Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:08

anneliesdj schreef:
Dat ze niet mag schrikken van je correctie ben ik het overigens niet mee eens, als ze niet schrikt komt het ook niet aan en dat is ook niet de bedoeling, ze mag er best even van onder de indruk zijn.

Waarom zou een correctie niet aankomen als een paard niet schrikt? Als ik een correctie geef wil ik een reactie van: oke, niet meer doen dus. Dat het paard dus wel stopt met het gedrag omdat er grenzen aangegeven worden, zonder dat het paard schrikt.
Pas als een paard echt onbehoorlijk gedrag vertoont zal ik zodanig corrigeren dat een paard echt schrikt. Maar dan heb ik het over op je af rennen/uit willen halen oid. Niet als ik wil dat het paard rustig op de poetsplaats staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:14

Bijten vind ik al onbehoorlijk gedrag en aangezien ts al corrigeert en het paard het nog steeds doet, doet ze ergens iets niet goed. Waarschijnlijk geen goede timing, of ze moet overtuigender zijn.

Maar heb je de mogelijkheid haar aan 2 kanten vast te zetten op de poetsplaats?
Dan zou ik dat doen, kan ze je toch niet bijten en negeer je het verder.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:20

Bijten is wat dat betreft een lastige. Het is heel erg paard afhankelijk wat het beste werkt is mijn ervaring. Sommige paarden moet je juist even een brul geven, andere paarden worden alleen maar onrustiger van een correctie en gaan daardoor meer bijten.

Gezien de situatie van TS en reactie van het paard, vind ik jouw tip om ze aan beide kanten vast te zetten een hele goede anneliesdj. Zo kun je belonen als het paard rustig stil staat, maar het vervelende gedrag negeren.

anneliesdj

Re: Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:38

Dat lijkt me zowieso de beste oplossing als je eigen timing niet optimaal is. En gezien zij een arabier is en toch al zo zuur is, zou ik straffen zoveel mogelijk willen vermijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:25

Ik ga meestal wel mee in wat jij zegt, ik weet dat jij met paarden kan werken, en lesjes geeft, maar hier in dit gegeven ben ik toch een beetje het niet met je eens hoor "Sassol".
Een correctie dat is idd een heel breed begrip, bij de meeste paarden is een heel subtiel opmerkingetje soms al voldoende, bij een ander een lichte tik en bij nog andere een nog iets meer uit de kluiten gewassen tik, en bij heel sommige modellen paard, kan het soms zijn dat zelfs dat niet genoeg was, en geloof me ik durf dan zelf ook echt wel harder doorkomen, nee is nee en daar is geen discusie over, zeker met het paard niet. en ik bedoel hier niet dat een tik nodig is, want dat is het niet, maar ik laat me niet aanvallen door een paard, in die gevallen is het soms een heel gevaarlijke positie, want als mens ben je zwak tegenover een paard die echt in de aanval gaat.
Dat zijn enkelingen, en kom je zelden tegen, maar ik had een jaar en een half geleden een Arabische hengst, die je tijdens het longeren soms even echt opzij wou duwen, ging je dan niet opzij dan ging die in de aanval over en dit door op zijn acterbenen te gaan staan en met zijn voorbenen naar me te klauwen.
Het is me dan toch gelukt dit dier erop te wijzen dat dit niet de goede manier was van onderhandelen, en geloof me dat was niet op de zachte manier.
Je moet zo zacht zijn als mogelijk, maar zo hard als nodig is om je doel te bereiken, maar ook hier moet je toch altijd trachten het te bereiken doel zo begrijpbaar en zo haalbaar mogelijk voor te stellen.
En zeker als trainer niet zomaar als eerste keuze het gevecht te gaan aangaan, als je het kan vermijden, zoveelste beter.
En zoals al werd gezegd is timing en eerlijkheid en ........ allemaal even belangrijk.
Dit is eigenlijk ook niet echt een onderdeel om hier op een forum zoals dit te gaan uitleggen, bij de meeste mensen zal dit verkeerd overkomen, en als ze het dan uiteindelijk zelf zouden willen gaan toepassen dan loopt het heel waarschijnlijk dik fout tot zelfs echt een ongeval, tjaaa , maar kon het toch niet laten hier even een opmerking over te plaatsen.

Sassol schreef:
Bijten is wat dat betreft een lastige. Het is heel erg paard afhankelijk wat het beste werkt is mijn ervaring. Sommige paarden moet je juist even een brul geven, andere paarden worden alleen maar onrustiger van een correctie en gaan daardoor meer bijten.

