Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:38

chelle_dora schreef:
xGwennn_94 schreef:
Ik draag bijna nooit een cap, en mensen kunnen wel zeggen van dat is gevraarlijk, maar de meeste staan ook niet stil als je cap valt dat je officeel een nieuwe moet komen omdat een cap dan niet meer veilig is.

Mijn merrie is heel ondeugend onder het rijden bokt en komt wel eens omhoog, ja braaf me cap op en nog een hersenschudding (ja blijkbaar heb ik hersenen *\o/* ) Een cap zegt niet altijd alles.

Volgens mij moet je je cap al vervangen als je 'm uberhaupt uit je handen laat vallen.. Dan was mijn cap geloof ik al voordat ik er uberhaupt mee ging rijden al niet meer veilig vrees ik :')

Hier ook al vaak genoeg gevallen alleen nooit op m'n hoofd, omdat ik uit reflectie m'n hoofd probeer te beschermen. Ondanks dat ik die cap op heb blijf ik zo stom om als een kommetje te vallen.. Moet je ook niet te vaak doen kan ik je zeggen :+

Ja ik heb ook eens gehoord als je eens met je hoofd hard bent gevallen of als je je cap ooit heeft laten vallen dat je dan per sé een nieuwe moet kopen. Nou geloof me mijn pappie heeft betere dingen teb doen dan elke week een nieuwe cap voor me kopen, de stalling van mijn paard is zo goedkoop nog niet en als hij elke week een cap moest kopen voor me zou hij helemaal arm worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:42

lisannevosje schreef:
nou, ik denk dat die van mij dan al 100x vervangen had moeten worden, dat ding valt zo vaak uit mijn handen!

ben met vallen ook maar 2x met mn hoofd op de grond gekomen, de eerste keer was ik al buiten bewustzijn voor de val met als gevolg een lichte hersenschudding waar ik nooit meer last van heb en de 2e keer had ik meer last van mn rug en nek, kon ook geen adem meer krijgen, dus daar had de cap ook weinig 'nut'

Ik maak uit je post op dat je (meestal) met cap rijdt? Dat ten eerste, dat je niet denkt dat ik jou aanval :) Ik wil namelijk wel even ingaan op wat je noemt.

Dat je nog steeds letsel/pijn kunt krijgen mét cap is natuurlijk een flutreden om hem dan maar niet te dragen. Alsof je geen cap draagt omdat je ooit je pols gebroken hebt bij het rijden }:0 "Nee mijn cap heeft daar niet tegen geholpen dus ik draag hem niet meer" Ja doei....
Ik heb nog nooit gehoord van een ongeluk waarbij een persoon meer letsel op heeft gelopen dan wanneer hij/zij geen cap had gedragen. En als dat al was, zijn dit soort gevallen natuurlijk drastisch in de minderheid.

Doet me denken aan een Mythbusters aflevering waarin getest werd of je soms niet slechter af bent met schoenen met stalen neuzen. De myth was dat iemand iets op zijn voet had gekregen, de neus was stukgegaan en hij was zijn tenen kwijt. Er werd geopperd dat hij zonder stalen neuzen zijn tenen nog wel had gehad. Was dus flauwekul, want een klap die stalen neuzen sloopt sloopt je tenen ook ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:43

Wat een ander doet zou me worst wezen, zoals al eerder in dit topic gezegd is, kan het mij ook niet schelen als een onbekende de voorpagina haalt.

Maar ikzelf draag zonder uitzondering altijd een cap met rijden. Ik zou mezelf ontzettend dom vinden als ik hersenbeschadiging of nog erger zou riskeren door geen cap op m'n kop te hebben. Ik heb veel te veel verhalen gelezen van mensen die de grond van dichtbij hebben gezien en het niet meer kunnen navertellen. Of dat nou komt omdat ze geen cap op hadden kan niemand met zekerheid zeggen natuurlijk maar ikzelf ben ervan overtuigd dat het risico kleiner is op ernstige ongelukken met een cap op je kop.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:45

Zo vind ik het argument van te duur ook zo een kulargument. Weet je wat het jou gaat kosten als je allemaal voorzieningen nodig hebt omdat je anders niet je bed uit komt? Geen baan meer want je kan niet meer werken, in de bijstand en dan ook nog eens heel, heel veel medische kosten die je niet vergoed krijgt.

