Advies nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:40

Misschien kun je hem gewoon om de dag gaan rijden, dus ipv 12 keer per maand 15 keer, als de eigenaren zich niet bemoeien met het dier en je doet dit in overleg met de pensionhouder dan lijkt mij dat de eigenaren hier ook niet moeilijk over gaan doen. Komt het dier alleen maar ten goede en wees niet te voorzichtig met hem, het is geen suikerklontje. Als je om de dag rijd en hem een goede warming up en vooral cooling down geeft kan hij echt wel wat hebben, ook wel een keer een zwaardere training. En elke week twee keer het bos in, houd hem geestelijk fit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:45

Ik denk dat het belangrijkste is dat je zélf plezier hebt in de omgang met en het rijden van het paard. Dat is de kern. De rest is niet belangrijk: je kunt het leven van een ander niet leiden, je staat niet in hun schoenen. Wie weet wat hun reden zijn, het is niet belangrijk.
Vooralsnog heb jij een paard waar je mee kunt doen en laten wat je wilt, zij betalen. En ze bemoeien zich nergens mee - lekker toch?

Enne.. zouden ze het echt meteen horen als je het paard één keer per week door een ervaren longeur een paar rondjes laat uitrazen?

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:49

bigone schreef:
Misschien kun je hem gewoon om de dag gaan rijden, dus ipv 12 keer per maand 15 keer, als de eigenaren zich niet bemoeien met het dier en je doet dit in overleg met de pensionhouder dan lijkt mij dat de eigenaren hier ook niet moeilijk over gaan doen. Komt het dier alleen maar ten goede en wees niet te voorzichtig met hem, het is geen suikerklontje. Als je om de dag rijd en hem een goede warming up en vooral cooling down geeft kan hij echt wel wat hebben, ook wel een keer een zwaardere training. En elke week twee keer het bos in, houd hem geestelijk fit.

Ik kan niet meer dagen. Dit heb ik al meerdere malen gezegd.

Ik heb vaste dagen en dat is de ene week maandag en woensdag en de andere week maandag woensdag en zaterdag omdat ik om t weekend andere dingen (prive) heb

Jannepauli; ja ik neig daar idd ook zelf meer naar ook na aanleiding van de antwoorden. Gewoon m'n eigen plezier er in hebben op die dagen en de rest gevoelsmatig los laten. En als t mis gaat met het dier op overige dagen is dat zeer spijtig maar dan inderdaad iets tussen stalhouder en zijn klant. Ik ga het proberen los te laten kwa gevoel.

En nee stiekem iets doen achter de rug om zoals iemand laten longeren doe ik echt niet. Ze hebben duidelijk gezegd het niet te willen dus dan hou ik mij daar aan. Ik neem geen eigen heft in handen over een dier wat niet van mij is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:55

Sorry TS je kunt praten als Brugman maar sommige kunnen niet goed begrijpend lezen.
En andere vallen je aan op dingen die je helemaal niet zo bedoelt.
Meningen zijn nu eenmaal al gevormd en daar verander je niets aan.
Ik begrijp wel wat je bedoelt misschien omdat ik het zelf heb ondervonden maar dan als pension eigenaar en weet dat wat jij aandraagt wel degelijk een probleem kan zijn.
Voor het ene paard hoeft het niet erg te zijn om niets te doen maar er zijn ook paarden waarvoor het wel een probleem is en jij rijd er toevallig zo een.
Jij bent voorzichtig met andermans paard je kunt nu eenmaal niet vaker komen en maakt je zorgen om het dier.
Wat wij ervan vinden maakt toch niet uit jij voelt het zo alleen kan de eigenaar er iets aan veranderen en als die niets wil dan helaas.
Je kunt nog een poging wagen en duidelijk uit leggen wat je dwars zit en hopen dat ze met je mee denken zodat je een keus kunt maken.

Heb ik het wel goed begrepen?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:59

In je openingspost zie ik dat je kunt kiezen uit meerdere andere paarden die je zou mogen rijden, als het gedrag van deze eigenaren je zo stoort waarom doe je dat dan niet?
Deze eigenaren gaan niet veranderen, al wat er zal veranderen is dat ze het paard waarschijnlijk op een dag zullen verkopen.

Ik blijf het luxe vinden dat je een paard volledig voor jezelf hebt zonder een cent te hoeven betalen.
Het enige dat je stoort is dat je nu (als je het goed zou willen doen, op jouw manier) vaker heen moet.
En dat je geen bericht hebt gehad toen het paard iets mankeerde en ze geen interesse tonen.
Mijn excuses dat het onaardig klinkt, maar ik blijf het "zeuren" vinden.