Gezien de situatie van TS en reactie van het paard, vind ik jouw tip om ze aan beide kanten vast te zetten een hele goede anneliesdj. Zo kun je belonen als het paard rustig stil staat, maar het vervelende gedrag negeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:08

Aeolus ik snap even niet waar je het niet mee eens bent, gezien jij niks schrijft waar ik het oneens mee ben?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:33

Geen probleem hoor , waarschijnlijk een beetje verkeerd begrepen dan door mij, maakt ook niet zo erg uit natuurlijk.
Ik denk dat het een beetje over dat schrikken en corrigeren ging, maar ook dat is niet verkeerd, maar het aanpraten aan iemand die er niet echt heel veel ervaring mee heeft, resulteert vaak in een verkeerd gegeven correctie.
Eigenlijk is les altijd een noodzaak en ik adviseer hier TS dus om niet zelf aan de gang te gaan, maar doe dit onder begeleiding.

Sassol schreef:
Aeolus ik snap even niet waar je het niet mee eens bent, gezien jij niks schrijft waar ik het oneens mee ben?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:46

Ik ben niet zo onervaren dat ik voor het corrigeren hulp nodig heb maar wel enigszins onervaren in het omgaan met dit soort paarden. Maar ik moet zeggen, je leert snel op deze manier.. :')
Ik zou zeggen; mijn timing is perfect. Maar als dat zo zou zijn samen met een goede correctie, dan zou het effect moeten hebben neem ik aan. Ik weet wel zeker dat ik dat boos worden echt achterwege moet laten en dat ik na de correctie ook niet haar aan moet blijven kijken uit frustratie. Dan doet ze het dus gerust weer. het dreigen dan.. Het moet echt zo gaan: zij dreigt een paar keer, ik negeer. Bijt ze toch, geef ik een tik ala seconde en GELIJK weer verder gaan waar ik mee bezig was. Het liefst zonder geluid en doet ze het dan nog gewoon weer herhalen. Het punt is alleen dat ze het een paar dagen later nog wel is kan proberen. Zeker als ik (schijnbaar) iets doe wat haar irriteert. Ik heb verder goede begeleiding hoor, op mijn nieuwe stal. Dat schrikken trouwens doet ze al gauw. Bij een goeie HE!! doet ze haar hoofd al omhoog en ik heb haar toch echt nooit geslagen.

Edit: Dat in de stal blijven staan na het eten, doe ik nu sinds 4 dagen zo oplossen dat ik niet boos word, licht druk op touw en dan gaat ze. Vandaag echt binnen 1 minuut. Ze wil gewoon als een koningin behandeld worden. _/-\o_

Bedankt voor jullie reacties!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:08

Wanneer precies hapt ze dan? Doet ze dat alleen als je haar aan het poetsen bent?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:04

Ja, ze staat dan tussen 2 touwen dus daardoor loop ik voorlangs. Tegenwoordig doe ik ook niet meer onder haar door lopen om het te voorkomen maar dan sta ik voor haar en dan is het even uit frustratie opzij happen.. ik weet niet waarvan ze dan gefrustreerd is hoor maar dan duurt het te lang of verveelt ze zich of ze test me uit? Vanmiddag was het dat ik vanaf de zijkant onder het touw doorging om een andere borstel te pakken en toen zag ik nog wat op haar hals dus haalde ik de borstel daar nog even over heen en toen HAP. Het zijn dus ook onverwachte momenten. Ze heeft aardig wat kleine bijtwondjes van de kudde op haar hals dus misschien dat zij daar heftiger op reageert?

Ja alleen als ik aan het poetsen ben en soms als ik met haar in de paddock sta en ik ben aan het treuzelen met halster oid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:07

Als ze veel bijtwondjes heeft moet je je afvragen of ze wel op haar plek in de groep is.

Maar mijn ervaring is dat arabieren vaak een teer huidje hebben en dus heel zachtjes geborsteld willen worden. Misschien ben je gewoon wat te ruw naar haar zin?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:21

kellaxy schreef:
Na een kwartier heb ik deze man bedankt en gezegd dat dit niet ging werken. De reden dat ik er überhaupt al aan mee deed? Die man vertelde me dat als ik dit niet deed, ze onhandelbaar zou worden, ik haar toch zou verkopen, en zij uiteindelijk bij de slacht terecht zou komen omdat ze levensgevaarlijk zou zijn.

