Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:41

Ik zou niet met dat soort bordjes beginnen, maar het juist heel erg kort, simpel en formeel houden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:45

Zou je voor zoiets geen aangifte kunnen doen? Als een politieman haar vertelt dat haar hond niet op privé terrein mag komen luistert ze misschien wel?

Erg asociaal idd. Heel irritant, mensen die persé hun hond los moeten laten lopen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:13

Thesserd schreef:
Zou je voor zoiets geen aangifte kunnen doen? Als een politieman haar vertelt dat haar hond niet op privé terrein mag komen luistert ze misschien wel?

Erg asociaal idd. Heel irritant, mensen die persé hun hond los moeten laten lopen...

Dat vind ik nog meevallen, nog irritanter zijn diegenen die hun hond los laten lopen terwijl deze absoluut niet onder appèl staat, dat verpest het voor diegenen waarvan de hond wel prima voet kan lopen en blijven.

RoosG

Re: Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:53

Ik denk dat ik morgen gewoon informatie ga inwinnen bij de politie. Kan dan in elk geval vermelden wat het probleem is, zodat zij er ook kennis van hebben. Als er dan een keer iets gebeurt, komt het niet uit de lucht vallen.

Het is vooral zo frustrerend omdat we haar meerdere keren hebben aangesproken en ze er niets mee doet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:03

AmyII schreef:
TS, ik kom wel een weekje bij je in de weide staan. Elke hond die jouw weide betreedt en de paarden lastig valt zou ik met alle liefde een keiharde rotschop willen verkopen.
Door het achterlijk gedrag van het gros van de hondenbezitters heb ik inmiddels een schurfthekel aan alle honden gekregen (dat gebeurd als je dagelijks in je eigen tuin in de oliebol stapt).
Ik ben dan ook van mening dat honden niet meer zomaar door jan en alleman gekocht zouden mogen worden.

Met zo'n reactie zou ik jou wel eens een keiharde rotschop willen verkopen, jij gedraagt je hier nu even achterlijk en asociaal als die hondenbezitters. Ik ken ook een heleboel mensen die niet weten hoe ze hun hond fatsoenlijk moeten opvoeden, maar daarom ga ik het beestje nog niet veroordelen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:09

Lara_Silver schreef:
Thesserd schreef:

Dat vind ik nog meevallen, nog irritanter zijn diegenen die hun hond los laten lopen terwijl deze absoluut niet onder appèl staat, dat verpest het voor diegenen waarvan de hond wel prima voet kan lopen en blijven.

Daar doelde ik in dit geval idd ook op. Zoals de mevrouw in kwestie :p

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:10

Luca03 schreef:
Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

onzin, deze vrouw moet haar hond onder controle houden. ik denk dat zei aansprakelijk gaat zijn

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:11

Hang iig een officieel verboden toegang bordje aan de omheining waar de voorbijgangers het goed kunnen zien.

Net zoals ander mans hond niet in je tuin hoort, hoort die ook niet in je weide. Laat staan dat de hond op je paarden jaagt.

Team_Sublime

Re: Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:16

als je hond niet los kan lopen moet je hem aanlijnen punt.

ik heb het zelfde gehad. helaas zijn hierdoor bij ons enkele paarden in de sloot terecht gekomen ( een wist het te presteren om in blinde paniek over de omheining de sloot in te springen :S

wij hebben de eigenaar gevonden gedreigd de DA rekening op zijn mat te leggen , hierna is het gelukkig niet meer gebeurt. maar hoe het wettelijk in elkaar zit weet ik eigenlijk niet.

wel vind ik dat als er meerdere honden op de weide komen je uit voorzorg een extra lintje moet plaatsen, want ook de honden die nu ineens snuffelen kunnen wat doen of de paarden die honden)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:18

Het is fijn om in IJsland te wonen. Wij staan in het volle recht een dergelijke hond (die bezig is je paarden, schapen etc op te jagen) zonder pardon neer te schieten.

Doen we niet hoor, maar het maakt de gemiddelde hondeneigenaar wél een stuk voorzichtiger in de buurt van weilanden met paarden of schapen... :D

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:28

Dat de honden daar los mogen lopen.....Hier heb je maar een paar plekken waar je met de hond mag lopen los.