Is een cappie ineens niet zo heel duur meer.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:46

Magrathea schreef:
lisannevosje schreef:
nou, ik denk dat die van mij dan al 100x vervangen had moeten worden, dat ding valt zo vaak uit mijn handen!

ben met vallen ook maar 2x met mn hoofd op de grond gekomen, de eerste keer was ik al buiten bewustzijn voor de val met als gevolg een lichte hersenschudding waar ik nooit meer last van heb en de 2e keer had ik meer last van mn rug en nek, kon ook geen adem meer krijgen, dus daar had de cap ook weinig 'nut'

Ik maak uit je post op dat je (meestal) met cap rijdt? Dat ten eerste, dat je niet denkt dat ik jou aanval :) Ik wil namelijk wel even ingaan op wat je noemt.

Dat je nog steeds letsel/pijn kunt krijgen mét cap is natuurlijk een flutreden om hem dan maar niet te dragen. Alsof je geen cap draagt omdat je ooit je pols gebroken hebt bij het rijden }:0 "Nee mijn cap heeft daar niet tegen geholpen dus ik draag hem niet meer" Ja doei....
Ik heb nog nooit gehoord van een ongeluk waarbij een persoon meer letsel op heeft gelopen dan wanneer hij/zij geen cap had gedragen. En als dat al was, zijn dit soort gevallen natuurlijk drastisch in de minderheid.

Doet me denken aan een Mythbusters aflevering waarin getest werd of je soms niet slechter af bent met schoenen met stalen neuzen. De myth was dat iemand iets op zijn voet had gekregen, de neus was stukgegaan en hij was zijn tenen kwijt. Er werd geopperd dat hij zonder stalen neuzen zijn tenen nog wel had gehad. Was dus flauwekul, want een klap die stalen neuzen sloopt sloopt je tenen ook ;)

ik hed idd meestal een cap op ja, maar met springen moet ik een vlecht in, anders kan het wel eens gebeuren dat ie op mn neus knalt XD

haha in mn werk ben ik blij met mijn schoenen met stalen neuzen, jonge paarden willen nog wel eens voeten op onhandige plaatsen neerzetten, al is dat nog niet gebeurd

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:47

Ceriadwen schreef:
Zo vind ik het argument van te duur ook zo een kulargument. Weet je wat het jou gaat kosten als je allemaal voorzieningen nodig hebt omdat je anders niet je bed uit komt? Geen baan meer want je kan niet meer werken, in de bijstand en dan ook nog eens heel, heel veel medische kosten die je niet vergoed krijgt.

Is een cappie ineens niet zo heel duur meer.

nou moet ik wel zeggen dat ik de betere caps wel belachelijk duur vind... zoals de meeste dingen trouwens in alle winkels (dus ook bvb supermarkt)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:47

Bovendien is je eigen risico duurder dan een solide cap. Better safe than sorry. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:51

Ceriadwen schreef:

Precies. Onverantwoord om zelfs maar in de buurt van een paard te komen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:53

Wat een interessant topic! Ik reed vroeger ook steeds zonder cap op mijn eigen paard, voornamelijk omdat ik in mijn cap altijd ontzettend ging zweten en daarvan steeds uitslag kreeg op mijn voorhoofd. Maar sinds de dood van Nick Motmans ben ik wel twee keer gaan nadenken hoor. Ik rijd nu altijd mét cap, ook al zweet ik me kapot, ook al is mijn paard braaf, want zelfs een braaf paard kan struikelen waardoor je nog steeds op je gezicht kan gaan. Ik heb nu trouwens ook een Samshield besteld voor het zweetprobleem op te lossen, dus ik kan vanaf nu gewoon zonder problemen met cap rijden (in stijl dan nog wel haha) :D