Ik denk toch dat die man wel goed heeft gezien wat het probleem is. En toen jij de merrie op stal hebt gezet omdat je niet zo wilde rijden, de merrie er mee weg is gekomen en daardoor dat gedrag is gaan vertonen. Soms moet je 1 keer heel hard zijn om daarna weer vriendelijk te kunnen zijn.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:43

Nou, dat denk ik niet. Tuurlijk moet je soms even een keer hard zijn maar deze merrie eist echt respect en wat er op dat moment gebeurde was niet eerlijk in haar ogen. Ik had gewoon toen de knopjes er op zaten haar een vakantie moeten geven maar ja, dat is achteraf..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:46

anneliesdj schreef:
Als ze veel bijtwondjes heeft moet je je afvragen of ze wel op haar plek in de groep is.

Maar mijn ervaring is dat arabieren vaak een teer huidje hebben en dus heel zachtjes geborsteld willen worden. Misschien ben je gewoon wat te ruw naar haar zin?

Ze staat prima in de groep hoor! Werd snel geaccepteerd maar ze is wel een door douwer bij de voerstations. Ze hoort er uit te gaan als het station dicht gaat maar mevrouw blijft lekker staan in de hoop dat ie weer open gaat. De anderen hebben dit door dus ze word er uit gejaagd. Vervolgens probeert ze het gewoon weer dus dan krijgt ze wel is een snauw. Het heeft ook tijd nodig natuurlijk. Vaak duurt het een paar maanden voor ze echt stabiel in de kudde staan. Als ze echt niet geaccepteerd zou worden zou ze zich niet in de loopstallen kunnen bevinden want daar ligt ze languit te slapen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 02:14

kellaxy schreef:
Ja, ze staat dan tussen 2 touwen dus daardoor loop ik voorlangs. Tegenwoordig doe ik ook niet meer onder haar door lopen om het te voorkomen maar dan sta ik voor haar en dan is het even uit frustratie opzij happen.. ik weet niet waarvan ze dan gefrustreerd is hoor maar dan duurt het te lang of verveelt ze zich of ze test me uit? Vanmiddag was het dat ik vanaf de zijkant onder het touw doorging om een andere borstel te pakken en toen zag ik nog wat op haar hals dus haalde ik de borstel daar nog even over heen en toen HAP. Het zijn dus ook onverwachte momenten. Ze heeft aardig wat kleine bijtwondjes van de kudde op haar hals dus misschien dat zij daar heftiger op reageert?

Ja alleen als ik aan het poetsen ben en soms als ik met haar in de paddock sta en ik ben aan het treuzelen met halster oid.

Als jij rechts van haar staat, met welke hand poets je haar dan? Met links of met rechts?

Stalgenoot van mij had dit probleem ook. Poetste altijd met haar rechter hand. Links van het paard ging dat goed, maar aan de rechterkant werd ze gebeten. Dus we lieten haar de linkerkant van het paard ook met haar linkerhand poetsen. Probleem opgelost.
Bij het poetsen met de rechterhand aan de rechterzijde van het paard komt je schouder in hun gezicht. Niet letterlijk, maar qua energie. Dat kan voor sommige paarden al genoeg zijn om te happen.
Veel mensen zitten veel te veel in het gezicht van hun paard, zonder dat ze het doorhebben, en sommige paarden gaan daarvan bijten.

Maar hier hoort veeeeeel meer info bij, en ik ben niet de juiste persoon om je die te verschaffen. Als je meet wil weten kan je me pb sturen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 02:47

kellaxy schreef:
Nou, dat denk ik niet. Tuurlijk moet je soms even een keer hard zijn maar deze merrie eist echt respect en wat er op dat moment gebeurde was niet eerlijk in haar ogen. Ik had gewoon toen de knopjes er op zaten haar een vakantie moeten geven maar ja, dat is achteraf..

Precies, ze eist respect..........dat moet ze dus niet eisen. Jij moet respect van haar eisen. Tuurlijk zeg ik niet dat je dat paard moet gaan afslaan, maar enige helderheid en transparantie naar je paard dat jij de leider ben en jij bepaald wat er gebeurd lijkt mij noodzakelijk. Anders wordt het inderdaad een ongeleid projectiel.

