Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:01

Dat is dus mijn gedachten, dat communiceer je dan toch door.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:02

en daarom zeg ik dat je niet meteen van 1 kant van het verhaal uit moet gaan :') Ik vind dat je bij elk verhaal met 2 kanten naar beide partijen moet luisteren voor men een écht oordeel kan hebben :) Ik zeg overigens niet dat TS maar onzin uitkraamt hoor :D Ik begrijp heel goed dat ze baalt :) maar de tussenpersoon blijft een tussenpersoon en kan net zo goed zelf problemen hebben (gehad? ) om contact te krijgen met de oude eigenaren :) dus om nu zomaar te gaan zeggen dat de tussenpersoon openbaar besproken moet worden met toenaam vind ik gewoon te ver gaan en niet van toepassing in deze situatie :P

Vera96

Re: Pony gekocht na 4 maanden nog geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:06

Sorry, dat was niet wat ik op je vorige posts kon uitmaken, dat je naam noemen niet vond kunnen.
Nja, opzich heeft bokker de mogelijkheid om zich te verdedigen als het niet klopt, en haar naam wordt genoemd. En nogmaals, als zij problemen had met de oude eigenaar had ze dat kunnen vertellen. Als ze er voor kiest om bewust niks te vertellen en niks van zich te laten horen, dan is ze daar (in mijn ogen) gewoon verkeerd in geweest. Als TS als laatste middel dan haar naam noemt, tsja.
Als het niet klopt, en ze wel netjes alles verteld heeft wat ze zelf weet en kan doen, kan ze dat natuurlijk hier ook vertellen.
En ik zou graag naar beide partijen luisteren, maar aangezien dat in dit geval niet gaat, kan ik niet anders als TS op haar woord geloven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:10

haar naam noemen heeft helemaal geen zin gezien de tussenpersoon niet de verkoper is ;) en de tussenpersoon heeft echt niet bewust niks laten horen lijkt mij. Meer kan ik ook niet over de betreffende situatie vertellen want dat is niet aan mij maar aan TS, de tussenpersoon én de verkoper.

Al met al vind ik dat haar naam in geen gevallen genoemd had kunnen worden gezien zij simpelweg niet de verkoper is.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:12

Als je naar de beginpost kijkt, en het zou geloven op haar woord, is het heel duidelijk dat er moedwillig niet meer geantwoord is. En ik vind haar wel de verkoper, alleen niet oude eigenaar. Zei heeft de verantwoording op zich genomen om die 2 ponys te verkopen, dan moet ze ook de verantwoording nemen om het goed af te handelen. En ik snap als de oude eigenaar in een keer moeilijk doet, kan ze ook weinig. Maar het minste wat ze kan doen is het laten weten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:20

lifaya schreef:
haar naam noemen heeft helemaal geen zin gezien de tussenpersoon niet de verkoper is ;) en de tussenpersoon heeft echt niet bewust niks laten horen lijkt mij. Meer kan ik ook niet over de betreffende situatie vertellen want dat is niet aan mij maar aan TS, de tussenpersoon én de verkoper.

Al met al vind ik dat haar naam in geen gevallen genoemd had kunnen worden gezien zij simpelweg niet de verkoper is.

Als je zegt dat wij maar 1 kant van het verhaal horen, kan ze hier de andere kant komen vertellen.
En dan kan ze zich komen verdedigen.Maar wij horen het nu maar van 1 kant.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:20

verdedigen? :') waarom zou ze? Ze heeft nu gewoon contact met de TS en dat lijkt me meer dan voldoende.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:22

Nu wel ja, maar dat naam noemen was ook in het geval dat ze gewoon nog steeds weigerde om iets van zich te laten horen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 00:03

Ik heb inderdaad gewoon contact gehad met de bokker en imo heeft dit topic daar wel voor gezorgd. Heb mij ook uitgelaten over de gebrekkige communicatie. Het is niet dat ik haar een oplichter vind maar na vier maanden proberen iets te bereiken zat ik wel met mn handen in het haar. Geloof ook niet dat t opzet is geweest maar het is wel een les dat iets voor een ander verkopen niet (altijd)werkt. Denk dat we er beidevan geleerd hebben. Ga me nu verder niet uitlaten over hoe de zaken staan maar zal het meldenals ik het paspoort heb ontvangen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:14

Gelukkig is er weer contact! Hopen dat het zich nu snel oplost!

