Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bora2013

Re: Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:52

Een duidelijk advies, dank. Bedelen is inderdaad zeker niet de bedoeling en de dagelijkse verwennerij is bij deze afgelopen. Voortaan na gedane arbeid dus een beloning en dan klaar.
Inmiddels wordt ze wat intensiever gereden, ze heeft weinig gedaan sinds ze hier is maar wordt nu opgepakt.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:48

lekker laten wennen. niet meteen aan het werk zetten.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:01

Fijn dat het goed gaat. Bedelen is idd een nadeel van verwennen. Maar met met consequent zijn moet daar vast een middenweg voor zijn.

Nog 3 weken wachten tot mijn eerste paardje komt. Vind het steeds spannender worden. Ook of ik hem wel de juiste training kan geven (instructeur is al geregeld uiteraard en plan in grote lijnen ook al) en of ik wel de juiste beslissingen kan maken.
Alles is zo goed als klaar voor zijn komst (volgende 2 weekenden ben ik op vakantie weekend daarna komt hij. Maar o wat spannend en zenuw slopende weken)

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:32

eerste paar dagen gewoon lekker rustig aan doe en inderdaad lekker tutten en wandelen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:08

Klinkt als een leuk paard TS heel veel plezier ermee. Volgens mij zijn alle tips zo'n beetje al gegeven.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:11

Hey EliseX, wat spannend. Ik ben natuurlijk super benieuwd naar jouw ervaringen. Ik kan me je spanning heel erg goed voorstellen. Maar wellicht heb jij al meer ervaring met paard en paardrijden dan ik. Ik vind dat er echt heel erg veel op je af komt. Ik heb nu vakantie en alle tijd voor haar, op afroep professionele hulp beschikbaar en een fijne dierenarts (paardenarts) die ik mag bellen met vragen. Laat je niet gek maken door de vele goed bedoelde adviezen... vond ik nog niet meevallen.
Hou je ons op de hoogte?

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:01

Ga dit volgen hopelijk als 40+ over niet al te lange tijd een eigen paard

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:26

Ik heb nu bijna 11 jaar ervaring, waarvan de laatste 6 jaar verzorgpaarden gehad met privélessen. Heb hier ontzettend veel van geleerd natuurlijk en veel verantwoordelijkheid van gekregen. Sommige verzorgpaarden deed ik 4 tot 7 keer per week en trainde die nagenoeg alleen. Maar dan nog is een eigen paard wel spannend. Zit vooral te denken 'Wat als hij ziek wordt handel ik dan wel goed, raak ik zelf niet in paniek etc etc etc'

Inmiddels al contact gehad met een hoefsmid (tevens hoefsmid van mijn vriendin die op dezelfde stalling staat) en die gaat mijn paardje doen. Moet alleen nog een fijne DA vinden (tops in omgeving Dordrecht zijn van harte welkom). Ook heb ik al een instructrice gevonden, heb al eerder les gehad van haar en vond dat erg fijn (grondwerk/Dubbele lange lijnen/Klassieke rijkunst etc.) Haar kan ik altijd vragen stellen als ik rijtechnisch of met de training vastloop. Naast de gediplomeerde mensen heb ik uiteraard ook goede begeleiding van vrienden/kennissen van mensen waar ik echt op vertrouw en ook weet hoe hun over zaken denken en in hoeverre ik wel of niet hun adviezen opvolg.
heb 1 hele goede kennis (3 jaar hun paard verzorgd, en nu nog steeds regelmatig bij hun over de vloer mag paardje ook nog steeds rijden als ik wil tevens hun andere paarden ook :+, mocht het op de nieuwe stalling met Falco niet goed gaan komt hij ook bij hun aan huis te staan) zij helpt mij echt met alles, zitten vrijwel op 1 lijn en kunnen elkaar ook kritiek geven zonder beledigd of wat dan ook te zijn :)

Heb inderdaad ook voor een kleine stalling gekozen, ten eerste omdat ik wil dat mijn paardje zo veel mogelijk buiten komt maar ten tweede omdat ik al die goed bedoelde adviezen wel genoeg gehad heb met mijn verzorgpaarden (en het geroddel op stal.... _-:( )
Gelukkig sta ik (tot nu toe :+ ) vrij zeker in mijn schoenen en weet ik wat ik wel en niet wil. Goed bedoelde adviezen zullen aangehoord worden, maar er iets mee doen is toch een 2e :o (maar zo heb ik altijd al over de adviezen gedacht haha)

Zal jullie zeker op de hoogte houden. Binnenkort vlak voor of vlak nadat hij er is zal ik een topic maken met ook foto's er in. Hier alvast 1tje van mijn toekomstige topper: (gemaakt tijdens de 2e keer kijken en ook passen van zijn nieuwe zadel en hoofdstel :o )

Afbeelding

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:56

Had beloofd een update te geven:
De laatste dagen waren zwaar met aftellen pfff.

