Weten menners nog hoe het hoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:43

Echwel schreef:
Laten we eerlijk zijn, menners gaan nooit over een ruiterpad of hele smalle paden in het bos, altijd over brede paden waar je elkaar met ruimte kunt passeren...
Je komt toch ook auto's tegemoet die niet stapvoets gaan rijden

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd dient te onthouden dat je ze nooit gebruikt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:44

Echwel schreef:
Laten we eerlijk zijn, menners gaan nooit over een ruiterpad of hele smalle paden in het bos, altijd over brede paden waar je elkaar met ruimte kunt passeren...
Je komt toch ook auto's tegemoet die niet stapvoets gaan rijden

Zeg nooit nooit! Ik had het paard namelijk netjes in de drek geparkeerd zodat de menner niet van het smalle pad af hoefde. Was wel aardig geweest als diegene ook rekening met mij had gehouden :)

En auto's kom ik niet tegen, dat past nooit over dat pad :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-02-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:44

Jade schreef:
jeetje wat onverwacht veel mensen die vinden dat in draf passeren geen probleem is, ik heb altijd geleerd dat je ALTIJD in stap passeert, onafhankelijk van of je rijdt of ment. Wat teleurstellend dat er zoveel mensen zijn die deze norm niet meer mee hebben gekregen.

Zelf vind ik dat in draf passeren wel een probleem is, anders gingen we niet over in stap voor het passeren van menners/ruiters/wandelaars/fietsers.
Maar als ze in de gedragswijzers zetten dat stap en arbeidsdraf de gangbare gangen zijn om elkaar te passeren, moet het normaal kunnen.
Alleen passen we het zelf niet toe omdat we vinden dat het niet kan om elkaar in draf te passeren.
Er lopen nl ook gewoon wandelaars in het bos die best wel bang zijn van een paard dat hun voorbij schiet.
Wat ik zelf ook niet graag heb als ik een rustige wandeling maak met mijn hond, dus we houden daar rekening mee.
Onze dochter wordt het ook zo aangeleerd, ze weet dat ze nooit in draf voorbij mag steken.
Ligt er maar aan hoe je het aanbrengt natuurlijk, zij vind dit maar normaal.
Er zijn nog zat plaatsen waar ze wel even lekker los kan gaan, zonder anderen te hinderen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:45

Brainless schreef:
@Jade
Als ik hier op de 60/80km weg rijdt en ik kom een fietser tegemoet, dan ga ik echt niet telkens stappen, dan kan ik beter gewoon blijven stappen want (in het hoogseizoen) stikt het hier van de fietsers.

Zo ook met inhalen/passeren van wandelaars.

als je met span op de openbare weg rijdt in het normale verkeer kan ik me dat voorstellen ja, maar persoonlijk zou ik voor een tegemoetkomend paard inhouden :)

@Ewona, ja, zo heb ik het dus ook geleerd :)

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:47

Ik rij altijd in de drunense duinen. Tijdens elke rit kom ik wel een ruiter of menner tegen die niet rustig je tegemoet komen of passeren. Zojuist kwam er een menner met tweespan in volle galop door diepe blubber en plassen ons tegemoet. Onze paarden zagen dit als grote bedreiging en wilde omdraaien en op hol slaan. Gelukkig hebben we hier wel controle over en kunnen er goed op anticiperen. Ik snap de menner enigzins wel, met snelheid kom je makkelijker door de drap. Maar toch dien je rekening met elkaar te houden. En menners banjeren hier net zo makkelijk door op een smalle ruiterpad, dat je heel ongemakkelijk op een smal stukje je paard de bosjes in moet lozen.

Ik passeer alles en iedereen in stap, hou altijd in mijn achterhoofd dat een ongeluk in een klein hoekje zit. In NL heb je nu eenmaal te maken met veel mensen in t bos, dus ja, misschien minder leuk, maar toch rekening met elkaar houden en in stap overgaan.
Laatst bijgewerkt door shoes op 16-02-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:47

Een span is verplicht om op de weg te rijden tussen de auto's in, je kunt niet gaan stappen terwijl er nog meer verkeer is.. heb je toeterende passerende auto's, heeft de ruiter nog meer om over te praten

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:48

44Myrthe44 schreef:
Echwel schreef:

Laten we vooropstellen dat je in de mensport elkaar in de trajecten altijd in draf passeert en er nooit iets over wordt geroepen..

Duidelijk dat jij je menbewijs niet hebt....
Eerst wat je leert is ALTIJD passeren in stap!

