Paard blijft aan de kletter gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:59

TS, het valt mij op dat je je concentreert op die paar honderd meter dat je pony z'n eigen pad kiest. Ik denk dat het probleem zit in dat jij niet consequent genoeg bent om grenzen te stellen.
En dat gaat niet om dat kleine stukje, maar gedurende de hele rit. Je zult steeds als je rijdt, de pony duidelijk leiding moeten geven.Dat hoeft niet aan de opvoeding te liggen. Als je pony van het stoute, ondernemende type is (en dat zijn Haflingers wel vaker), neemt deze de ruimte die jij biedt.

Dat vraagt van jou als ruiter een verstandige, duidelijke aanpak.
Jullie zitten in de uitprobeerfase. Je hebt het dier nog maar kort. Als je het nu goed aanpakt, zul je het snel onder controle hebben. Zorg dat je daar goede begeleiding bij krijgt.
Als jullie zo samen doormodderen', gaat het van kwaad tot erger.

Equisync

Re: Paard blijft aan de kletter gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:20

Ik wil het inderdaad gewoon echt gaan oefenen, hem aan het werk zetten(ook van te voren), en ook aan het werk houden.
Ik ga de confrontatie aan en een veld opzoeken, om te dressuren.

Ik ga binnekort met mijn moeder naar een ruitersportzaak, dan ga ik eerst een bodyprotector en een hengstenketting kopen :')
Dan ga ik dan nog een poging doen om dat veld op te gaan, met iemand die die ketting fijn even vasthoud :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:31

eventueel wil ik wel helpen hoor.
ik laat echt niet los (maar heb er toen wel 2 gescheurde spieren aan overgehouden)
oja: een hengtenketting heb ik nog wel liggen...

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:39

Goed dat je het gaat proberen! Laat je niet kisten :) wil je ook wel helpen voor eventuele support, zie dat je geloof ik in de buurt woont

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:47

Niet alles gelezen, (Ga ik zo wel doen, interessant)
maar ik ken je probleem in zekere mate. Alleen blijft de mijne altijd nog onder me (wel rake bokken gehad op het moment dat hij even duidelijk moest zijn, maar niet oncontroleerbaar gelukkig.

paard was altijd al aardig heet, maar sinds dat goed ging mocht hij van mij 'knallen' op de duinen zodat hij toch even lekker mocht. Ging prima, stopte zelf op het eind.
Alleen toen kwam ik erachter dat ik niet echt anders meer kon dan knallen. tenminste, hij luistert wel, maar dribbelt alleen maar en wil alleen maar gaan.
Consequent zijn en niet galoperen op dezelfde stukken was ik even vergeten denk ik.

Dus dat hij niet meer hard mag om zijn spanning kwijt te kunnen zorgt voor een hoop opgekropte stress.
Zo veel dat hij toen het niet meer mocht zelfs de duinen niet meer op wilde omdat hij niet wist wat hij met zichzelf aan moest als hij niet mocht rennen.
Nu maar wél consequent zijn, iemand aan de hand mee, en lekker aan het werk zetten.
Beetje stappen draven, hoofd bij mij en even gewoon niks anders. Niet téveel doen, beetje nageven, van binnen naar buiten is naar mijn mening al genoeg voor ze op zo'n moment.
Soms even heel moeilijk maar nu na 3x lekker stukken kunnen draven.

Ook kan beginnen waar het nog goed gaat, en zo langzaam aan die zone verbreden. Eerst gaat dat met 5 meter, daarna met 100.

Paarden zijn gewoonte dieren, ik denk als ze opeens uit die gewoonte gehaald worden dat stress veroorzaakt. En dat niet perse dwarsheid is. Maar consequent zal je moeten zijn. :j
En niet boos worden.. ik ging eerst een beetje de 'oorlog' aan met het idee 'nu ga ik consequent zijn'.
Maar toen ik dat op gaf en samen met mijn paard de 'strijd' aan ging, kreeg ik wat meer empathie en is het niet omdat hij niet mag, maar omdat rustig kunnen zijn veel fijner voor ze is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:59

NeverGiveUp schreef:
Niet alles gelezen, (Ga ik zo wel doen, interessant)
maar ik ken je probleem in zekere mate. Alleen blijft de mijne altijd nog onder me (wel rake bokken gehad op het moment dat hij even duidelijk moest zijn, maar niet oncontroleerbaar gelukkig.

paard was altijd al aardig heet, maar sinds dat goed ging mocht hij van mij 'knallen' op de duinen zodat hij toch even lekker mocht. Ging prima, stopte zelf op het eind.
Alleen toen kwam ik erachter dat ik niet echt anders meer kon dan knallen. tenminste, hij luistert wel, maar dribbelt alleen maar en wil alleen maar gaan.
Consequent zijn en niet galoperen op dezelfde stukken was ik even vergeten denk ik.

