Jaarling met fout gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:31

Opfok het is maar een naam.
Het dier hoort met andere paarden elke dag, de hele dag buiten te komen.
En geef dat de naam die je wilt.

Mensen die een (jong) paard houden zouden een levenslang verbod moeten krijgen.

Arm paard, bit in omdat hij graag wil spelen.
Deed je moeder dat oom toen jij 3 was en wilde spelen, met harde hand tot bedaren brengen?
Misschien dat een dergelijk voorbeeld haar mening doet veranderen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:32

Zo'n jong paard, eigenlijk geen enkel paard , hoort op stal te staan.
Het beste is met een groep samen op een weide of paddock, indien dit niet kan is met 2 ook al een mogelijke optie.
Maar dit staat los van het verkeerde gedrag, het paard is hier niet in de fout, het is in dit geval aan de mens ervoor te zorgen dat zo'n gedrag niet bestaat.
En eigenlijk is dat niet eens zo heel moeilijk, al bij een eerste training kan dit heel duidelijk aangetoond worden, zonder probleem.
Het paard rustig naast je laten lopen
Het doen stoppen en weer voorwaarts vragen, stapje achteruit, stapje opzij, .....
Het probleem met het bijten
Dit alles samen kan dus op één training, uiteraard is dit dan nog niet bevestigd, en dien jij ook te leren hoe je dit kan proberen te bereiken. Je ziet het uitvoeren en dan denk je tjaaa lijkt me niet moeilijk en toch, als je dan het zelf gaat proberen is dat meestal toch een heel ander verhaal.
Zoek dus een lesgever die jou dit kan aanleren.
Het zelf blijven proberen, dat lukt eigenlijk nooit echt goed.

ruitje

Re: Jaarling met fout gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:56

Ik denk dat een jaarling er niet dood van gaat als hij een bit in krijgt. Wat wel jammer is, is dat hij het nu gaat koppelen aan een correctie omdat je hem gaat straffen met een bit. Nu krijg je dus een paard wat voor het beleren al een harde mond heeft.
Door nu fout te corrigeren, krijg je hier in de toekomst een hele kluif aan denk ik...
Wat doen jullie met hem op een dag, kun je dat eens beschrijven? Brengen jullie hem alleen naar de bak en weer terug?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:15

Ik ben het met de andere bokkers ééns, vraag me ook af wat de dagplanning van het paard is?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:28

Uhm moet zeggen dat ik wel wat schrik van wat ts nu schrijft over hoe ze met het beestje omgaan. Een halster touw door zijn mond trekken inclusief de musketonhaak is pure mishandeling. Het enige is dat dat slecht te meten is door de dierenbescherming. Pffff wat jammer van zoveel onkunde.
ts heb echt met je te doen. Wat een frustratie moet je voelen.
dit beestje had beter af geweest bij de slacht zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:32

xsophiee schreef:
Anoeska27 schreef:
Staat hij met speelmaatjes? Hoe lang gaat hij naar buiten?

Hij staat met een shetlandermerrie van 10 jaar samen in de stal, hij kent haar al vanaf dag 1 en in de piste zit mijn KWPN'er van 14 er meestal ook nog bij en hij speelt heel veel met hem. Als hij naar buiten gaat is het toch wel een uur denk ik! Hij komt ook meestal helemaal bezweet uit de piste omdat hij zoveel gespeeld heeft en rond heeft gecrosst!

:n

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:55

Jeetje TS wat lijkt me dit een moeilijke situatie voor jou. Ik zou uit m'n vel gesprongen zijn!

Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Je kunt tegen je moeder zeggen dat ze het verkeerd ziet en doet, dat jij het beter weet en dat je het anders wilt. Dan praat je negatief over je moeder, waardoor je minder snel medewerking krijgt maar eerder weerstand.

Waarschijnlijk heb je het paard gekregen om dingen te leren. Zoals verantwoordelijkheid nemen, zorg dragen voor een ander, hoe problemen op te lossen etc.
Laat je moeder zien dat jij waardevolle levenslessen hebt geleerd, mede dankzij haar.

Als je tegen een probleem aan loopt, wat doe je dan? Schop je er dan maar hard tegen aan? Of probeer je de oorzaak te achterhalen, welk aandeel je zelf hebt in het probleem, daar verantwoordelijkheid voor te dragen en te proberen om het zelf in ieder geval goed te doen en te leren van je fouten? Laat haar zien dat je ook bij je paard, een gezonde, manier van problemen oplossen wilt hanteren. Zoals je opgevoed bent.

Laat ook zien dat je uit verantwoordelijkheidsgevoel het beste voor je paard wilt. Of wat in jouw ogen het beste is. Net zoals jouw moeder dat met jou wilt, ook al zullen anderen misschien wel andere meningen gehad hebben en kritiek gehad hebben. Uiteindelijk gaat het erom wat de verzorger wilt.
En dat jij dus zorg wilt dragen voor je paard, zo goed als je kan.

Dat je het heel fijn vindt, dat jouw moeder en je staleigenaresse je willen helpen. Door je paard buiten te zetten en het ongewenste gedrag proberen te stoppen. En dat het vast ook zal helpen, maar het niet jouw manier is. Dat jij je er niet prettig bij voelt en op die manier ook minder plezier van je paard hebt. En je zeker niet alle wijsheid in pacht hebt, maar dat je wel zorg wilt dragen voor jouw paard. Ook al zul je misschien fouten maken. En dat je hoopt dat je je eigen weg met je paardje kan bewandelen en nog steeds de steun en wijsheid van je moeder hebt wanneer je deze nodig hebt.