Even een stille meelezer...

Echwel heeft wel degelijk gelijk, op trajecten (wat ik uit op maak dat zij wedstrijden bedoelt) passeert men elkaar in draf. Naar aanloop van een hindernis houd degene die op het traject is zelfs even in zodat de menner die de hindernis gaat rijden in volle galop een aanloop kan maken.

Natuurlijk is het niet fijn als mensen in een volle galop voorbij komen maar in een drafje moet lukken. Als jij je paard niet onder controle kan houden is dat jou eigen verantwoordelijkheid en niet die van de mede-weggebruikers. Als je weet dat je paard het eng vind, rij dan op de paden waarvan je zeker weet dat je geen menners tegen komt (dus smalle paden). Zo rijd ik met één paard alleen op zondag ochtend, ik weet namelijk zeker dat ik dan geen trekker tegen kom. Daarnaast is het een kleine moeite om even aan te geven dat je paard het spannend vind en daar zullen ook wij menners begrip voor hebben. ;)
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 16-02-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:49

Als je de ruimte deelt, is het een kleine moeite rekening met elkaar te houden. T is alleen jammer dat sommigen denken dat de ruimte voor hen alleen is :+

Echwel

Re: Weten menners nog hoe het hoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:50

Tja die discussie hebben ze op bokt al over wielrenners, vrachtwagens enz gehad..
nu dan de menners.. het ligt dus nooit aan de ruiters

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:52

inderdaad.
altijd maar over andere lopen ze*ken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:00

Echwel schreef:
Tja die discussie hebben ze op bokt al over wielrenners, vrachtwagens enz gehad..
nu dan de menners.. het ligt dus nooit aan de ruiters

Nooit is een woord dat niet gebruikt kan worden en je ziet op bokt ook een hoop ergernis over ruiters.
Neemt niet weg dat er ook menners zijn die geen rekening houden met anderen, want daar gaat het nu over. Is dat vervelend? ja natuurlijk.
Op een smal pad (waarvan je niet verwacht een span tegen te komen :+) een ruiter passeren (ja ik stond keurig stil en was uitgeweken naar de drek en zat half in de bosjes :+ ) in draf, daarbij kun je je zeker afvragen of het wel zo verstandig was. In mijn geval niet helaas :+
Zijn daarmee alle menners asociaal? nee. Maar deze specifieke menner was iig wel uiterst onhandig bezig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:02

Dat is 1 persoon, maar in de titels staat duidelijk menners.... en idd wij gaan ook niet altijd in stap ....zoals gezegd...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:03

Ik denk dat er een groot verschil zit tussen mennen op de weg of op het ruiter/menpad.

Op de weg vind ik het dan weer niet raar om bijv. fietsers in draf te passeren. Want idd auto's rijden ook een stuk harder en fietsers meestal ook.

Maar in het bos vind ik dat wat anders. Daar komen doorgaans geen auto's en je gaat doorgaans niet op een fietspad mennen. Dus in het bos vind ik het zeker wel gepast/netjes/gewenst dat je in stap passeert.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:08

Cassidy schreef:
2Morrow schreef:
Als ik met een jong span men draaf ik ook door. Vaak zijn die een beetje riebelig en als ik die tegen ga houden worden ze alleen maar heter. dan draaf ik liever ook gewoon een rustig half stap/drafje door.
En ja sorry als je paard niet onder controle kan houden en overal van schrikt wat doe je in in het bos??

Right back at you, als jij een jong span hebt die je ook niet in bedwang hebt, wat doe jij dan op de bok?

(Wacht op reactie dat ze het ook allemaal moeten leren, tja een ruiter komt ook niet iedere dag een koets tegen en niet op alle paarden is de One Rein Stop gemonteerd)

Heb ze zeker wel onder bedwang. alleen ik ga niet onnodig stilstaan en ze in de weg zitten omdat andere paarden bang voor de wagen zijn.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:23

Cassidy schreef:
2Morrow schreef:
Als ik met een jong span men draaf ik ook door. Vaak zijn die een beetje riebelig en als ik die tegen ga houden worden ze alleen maar heter. dan draaf ik liever ook gewoon een rustig half stap/drafje door.
En ja sorry als je paard niet onder controle kan houden en overal van schrikt wat doe je in in het bos??

Right back at you, als jij een jong span hebt die je ook niet in bedwang hebt, wat doe jij dan op de bok?