Dus dat hij niet meer hard mag om zijn spanning kwijt te kunnen zorgt voor een hoop opgekropte stress.
Zo veel dat hij toen het niet meer mocht zelfs de duinen niet meer op wilde omdat hij niet wist wat hij met zichzelf aan moest als hij niet mocht rennen.
Nu maar wél consequent zijn, iemand aan de hand mee, en lekker aan het werk zetten.
Beetje stappen draven, hoofd bij mij en even gewoon niks anders. Niet téveel doen, beetje nageven, van binnen naar buiten is naar mijn mening al genoeg voor ze op zo'n moment.
Soms even heel moeilijk maar nu na 3x lekker stukken kunnen draven.

Ook kan beginnen waar het nog goed gaat, en zo langzaam aan die zone verbreden. Eerst gaat dat met 5 meter, daarna met 100.

Paarden zijn gewoonte dieren, ik denk als ze opeens uit die gewoonte gehaald worden dat stress veroorzaakt. En dat niet perse dwarsheid is. Maar consequent zal je moeten zijn. :j
En niet boos worden.. ik ging eerst een beetje de 'oorlog' aan met het idee 'nu ga ik consequent zijn'.
Maar toen ik dat op gaf en samen met mijn paard de 'strijd' aan ging, kreeg ik wat meer empathie en is het niet omdat hij niet mag, maar omdat rustig kunnen zijn veel fijner voor ze is.

Bedankt voor je positieve reactie :)
Hier ga ik inderdaad zeker mee aan de slag. Iemand meenemen die een hengstenketting over zn neus houd(ja is misschien niet het vriendelijkste, maar als je denkt dat ik hem zo een jaar geleden ook van en naar de wei moest brengen/halen, valt dat wel mee), rustig blijven en aan het werk zetten/houden.
Hij moet inderdaad gewoon uit die gewoonte, als hij eenmaal weet dat hij ook normaal kan stappen op dat veld, dan kan ik het daarna weer uitbreiden.
En Debora: dan mag jij met je hengstenketting je spierballen komen testen :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:01

haha, prima! maar welke spierballen ? :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:04

wil je trouwens eens mijn barefoot cherokee of wintec lenen?
ik heb ook een county zadel, 17 inch, medium boom.
ik weet niet welke maat je hebt maar als je wilt kun je die lenen
totdat ik die verkocht heb.
http://www.bokt.nl/markt/ad/227058/coun ... el-17-inch

mischien heb je dan ook dat meer ''grip'' door de diepe zit en kniewrongen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 00:06

Ja ik haaaaat die VZH :+
Maar mijn dressuurzadel ligt als een aardappel op m helaas..
Heb nog nooit boomloos gereden, dus of dat in zo'n situaties dan handig zou zijn :')
En ik weet niet of mn kont in een 17 inch gaat passen :')

Hebben die zadels ook op Sting gelegen? Dan zouden we eens kunnen passen, zoveel verschil zal er niet zijn tussen Sting en Andor :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:10

dat dacht ik al :=

Die Wintec en county hebben allebei op sting gelegen :j
Die Cherokee moet ik eigenlijk nog passen of stings rugje er niet te kort voor is :j

Anders kom ze eens halen!
Dan kun je ze meenemen en passen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:44

Tamaar... jouw kont in 17"? komop zeg.. ik heb een 17,5" dan kun jij zeker in een 17 xD

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:49

Judith1601 schreef:
Tamaar... jouw kont in 17"? komop zeg.. ik heb een 17,5" dan kun jij zeker in een 17 xD

Whhaahahahaah :')

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:56

Ik heb ongeveer zo'n probleem. Het nu ongeveer zo erg geworden dat ik niet meer naar buiten durf gaan. Ik ben er een paar keer goed van gevallen doordat hij begint te bokken als we een galopje doen. Als we met een paar naar buiten gaan dan wil hij gewoon de eerste zijn en gaat gewoon loeihard, er is echt geen stoppen aan. Terwijl hij zo snel gaat, bokt hij er nog bij ook. Zo ben ik er al een paar keer van gevallen (en is hij in galop op m'n rug gaan staan :') ). Zelfs op een bospad als we allemaal achter elkaar aan galopperen (normaal tempo), probeert hij de paarden voor hem voorbij te steken. Als ik de eerste rijd dan begint 'ie gewoon te racen.

Ik heb geprobeerd met een pelham, maar dat werkte niet en ik wil er ook niet de hele rit aan zitten plukken...

Het is gewoon tot een stadium gekomen dat een buitenrit voor mij echt niet ontspannend is en dat ik drie dagen op voorhand niet kan slapen van de zenuwen als ik eraan denk.

In de bak is 'ie veel minder enthousiast :')

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:25

Zie nu pas dat ik de omgeving ken waar je staat met je paard..
hoe doet hij als je wandelt over een veld? Anders dat misschien eens oefenen ( als je hem houd tenminste ) en hoe is hij met longeren? Als hij braaf is zou je hem boven op de berg in het veld eens kunnen longeren, gaat dat goed dat iemand jou eerst aan de hand vast houd als je erop zit en erna misschien eens aan de longe en zo uitbreiden dat open veld ook werken kan zijn..

doet hij het alleen als je over het veld rijd of ook wanneer je een pad hebt waar weiland omheen ligt?