Ik heb wel ooit een erg ongeluk gezien van iemand die mét cap reed. Het was een jongen op wedstrijd die recht op zijn hoofd was gevallen, en blijkbaar was toen de binnenkant van de cap gebarsten en had ie dus een gat in zijn hoofd. Maar dit zijn natuurlijk uitzonderlijke gevallen, ik ben er vrijwel zeker van de 8/10 gevallen een cap wél de bescherming biedt je leven kan redden ;)

Roosch

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:56

Natuurlijk kun je een flinke klapper maken als je een cap op je snufferd hebt, maar beeld je eens in hoe hard die klapper zou zijn als je geen cap op had gehad..

Overdrijven is trouwens ook een kunst, niet meer bij een paard in de buurt komen.. Natuurlijk kun je flinke buikschuivers maken als je een cap op je kop hebt maar zodra je op je hoofd valt, het centrale regelcentrum van het lichaam, dan is het toch een heel ander verhaal dan dat je je dikke teen kneust omdat meneer paard er op staat.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:56

Interessant om te lezen!

Ik ben ooit een keer mijn cap vergeten op ze zetten.
Mijn vraag aan mensen die geen cap dragen, hebben jullie geen last van haren in je gezicht?
Of hebben jullie altijd een staart/knot in? (vraag is natuurlijk voor mensen met lang haar)

Toen ik ineens haar in mijn gezicht had, had ik vrij snel door dat ik mijn cap was vergeten :Y)
Ook in de winter vind ik een cap juist h e e r l i j k!
Lekker warm! In de zomer vind ik de mijne ook totaal niet warm!
Wat hebben mensen die geen cap op hebben in de winter op hun hoofd?
Helemaal niks kan ik mij namelijk niet voorstellen. :brr:
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 28-12-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:57

Maar zijn dure caps dan beter dan de goedkopere caps.

Ik vind zelf de troxel caps erg mooi en stoer maar ik heb er eentje voor 60 euro maar ook eentje voor 120 euro (afgerond naar boven).

Uvex heeft ook caps van rond de 70 euro maar ook van over de 200.

Citaat:
k heb wel ooit een erg ongeluk gezien van iemand die mét cap reed. Het was een jongen op wedstrijd die recht op zijn hoofd was gevallen, en blijkbaar was toen de binnenkant van de cap gebarsten en had ie dus een gat in zijn hoofd. Maar dit zijn natuurlijk uitzonderlijke gevallen, ik ben er vrijwel zeker van de 8/10 gevallen een cap wél de bescherming biedt je leven kan redden ;)

Die cap heeft er dus voor gezorgd dat het bij een gat in zijn hoofd bleef. ;) Daar zijn die dingen voor.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:01

Zeker een intressant topic!! :D

Ik draag met rijden altijd een cap, en ook als ik ga mennen met mijn shetlander. wilt er iemand mee op de kar kan die ook een cap opzetten of anders hoeven ze niet in te stappen.

TEN EERSTE : ben ik ook niet verzekerd dan als k met wagen een ongeluk veroorzaak
TEN TWEEDE : Het is gewoon niet veilig.

Voor de foto zet ik soms wel mijn cap af dat geef ik toe, maar dit doe ik zeker niet op straat.. hoog uit voor de foto in de bak!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:01

Dure caps zullen altijd wel te maken hebben met de naam en kwaliteit, maar ik kraak goedkope caps ook niet af. Ik vind een Samshield gewoon een hele mooie en fijne cap en zit er al twee jaar mee in mijn hoofd, maar heb het telkens uitgesteld omdat "ik toch nooit met cap reed". Nu dus wel, dus ik kan niet wachten tot ik 'm heb :)
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 28-12-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:02

Ik denk niet dat duurdere caps beter zijn als je naar veiligheid kijkt. De duurdere caps zullen misschien comfortabeler zijn of een mooier uiterlijk. Denk niet dat je hoofd veiliger is in een cap van 1000 euro dan in eentje van 80 euro. Ze hebben bepaalde punten waaraan ze moeten voldoen. En ik weet niet of duurdere caps aan meer veiligheidspunten voldoen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:03

Ach, is het alweer zover? Wat vliegt de tijd! Maar we hebben dus weer een "Draag een cap-topic?"