(Wacht op reactie dat ze het ook allemaal moeten leren, tja een ruiter komt ook niet iedere dag een koets tegen en niet op alle paarden is de One Rein Stop gemonteerd)

Als een paard onder het zadel kijkerig/moeilijk is zegt men toch ook vaak "zet hem maar aan het werk", dat zelfde geldt voor menners...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:53

fohadie schreef:
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen mennen op de weg of op het ruiter/menpad.

Op de weg vind ik het dan weer niet raar om bijv. fietsers in draf te passeren. Want idd auto's rijden ook een stuk harder en fietsers meestal ook.

Maar in het bos vind ik dat wat anders. Daar komen doorgaans geen auto's en je gaat doorgaans niet op een fietspad mennen. Dus in het bos vind ik het zeker wel gepast/netjes/gewenst dat je in stap passeert.

over het algemeen zijn de paden waar menners over heen gaan behoorlijk breed zodat iedereen ruim de ruimte heeft elkaar te passeren.

Ik rij meestal op zo'n paden: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3756_n.jpg Zoals je kunt zien ligt naast het pad waar ik over men nog een fietspad (dat ook nog heel breed is) Daar lopen altijd de wandelaars en zijn de fietsers, nou dan draaf ik lekker door hoor :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:12

Andersom heb ik er wel ervaring mee. Sta ik met mijn span in de hand een hek open te houden, draven ruiters mij vrolijk zwaaiend voorbij. Prima natuurlijk maar mijn span wil er dan wel achteraan en dan moet ik nog een hek sluiten en opstappen. Maar goed, dat is het risico van buiten rijden. Gezien ik met een shetlander rij passeer ik ruiters in een sukkeldrafje afhankelijk van hoe het paard reageert. Stappend duurt het namelijk een eeuwigheid voor dat ik er voorbij ben.
Misschien is het een idee voor een ruiter om juist het span niet alle ruimte te geven. Als een ruiter ongeveer in het bos verdwijnt geeft dat voor mij als menner vrij baan. Ze gaan echt niet dwars door je heen dus blijf gewoon midden op het pad totdat het span is genaderd en snelheid heeft teruggenomen. Dan pas aan de kant.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:13

Vandaag veel paarden tegen gekomen en iedereen hield rekening met elkaar, gewoon een stukje stappen, gedag zeggen en weer rustig wegdraven. Iedereen een fijn ritje.

Maartje, op dergelijke paden blijven wij ook draven of galopperen als het gaat om fietsers/wandelaars die op het verharde gedeelte lopen. Ook weer afhankelijk van de situatie, bijv. bij loslopende honden of kinderen die onverwacht het pad op kunnen komen, dan gaat het tempo wel terug. En net als in het verkeer let je er toch automatisch op of ze jou ook hebben gezien.

En bij andere paarden zou ik in overleg rustig in draf passeren en bij tegemoet komen misschien ook rustig draven en kijken of erop gereageerd wordt.
Het probleem zit er vooral in smallere paden waarbij de ruiter en paard meteen te maken hebben met takken en bomen als er een kleine schrikreactie is.

En voor die paar die zich schijnbaar erg druk maken om het feit dat er alleen menner in de titel staat. Natuurlijk is dit hetzelfde voor ruiters onder elkaar. Al zal in de meeste gevallen een ruitercombi minder eng zijn dan een combi met kar.
Maar ik ben ook ooit ingehaald door twee ruiters in galop, ze kwamen aan gedenderd en zonder ook maar een woord voorbij gegaloppeerd. Daar is mijn brave hendrik echt wel een tijdje vervelend door geweest. Toen was ik ook flink pissed om zo'n asociaal gedrag.

Kort gezegd vind ik dat je het niet kunt afdoen met "het moet maar kunnen" en "je paard moet maar onder controle zijn". In elke situatie kun je weer andere keuzes maken en in de de meeste voorbeelden die hier zijn genoemd heeft de menner het gewoon niet netjes gedaan en hadden ze meer rekening moeten houden met de passanten.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:25

Napie schreef:
Andersom heb ik er wel ervaring mee. Sta ik met mijn span in de hand een hek open te houden, draven ruiters mij vrolijk zwaaiend voorbij. Prima natuurlijk maar mijn span wil er dan wel achteraan en dan moet ik nog een hek sluiten en opstappen. Maar goed, dat is het risico van buiten rijden. Gezien ik met een shetlander rij passeer ik ruiters in een sukkeldrafje afhankelijk van hoe het paard reageert. Stappend duurt het namelijk een eeuwigheid voor dat ik er voorbij ben.
Misschien is het een idee voor een ruiter om juist het span niet alle ruimte te geven. Als een ruiter ongeveer in het bos verdwijnt geeft dat voor mij als menner vrij baan. Ze gaan echt niet dwars door je heen dus blijf gewoon midden op het pad totdat het span is genaderd en snelheid heeft teruggenomen. Dan pas aan de kant.

