wat te doen? verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 07:44

Vervelend dat je het zo ervaart,
Maar toch zegt een KWPN-er niks. ik heb ook een kwpn-er, oudere type (zie grof gebouwd, niet spectaculair) maar loopt zijn oefeningen altijd goed en is constant in het tempo/aanleuning.
Krijg regelmatig lagere punten, vaak omdat hij niet het type paard is wat er momenteel veel in de ring rondloopt. nu wil ik niet zeggen dat ik nooit geen lage punten hoeft, bedoel een proef is nooit perfect. Maar het is jammer, vooral als juryleden zeggen dat ze niet naar de kwaliteit van het paard kijken maar naar de kwaliteit van de oefeningen en je vervolgens overal lage punten voor krijgt(mede bij een proefgerichte clinic) met als commentaar: niet spectaculair.

Meid verkoop je paarden er niet voor, ga lekker trainen en geniet op de momenten dat JIJ voor jezelf een fijn gevoel heb op wedstrijd. als je een jury heb die je wel beoordeeld op hoe jullie je proeven rijden en je je punten krijgt die je verdiend, is het dubbel op genieten :D (ik spreek uit ervaring :+)

Elisa2

Re: wat te doen? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:48

Het is heel simpel..er is gewoon een verschil tussen een talentvol paard en een paard met minder talent {ongeacht het ras,kan ook een kwpn zijn}

Met een talentvol paard lijkt het eerder beter en als je goed rijdt scoor je gelijk hogere punten. Bij een minder talentvol paard als je dan een oefening minder goed rijdt heb je heel snel een onvoldoende te pakken en pas als je echt goed rijdt een voldoende tot goed. Wil je hetzelfde scoren als met een talentvol paard dan moet je dus echt alles eruit rijden. zorgen dat je paard 200% voor elkaar hebt en dan krijg je ook de hogere punten. En ja..dat kan frustrerend zijn, maar bedenk maar dat je zo wel heel goed leert rijden..en imo is dat meer waard dan een winstpunt of prijs.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:52

Elisa, dat is het hem dus. Nash is zeer talentvol, zeker voor een haflinger. Maar omdat hij tijdens wedstrijd nog te wisselend is komt het er nog niet altijd uit. Hij verbeterd zeer zeker wel en gaat ook met sprongen vooruit. Ook in de wedstrijdring gelukkig,

Het is soms gewoon frustrerend dat hij dan weer over de zeik gaat om niks en het op een lopen zet. Of dat hij weer eens ergens van schrikt tijdens het losrijden waardoor de rest van de tijd de spanning er niet meer af gaat omdat hij daarna van ieder wissewasje schrikt.

Want hij kan echt voor 200 punten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:55

Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen een talentvolle haflinger of kwpn... Ik zeg daarmee niet dat Nash geen talent heeft! Maar dat als een een zeer talentvolle kwpn hebt die 9/10 keer toch hoger zal eindigen omdat die meer capaciteit heeft en zich veel meer fouten kan veroorloven.

Maar je zegt zelf dat die nog erg wisselend is, dan zijn je punten toch niet raar? Moment dat jij een proef voor 200 punten rijdt zal je die punten ook tussen de paarden echt wel krijgen :)

Maargoed het is sowieso moeilijk beoordelen zonder beelmateriaal, heb je ook geen filmpje van eerdere proeven waar je ontevreden was over je punten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:58

Ja maar dat is dan dus jullie leerpunt als combinatie...kilometers maken en kijken of je de spanning op tijd af kan laten vloeien. Hier lopen meerdere combinaties tegenaan, spanning in de ring komt vaak voor en dat is lastig want dan lukt het niet zoals het thuis lukt. Ik denk dat het al scheelt als je de ring meer gaat gebruiken om een oefenrondje te rijden met het doel om hem ontspannen te houden en daarnaast dus zo te rijden in de ring als je thuis doet. Dan heb je een andere insteek en doel en als dat goed gaat kun je steeds meer de puntjes op de i gaan zetten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 10:11

Ik heb zelf totaal geen spanning in de ring. Nash heeft tijdens de training ook snel spanning, maar door de hele entourage er omheen tijdens een wedstrijd kalmeert hij niet meer. Er zijn namelijk een hoop andere mensen die wel heel veel spanning hebben en daar is hij heel erg gevoelig voor.