Ik draag zelden een cap. De laatste keer is alweer een aantal jaren geleden omdat ik toen gestopt ben met wedstrijden rijden. Sindsdien rijd ik alleen nog maar met een petje.

Waarom? Omdat ik dat fijner vind. Ik zie niet in wat een ander daarmee te maken heeft.
Leuk artikel en die mevrouw (en de rest) moet vooral altijd een cap opzetten. Ik vind eigenlijk dat ze ook een bodyprotector moet dragen. Of eigenlijk niet meer in de buurt van paarden moet komen, stel je voor dat ze letsel oploopt! Denk eens aan dat eigen risico, de premies, haar kinderen en echtgenoot en hoe ze eruit ziet met een gipspoot of in een rolstoel!
Verder is ze natuurlijk allang gestopt met roken, eet ze alleen maar sla want patat en veel andere dingen zijn veel te ongezond! Seks doet ze ook niet aan, denk ik? Want wat je daarmee allemaal op kan lopen…
En ik kan me niet voorstellen dat ze ooit zonder licht fietst, te hard rijdt in de auto of andere overtredingen maakt?

kom op mensen; deze discussie is al honderdduizend maal gevoerd! Moet dat nu iedere keer opnieuw? Ieder ander herhalend topic wordt gesloten en door een moderator naar een bestaand topic verwezen. Dus ik stel voor; slot erop en niet weer opnieuw over beginnen! gebruik de zoekfunctie maar, er zijn er genoeg!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:05

Roosch schreef:
Natuurlijk kun je flinke buikschuivers maken als je een cap op je kop hebt maar zodra je op je hoofd valt, het centrale regelcentrum van het lichaam, dan is het toch een heel ander verhaal dan dat je je dikke teen kneust omdat meneer paard er op staat.

Ja, als je bij de cap alleen het worst case scenario neemt en bij alle overige ongelukken de boel onderschat, dan is een cap heel belangrijk.

Als je de totaalcijfers bekijkt is omgaan met paarden gewoon gevaarlijk. En als je dus een veilig leven wilt leiden, met de minste impact op je werkuren, moet je uit de buurt van paarden blijven. Een cap is niet de grens tussen 'verantwoord' en 'onverantwoord' - het is iets dat mee kan spelen. Maar SGW en buitenrijden verbieden heeft bv vermoedelijk meer impact dan een cap verplichten, als je strict naar de cijfers gaat kijken.

We moeten niet streven naar een wereld waarin alles geregeld (en vooral ook verboden) is... Mensen moeten zelf leren om risico's in te schatten... en we moeten aanvaarden dat risico's bij het leven horen. Alles vermijden wat mogelijk gevaarlijk zou kunnen zijn is geen optie, vind ik dan, - dan blijft er toch geen leven over?

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:06

Tigra_ schreef:
Ik denk niet dat duurdere caps beter zijn als je naar veiligheid kijkt. De duurdere caps zullen misschien comfortabeler zijn of een mooier uiterlijk. Denk niet dat je hoofd veiliger is in een cap van 1000 euro dan in eentje van 80 euro. Ze hebben bepaalde punten waaraan ze moeten voldoen. En ik weet niet of duurdere caps aan meer veiligheidspunten voldoen.

daar heb je een punt, maar ik heb wel het idee dat een cap van 30 euro minder is als een cap van 100 euro

en ja, ik blijf er bij dat caps van bv GPA veel te duur zijn, want ze zullen niet heel veel beter zijn als een van 100 euro

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:07

Roosch schreef:
Natuurlijk kun je een flinke klapper maken als je een cap op je snufferd hebt, maar beeld je eens in hoe hard die klapper zou zijn als je geen cap op had gehad..