Ben ik het mee eens. Hier in de omgeving geen ruiterpaden maar op de straat blijf ik ook altijd midden op rijden zodat auto's wel moeten remmen.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:25

Ik vind dat je elkaar in stap hoort te passeren, of ze moeten beide anders aangeven dat het in draf ook kan. Hier in het bos heb je brede of smalle paden. Ik kom niet vaak een mencombinatie tegen, toevallig vanochtend twee keer. Beide keren netjes in stap elkaar gepasseerd.

Heb ook een keer gehad dat ik van achter ingehaald werd door een rammelwagen in een fikse draf. Het is dat de IJslandse merrie die ik rijd heel braaf is en eigenlijk nergens van op kijkt. Maar heel erg netjes vind ik het niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:43

SunNDLM schreef:
Napie schreef:

Ben ik het mee eens. Hier in de omgeving geen ruiterpaden maar op de straat blijf ik ook altijd midden op rijden zodat auto's wel moeten remmen.

Dat vind ik persoonlijk niet netjes (aardig gezegd).
Je hebt als ruiter rechts te rijden, en ik vind het onbehoorlijk zelf midden op de weg te gaan rijden zodat je andere dwingt af te remmen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:46

Brainless: Als een span/auto of wat dan ook echt vrij hard aan komt rijden, kun je denk ik toch beter juist meer ruimte némen zodat degene die je tegemoet komt wel af móet remmen. Zeker als je weet dat je paard nog wat onrustig kan zijn als een wagen/auto/motor met een redelijk hoge snelheid aan komt zetten.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:49

@ Brainless.
Als ik dat niet doe rijden auto's gerust met 60 of harder per uur voorbij. Mijn pony's hebben geen moeite met verkeer maar op een smal dijkje heb ik al eens meegemaakt dat een auto beneden in de sloot lag omdat de bestuurder schrok van het feit dat mijn paard reageerde op de auto. Dat was dus iemand die met 50 voorbij kwam.
Als je aan de kant gaat geef je het idee dat de bestuurder vrij doorgang krijgt. Ik blijf midden op de weg rijden totdat ik merk dat de auto af remt en dan ga ik aan de kant.

De wegen waar ik het over heb zijn trouwens zo smal dat je elkaar niet kan passeren zonder allebei in de berm te gaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:08

Ik heb op het koetsiersbewijs geleerd dat op het midden van de weg rijden om iets af te remmen een advies is. Ik pas het regelmatig toe als er een grote trekkercombi of zoiets op mij afkomt. Ga er altijd vanuit dat een ander niet weet hoe ze moeten omgaan met een paard. Zo ziet iemand dat hij af moet remmen anders vliegen ze langs je.
Het is gewoon mijn tip voor de ts die aangaf aan de kant te gaan. Misschien werkt het en lost het ergenis op.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:58

Als reactie op de titel: ja, ik weet nog hoe het hoort.
Maar ik ga echt niet bij elke wandelaar, fietser, ruiter of hond of koe (er lopen hier Schotse Hooglanders) in stap. Om reden dat ik dan niet eens meer aan draven toe kom in mijn training of recreatief rijden in het bos. De Schinveldse bossen is een vrij druk wandelgebied van Natuurmonumenten, maar hoor zelden of nooit "Hee kun je niet wat rustiger aan doen". Eerder "Rij maar door, dan kan mijn hond weer los".

Wel bekijk ik de situatie; ik hou mijn tempo wat in bij wandelaars, paarden of koeien, zorg dat ik niet door een plas water draaf met de wagen als er wandelaars naast lopen, let op rennende / spelende kinderen (ja, dan in stap). Tegemoetkomende ruiters hetzelfde, ik beoordeel of ze bang zijn (helaas verstoppen ze zich dan vaak achter een boom, wat mijn paard dan weer eng vindt), of dat ze zelf met training bezig zijn. De enduranceruiters die hier trainen verminderen vaart tot een handgalopje of rustige draf en ik doe hetzelfde. Een vriendelijke "hoi" en we rijden weer verder. Niks aan het handje.