Ik heb een eigen paard maar ik zou bij wijze van spreken zo met je willen ruilen.
Net wat Pauline zegt take it or leave it.

Togechick

Re: Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:03

lady62: Volgens mij heb jij ook niet goed gelezen, want ze heeft al vaker met de eigenaren gepraat en dat heeft nog nooit effect gehad. Persoonlijk zou ik bij de zoveelste keer dat mijn verzorgster komt klagen, zeggen dat ze niet meer hoeft te komen.

TS: Heel goed dat je niet stiekem iets gaat doen wat de eigenaren verboden hebben. Ik snap dat het een rotsituatie is, maar ik denk dat je met bij jezelf proberen te blijven, het verst komt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:03

Sorry, ik snap het probleem niet zo heel goed.
Als jij 2 of 3x per week rijdt, dan is dat echt wel genoeg om hem op conditie te houden voor L-niveau. Rust is ook goed voor het herstel van de spieren, dus juist heel belangrijk. Dat elke dag rijden wordt overdreven belangrijk gevonden, terwijl het helemaal niet per se beter is.
Daarnaast zou ik als eigenaar het ook echt mijn eigen zaak vinden hoe vaak ik naar mijn paard ga en ik zou daar ook zeker niet op aangesproken willen worden.
Je kunt je eraan blijven ergeren of voor jezelf een trainingsschema in elkaar zetten met de dagen die jij kan en voor jezelf echt aan de slag gaan. Het hoeft helemaal niet zo van de eigenaren af te hangen als je nu doet voorkomen.
Oftewel ga lekker aan de slag en geniet van je vrijheid en je paardje en laat de eigenaren lekker leven en zelf beslissen hoe zij hun zaakjes willen regelen. Uiteindelijk kost het jou energie en irritatie, die eigenaren maken zich er niet druk om wat jij vindt. Je hebt er anders alleen maar jezelf mee, terwijl je er ook juist zoveel plezier en energie uit kan halen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:05

Maree98 schreef:
Meggiemeg; de verhoudingen liggen anders bij ons dan een normale pension verhouding. De pension houder is inmiddels een goede vriend van ons. Net als de eigenaren in ons vriendenkring zaten alleen sinds een jaar niet meer.

Dan nog moet je ze er niet tussen in willen hebben.
Ik snap dat je het beste voor hebt met het dier, maar je komt wel tussen een afspraak in die zakelijk is.
Voor mij is het een zakelijke afspraak, eigenaar paard neemt dienst af van pensionstaleigenaar en betaald daarvoor.
Ook al zijn de verhoudingen veranderd in de loop van de tijd, is het niet aan jou om dingen via een andere weg geregeld proberen te krijgen. De eigenaar van het paard heeft aangegeven niet nog een bijrijder te willen hebben. Jij kan niet meer dan wat je nu al doet.
Het is en blijft niet jouw paard waar je het voor het zeggen hebt.
Als je het niet naast je neer kunt leggen, wat je wel gaat proberen als ik het zo lees, zit er maar een andere oplossing op, stoppen en op zoek gaan naar wat anders.

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:24

Lady62 je hebt het helemaal juist :j

Gmekkes; ik kan inderdaad andere dieren te rijden krijgen, ook gratis en met veel vrijheid. Maar ik ben al wat jaartjes met deze pony en ik geef niet zomaar ergens de brui aan omdat het mij niet bevalt. Het probleem kan namelijk ook aan mij liggen en dat moet ik eerst zien uit te vinden. Vandaar ook dit topic

Daarom zie ik niet in waarom het zeuren is. Omdat iemand iets misschien verkeerd inziet en aanvoelt is het zeuren? Zeuren vind ik als ik koste wat kost mijn mening zou door duwen. Dat is in deze niet het geval.