Moet ff zeggen dat ik het ongelooflijk netjes van je vind dat je de naam van de bokker niet genoemd hebt! Uiteindelijk bereik je er niks mee!!

Trouwens... Zelf heb ik ook eens een paard gekocht en de papieren laten opsturen en dat is gewoon goed gegaan! Zo zie je maar weer, alle mensen handelen op hun eigen manier! Kan dus ook goed gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 01:06

Goh sap wat vervelend allemaal! Lees het nu pas, anders had ik wel eerder gereageerd.
Hopelijk komt er nu dan eindelijk wat schot in de zaak. Overigens erg netjes van je dat je de naam v/d betreffende bokker bewust niet noemt. Je hebt het idd juist dat je zelf ook niet helemaal 'handig'/verstandig hebt gehandeld. Heel vervelend, maar het zal denk ik wel een wijze les voor je zijn (en hopelijk door dit topic ook voor anderen!).
Al pleit dat nog steeds niet volledig de verkoper vrij.

Ik hoop dan ook van harte dat dit topic en het nu ontstane contact tussen jou en betreffende bokker er voor zorgt dat je het juiste paspoort zo snel mogelijk in goede staat zal ontvangen.

Wel wilde ik nog even op een aantal dingen reageren:
studiemiep schreef:
en toch zou ik oppassen met namen openbaar de zetten (laster en smaad kwestie). Niet dat jezelf verder in de problemen komt...

Van smaad en/of laster is echt niet zomaar sprake ;) Kijk maar eens naar lid 3. Uiteraard ligt e.a. zo simpel allemaal niet en zijn veel dingen voor diverse interpretaties vatbaar (wanneer is iets 'te goeder trouw' bijvoorbeeld, en in welke situaties mag je aannemen dat het juist en is wat jij aan negatiefs publiceert? En wanneer is het belangrijk voor het algemeen belang?)

Overigens is er pas sprake van laster als je dus smaad(schrift) pleegt, en dat je zelf weet dat het feit wat jij de ander ten laste legt, in strijd is met de waarheid.

Art. 261 Strafrecht (smaad/smaadschrift):
Citaat:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2 Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
3 Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.

lifaya schreef:

Een verkoper (in het recht ook wel 'vervreemder' genoemd) hoeft strikt gezien niet persé ook eigenaar te zijn van hetgeen er wordt verkocht. Die 2 kunnen los van elkaar staan, óók volgens 'het recht/de wet'. Dat kan idd bijv. door iemand (ook mondeling) een volmacht, machtiging of mandaat te geven. En dan kan je (natuurlijk hangt het af van de precieze omstandigheden) of móet je soms zelfs bij problemen bij de verkoper aankloppen ipv. de eigenaar die enkel volmacht aan de verkoper heeft gegeven.

De betreffende bokker is létterlijk gezien de verkoper; zij heeft advertentie geplaatst, zij heeft onderling contact met TS gehad (afspraak tot bezichtiging), eigenaar pony's is continue buiten beeld gebleven, zij heeft geld aangenomen, zij heeft TS informatie verstrekt, etc. etc.
En dan ligt het aan de precieze omstandigheden, maar ik acht de kans best groot dat TS bij voortdurende problemen prima bij de betreffende bokker kan aankloppen om 'haar recht te halen'. Stel dat het tot een rechtszaak zou komen, dan zou er ook over dergelijke dingen worden geoordeeld. :j En dan zou het mogelijk zijn dat betreffende bokker t.o.v. TS aansprakelijk is, en dat TS niets met de eigenaar van doen zal hebben. Wel is het dan soms mogelijk dat betreffende bokker vervolgens een actie kan instellen tegen de eigenaar, maar dat is weer iets heel anders.

sasja0705 schreef:
Nog n vraag: was het een advertentie hier op boktmarkt? Of hoe ben je dan in contact gekomen met de verkoper? Als je de echte naam van bokker kent dan aangetekend en brief sturen met een frist en/of in gebrekestelling. Kan ook per email ( maar wel leesbevestiging vragen) van wegen klophengst en voetje , weet ik niet of je daar wat mee kan. Maar je hebt "iets" gekocht wat dus niet compleet is en dus heb je recht op het juiste paspoort...