Ik heb heel veel met merries gewerkt en je moet altijd een stuk slimmer zijn dan zij, maar ook een dominantie merrie kan je gerust eens flink op haar plek wijzen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 06:58

Ik denk dat het zo is dat als je een arabier met respect bahandeld en kijkt naar wat wel en wat niet werkt je ook respect en vriendschap terug krijgt..Uiteraard moet je niet over je heen laten lopen, maar volgens mij ben je best goed bezig..Arabieren zijn vaak toch anders dan andere paarden en laten zich niet dwingen..Gewoon je gevoel volgen,kijken naar wat ze aangeeft en toch consequent zijn..Als ze je haar vriendschap geeft en vertrouwen zul je zien dat ze alles voor je wil doen en alles met haar kan doen..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:07

Mijn merrie is ook niet de makkelijkste. Als ze hengstig is kan ik haar niet pakken omdat ze dan met haar voorbenen begint te slaan. Verder rijd ze echt geweldig als ik priveles heb maar rij ik met meerdere paarden in de bak is het drama! Zwaaien met haar hoofd, stil staan, gewoon echt niks meer willen. Tijdens een wedstrijd ben ik tijdens een proef eruit gestuurd omdat het er te gevaarlijk uit zag. Ze bokte en trok mij uit het zadel enz en had ik donderdag weer prive les reed ze weer super! Het was net alsof ze de drukke energie van alles om haar heen meenam

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:48

Ik ga hier helemaal mee met "R12..."
Paard kan zich idd de konigin voelen , in dat geval ben jij de Keierin, jij moet altijd boven hoor staan, en daar is geen discussie over.
Uiteraard met vertrouwen en respect en begrip en ......
Maar jij bepaald niet het paard.
Verander jezelf en je hebt een ander paard voor je staan, zoals je nu bezig was is duidelijk niet de goede manier (hoe goed je het ook bedoelt)
En ik ga zeker niet zeggen dat jij geen ervaring hebt met paarden, maar dit is blijkbaar toch een stap te ver, zoek een trainer die jou hier mee op weg helpt.

R12312 schreef:
kellaxy schreef:

Precies, ze eist respect..........dat moet ze dus niet eisen. Jij moet respect van haar eisen. Tuurlijk zeg ik niet dat je dat paard moet gaan afslaan, maar enige helderheid en transparantie naar je paard dat jij de leider ben en jij bepaald wat er gebeurd lijkt mij noodzakelijk. Anders wordt het inderdaad een ongeleid projectiel.

Ik heb heel veel met merries gewerkt en je moet altijd een stuk slimmer zijn dan zij, maar ook een dominantie merrie kan je gerust eens flink op haar plek wijzen.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:07

Dit verhaal klinkt heel erg als mijn 7-jarige merrie! Ik ben begonnen met grondwerk etc. en dat ging heel goed. Toch bleven er van 'die dagen'. Uiteindelijk ben ik enkele maanden geleden begonnen haar monnikspeper (hormonen) en magnesium (spanning) te geven. Nu gaat het stukken beter!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:43

kellaxy schreef:

Paard houdt gewoon niet van getreuzel en gepruts aan d'r lijf. Heeft niks met gevoeligheid van bijtwondjes te maken hoor (die heeft ze immers ook niet gekregen omdat ze zo gevoelig is ;) ).
Mijn advies blijft hetzelfde: minder prutsen, meer werken. En alleen prutsen na werk :Y)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:58

Dit verhaal komt mij ook heel bekend voor. Ik heb een kruising merrie die vergelijkbaar gedrag laat zien. Nou heeft zij wel een heel verleden en heeft dat ook zeker invloed en maakt het nog wel een extra uitdaging om met haar om te gaan. Wij zeggen voor de grap altijd dat we een pony met hechtingsproblematiek hebben (wat gezien haar verleden ook niet zo gek is). Zij kan ook echt het ene moment heerlijk staan te knuffelen en het volgende moment gaan dreigen of bijten. Zij heeft ook een gruwelijke hekel aan poetsen en laat dit ook heel duidelijk merken...
Het ging altijd best goed met haar zolang je wist hoe je met haar om moest gaan, ze was met rijden, wandelen en grondwerken echt super braaf. Nadat er wat dingen zijn veranderd (nieuw zadel, nieuwe bijrijdster en meer aan het werk) is haar gedrag erg verslechterd. Doordat er een aantal dingen tegelijk veranderd zijn is niet uit te sluiten waardoor het komt. De bijrijdster is inmiddels alweer gestopt en ze werkt nu dus ook weer minder. Maar haar gedrag is nu wel extremer dan ooit; zichzelf in de borst bijten, met haar hoofd slaan, drammen tijdens het rijden en bokken. Ik weet gevoelsmatig vaak wel wat ze nodig heeft maar nu zit ik ook wel wat met mijn handen in het haar omdat ze overduidelijk niet happy is. Gelukkig komen er binnenkort even iemand mee kijken en hoop ik dan weer wat handvatten te hebben om een frisse start te maken.
Wat ik zelf de grootste uitdaging vind is het balanceren tussen duidelijkheid en zachtheid, wat ik wel probeer mee te nemen is om niet te blijven hangen in het verleden. Daar heeft Cesar Milan het altijd over met honden en ik denk dat het bij paarden ook wel zo werkt. Dat onze pony een slecht verleden heeft gehad is heel sneu en verklaard haar gedrag deels maar ik probeer niet te blijven hangen in medelijden. Ik heb ook wat mindere keuzes gemaakt met haar qua bijrijdsters/ wisselende mensen, daar voel ik me natuurlijk schuldig over maar wat gebeurt is is gebeurt en daar moet ik niet in blijven hangen want daar heeft ze niks aan, het veranderd toch niet meer. Ik lees bij jou dat je je ook nog steeds heel erg schuldig voelt over die les uit het verleden, als je daar steeds mee bezig blijft zul je dat waarschijnlijk ook naar je paard uit blijven stralen en ik denk dat dat ook wel eens een stuk verwarring/onzekerheid bij haar kan veroorzaken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:05

