer per week 20 minuten arbeid en 1 x per 2 weken 1 uur les.
In de winter is dit gedrag danig erg dat er partonen leken te ontstaan, in de zomer is het nihil.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 01-04-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:23

Dat weet ik Amy, maar dan nog, mooi zijn gaat dus voor welzijn ;)

En TS, ik ben de hele tijd heel netjes en eerlijk gebleven, maar eerlijkheid is soms niet leuk. Maar hoe jij nu reageert raak ik ook bijna geneigd om bot naar jou te gaan doen, dus dan moet je niet zeuren dat je ongewenste reacties krijgt. Niemand doet hier onbeschoft, ik geloof dat jij diegene bent die onbeschoft reageert.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:25

JDexpl schreef:
Neon schreef:

Dat is nog geen reden om onbeschoft te doen. Proberen zei mij te begrijpen? Ik denk het niet. Ze vitten maar op het fijt dat hij te jong is voor dit voor dat...ipv te reageren op wat ik vraag

onbeschoft???
Misschien bedoel je meer realistisch???
Ik vind dit trouwens best een onbeschofte reactie.
Die tip van die kop thee is misschien niet zo een hele slechte.
Kan je met de thee mee afkoelen en alles even opnieuw bekijken.....zo slecht zijn de reactie`s namelijk helemaal niet als je ze beter leest
Laatst bijgewerkt door quartel op 01-04-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:25

Das wel meteen een heel negatief beeld linda_arnold...

Ik ken een heleboel paarden die al van jongs af aan in show training stonden en zijn stuk voor stuk gezonde en vrolijke paarden. Sommigen bleken toch tekort te komen en zijn vervolgens naar recreatieve ruiters etc gaan en zijn echt niet anders dan andere paarden, eerder makkelijker juist Door alle ervaringen.

Jolien; soms helaas wel.. Echter in de meeste gevallen gaan mooi zijn en welzijn hand in hand. En ja....scheren is niet natuurlijk. Maar dat zijn zo veel dingen niet :+ Showpaarden hebben, zeker bij ts en haar trainer, een heel best leven hoor :D
Laatst bijgewerkt door amyz op 01-04-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:26

JDexpl schreef:
Neon schreef:

Fijt= feit

Daarbij vraag je wat je aan die stal kan doen. Dit doet hij uit stress/frustatie omdat hij als 2 jarige binnen moet blijven en de ander lekker buitwn mag blijven.... tsja oplossing om te zorgen voor minder streas en frustratie lijkt me duidelijk toch?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:27

Maar meissie, schreeuw even niet zo..als je je beginpost leest he, lees je dan zelf niet dat je paard gefrustreerd is? Jij bent zelf degene die de topictitel "paard angstig" hebt geplaatst..en dat icm je beginpost...
Dat hij nu zo braaf is, is omdat hij waarschijnlijk een retegoed karakter heeft en daar mag je heel blij om zijn en alleen jou heeft om zijn steun bij te halen.
Het gaat niet om 5 minuutjes trainen of om 30 min trainen. Het gaat om het feit dat het dit dier 2 jaar is en gehouden wordt als een 10 jarige..
Voor shows en keuringen zijn helaas een aantal eisen waar je aan moet voldoen en de verandering begint bij dergelijk bestuur van zo'n stamboek..als dat niet veranderd, zullen de eigenaren ook niet veranderen..geld, geld, geld..
Het is helemaal geen aanval, maar gewoon puur de verbazing dat er nog mensen zijn in deze tijd van alle info op internet, die tóch tegen willens en wetens in, handelen die voor hun het beste is ;)

Je hebt een aantal goede tips gehad..en dat jij een 2 jarige niet een opfoktraject gunt (hetzij aan huis, hetzij in een begrazing), vind ik best wel verdrietig voor het dier..en daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat hij slecht voor je paard bent, want je wilt immers het beste voor je dier, anders open je dit topic niet ;)
Dat er veel mensen zijn die daar anders over denken, is ons probleem..en die van je paard..