Tineke8889; er zit een verschil tussen klagen en praten. Ik loop niet voor de zoveelste keer te klagen. Ik heb nou eenmaal een andere visie en ik vraag om een oplossing. Die komt er niet, dan draag ik eventuele andere oplossingen aan. Nu zijn de oplossingen op, maar klagen doe ik nu voor mijzelf erg sterk en heb inderdaad wel eens geklaagd bij de eigenaren maar vrij simpel en niet aanhoudend en zeker niet "voor de zoveelste keer"

Spoekie; inderdaad de frustratie ligt ook bij mijzelf en het kost zeker energie. Daar wil ik vanaf. Het is alleen voor mij de afweging of ik dat doe doormiddel van naast mij neer leggen of stoppen. Ik kies in eerste instantie voor het eerste en als dat niet lukt kan stoppen altijd nog.
Nu dus de kunst van het loslaten gaan beheersen :)

Meggiemeg; ik kom nergens tussen in. Ik denk dat dat verkeerd begrepen is.

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:38

Maar als je een andere visie hebt dan de eigenaren, is dat toch jouw probleem? Zíj zijn de eigenaren en zíj bepalen nog altijd wat er met het paard gebeurt. Als zij besluiten dat zij geen tijd hebben of willen vrijmaken, dan doen ze dat niet. Daar heb jij je helemaal niet tegen aan te bemoeien.
Ik snap wel dat het vervelend is en dat jij vindt dat het paard meer verdient (wat ook mijn mening zou zijn), maar het is niet jouw paard.
Als je het niet naast je neer kunt leggen, zou ik uitkijken naar iets anders als ik jou was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:20

Bedankt voor je toelichting, TS. Dan zou ik je toch aanraden om het los te laten. :) Het komt zeer zeer zelden voor dat je echt met iemand op 1 lijn zit qua paarden. Geniet gewoon van wat je wel hebt en laat je plezier niet vergallen door zoiets (in mijn ogen) kleins. Ik heb zat paarden gereden en getraind en altijd was er wel iets dat ik anders zou doen dan de eigenaar, maar goed, het waren mijn paarden niet. Ik ging wel vaak het gesprek aan, maar de eigenaars wil bleef uiteindelijk wet. En weet je, nu heb ik een eigen paard en het is verdomd moeilijk soms hoor. ;) Al die dingen en principes waar ik als bijrijder zo heilig van overtuigd was, worden af en toe eens flink door elkaar gerammeld (oh, het is toch allemaal niet zo simpel als het toen leek). Dus geniet gewoon van je positie als gratis bijrijder, dat is alles wat ik kan zeggen! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:40

Volgens mij is het simpel... heb jij nog plezier in alles rondom de pony of heb je er vooral zorgen van? Als het laatste is... dan stop je... want het is je verzorgpaard en één van de grote voordelen daarvan is dat de zorgen voor de eigenaar zijn. Dat de pony dan helemaal stil komt te staan... ja zonde van de pony maar hij krijgt zijn natje en droogje... (en misschien als jij stopt zoeken ze een ruiter die wel 5-6x per week tijd heeft) Je houdt nu zelf de situatie in stand... en de eigenaren veranderen niet voor jou.

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:11

Pebbles_x schreef:
Maar als je een andere visie hebt dan de eigenaren, is dat toch jouw probleem? Zíj zijn de eigenaren en zíj bepalen nog altijd wat er met het paard gebeurt. Als zij besluiten dat zij geen tijd hebben of willen vrijmaken, dan doen ze dat niet. Daar heb jij je helemaal niet tegen aan te bemoeien.
Ik snap wel dat het vervelend is en dat jij vindt dat het paard meer verdient (wat ook mijn mening zou zijn), maar het is niet jouw paard.
Als je het niet naast je neer kunt leggen, zou ik uitkijken naar iets anders als ik jou was.

Ik geef toch ook aan dat het mijn foute denkwijze kan zijn? Daarom toch dit topic om het anders te bekijken dan dat ik al deed. Ik heb gewoon een andere visie op paarden verzorgen en die visie speelt parten kwa m'n gevoel voor t dier.
Maar wat ik ook al schreef, ik ga het proberen naast mij neer te leggen, lukt het niet dan stop ik gewoon.
Om grote frustratie te voorkomen zal ik niet meer alles via mail of sms melden. Alleen als er echt afwijkende zaken zijn. Aangezien het ze totaal niet interesseert en niet reageren en ik daarvan grote frustratie heb.

Ik denk dat dat voor nu de beste beslissing is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:11

Dat denk ik ook. Kijk dan hoe het voelt en of jij het haalbaar vind?

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:24

Pauline schreef:
Dat denk ik ook. Kijk dan hoe het voelt en of jij het haalbaar vind?

Ja inderdaad, dat ga ik even voor 2 maanden of zo aan kijken. Dat ik ook wel de tijd geef

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:26

succes +:)+ +:)+

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:27

Dank je :)