De ring gebruik ik al jaren niet meer als slagveld, maar als oefenrondje. Dat is ook de rede dat ik de wedstrijden zo leuk vind om te doen. Een van mijn hoofddoelen (zeker met Nash) is ook altijd zo ontspannen mogelijk de baan door te gaan zonder de wauw er af te rijden.

En Nash gaat ook steeds beter door de baan, en het is dan jammer en frustrerend dat juryleden dat niet zien en de punten er niet naar zijn. Zeker als het juryleden zijn die je vrij regelmatig tegen komt op wedstrijd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:22

Ik denk dat je het niet moet zien als 'gemene juryleden, die haflingers oneerlijke beoordelen, gewoon omdat ze een hekel aan haflingers hebben'. Een halflinger zal gewoon (bijna) nooit de gangen, de ruimte, de impuls van een top-KWPN-er hebben. Daarom zal je met een haflinger inderdaad vaak lagere punten scoren dan met een echt sportpaard. Het is dus geen oneerlijke beoordeling, of voortrekken van mensen met een KWPNer, maar gewoon de beperkingen van je paard waar je tegenaan loopt.

Tegen die beperkingen lopen heel veel andere paarden ook aan, we hebben nou eenmaal niet allemaal toppaarden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:23

Ben je niet in de gelegenheid om eens naar iets andere locaties te gaan? Ik rij zelf met mijn fries wedstrijden en ik heb nooit het gevoel onder gewaardeerd te worden. Mocht je leuke locaties zoeken, ik heb een aantal adressen op ongeveer een half uur/45 min van jou weg, PB maar even.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 10:30

princesj, de paarden staan in Bunschoten, dus dan wordt almere al wel weer een eindje weg.

Ik heb nu de Golden Summer Competion (speciaal voor haflingers) ingeschreven. Dat zijn 4 erg leuke wedstrijden waar ik ook bereid voor ben langer te reizen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:33

Ik zou ze niet verkopen en gewoon verder gaan!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:46

Peelie schreef:
princesj, de paarden staan in Bunschoten, dus dan wordt almere al wel weer een eindje weg.

Ik sta alleen niet in Almere!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:47

Als jouw haflinger kijkerig en gespannen is op de omgeving zal je daar mee om moeten leren gaan. Mijn KWPNer die nu met pensioen is was extreem kijkerig. En als hij niet gespannen was op ieder wiswasje wat hij dacht te zien of te horen, dan was hij wel zo nieuwsgierig op alles dat ik daar last van had. Toch hebben we heel goed gepresteerd in de wedstrijden. Maar zelfs toen hij met pensioen ging zag hij nog steeds overal spoken, en nu nog steeds. Kijk ook eens naar wat bekende paarden. Parzival, en bijv Bonfire waren ook paarden die makkelijk spanning opbouwden. Kijk eens wat die gepresteerd hebben en in het geval van Parzival die nog steeds presteerd. Anky stond met Bonfire in de beginjaren zelfs regelmatig naast de ring ipv erin en eindigde regelmatig als laatste. Undercover, ook een paard dat veel spanning opbouwt. Het nivo mag dan bij die paarden wel heel veel hoger zijn, er zal toch met die spanning omgegaan moeten worden. En dat is voor jou hetzelfde, er mee om leren gaan en je paard verbeteren. Als dingen fout gaan in de proef en je krijgt vieren heb je toch weer achten nodig om die op te halen. Daar moet je dan toch aan werken. Worden die vieren vijfjes of zessen dan maak je al heel veel vooruitgang. In mijn ogen heb je dus nog steeds geen haflinger probleem maar een spanningsprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:58

Daar kan ik helemaal in meegaan Mousmous :)

Ik wordt er eerlijk gezegd altijd een beetje moe van dat het op de jury wordt afgeschoven. Het gaat er bij mij echt niet in dat jury's met regelmaat naar mensen toe zouden komen met de woorden 'Ik heb laag gepunt want je hebt een haflinger' ik dénk dat het in de meeste gevallen eerder is , ik heb lage punten maar het ging wel goed = conclusie de jury houdt niet van haflingers en heeft mij geheel bewust laag gepunt!

En er zit nog een verschil in tussen ik hou er niet van en er ook iets mee doen. Ik ken genoeg juryleden hier in de buurt die liever een warmbloed zien, maar ze punten naar hetgeen wat ze te zien krijgen!

