Kan je met een dressurzadel springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:06

Jippyhorse schreef:
Het kan wel, maar het is echt niet fijn. Ik neem wel eens een laag kruisje ermee en dan verlies ik al mijn evenwicht, terwijl ik met mijn springzadel super blijf zitten op hindernissen boven de meter. Je houding wordt er ook niet beter op en dat lijkt me ook niet zo lekker voor je paard eigenlijk. Als je echt maar af en toe springt en ook niet de hoogte in gaat kan het wel, maar met springles om de week zou ik toch voor een vzh gaan of 2 zadels aanschaffen.

Dat is in mijn ogen nogal een heikel punt... :P

Ik zie weinig springruiters met een mooie zit. Het is een hele efficiënte zit die de meesten hebben. Maar zet ze op een dressuurzadel en ze zitten nog steeds niet recht op. Meestal met in elkaar gedoken schouders.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:06

Verschilt per zadel.
Het zadel wat ik nu heb (dressuur, wintec met suede) nooit mee gesprongen, maar denk dat het niet heel comfortabel is. Heb wel op mijn VZH richting springen van harry's horse altijd springles gehad en ging prima, ook reed ik er buitenritten mee maar nooit serieus dressuur.

Vroeger op een leren dressuur zadel met zachte wrongen wel gesprongen met een E-pony tot een 1 meter. Dat vond ik toen wel prima te doen. Of het positief is voor je houding, ik denk het niet. En waarschijnlijk zal het je paard ook geen goed doen als de houding van de ruiter niet juist is.

Ik zou er niet voor kiezen om wekelijks spring lessen te gaan nemen met een dressuur zadel als je van te voren een zadel gaat aanschaffen. Dan zou ik gaan voor vzh, eventueel richting dressuur denk dat dat ook nog best te doen is. Of een spring zadel, maar persoonlijk vind ik serieus dressuur rijden niet fijn in een springzadel.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:10

Ja kan wel, maar volgens mij zit dat echt niet lekker. Ik rij zelf zowieso het liefst met mijn springzadel

Harvinax

Re: Kan je met een dressurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:18

Volgens mij kan het makkelijk. Misschien dat het wat minder zit maar het gaat makkelijk. Zelf rij ik dressuur met een springzadel

Juulola

Re: Kan je met een dressurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:13

Een klein sprongetje kan zeker, maar zodra je hoger gaat kan je niet goed de juiste springhouding aannemen. Dan is het voor jezelf en het paard gelijk niet meer fijn.