Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:02

Mijn merrie wordt verschrikkelijk irritant. Ze is kribbig en reageert ook heel anders op andere pony's

LiannePuthzy

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:03

de mijne gaat zichzelf "showen" als je er naast loopt of los gooit en tijdens het rijden merk ik niets
tijdens het borstelen ook niet

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:10

Toen mijn eerste paardje nog leefde was ze altijd 1x per jaar knetter hengstig. Ik kon het dan al aan haar gegrom horen en dan kwam ik 2 dagen niet in de wei.. Deed ik dat wel dan besprong ze me als een echte hengst!! Mijn andere merries laten niet echt veel merken, ja de shet is ook een 'pismerrie'.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:20

Mijn paardje is wel een beetje chaggie maar niet heel erg en ze staat de hele tijd met haar buurmannen ruzie te maken :')

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:19

Als mijn merrie hensgtig staat kan ik echt 4 of 5 dagen NIETS met haar doen, dribbelen.. ik ben lucht, de ruinen uitdagen, hinniken en op buitenrit is dan zowat gevaarlijk :p

als ze niet hengstig is is ze de rust zelve en kan ik lezen en schrijven met haar

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:40

Ik merk het altijd wel. Vaak is ze minder meewerkend, wat koppiger en een enkel keer strond eigenwijs en super chagrijnig..

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:42

Merrie's op de stal waar ik rij, valt het altijd heel erg mee. Zijn toevallig allemaal ijslanders! :D
Zijn absoluut geen pis-merrie's

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:51

Ook ik verbaas me er over.

Mijn 2 merries zijn beide heel dominant en leidend.
Ze lijken hierin heeeeeel veel op elkaar, maar hebben ook wezenlijke verschillen in karakter.

Mijn oude (27) merrie is niet zo (om het zachtjes uit te drukken) sociaal en knuffelig. Maar als ze hengstig is, vind ze andere paarden in ene wel heeeeeel leuk. En is ook veel plakkeriger naar mij toe. Kortom, ze is super gezellig tijdens haar hengstigheid.

Mijn nu bijna 3 jarige merrie is juist mega chagrijnig tijdens haar hengstigheid. Ze wordt nog sneller boos dan anders. Irriteert zich aan harde geluiden en is mega stout. Een heel kort lontje.... Naar mensen en andere paarden....

Pfff. Baal er wel van dat haar hengstigheid niet zo best uitpakt. Maar dit weet ik al ruim een jaar.
Ben benieuwd hoe het uitpakt als ze volwassen is.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:53

De mijne merk ik eigenlijk nooit wat van...
Echt helemaal niets.

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:07

Best grappig dat het bij iedereen zo verschillend is!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:34

Mijn merrie houdt van jongetjes en van meisjes tijdens haar hengstigheid. Hihi. In t begin had ze tijdens haar hengstigheid geen respect voor me, was tegendraads enz. Tegenwoordig is ze even braaf als altijd. Reageert alleen meer op andere paarden :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:41

Ik merk helemaal niks, het is zelfs zo erg dat ik er 2 jaar geleden een DA naar heb laten kijken of ze van binnen wel merrie was. Gelukkig zit dat wel goed, ze wordt alleen niet hengstig.

Heeft ook wel eens een zomer lang met een dekhengst samen in het land gestaan. Ook toen, helèmaal niets. Hengst heeft ook niets geprobeerd en vond een vriendinnetje wel gezellig om samen mee te eten.. :x

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:44

ze is rustiger, meer ontspannen ook tijdens het rijden (het is altijd een zalige periode haha :D ) Wel als je haar uit de wei haalt en er een ruin naar haar toe komt moet ze even blijven 'staan' en meer plassen..