Dit is vrijwel de enige post tot nu toe die in de juridisch juiste richting komt.

Ik hoop dat dit advies als mosterd na de maaltijd komt en dat je het paspoort snel zal ontvangen, en dat je er uit komt met de betreffende bokker.

Mocht dat niet zo zijn, dan zou je idd het beste een ingebrekestelling kunnen sturen (liefst aangetekend ja) op grond van wanprestatie (niet- of te late nakoming in een verbintenis); heel simpel, omdat er nl. een prestatie is afgesproken (paspoort opsturen/geven/terbeschikking stellen) maar deze prestatie is zelfs na geruime tijd nog niet nagekomen. Daarin stel je een fatale, maar redelijke (ik zou zeggen; precies 7 werkdagen) termijn waarbinnen jij het juiste paspoort ontvangen moet hebben.
Om dat te kunnen doen is het adres van betreffende bokker wel handig.......... wie weet kun je uiteindelijk toch achter gegevens komen van de bokker en/of van de vorige eigenaar v/d pony's, door bijv. rond te vragen daar in de omgeving of zelfs daar nog eens op bezoek te gaan.

Gebeurd er dan alsnog niets, krijg je geen contact of krijg je dan een ontkennend/negatief antwoord, dan kan je er vervolgens in rechte werk van maken, mocht je dat willen.

De situatie dat er nu schade is ontstaan (op welke manier dan ook) omdat de hengst een klophengst bleek, daardoor te duur/moeilijk te castreren was is overigens compleet irrelevant en ook wat ver gezocht ;) Al kan dit best heel frustrerend zijn als geheel; dat, en de leeftijden die niet kloppen, en alle verdere rare omstandigheden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:16

lifaya schreef:
verdedigen? :') waarom zou ze? Ze heeft nu gewoon contact met de TS en dat lijkt me meer dan voldoende.

Dan moet je ook niet zeggen dat wij het verhaal van 1 kant maar horen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:27

lifaya schreef:
haar naam noemen heeft helemaal geen zin gezien de tussenpersoon niet de verkoper is ;)

Juridisch gezien is de tussenpersoon hier wel verkoper. Zij heeft het goed overhandigd en het geld aangenomen. Dus zij is verkoper. Het is te vroeg om even na te gaan hoe het precies allemaal zit, op het internet vindt je daar vast meer over, maar zomaar zeggen 'ik ben maar tussenpersoon' en zich daarmee ontdoen van iedere verantwoordelijkheid, gaat gelukkig niet.

Verder ben ik het met je eens dat ieder verhaal twee kanten heeft, maar goh, wat is die andere kant toch raar dan. Moest er nu in die vier maanden geen enkel paspoort verschenen zijn, ok, dan kan het zijn dat het wat druk was, geen tijd om ze op te sturen, man is overleden en niemand weet precies waar de paspoorten zijn, je kan het zo gek niet bedenken. :D
Maar er zijn twee paspoorten opgestuurd. 1 juiste en 1 verdorie van een merrie!! En dan is dat net het paspoort van de klophengst (wat in de eerste plaats al een verkeerd geleverd goed is, TS wilde twee ballen) dat mist.
Ofwel vergist de verkoper zich hier wel heel vaak en moet de betreffende bokker zich beginnen afvragen of ze wel geschikt is om goederen voor een ander te verkopen ofwel is hier moedwillig iets achtergehouden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:37

Als dez bokker een beetje lef heeft reageert ze zelf in dit topic.

Ik had gewoon naar die stal gereden. Je hebt de naam van de stal en de eigenaar van die stal was de eigenaar van de pony's. Ik snap het probleem niet zo? waarom ga je er niet langs???

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:56

ts ik hoop voor je dat je nu het juiste paspoort ontvangt! wel apart dat ze dan een paspoort van de verkeerde sturen, erg slordig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:35

Nou, er is dan weer contact....en nu maar hopen dat dat zo blijft en dat het het juiste paspoort op gaat leveren.

Er kan natuurlijk vanalles spelen, maar het minste dat je kan doen als je een overeenkomst met iemand sluit, is je stinkende best doen om het gewoon netjes af te handelen allemaal, en de andere partij goed op de hoogte te houden als het allemaal een beetje tegen zit.... en daarbij je best doen om het alsnog op zo kort mogelijke termijn op te lossen.