Wat ik altijd wel zielig vind met dit soort situatie dat de hond de stroom stoot krijgt en niet zijn baas want de hond kan er niets aan doen............

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:35

stroomdraadje op hond hoogte. dan is het vast zo over (mev gillen dat haar hond zich pijn gedaan heeft...
Ik denk dat dat de beste/ goedkoopste/ makkelijkste oplossing is. wel een bordje ophangen!!

haar hond hoort niet in jouw wei !

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:39

Luca03 schreef:
Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

helaas is dit wat de verzekering vindt (ik vind het rechtssysteem maar krom) . Hier een keer een schaap van de buren dood gebeten. Eigenaar hond heeft het aan de verzekering doorgegeven en het werd niet uitbetaald omdat de omheining honden niet tegenhield. (let wel....gaas!!).

Het is bespottelijk maar waar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:41

suuzepuus schreef:
stroomdraadje op hond hoogte. dan is het vast zo over (mev gillen dat haar hond zich pijn gedaan heeft...
Ik denk dat dat de beste/ goedkoopste/ makkelijkste oplossing is. wel een bordje ophangen!!

haar hond hoort niet in jouw wei !

Bordje let op schrikdraad hoort elke 50m goed zichtbaar opgehangen aan een hek dat grenst aan een publiek toegankelijke weg. Dat ben je wettelijk verplicht. Zorg dus dat je dat hebt hangen voordat je de stroom op die onderste draden zet, anders zit jij ook fout en krijg je last als hondeneigenaar gaat stuiteren omdat hond een terechte tik van de draad krijgt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:42

Even zonder gekheid TS, ik reageer nog even omdat sommige mensen vinden dat ik ab-so-luut niet zo tegen het arme hondje mag reageren..,

Àls je ervoor mocht kiezen om een stroomdraadje op hond hoogte te plaatsen (wat sielug is, de eigenaar moet het tenslotte voelen) zou ik ook een bordje duidelijk zichtbaar ophangen met verboden toegang, privéterrein met het artikel van wetboek erbij.
Hiermee voorkom je namelijk dat hondeneigenaren gaan klagen omdat hun hond een tik heeft gekregen van het draad.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen fijn gaas rond het onderste deel aan de buitenkant van het hek te plaatsen, de honden kunnen op die manier minder makkelijk de wei in, tenzij ze over/ door het hek springen.

Ik hoop in elk geval dat je tot een fijne oplossing kunt komen, lijkt me verschrikkelijk als het eens mis gaat en een van je paarden zou gewond raken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:51

wph1 schreef:
Dat de honden daar los mogen lopen.....Hier heb je maar een paar plekken waar je met de hond mag lopen los.

Wat ik altijd wel zielig vind met dit soort situatie dat de hond de stroom stoot krijgt en niet zijn baas want de hond kan er niets aan doen............

IK vind het niet zielig.
Moet ie maar aangelijnd blijven.

Als het toegestaan zoals in het buitenland, had ik er gewoon op geschoten hoor, alles om mijn dieren op mijn eigen terrein te beschermen, dat is wat ik zou doen.

Honden kunnen de dieren en vee behoorlijk wat aandoen.

Ooit bij een kinderboerderij in Purmerend hadden 2 honden het ineens in hun koppen gehaald om ineens over een sloot te gaan springen en de schapen op te jagen en dood te bijten en zwaar toegetakeld. Schapen waarvan de tong uitgerukt waren en bij een ander zo erg in de hals gebeten dat de dierenarts ze in moesten slapen.
Vreselijk, de beheerder was er kapot van.
Dat had niet hoeven gebeuren als die honden aangelijnd waren geweest.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-02-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:22

Kuggur schreef:
Het is fijn om in IJsland te wonen. Wij staan in het volle recht een dergelijke hond (die bezig is je paarden, schapen etc op te jagen) zonder pardon neer te schieten.