Overdrijven is trouwens ook een kunst, niet meer bij een paard in de buurt komen.. Natuurlijk kun je flinke buikschuivers maken als je een cap op je kop hebt maar zodra je op je hoofd valt, het centrale regelcentrum van het lichaam, dan is het toch een heel ander verhaal dan dat je je dikke teen kneust omdat meneer paard er op staat.

Precies. Al is een gekneusde teen wel echt beheurlijk vervelend kan ik je vertellen :Y)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:08

lisannevosje schreef:
Tigra_ schreef:

daar heb je een punt, maar ik heb wel het idee dat een cap van 30 euro minder is als een cap van 100 euro

en ja, ik blijf er bij dat caps van bv GPA veel te duur zijn, want ze zullen niet heel veel beter zijn als een van 100 euro

Was GPA een paar jaar geleden niet verkozen tot veiligste capmerk ter wereld? :Y)

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:11

lisannevosje schreef:
Tigra_ schreef:

Was GPA een paar jaar geleden niet verkozen tot veiligste capmerk ter wereld? :Y)[/quote]

zou best kunnen, dat weet ik niet, maar die dingen kosten 300/600 euro, nou dat geld heb ik niet over voor een cap...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:11

lisannevosje schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb nooit een cap gehad van 30 euro dus heb daar geen ervaring mee.
Ik zit altijd wel ergens tussen de 60 tot 130 euro met caps. Maar het zou natuurlijk ook aan het materiaal van de buitenkant kunnen liggen. Dat die misschien minder kwaliteit is en die eerder scheurt maar dat zegt dan weer weinig over wat er aan binnenkant van de cap zit.
Als ik kijk naar mijn cap van bv 15 jaar geleden was die een heel stuk dikker en zwaarder dan ik nu heb dus die lijkt ook minder veilig.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:12

Ekeif96 schreef:
Interessant om te lezen!

Ik ben ooit een keer mijn cap vergeten op ze zetten.
Mijn vraag aan mensen die geen cap dragen, hebben jullie geen last van haren in je gezicht?
Of hebben jullie altijd een staart/knot in? (vraag is natuurlijk voor mensen met lang haar)

Toen ik ineens haar in mijn gezicht had, had ik vrij snel door dat ik mijn cap was vergeten :Y)
Ook in de winter vind ik een cap juist h e e r l i j k!
Lekker warm! In de zomer vind ik de mijne ook totaal niet warm!
Wat hebben mensen die geen cap op hebben in de winter op hun hoofd?
Helemaal niks kan ik mij namelijk niet voorstellen. :brr:

ik steek mijn haar altijd in een staart zowel met als zonder cap
en in de winter, aan de reacties te lezen zetten mensen dan een muts op ... ik zet zowel in zomer als winter mijn cap op, enkel voor dressuur kan ik mijn cap eens de zijkant laten liggen in de zomer

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:13

Tigra_ schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb nooit een cap gehad van 30 euro dus heb daar geen ervaring mee.
Ik zit altijd wel ergens tussen de 60 tot 130 euro met caps. Maar het zou natuurlijk ook aan het materiaal van de buitenkant kunnen liggen. Dat die misschien minder kwaliteit is en die eerder scheurt maar dat zegt dan weer weinig over wat er aan binnenkant van de cap zit.
Als ik kijk naar mijn cap van bv 15 jaar geleden was die een heel stuk dikker en zwaarder dan ik nu heb dus die lijkt ook minder veilig.[/quote]

Ik heb ook nooit zon cap gehad, maar als ik naar de buitenkant kijk dan lijken ze mij minder veilig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:13

Cowgirl schreef:
Maar zijn dure caps dan beter dan de goedkopere caps.

Goedgekeurde caps zijn goedgekeurde caps, en duurdere zijn lang niet altijd beter.

Ik heb er een van 19,95 bij de Lidl :) Niet mooi, maar zit wel beter dan mijn troxel. Gewoon goedgekeurd, dus prima.

Ik heb destijds trouwens volgens mij wel 20 modellen gepast in alle ruitersportwinkels die mogelijkerwijs voor mij te bereiken waren, en geen goede cap gevonden. De cap bij de Lidl was mazzel.