En ik ben het met veel mensen ook eens dat op rassenwedstrijden vaak hoger gepunt wordt... Ik reed vorig jaar ook een haflinger wedstrijd was 1e met hoge punten en ondanks dat maar 5 van de 20 winst hadden vond ik het wel overgewaardeerd dat rijdt je bij de paarden niet met een dezelfe proef :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:59

Anoeska schreef:
Ik denk dat je het niet moet zien als 'gemene juryleden, die haflingers oneerlijke beoordelen, gewoon omdat ze een hekel aan haflingers hebben'. Een halflinger zal gewoon (bijna) nooit de gangen, de ruimte, de impuls van een top-KWPN-er hebben. Daarom zal je met een haflinger inderdaad vaak lagere punten scoren dan met een echt sportpaard. Het is dus geen oneerlijke beoordeling, of voortrekken van mensen met een KWPNer, maar gewoon de beperkingen van je paard waar je tegenaan loopt.

Tegen die beperkingen lopen heel veel andere paarden ook aan, we hebben nou eenmaal niet allemaal toppaarden.

Precies.

Maar zolang gedacht wordt dat haflingers, fjorden enz. even 'goed' zijn (driekwart bokt), blijf je mensen houden die vinden dat jurys ze benadelen..

Wat mij juist opvalt is dat koudbloeden vanaf het M dressuur veel makkelijker winst hebben. Er zit totaal geen verzameling in bijvoorbeeld, maar dat maakt niet uit omdat het ras daarin beperkt is.. Maar de KWPN'er krijgt lage punten als het geen verzameling laat zien.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:03

Film je je proeven wel eens? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Er zijn namelijk een hoop mensen waarbij het er minder goed uitziet dan ze denken en dan maar de jury de schuld geven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:48

Ik laat regelmatig mijn proeven filnen en het ziet er tot mijn verbazig vaak beter uit dan ik dacht. Maar ik heb recent niks meer laten filmen. Dat wil ik de volgende keer wel weer graag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:17

Peelie schreef:
Ik heb zelf totaal geen spanning in de ring. Nash heeft tijdens de training ook snel spanning, maar door de hele entourage er omheen tijdens een wedstrijd kalmeert hij niet meer. Er zijn namelijk een hoop andere mensen die wel heel veel spanning hebben en daar is hij heel erg gevoelig voor.

De ring gebruik ik al jaren niet meer als slagveld, maar als oefenrondje. Dat is ook de rede dat ik de wedstrijden zo leuk vind om te doen. Een van mijn hoofddoelen (zeker met Nash) is ook altijd zo ontspannen mogelijk de baan door te gaan zonder de wauw er af te rijden.

En Nash gaat ook steeds beter door de baan, en het is dan jammer en frustrerend dat juryleden dat niet zien en de punten er niet naar zijn. Zeker als het juryleden zijn die je vrij regelmatig tegen komt op wedstrijd.

Hoezo? je rijdt toch voor jezelf op wedstrijd? ik vindt je jezelf nogal tegen spreken eerlijk gezegd. Ik denk dat de meeste winst nog altijd bij jezelf en je paard {spanningsprobleem} te halen is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:16

Waar spreek ik mijzelf tegen dan volgens jou?

Mijn paard heeft snel spanning en schrikt ook snel. Tijdrns de training kan ik die spanning steedd beter laten afvloeien. Tijdens wedstrijden is dit nog een probleem, omdat hij veel meer prikkels krijgt en dus in dr spanning blijft hangen. Dat heeft niks met mijn "spanning" temakrn, aangezien die er tijdens wedstrijden niet is.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:19

Afgelopen zondag reed er nog een meisje met een haflinger 204 en 210 bij mij op stal, dit was in de L1 geloof ik en de rest kwam er bij verre na niet in de buurt. Ik zou proberen me er niks van aan te trekken en gewoon door te blijven gaan, tenslotte wint de aanhouder altijd!
Heel veel succes en ik vind dat je erg leuke hafjes hebt :)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:25

Ik zou zélf nooit hiervoor een andere aanschaffen. Maar ik begrijp je wel heel goed. Misschien even kijken, en als je het écht niet meer leuk vind. Misschie toch maar een KWPNertje kopen., Ik heb er ook een. En ze scoren gegarandeerd goed bij wedstrijden (als je een beetje fatsoenlijk rijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:36