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:39

mijn vaste rijpaard op de manege wordt echt vervelend van hengstigheid
dressuur vindt ze al niet zo leuk, maar dan gaat ze echt klieren
en met springen, waarbij ze toch altijd harder gaat en drukker wordt dan nodig is, wordt ze nog drukker en gaan we nog meer vliegen over de hindernis
ook vindt ze (natuurlijk) die ene ruin wel erg leuk, waardoor ze iedere keer dat hij aan dezelfde kant van de bak is, nog meer kliert en probeert naar hem toe te gaan

Wel is het zo dat ze op de een of andere manier altijd in de winter hengstig is i.p.v. in de lente

Mijn vroegere verzorgpaard werd ook altijd helemaal gek
ze was al behoorlijk moeilijk (toen ze een tijd op de manege stond waren ik en mijn zus de enigsten die haar konden rijden) maar dan werd ze nog moeilijker
Ze was smoorverliefd op een andere pony (die, omdat die nog maar net onder het zadel was behoorlijk stuurloos was) en dan werd zij ook best stuurloos, dus dat was altijd leuk tijdens de les
zodra ze die pony zag werd ze altijd spontaan hengstig (wat dus betekende dat ze dat iedere week was :D )

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:06

Mijn merrie is dan behoorlijk zuur... }:) wil niet dat ik haar borstel of knuffel! Dat doe ik dan ook niet! Met rijden is ze poes lief dat dan weer wel! Ach ze heeft zo haar kuren en ik geniet op de momenten dat ze aanhankelijk is. En dat is ze gelukkig ook regelmatig! <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:10

Ik wist niet eens wanneer mijn merrie hengstig was. Maar ze was elke dag een moeilijk paard.

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:14

Mijn merrie is echt vreselijk als ze hengstig is. Rijden kan je vergeten want bij elke beenhulp gaat ze stilstaan,kreunen en plassen. Wedstrijden melde ik voor af als ze hengstig was. Normaal is ze niet de vriendelijkste op stal maar zodra ze aaibaar is weet je dus dat ze hengstig is

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:16

Hihi mijn merrie is op het moment hengstig, nooit last van dat ze zich anders gaat gedragen ze is gewoon net als normaal en soms zelfs nog liever en braver haha!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:54

xxsalinaxx schreef:
Hihi mijn merrie is op het moment hengstig, nooit last van dat ze zich anders gaat gedragen ze is gewoon net als normaal en soms zelfs nog liever en braver haha!

Hoe merk je dat ze hengstig is dan?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:31

Geryon schreef:
xxsalinaxx schreef:

Omdat ze dan ze pist als ze een ruin/hengst ziet of ze gaat staan sletten met der beste vriendinnetje haha

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:34

Mijn merrie heeft vreselijke last van haar hormonen en is ook onhandelbaar tijdens de hengstigheid. Ze loopt met haar staart de lucht in te brullen en als ik bij haar buik kom de gilt ze en draait ze weg. Rijden is een heuse rodeo. Het is pas erger geworden sinds ze op een stal staat met hengsten en ruinen. Daarvoor stond ze met alleen merries en was het een heel stuk minder.

Nu krijgt ze iets om haar hormoontjes in toom te houden en gaat het gelukkig beter maar dan nog is ze een trutje in die periode.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:45

xxsalinaxx schreef:
Geryon schreef:

Omdat ze dan ze pist als ze een ruin/hengst ziet of ze gaat staan sletten met der beste vriendinnetje haha

_O-

Oh pissen doet ze dan wel. De mijne deed zelfs dat ook niet.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:04

Geryon schreef:
_O-

ja dat wel, niet veel of overdreven ofzo hoor! Maar verder heeft het nergens invloed op tijdens rijden of poetsen dus dat is wel makkelijk, ik weet wanneer ze hengstig is maar verder geen last van! heeel handig

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:12

xxsalinaxx schreef:
Geryon schreef:
_O-

ja dat wel, niet veel of overdreven ofzo hoor! Maar verder heeft het nergens invloed op tijdens rijden of poetsen dus dat is wel makkelijk, ik weet wanneer ze hengstig is maar verder geen last van! heeel handig

Ja, dat is wel erg fijn.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:13

Ze wordt behoorlijk vervelend, plakken bij de ruinen die naast de bak staan, veel hinniken, druk doen, rennen, behoorlijk irritant haha