Onthouden paarden ook..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:30

Brainless schreef:
RoyceMack schreef:
Paarden kunnen niet onthouden, alleen aanleren.
Dus doormiddel van conditionering(straffen en belonen) leren paarden bepaalde acties aan die voor een reactie zorgen.
Wel kunnen ze een goed of slecht gevoel hebben bij een persoon of ander dier.
zeker als er trauma's in het leven zijn opgetreden hebben paarden wel een onbewust gevoel bij personen.
Dat is hetzelfde bij demente ouderen. die kunnen jou niet herinneren maar hebben wel een positief of negatief gevoel bij jou.
En op die manier kunnen ze dat vaak jaren onthouden.

Als je ze iets kan aanleren, dan onthouden ze dat toch?

nee, ze onthouden niet specifiek van oh dat moet ik doen, dat slijt in als een soort reflex.
Als een paard weet HOE hij iets moet uitvoeren, (bv het geven van een voetje..) en hij daarvoor iets krijgt(snoep) dan leert hij actie = reactie.
Operante conditionering.
Zij kunnen niet bedenken zoals wij dat doen.
Wij bedenken in woorden of beelden van 'ik ga mijn paard leren om een voetje te geven' (wij hebben daar beelden bij) en hebben daar emoties bij. dat vinden we leuk, lief, schattig, etc.
Dat hebben paarden niet(meeste dieren niet).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:46

Jientis schreef:
Maar dan vraag ik me af: wandelen ze dan niet graag?
Staat hij liever in zijn stal niks te doen dan een leuke wandeling?

Jawel, ze wandelen (waarschijnlijk) wel graag, maar stalgebied is vertrouwd, de stal/weide is eten, vrij, rust. Dat verkiezen ze boven alles, dat betekend niet dat rijden niet leuk is voor het paard.

Als jij even, makkelijk genomen, een bord middageten en een pizza voor je neus krijgt, zul je waarschijnlijk ook eerder de pizza eten. Dat betekend niet dat je het middageten niet lekker vind, maar dat de pizza je voorkeur heeft.

Mijn paard komt als ik aan kom naar mij toe en loopt achter mij aan naar de poetsplek, zodra ik haar weer op de weide zet en de kudde staat ver weg, galoppeert ze als een speer van mij weg en kijkt ze niet meer naar mij om. Als ik 5 minuten later weer fluit, komt ze weer gewoon naar mij toe met de oortjes naar voren. Ze galoppeert dus niet van mij weg omdat ik niet 'leuk' ben, maar omdat de kudde 'leuker' is. :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:31

xSlvna schreef:
Jientis schreef:
Maar dan vraag ik me af: wandelen ze dan niet graag?
Staat hij liever in zijn stal niks te doen dan een leuke wandeling?

Jawel, ze wandelen (waarschijnlijk) wel graag, maar stalgebied is vertrouwd, de stal/weide is eten, vrij, rust. Dat verkiezen ze boven alles, dat betekend niet dat rijden niet leuk is voor het paard.

Als jij even, makkelijk genomen, een bord middageten en een pizza voor je neus krijgt, zul je waarschijnlijk ook eerder de pizza eten. Dat betekend niet dat je het middageten niet lekker vind, maar dat de pizza je voorkeur heeft.

Mijn paard komt als ik aan kom naar mij toe en loopt achter mij aan naar de poetsplek, zodra ik haar weer op de weide zet en de kudde staat ver weg, galoppeert ze als een speer van mij weg en kijkt ze niet meer naar mij om. Als ik 5 minuten later weer fluit, komt ze weer gewoon naar mij toe met de oortjes naar voren. Ze galoppeert dus niet van mij weg omdat ik niet 'leuk' ben, maar omdat de kudde 'leuker' is. :)

oke, dat houdt wel steek :)
Maar zo kom ik er dus op uit dat ik mijn paardje bijna nooit meer rij omdat ik altijd denk: oooh, hij staat daar zo leuk op de wei :)
hihi