Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
haha ja laatst iemand bij ons op stal, paard ging op haar poetskist staan om zo snoepjes eruit te halen: 'maar jambo, dat mag niet he! Als je dat doet dan gaat baasjes poetskist kapot en dan kan ik jou niet meer poetsen, dus stop ermee. En desbetreffende Jambo keek haar aan zovan:Citaat:@Joolien
'Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden'
en nu dan? Haha ik heb me doodgelachen.
Joolien schreef:Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?
sallandval schreef:Joolien schreef:Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?
Ik moet ook lachen om dit topic. De gekkigheid die de paarden hun eigenaren laten doen is een toonbeeld van goede training (door de paarden dus). eigenlijk zou het topic moeten heten: welke bijgelovige rituelen heeft jouw paard jou aangeleerd?
Wie weet staan de paarden later met hun buurman te gniffelen. Moet op opletten; met één hap laat ik haar een gek dansje doen/liedje zingen/ in het rond slaan.
Joolien schreef:Ik lach me altijd suf als mensen hele verhalen gaan houden zoals 'hey, laat dat!' of 'dit is je laatste waarschuwing' en dat je die paarden dan ziet kijken van wtf waar heb je het over baas?
Merrie niet overigens, daarbij werken de normale manieren gewoon goed.
Aan de longe, hij heeft een lichte blessure (werken keurig op advies da overigens hoor) dus 1 kant vermijd ik een beetje, laatst toch geprobeerd. Nou, kon hoog of laag springen, hij vertikte het. En niet eerste jonge paard dat ik aan de longe heb
Tot ik gewoon zei; ''1 rondje, mag in stap, dan zijn we klaar''. En hij ging....
Maar; actie = reactie. En over hormonale kwesties gaan we per definitie niet in discussie, dat moge duidelijk zijn
Als ze dat doet moet ik meestal even iets minder subtiel mn knie in dr buik porren (of elleboog..) maar meer correcties heb ik met haar vaak niet nodig. T is eigenlijk een heel lief en meegaand paard, dus vaak valt er weinig aan te corrigeren...
Ik had het ooit een keer gedaan toen ik ten einde raad was en sindsdien pas het het nog heeeeel af en toe toe als de normale methoden niet meer werken
Brainless schreef:listiglistje schreef:
Wat doe je dan als een paard je bijt of (bewust) op je tenen gaat staan?
8 jaar geleden wel, toen had ik d'r net en was ze niet lief. Ze sloeg zelfs naar mensen en dreigde met bijten. Ik heb allemaal 'wijze raad' gehad, je moet d'r slaan, iedere keer als ze d'r been optilt, ze is je de baas etc etc. Maar ik heb het op mijn manier aangepakt. Ik deed net of ze 'gewoon' was, ik deed er niets op uit. Na een tijdje was het over en nu heb ik al jaren het meest geweldige paard dat je maar kunt bedenken die voor me door het vuur gaat! Ze kan los staan met poetsen (wat ze nu heerlijk vindt) zonder weg te lopen, ze weet dat ze in de stal moet blijven ook al staat de deur open, ze is niet schrikkerig, ze trekt nooit aan het halstertouw, ze is knuffelig en gewoon in alles een heerlijk dier. Ze doet nu niets wat ze niet moet doen. Ik denk dat een paard het voor je moet willen doen, ze zijn slim en hebben respect nodig, geen botte bijl.
) maar wel met respect en vertrouwen, niet met kracht of afdwingen.