Alles is echt fantastisch gegaan op de dag van aankomst. Heb er voor gekozen hem apart te zetten een uur ongeveer. Hij was zo rustig en ontspannen dat hij tien in een paddock vlak naast de kudde mocht om met draadje er tussen kennis te maken. 2 uur later in de kudde gezet en wauw wat laten die paarden een geweldige taal zien :) het was over duidelijk dat de kudde hem lief vond maar hij er nog niet bij mocht. Alleen op afstand kijken. Kwam de ochtend daarna kijken stond er 1 paard bij hem buiten de kudde. Dag erna mocht hij al dichterbij en dag daar weer op mocht hij mee eten :)

Hij doet het bij mij super. Laat alles toe, is wel een ongeduld maar zo ontzettend lief. Volledig verkeersmak. Maandag (dag na aankomst) buiten gereden. Wat een topper!! Gisteren ook buiten gereden, alsof we dit al jaren doen!

Afbeelding

ben zo ontzettend blij! Hij volgt overal, vind VD zo leuk dat hij nijdig wordt als ik stop haha.

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:41

Topper falco!!!!! Ben blij de ii de keuze op jou gevallen is. En dat jij voor hem viel :)

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 13:43

Update van mijn eerste paard; een drama!
Omdat de eerste stalling mij tegenviel om diverse redenen mijn paard verhuisd naar de manege. Hier is het vreselijk fout gegaan, na een hoefzweer heeft ze uiteindelijk drie maal koliek gekregen. De eerste maal trof ik haar, kwam toevallig even kijken, liggend aan en zag direct dat 't mis was. Ik reageerde toch wel wat paniekerig maar werd gelukkig door stalgenoten geholpen en de dierenarts was vrij snel ter plaatse.
De oorzaak van de eerste koliek was duidelijk, de tweede minder duidelijk en minder ernstig en zo ook de derde maal. Ik was er bij de 2e en 3e maal vroeg bij omdat ik dag in dag uit (en ook een aantal nachten!) mijn paard voortdurend in de gaten hield. Maar de derde maal vonden ik en de dierenarts het welletjes en heb ik haar ingestuurd naar de kliniek. Na onderzoek bleek het ditmaal om zand in de darmen te gaan, behandeld en ik kreeg een levendig paard terug. Maar inmiddels was ze fors afgevallen (ik ook trouwens!) en toen ik haar, de dag van terugkomst uit de kliniek, 's avonds zo op stal zag staan bedacht ik dat mijn paard niet goed kan aarden op een manege. Te weinig weidegang, te weinig goed land om te grazen, een donkere stal. Voor mij was de manege heerlijk luxe maar voor mijn paard dus niet. Het is een paard dat heel veel buiten moet kunnen grazen, zoals eigenlijk alle paarden. Diezelfde dag nog haar verhuisd naar een privéstalling met 24/7 weidegang op land met goed gras. Daar staat ze nu, ze is al flink aangekomen, is levendig en heerlijk voorwaarts.
Ik heb duur leergeld betaald en zo ook mijn paard. Als je weinig ervaring hebt dan is dit echt een horror-scenario; je paard zien liggen dat niet meer kan of wil opstaan van de pijn en de gedachte dat ze 't mogelijk niet gaat halen. Gek genoeg is door al deze ellende de band wel intensief geworden, ken haar inmiddels aardig goed en oh oh wat ga je enorm veel houden van je paard.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:48

