Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Re: Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:50

Geen pijn ervan gekregen gelukkig! Vandaag paarden wezen kijken en heel stoer op een vreemd paard gereden bij Een bezichtiging gaf een heel vertrouwd gevoel en ze komt dus op proef. Dus ben benieuwd hoe mijn rug het dan houd als ik weer elke dag ga rijden.

Tazzey hoop dat er snel plek voor je!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:43

Hoe is het hier met iedereen? Hier een flinke tegenvaller had een paardje op proef maar me rug kan het niet aan kan helemaal niks meer nadat ik gereden heb moet vrijdag dus ook terug naar het ziekenhuis :(

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 20:53

oliebol Gabbe. Dat klinkt niet goed. Is het dezelfde pijn dan die je in het begin (zeg maar rond kerst) had? Of anders? Ik hoop dat ze in het ziekenhuis de oorzaak kunnen achterhalen en je niet weer met een stapel pillen richting huis sturen maar met constructievere lange termijn oplossingen komen die niet enkel symptomen bestrijden.. Hou je ons op de hoogte?

Coline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:12

In juni 2012 mijn rugwervel (T12) gebroken na een val van mijn paard, behandeld met een gipskorset van 8 weken, daarna fysiotherapie, en osteopaat. Kon in januari 2013 wel weer paardrijden zonder pijn. In november 2013 nog heel veel pijnklachten. Ziekenhuis kon niks voor mij doen, het was goed genezen.....Had met paardrijden geen klachten maar kon maar anderhalf uur lopen per dag (daarna verging ik van de pijn door gigantisch verkrampte rugspieren), niet tillen, stofzuigen e.d. Uit nood weer gaan speuren op internet en terecht gekomen op deze site: http://www.mtchuizen.com/stabiel.php Hier ben ik thuis op eigen initiatief begonnen met de balansoefeningen om de diepliggende buikspieren (je inwendige korset) te trainen. Na 3 weken 2 keer per dag deze oefeningen te hebben gedaan kon ik al 3 uur lopen per dag! Nu heb ik alleen nog klachten als ik met zware kruiwagens in de weer ben, maar geen pijn meer met lopen en bukken! Gevalletje verkeerde fysiotherapeut -:(- hij had mij deze oefeningen gelijk moeten laten doen!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:13

Estella ben weer aardig terug bij af heb ook gewoon te veel tegelijk gedaan weer hadden ook een verhuizing die anders liep ect. Slik pillen van mijn vader nu en die helpen niet altijd. Ben erg benieuwd wat ze gaan doen zeker ook omdat ik een bobbel heb ontdekt op de plek waar het gebroken was. Heb niet het idee dat het mijn spieren zijn nu kan ook weer niet langer zitten dan Max 45 min dan moet ik me echt omhoog hijsen en na 10 min lopen gaat het dan wel weer maar klopt natuurlijk niet helemaal..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:29

Ik hoop echt dat het goed/beter gaat met de mensen hier!

Helaas ben ik ook lotgenoot. 4 jaar geleden rug gebroken (L1 t/m L5) en heb toen een half jaar niet mogen paardrijden. Kon ook niet, want ik heb zo'n 4 maanden voornamelijk plat gelegen.
Toen ik de eerste keer weer er op zat viel ik gelijk 2x achter elkaar. Stuitje gekneusd en angst sindsdien.

Nu heb ik wel eens op een braaf manegepaard gereden sindsdien, maar heb tijdens het rijden altijd veel pijn en er vervolgens nog 2-3 dagen last van :=

Überhaupt heb ik vrij veel last van mijn rug, onder begint het en de rest gaat compenseren... Sinds kort begonnen met dry-needling. Dat levert ook veel last op, maar hopelijk op de lange termijn verbetering.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:16

Gabbe schreef:
Estella ben weer aardig terug bij af heb ook gewoon te veel tegelijk gedaan weer hadden ook een verhuizing die anders liep ect. Slik pillen van mijn vader nu en die helpen niet altijd. Ben erg benieuwd wat ze gaan doen zeker ook omdat ik een bobbel heb ontdekt op de plek waar het gebroken was. Heb niet het idee dat het mijn spieren zijn nu kan ook weer niet langer zitten dan Max 45 min dan moet ik me echt omhoog hijsen en na 10 min lopen gaat het dan wel weer maar klopt natuurlijk niet helemaal..

|(

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:03

Zijn er hier meer mensen waarbij de plek waar de breuk zat soms gezwollen is en erg heet? Ik heb daar de laatste tijd vaak last van namelijk en weet niet of het zo 'hoort'

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 00:11

SmidjeJollie schreef:
Zijn er hier meer mensen waarbij de plek waar de breuk zat soms gezwollen is en erg heet? Ik heb daar de laatste tijd vaak last van namelijk en weet niet of het zo 'hoort'

Ik heb wel even gehad dat die plek beurs voelde. Dat kwam achteraf doordat ik steeds meer met mijn bovenlijf achter de loodlijn ging lopen. Nu weer gecorrigeerd.