Sassol schreef:
Paard houdt gewoon niet van getreuzel en gepruts aan d'r lijf. Heeft niks met gevoeligheid van bijtwondjes te maken hoor (die heeft ze immers ook niet gekregen omdat ze zo gevoelig is ;) ).
Mijn advies blijft hetzelfde: minder prutsen, meer werken. En alleen prutsen na werk :Y)

Dat idee krijg ik ook, ze houd gewoon niet van stilstaan en aaien.
Ga eens een week lang niet poetsen en trutten, alleen het hoog hoognodige.
Ben ik benieuwd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:14

kellaxy schreef:
Ja poetsen meer voor het vies zijn van singelplek ..

En dat was ook al je plan TS, maar je wijkt er stiekem toch vanaf. Want dat ene plekje op de hals moest ook nog ff. Nou je paard vindt van niet, plekje op de hals kan best blijven zitten.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:23

Dat geloof ik wel, laatste dagen stond ze wel lekker te genieten van het poetsen alleen ik moet niet gaan treuzelen inderdaad. Toch vind ik het vreemd dat ik aan het begin (6 maanden geleden) uren kob tutten etc. Was dat dan omdat ze nog heel onzeker was? Ik kon werkelijk een kind onder haar door laten lopen..

Ja het is zeker een uitdaging om te balanceren tussen duidelijkheid en vriendelijkheid. Ik heb ook aan het begin gedacht dat het dominantie was maar dat betwijfel ik echt. Het lijkt me dat het zich dan in meer dingen uit en dat het vrijwel altijd is dat ze zo doet. De afgelopen dagen heeft ze niet meer zo heftig gereageerd en het lijkt dus beter te gaan. Ik let wel goed op wat ik zelf doe zodat als ze weer zo doet, ik het ergens aan kan linken van mijn gedrag of houding. Ik merk wel dat als ik het een tijdje rustiger aan doe en zij dus niet veel hoeft te werken, het juist erger word. Ik doe nu gewoon veel afwisseling, lekker wandelen, grondwerk, etc. Etc. Daarbij niet boos worden maar gewoon het meeste negeren, corrigeren waar nodig en gelijk weer verder gaan waar ik mee bezig was en vooral heel goed belonen als ze iets goed doet.

Tuurlijk bepaalt zij niet wat er gebeurt en dat is ook zeker niet zo. Maar dat ze respect eist is zo raar nog niet eens vind ik. Ik eis ook respect maar als zij het soms niet geeft kan ik dat niet terug gaan doen omdat het dan erger word uiteraard. Dan betekent het dat ik ergens wat verkeerd heb gedaan.

Ik heb dr ook wel eens een lel gegeven als ze trapte oid hoor en ze weet dondersgoed wat wel en niet mag alleen is ze me aan het testen. Zit hem denk ik ook in haar leeftijd?

Ik vind dat ze het best mag "zeggen" als ze iets niet leuk vind maar wel met grenzen. Ik bepaal wat er gebeurd en of zij dat nou leuk vind of niet, prima maar er word niet gebeten of getrapt..

Het grappige is dat meer mensen op bokt zeiden dat het dominantie was en een aantal zijn langs gekomen en die dachten er dan wel anders over.