Bora2013 schreef:
Update van mijn eerste paard; een drama!
Omdat de eerste stalling mij tegenviel om diverse redenen mijn paard verhuisd naar de manege. Hier is het vreselijk fout gegaan, na een hoefzweer heeft ze uiteindelijk drie maal koliek gekregen. De eerste maal trof ik haar, kwam toevallig even kijken, liggend aan en zag direct dat 't mis was. Ik reageerde toch wel wat paniekerig maar werd gelukkig door stalgenoten geholpen en de dierenarts was vrij snel ter plaatse.
De oorzaak van de eerste koliek was duidelijk, de tweede minder duidelijk en minder ernstig en zo ook de derde maal. Ik was er bij de 2e en 3e maal vroeg bij omdat ik dag in dag uit (en ook een aantal nachten!) mijn paard voortdurend in de gaten hield. Maar de derde maal vonden ik en de dierenarts het welletjes en heb ik haar ingestuurd naar de kliniek. Na onderzoek bleek het ditmaal om zand in de darmen te gaan, behandeld en ik kreeg een levendig paard terug. Maar inmiddels was ze fors afgevallen (ik ook trouwens!) en toen ik haar, de dag van terugkomst uit de kliniek, 's avonds zo op stal zag staan bedacht ik dat mijn paard niet goed kan aarden op een manege. Te weinig weidegang, te weinig goed land om te grazen, een donkere stal. Voor mij was de manege heerlijk luxe maar voor mijn paard dus niet. Het is een paard dat heel veel buiten moet kunnen grazen, zoals eigenlijk alle paarden. Diezelfde dag nog haar verhuisd naar een privéstalling met 24/7 weidegang op land met goed gras. Daar staat ze nu, ze is al flink aangekomen, is levendig en heerlijk voorwaarts.
Ik heb duur leergeld betaald en zo ook mijn paard. Als je weinig ervaring hebt dan is dit echt een horror-scenario; je paard zien liggen dat niet meer kan of wil opstaan van de pijn en de gedachte dat ze 't mogelijk niet gaat halen. Gek genoeg is door al deze ellende de band wel intensief geworden, ken haar inmiddels aardig goed en oh oh wat ga je enorm veel houden van je paard.

Jeetje wat heftig! Maar je hebt het zo te horen allemaal goed aangepakt en hebt de juiste keuzes gemaakt. Het is toch altijd zoeken, en een eigen paard is echt altijd een rit van ups en downs. Heel goed dat je nu naar de luxe van jou paardje kijkt, daar ga jij uiteindelijk ook het meeste profijt van hebben. Mijn paarden staan 27/4 in de groep op paddock met grote binnen inloop stal en overdag de wei op en ze zijn zo gelukkig samen, dit zie je terug in alles!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:58

Tja, het leren kennen van je eigen paard gaat echt met vallen en opstaan.
Soms letterlijk, soms figuurlijk.
En dan moet je keuzes maken...
Maar zo te lezen heb je dat goed gezien en ernaar gehandeld. ;)
Veel plezier gewenst samen!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:07

Dat is heftig maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Tja, paarden zijn zorgenkindjes soms. Hopen dat nu het echte genieten kan gaan beginnen!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:30

Toen we mijn pony op gingen halen was hij behoorlijk gestrest. Hij moest voor het eerst in 4 jaar weer op de trailer en dan ook nog eens voor een reis van 3 uur. Toen we aankwamen op stal (eind van de middag) hebben we hem meteen in zijn nieuwe stal gezet. Hij vond het niet leuk om alleen te moeten staan en was behoorlijk druk, maar ik vond het wel belangrijk dat hij even rustig bij kon komen. Toen de andere paarden erbij kwamen was het gelukkig goed. Die avond hebben we hem even laten rennen in de bak, omdat hij behoorlijk vol energie zat. De dag daarna heeft hij eerst een dagje op de paddock gestaan. Zo had hij mooi even de kans om de kat uit de boom te kijken. Ik heb hem die dag alleen uit de paddock gehaald om hem te borstelen. De volgende dag mocht hij bij de anderen het weiland in. Dat was wel even spannend, maar gelukkig ging dat ook goed :) We hebben hem er als eerste in gezet en daarna de anderen erbij. Ook die dag heb ik hem alleen geborsteld. Pas de dag daarna heb ik voor het eerst op hem gereden.

De belangrijkste 'do' vind ik toch wel om je paard rustig de kans geven om te wennen. Voor hem is het ook spannend, zo'n nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe paarden etc. Andersom vind ik de belangrijkste 'don't' om meteen van alles van je paard te verlangen.