En daarom is assertiviteit zo ontzettend lastig. Je moet namelijk je wensen kenbaar maken en hiervoor gaan, zonder agressie of negativiteit naar de ander toe. Ook al staan hun wensen er recht tegenover en zitten de emoties hoog.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:17

Mijn god zeg.... Je jaarling staat 23 uur op stal, heeft hierdoor te veel energie en
wordt nu gecorrigeerd door een halstertouw door z'n bek te raggen?

Ik heb ontzettend met jou en je paardje te doen. Met jou omdat je goed wil doen, maar wordt tegengewerkt door twee dames met de ballen verstand van paarden. Die nota bene denken dat ze door een jong dier te pijnigen het gewenste gedrag gaan krijgen?

En met je paardje omdat deze voor zijn leven verknald wordt en uiteindelijk zal worden bestempeld als "rotknol", "levensgevaarlijk" of "lastpak".

Laat je moeder dit topic eens lezen, misschien krijgt ze dan door dat ze dit dier zowel psychisch als lichamelijk mishandeld. 8)7
En zoek eens een boek over paarden houden en geef deze aan je stalhoudster, ze heeft zo te horen geen idee waar ze mee bezig is? Ik zou voor geen goud mijn dier bij zo iemand achter laten... :n

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 03:08

stoffie25 schreef:
kun je niet overleggen of hij vaker naar buiten kan, ga veel met het diertje wandelen

Met dit puberpaard wat weinig respect heeft zou ik als 16 jarige nog nat achter de oren zijnde paardenmeisje echt echt echt NIET gaan wandelen.

Vragen om problemen.

Ze zijn jong, vliegensvlug en lenig...daar houdt je weinig aan. Zelfs als sterke volwassene is het lastig (anders kreeg hij geen halstertouw door zijn smoeltje).

Opvoeden is punt 1.
Ook pubers kunnen zich prima gedragen. Zolang ze maar regels en grenzen krijgen.

MAAR pubers (paard en mens) hebben energie, vaak veel energie. En dat moet eruit.

En met 23 uur op stal red je dat gewoon niet.

Maar jij bent 16, en je hebt duidelijk weinig in te brengen. Hoe jammer ook.

Dus een optie?? Ga met hem grondwerken, ga met hem vrijheidsdressuur doen.
Zet hem geestelijk aan het werk.
Van nadenken worden ze ook moe.
Niet direct uren, maar rustig opbouwen. Hij moet ook kans krijgen om het te verwerken.
Genoeg VD experts hier op bokt die je kunnen helpen met wat trucjes die je op jonge leeftijd aan kan leren.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:36

Dat verklaart dus de jaarling zijn fout gedrag, ik zou toch proberen een andere oplossing te zoeken.
Of inderdaad uit nood vd doen, als het niet anders kan. Maar de situatie zoals het nu is kan eigenlijk niet.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:11

Ik heb net het hele topic doorgelezen, meid wat een pech heb jij zeg.

Maar wat zijn jou moeder en stalhouder slecht bezig zeg!
Dit is zware dierenmishandeling ( touw door zijn mond zagen??!! OMGG!!!).

Heel lief dat jullie het beestje van de slacht gered hebben, maar betwijfel of hij het nu beter heeft.
Jullie zijn nu een heel vervelend paard met een beschadigd zieltje aan het kweken.

Sorry maar ik zou, ondanks dat je veel van je paardje houd en hem niet kwijt zou willen, er alles aan doen om het beestje op een andere plek te krijgen en als dat niet lukt met de middelen/argumenten dan kijken of misschien iemand anders je paardje een beter thuis kan bieden of eventueel hulp inschakelen van de dierenbescherming.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:50

ABlaauwNH schreef:
de opfok is zeker niet beter voor hem/haar!! omdat er geen oudere paarden bij zijn kunnen de jaarlingen/veulens niet gestraft of op hun plek gezet worden als ze iets doen wat niet gepast is.
een jong paard in de oppfok plaatsen is een fout die paardenmensen veel maken. in een kudde (met oudere en jongere paarden) is beter. dan kan een veulen opgroeien zoals hoort!
een ouder paard erbij is ook al goed. ookal is het maar een schetlander!

Een goede "opfok" heeft een gemengde kudde van oud en jong! Die zijn er alleen heel weinig :)
Maar ook onder de jonkies word absoluut de rangorde uitgezocht en zetten ze elkaar op de plek!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 23-01-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:55

Dit paard is met houden op deze manier over drie jaar :
Rijp voor de slacht door ocd of andere aandoening aan zijn gestel.
Rijp voor de slacht door gestoord gedrag.
Heeft een gedragsstoornis waar niet iedereen mee om kan gaan en zal in een groep paarden ook sociaal gestoord gedrag vertonen.
Of... Je moet heel veel mazzel hebben dat het toch nog goedkomt.

Al met al een heel zielige situatie...
Sterkte

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:16

Maar snap ook wel dat het soms moeilijk is als 16 jarige om tegen je moeder in te gaan.
Ligt het misschien aan de kosten van de opfok?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:17

Opfok is bijna altijd goedkoper dan stalling.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:29

ts heb je ondertussen dit topic aan je moeder laten lezen?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:30

Ga zelf eens informeren bij een aantal opfokbedrijven, de kosten daarvan en wat je daarvoor krijgt (ruimte, maatjes, ontwormen, bekappen etc.). Zet dat in een duidelijk overzicht tegenover de huidige kosten en huisvesting. Als je dat dan aan je moeder laat zien, zal ze hopelijk ook tot de conclusie komen dat een opfok beter zou zijn, én je laat zien dat je jezelf erin hebt verdiept. Als je straks 18 bent wil je een gezond en veilig paard (pony?) onder je kont, en niet een dier dat zo jong al min of meer verpest is.