Veel wijsheid gewenst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:32

Oeps, even heel erg off topic maar Todlers and Tiara's }>

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:35

Buiten laten en snachts een canvasdeken opdoen. Een echte goede kost wel wat, maar ze zijn het waard. En geef ze onbeperkt ruwvoer, dan hebben ze minder tijd om aan elkaar te prutsen.
Mijne lopen overdag buiten in één kudde, en ik moet jaarlijks zo een tiental nieuwe dekens kopen. (Voor 15 paarden). Maar dat heb ik ervoor over. Ze zijn happy en gezond. Zo staan stressen in de stal is ook niet goed, hoor. Beter wat investeren in een goede deken, denk ik dan. Een Horseware of Rino outdoor krijgen ze niet zo snel stuk. Maar nu vind ik het wel warm genoeg om zonder deken te lopen, een paard, zelfs geschoren, is geen kasplant !

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:35

_O- sorry -O-

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:36

amyz schreef:
Das wel meteen een heel negatief beeld linda_arnold...

Ik ken een heleboel paarden die al van jongs af aan in show training stonden en zijn stuk voor stuk gezonde en vrolijke paarden. Sommigen bleken toch tekort te komen en zijn vervolgens naar recreatieve ruiters etc gaan en zijn echt niet anders dan andere paarden, eerder makkelijker juist Door alle ervaringen.

Jolien; soms helaas wel.. Echter in de meeste gevallen gaan mooi zijn en welzijn hand in hand. En ja....scheren is niet natuurlijk. Maar dat zijn zo veel dingen niet :+ Showpaarden hebben, zeker bij ts en haar trainer, een heel best leven hoor :D

Amyz kijk eens met welke rust, overzichtelijkheid en uitleg jij reageert en TS dat doet.........

Ik krijg bij TS een behoorlijk IKIKIK gevoel. IK vind en IK doe en IK wil vooral geen commentaar, maar wellicht komt er iets langs wat wel in mijn straatje past......

Open dan geen topic, als je geen commentaar kunt handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:59

Volgens mij is de oplossing voor het probleem al meerdere keren gegeven. Buiten laten s-nachts. Dat het te koud is snachts voor een ongeschoren paard zit tussen jouw oren. Mijn paard is altijd een verwend poppetje geweest, alle nachten binnen en zelfs met deken op. Nu loopt ze 24 uur buiten zonder deken, ze is voor de winter geschoren en raad eens? Ze heeft het volgens mij nog nooit zo fijn gehad, lekker met de andere paarden knuffelen en donder jagen. Maar als jij denkt dat het te koud is doe er dan een dek op. Er zijn genoeg middelen in de handel waarmee je de deken in kunt spuiten zodat anderen er niet aan vreten. Het is dus of investeren in een deken en een anti bijt middel of je paard lekker gestressed laten wezen met het risico dat je die hele show wel kunt vergeten omdat je paard straks in de kliniek staat met een maagzweer of een andere verwonding.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:05

Weet niet of je dichtbij woont waar je paard staat of niet?
Maar dat je savonds dan z'n deken op doet en dat degene die m in de ochtend buiten zet z'n deken af doet.
Of dat je voor je werk/school m af doet?
Overdag is warm genoeg zonder. Althans de mijne staat geschoren nu zonder deken buiten.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:37

Wat een grappig topic....... :x
Als het niet zo triest zou zijn voor het paard kan je er verschrikkelijk om lachen. Iemand die een probleem heeft, hulp vraagt, hulp krijgt en vervolgens gaat schreeuwen dat ze geen hulp wil.... %)
Al met al een typisch geval van een paardeneigenaar die zichzelf en de reden waarom ze een paard heeft belangrijker vindt dan het paard. Zo triest dit.
Het paard is niet (alleen) angstig, het is ook diep ongelukkig met zijn geschoren vacht en zijn opsluiting in zijn stal en alle narigheid die zijn karakter en zijn gezondheid zullen verpesten. TSssssss. Hoe kan je.... Of ben ik nu offtopic? Dan alvast mijn excuses. |o