Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

wil je ook wel helpen voor eventuele support, zie dat je geloof ik in de buurt woont 
NeverGiveUp schreef:Niet alles gelezen, (Ga ik zo wel doen, interessant)
maar ik ken je probleem in zekere mate. Alleen blijft de mijne altijd nog onder me (wel rake bokken gehad op het moment dat hij even duidelijk moest zijn, maar niet oncontroleerbaar gelukkig.
paard was altijd al aardig heet, maar sinds dat goed ging mocht hij van mij 'knallen' op de duinen zodat hij toch even lekker mocht. Ging prima, stopte zelf op het eind.
Alleen toen kwam ik erachter dat ik niet echt anders meer kon dan knallen. tenminste, hij luistert wel, maar dribbelt alleen maar en wil alleen maar gaan.
Consequent zijn en niet galoperen op dezelfde stukken was ik even vergeten denk ik.
Dus dat hij niet meer hard mag om zijn spanning kwijt te kunnen zorgt voor een hoop opgekropte stress.
Zo veel dat hij toen het niet meer mocht zelfs de duinen niet meer op wilde omdat hij niet wist wat hij met zichzelf aan moest als hij niet mocht rennen.
Nu maar wél consequent zijn, iemand aan de hand mee, en lekker aan het werk zetten.
Beetje stappen draven, hoofd bij mij en even gewoon niks anders. Niet téveel doen, beetje nageven, van binnen naar buiten is naar mijn mening al genoeg voor ze op zo'n moment.
Soms even heel moeilijk maar nu na 3x lekker stukken kunnen draven.
Ook kan beginnen waar het nog goed gaat, en zo langzaam aan die zone verbreden. Eerst gaat dat met 5 meter, daarna met 100.
Paarden zijn gewoonte dieren, ik denk als ze opeens uit die gewoonte gehaald worden dat stress veroorzaakt. En dat niet perse dwarsheid is. Maar consequent zal je moeten zijn.
En niet boos worden.. ik ging eerst een beetje de 'oorlog' aan met het idee 'nu ga ik consequent zijn'.
Maar toen ik dat op gaf en samen met mijn paard de 'strijd' aan ging, kreeg ik wat meer empathie en is het niet omdat hij niet mag, maar omdat rustig kunnen zijn veel fijner voor ze is.

). Zelfs op een bospad als we allemaal achter elkaar aan galopperen (normaal tempo), probeert hij de paarden voor hem voorbij te steken. Als ik de eerste rijd dan begint 'ie gewoon te racen.