Ik heb helaas ook zo'n bokker die te bedonderd is om contact op te nemen en haar beloftes na te komen.... ook geen reacties geven....totdat ik haar naam een keer noemde hier op Bokt en toen kreeg ik binnen een minuut ineens een reactie, heel raar :P

Jammer genoeg is het bij die reactie gebleven en komt ze nog steeds niet van haar reet af om de boel te regelen.... en dit gaat over iets dat al sinds 2008!!!!! speelt.

Hopelijk vergaat het jou beter :(:)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:04

Pmarena wat is er bij jou gebeurd dan :O

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:33

HIer ongeveer hetzelfde. Een bokker heeft al mijn paardenspullen nog (ze had mijn paardjes ook, een is helaas dood, de ander terug). Alles, inclusief zadel, alle tuig, dekens, speciale beugels die ontlastend werken voor de knie, poetsspul, etc.

Vanaf januari probeer ik haar te bereiken. eerst kreeg ik nog antwoord en beloftes over teruggave, maar daarna heb ik eindeloos geprobeerd om contact te krijgen, maar dat is niet gelukt. Ze reageert gewoon niet op mailtjes, sms'jes en telefoontjes.

Velen raden ons aan om een advocaat in te schakelen en de spullen, of de tegenwaarde in geld, terug te vorderen... ik twijfel daarover nog steeds, ook al is het misschien het beste.

Een paar sterke kerels hebben zelfs aangeboden om haar op te wachten bij haar huis en de spullen gewoon op te halen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:39

Bij mij gaat het om een bokker die ik gematst heb door haar snel een lamsvel dekje op te sturen voor haar Fjord, met de belofte dat de betaling ook onderweg was. Betaling kwam niet, toen kwam het excuus dat ze even geen geld had, auto naar garage, dierenartsrekening...enz. enz. en nu is het verhaal dat haar vader betaald zou hebben. Ik heb nooit een betaling ontvangen. Zij vindt het niet haar probleem want haar vader heeft volgens haar betaald. Ik heb met die hele vader niks te maken....

Mijn tip: ga maar voor die sterke mannen want via de officiële weg gaat het toch niet lukken als iemand niet mee wil werken. Gaat je alleen maar meer geld kosten en ze lachen je nog keihard uit....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 10:44

Graag een vriendelijk verzoek om te stoppen met het gespeculeer. Heb nu goed contact met de bokker. Haar naam noemen heeft geen enkele meerwaarde voor het topic of voor de voortgang.

Hevonen dat is lastig als iemand zn belofte niet nakomt. Zijn de spullen nog wel in haar bezit?

Pmarena wijze les weer dat je niemand kan vertrouwen helaas. Heb hier enkel goede ervaringen met de verkoop van spullen. Als ze geen geld overmaken verstuur ik ook gewoon geen pakktje. Heel simpel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:49

Ik doe dat inderdaad ook al jaren niet meer, o.a. dankzij deze bokker... wel heel erg jammer voor de mensen die wel van goede zin zijn hoor. Maarja zij leek ook een leuke, normale meid....had met spoed die pad nodig....dan wil je iemand matsen en dit is je dank. Zo zie je maar weer.

Dan maar hopen dat het vertellen van dergelijke ervaringen ervoor zorgt dat anderen het risico niet nemen en niet in dezelfde problemen komen.

Hopelijk heb je het paspoort snel!

Hoe is het verder met de beestjes, wil je ze wel houden of wat zijn je plannen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:52

Fijn dat er nu goed contact is!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:12

Toppie Sap! Vind dat je dit erg netjes regelt zo! :j
Hopelijk kan alles nu netjes afgehandeld worden zonder nieuwe problemen! :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:21

Sappos schreef:
Hevonen dat is lastig als iemand zn belofte niet nakomt. Zijn de spullen nog wel in haar bezit?

Tenzij ze ze heeft verkocht of weggegeven wel ja. Ze had ze in bruikleen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:35

Pmarena: niet alleen die ene bikker, of heb je get geld van die twee barefoots van mijn ex stalgenootje ooit nog gekregen? (Lang geleden ;) )

Sap, hoop dat het nu op z'n pootjes terecht komt!