Doen we niet hoor, maar het maakt de gemiddelde hondeneigenaar wél een stuk voorzichtiger in de buurt van weilanden met paarden of schapen... :D

Is niet zo schokkend hoor, is hier ook het geval. :j Nuance, de jachtopziener dan, die je uiteraard moet laten komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:26

Maar jouw "hier" is dan ook niet in nederland ;) .
Ik denk dat de hondeneigenaar in de OP aardig zou verbleken als het dubbelloopse jachtgeweer uit de kast komt....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:31

Nee dat klopt, één van de vele redenen dat ik zo graag hier woon. :D Het zou niet slecht zijn in Nederland, als ik denk aan de grote hoeveelheid tot rothonden gemaakte keffers er in ons dorp rond liepen... Zou ik privé terrein hebben en er is een vreemde hond op mijn dieren aan het jagen mag hij (en de baas) heel blij zijn dat ik hem niet te pakken krijg. Maargoed, ik ben benieuwd hoe de situatie van de ts zich verder gaat ontwikkelen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:35

Simpel.

Je roert een lading stront door een klein beetje water.
Zet dit klaar en als mevr. met hondlief weer op jou terrein komt dan krijgt woef een plakje worst en daarna die emmer met strontmengsel over z'n knar.
Sja hij liep in de weg tijdens het bemesten van je weiland toch ?!
Wedden dat de dame in kwestie het dan niet meer zo geestig vind en de hond de volgende keer wel aangelijnd houd ?
Wie niet luisteren wil moet z'n hond wassen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:39

melaniepk schreef:
Simpel.

Zet dit klaar en als mevr. met hondlief weer op jou terrein komt dan krijgt woef een plakje worst en daarna die emmer met strontmengsel over z'n knar.
Wedden dat de dame in kwestie het dan niet meer zo geestig vind en de hond de volgende keer wel aangelijnd houd ?

Haha, creatief!
Wat mij er vooral aan bevalt is de relatieve hondvriendelijkheid (die houden over het algemeen van strontgeur, rollen er vrijwillig in etc).
Vertel eens heb je dit net bedacht of heb je het in het verleden in de praktijk toegepast...?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:45

Niet toegepast maar had gewoon een geniale ingeving :')

Onze hond gaat er inderdaad vrijwillig in liggen dus hondlief zal er weinig hinder van ondervinden, mevr des te meer hahaha

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:03

melaniepk schreef:
Simpel.

Geniaal plan! Ik zeg doen }>
Zal ze echt blij van worden als ze iedere dag haar hond moet gaan wassen omdat ze het verdomd hem/haar aan te lijnen.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:04

Ik zou zelf voor een stroomdraadje gaan, en dan vóór je er stroom op zet (maar wel nadat je duidelijk zichtbare waarschuwingsbordjes hebt opgehangen - wat natuurlijk sowieso verplicht is - zodat ze ziet dat je het echt meent) zorgen dat je mevrouw treft. Aangeven dat er vanaf heden schrikdraad op hondhoogte zit ter bescherming van jouw paarden én haar hond en dat het flink zeer doet om daar tegenop te lopen. Als ze hem dan nog niet aanlijnt dan zal de hond helaas wel de pineut zijn. En als ze dat bewust laat gebeuren vind ik het wel écht een ontzettend naar mens -O- en dan is het ook niet anders, de veiligheid van jouw paarden staat natuurlijk voorop.

Een smerige stinkhond gun ik haar ook wel trouwens, komt ze toevallig met de auto daarheen om hem uit te laten? Dat zou extra leuk zijn! }>

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:12

Lisitano schreef:
Als een kat in de tuin komt van een hondeneigenaar en die hond bijt de kat dood, is de katteneigenaar verantwoordelijk te houden voor die dood. Sterker nog, als er schade is gemaakt aan die hond zal de katteneigenaar dat moeten vergoeden.
Dat is volgens mij gewoon helemaal hetzelfde als de situatie van TS, maar dan met hond-paard.
Met kinderen zit het inderdaad anders, voor we dat weer krijgen.

Zo simpel lijkt het mij niet.
Sta niet raar te kijken als de hond zijn baas aansprakelijk wordt gesteld.