LoveAmadeo schreef:
Ik zou zélf nooit hiervoor een andere aanschaffen. Maar ik begrijp je wel heel goed. Misschien even kijken, en als je het écht niet meer leuk vind. Misschie toch maar een KWPNertje kopen., Ik heb er ook een. En ze scoren gegarandeerd goed bij wedstrijden (als je een beetje fatsoenlijk rijd)

Dat is met een draver, haflinger, fjord ook ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:50

Peelie:omdat je nu ineens zegt dat je de wedstrijden als oefening ziet met je paard, terwijl je aan de andere kant teleurgesteld bent omdat je geen winst rijdt. Die 2 gaan niet samen in mijn ogen..als je doel fijn de ring doorkomen is dan maakt het niet uit wat je punten zijn want dan ben je tevreden als je je doel gehaald hebt. Verder ben JIJ degene die de spanning bij je paard moet oplossen, maakt niet uit waar hij gespannen van wordt..jij bent de ruiter dus jij moet het op lossen. Ook dat is paardrijden en juist daarin denk ik dus dat er nog wel wat winst te behalen is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:50

Dus je Haflinger loopt zeker voor 200 punten en is zeer getalenteerd maar die vervelende jury heeft je 'maar' 183 en 177 punten gegeven? Jeetje dat is vervelend!

Ik denk dat jouw eigenkijk zeer positief is en ja met Haflinger wedstrijden wordt er vrij hoog gepunt (en heb je de getalenteerde kwpn-ers niet als vergelijkingsmateriaal). Ik denk dat je gewoon wat harder moet oefenen en blij moet zijn met de punten die je rijd.

Als je kiest voor een Haflinger moet je niet verwachten steeds bovenin te rijden, als je daar niet tegen kan moet je je paarden verkopen en er een sportpaard voor terug kopen.

Ik reed ook met mijn Haflinger dressuur, maar ik heb het eigenlijk nooit ervaren alsof ik expres lager werd gepunt, de rest reed gewoon beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:11

Peelie schreef:
Mijn paard heeft snel spanning en schrikt ook snel. Tijdrns de training kan ik die spanning steedd beter laten afvloeien. Tijdens wedstrijden is dit nog een probleem, omdat hij veel meer prikkels krijgt en dus in dr spanning blijft hangen. Dat heeft niks met mijn "spanning" temakrn, aangezien die er tijdens wedstrijden niet is.

Maar dat ligt niet aan een vooroordeel van de jury.
Ik heb een megagetalenteerde KWPNer onder mijn kont, een zwarte met een chique kop, lange stelten en zoveel souplesse en schwung dat je er u tegen zegt. Maar wel een vreselijk gestressed paard, alle kleine details zijn reden voor hem om spanning op te bouwen. Hij gaat meestal niet gek doen, maar hij zet zijn kaak op slot, zijn rug vast en gaat dan op eigen houtje de proef door lopen. Daar rij ik dus ook geen winst mee in het M. Ja, als hij ontspant, die zeldzame ene keer dat ik zijn focus vast kan houden. Nou kan ik gaan zeuren dat de jury vast niet graag mooie zwarte warmbloeden met veel beweging ziet of accepteren dat ik momenteel niet goed genoeg rijd om dit paard op vaste basis winstwaardig rond te sturen en gaan trainen om dat over een tijd hopelijk wel te kunnen.
En echt, ik zou al blij zijn als ik een keer 183 zou rijden weer, ik rij er gerust 153 bij elkaar. En nee, dan springt hij niet de ring rond en ik zit er niet achterstevoren op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:08

Charaz schreef:
Dus je Haflinger loopt zeker voor 200 punten en is zeer getalenteerd maar die vervelende jury heeft je 'maar' 183 en 177 punten gegeven? Jeetje dat is vervelend!

Ik denk dat jouw eigenkijk zeer positief is en ja met Haflinger wedstrijden wordt er vrij hoog gepunt (en heb je de getalenteerde kwpn-ers niet als vergelijkingsmateriaal). Ik denk dat je gewoon wat harder moet oefenen en blij moet zijn met de punten die je rijd.

Als je kiest voor een Haflinger moet je niet verwachten steeds bovenin te rijden, als je daar niet tegen kan moet je je paarden verkopen en er een sportpaard voor terug kopen.

Ik reed ook met mijn Haflinger dressuur, maar ik heb het eigenlijk nooit ervaren alsof ik expres lager werd gepunt, de rest reed gewoon beter.

_/-\o_