Heb even niet helder hoelang het geleden is dat je je rug hebt gebroken, maar je kunt altijd vragen of ze een foto willen maken om te checken of het allemaal geconsolideerd is. Een warme gezwollen plek, nee heb ik nooit gehad.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:13

Ik meld me ook.
Ik heb ongeveer 4 jaar geleden ook mijn rug gebroken ..
Het kwam omdat ik in een pretpark was metschoolreisje en op het einde wou ik als afsluiting nog even van de glijbaan alleen de glijbaan ging zo hard dat ie mij lanceerde en k met mn rug opde ijzeren stang terecht kwam.
Ik was even bewusteloos en daarna werd ik naar het ziekenhuis gebracht bleef ik mnrug gebroken te hebben.
Ik moest 2/3 dagem in het ziekenhuis blijven en daarna nog 4 weken hele dagen alleen maar plat op bed liggen.
En vervolgens daarna nog 2 weken in een rolstoel.
Daarna kon ik het lopen enzo weer heel rustig opbouwen.
Maar nu 4 jaar later heb ik soms nog steeds pijn vooral na een lange dag school ofzo maar de dokter heeft gezegd dat deze pijn helaas nooit meer helemaal weg zou gaan.
Maar gelukkig mag ik nog wel gewoon alles doen (behalve in de botsauto's op de kermis)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:15

ik val er zo maar midden in! maar mijn moeder heeft 15 jaar geleden haar rug gebroken en heeft er het rijbroeksyndroom aan over gehouden! ze gaat iedere dag met zeer veel pijn door..

het kan geopereerd maar dan is er maar 40 procent kans dat het goed gaat en 60 procent kans dat ze in een rolstoel terecht komt....

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:39

SmidjeJollie schreef:

Ja heb ik ook. Ga vrijdag in het ziekenhuis vragen wat daar de oorzaak van is want het is idd echt dik en heet.
Pijn is hier helaas niet minder geworden nu ik alweer 4 dagen niet rij. Fietsen gaat opzich alleen daarna kan ik vrijweinig meer word er een beetje moedeloos van en dan zegt iedereen ja maar het is pas 10 weken geleden!? Ja dus de pijn is weggeweest waarom is hij dan nu weer terug?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:45

SmidjeJollie schreef:

Bedoel je soms een pijnlijk groot ei op de plek?

Mijn moeder heeft dat namelijk ook altijd, daardoor kan ze slecht liggen en zitten, of bv in bad!

Bij haar ligt het eraan hoeveel ze doet of heeft gedaan, soms is hij wel een hand groot en dan kan ze bijna geen broeken aan omdat die precies op die hoogte zitten! Maar die pijn gaat bij haar geloof ik niet meer weg.. En dat ei is er vanaf dat ze weer kon revalideren gekomen :j

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:52

Bij mij zit er niet echt een ei maar de hele plek op en om de breuk is dan dik en gloeid helemaal. Dit is vaak wel na het werken. Dus waarschijnlijk overbelast. Vaak is het na een nacht slapen (op de buik) weer over of in elk geval minder.
Ik ben sinds de val half november nog niet compleet pijn vrij geweest maar het was wel minder dan dat het de laatste tijd is.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:16

Op mijn buik liggen kan ik dus absoluut niet dan verga ik echt van de pijn. Gelukkig ben ik een rug slaper.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:25

Op mijn buik slapen kan ik na 10 jaar nog steeds niet. Dan krijg ik gegarandeerd rugpijn. Komt denk ik omdat in je slaap je spieren ontspannen en dan heeft me rug dus geen steun meer.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:59

Zaterdag heb ik voor het eerst sinds mijn breuk eindelijk een keer gewerkt. Was op 17 december gebeurd. Pff had alleen niet gedacht dat het zo zwaar zou zijn. Heb het 4 uur volgehouden en ben toen weer naar huis gegaan.
Zo langzaam aan dan maar opbouwen. Ging dit ook zo bij jullie?
Ik ga ook zo een tot twee keer even naar school toe ook maar voor 2 tot 3 uurtjes. Had stiekem gehoopt dat het allemaal wel wat sneller zou gaan.
Verder heb ik nog steeds geen paard mogen rijden. Mag het deze maand rustig op gaan bouwen. Dus deze maand mag ik er voor het eerst op :D eindelijk. Wacht nog wel tot carnaval voorbij is. Wil niet nog een keer vallen. Aangezien ze hier met van die grote wagens langs komen.

ps. Ik werk in de bakkerij. Dus is ook weer niet het ligtste vorm van werken

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:54

Ik werkte na 2,5 week alweer zwaar onder de pillen op de bso en in de kledingwinkel niet heel handig geweest maarja als je een 0 uren contract heb en een 15 uur moet je iets voor je inkomen. Maar viel me erg zwaar en werken nu is ook opzich nog geen pijnvrije bezigheid

cannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:23

SmidjeJollie schreef:

Ja, dat heb ik ook. Niet dat echt gezwollen is bij mij, maar waar de breuk zat voelt het altijd wat dikker. Als ik op iets hards ga liggen, bijv. de grond, ligstoel zonder kussen of bad is het ook gevoelig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:46

Even een update van mij.
Ik zit inmiddels in het revalidatie centrum. Ik wist dat ik L4 en L5 gebroken had. Nu blijkt ook L2 gebroken te zijn. Dit is zeer waarschijnlijk niet te herstellen. Ik wist dit niet maar het is op oude foto's wel degelijk te zien. Mijn arts is verbolgen dat dit over het hoofd gezien is.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:13

Tazzey schreef:
Even een update van mij.
Ik zit inmiddels in het revalidatie centrum. Ik wist dat ik L4 en L5 gebroken had. Nu blijkt ook L2 gebroken te zijn. Dit is zeer waarschijnlijk niet te herstellen. Ik wist dit niet maar het is op oude foto's wel degelijk te zien. Mijn arts is verbolgen dat dit over het hoofd gezien is.

Jeetje wat heftig!

Hier is het zwaar slecht heb donderdag een second opninion gehad en ga aankomende donderdag door de molen. MRI, echo en foto's. Maasstad zegt je leert maar leven met de pijn en mischien dat we je toch beter in hadden kunnen gipsen uhh ja bedankt had je dat niet eerder kunnen bedenken? Leef momenteel op 3 diclofanac en heb nog steeds ontzettend veel pijn. Dus ben benieuwd wat er uitkomt.