Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:05

Ik volg geen enkel systeem of denkwijze, eerlijk gezegd. Toch heeft mijn merrie echt vertrouwen in mij en ik in haar. Ik denk er gewoon niet zo bij na, doe gewoon wat goed voelt en dat werkt schijnbaar ook gewoon. Ik weet niet of ik wel zoveel lol met de knol zou hebben als ik over iedere beweging en gedachte na zou gaan moeten denken of het wel het juiste is wat ik of zij doe, veels te ingewikkeld! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:09

Equi_Assist schreef:
Als je alleen maar probeert het systeem perfect uit te voeren bestaat de kans dat je vooral in je hoofd zit en te weinig in je gevoel. Daar kunnen paarden niet zoveel mee, in de omgang met paarden is in het hier en nu zijn super belangrijk, evenals vertrouwen hebben in jezelf. Als jij geen vertrouwen hebt in jezelf, waarom zou je paard het dan wel hebben?

Klopt volledig, maar ik merk bij mezelf dat ik pas vertrouwen ben beginnen krijgen in mezelf nadat ik de basis van een bepaald systeem stap voor stap had doorgenomen samen met paardlief. En dat hoeft echt geen maanden of jaren te duren (wat bij sommige wel zo blijkt te zijn, en dan zijn ze verbaasd dat hun paard hen doodsaai vindt en geen effort meer doet om samen te werken met hen :+ ). Daarvoor werkte ik op mijn gevoel, maar ik wist gewoon van niks .. hoe kan je werken met je gevoel als je geen idee hebt waar je mee bezig bent? Nu weet ik dat moest er iets gebeuren, dat ik altijd iets te zeggen heb en mijn paard daar gewoon naar luistert, die basis zit erin, dat hebben we stap voor stap gedaan en dat is er gewoon. En dan kan je vertrouwen krijgen, dan kan je verder, want dan zegt je gevoel dat je alle situaties aankan .. Daarvoor kon ik dat totaal niet, ik klooide maar wat op mijn gevoel maar als ik dat nu terugkijk krijg ik er zelf de kriebels van, ookal ging het op dat moment helemaal niet slecht ... :+ (er gebeurde verder ook niks, er was geen vooruitgang en als puntje bij paaltje kwam deed de pony nog wat die zelf wilde, als ik het heel eerlijk bekijk.. Kan geen kwaad op sommige momenten, maar er zijn grenzen, en die heb ik pas door het volgen van dat systeem echt gekregen, daarvoor dacht ik enkel dat ze er waren ;) ).

Equi_Assist

Re: Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:17

Een zekere theoretische basis is ook zeker wel van belang, maar je kunt in shoppen en de perfecte methode zoeken ook doorslaan.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:19

Wat interessant, ik zit hier ook regelmatig mee.
Ook omdat paardenvriendinnen om mij heen dan ineens 1 manier gaan volgen die dan zogenaamd super goed is en dat de beste manier is.
en ik raak daar altijd geïrriteerd van. Ik vind het goed dat ze zich verdiepen in hun paard en dingen leren is altijd goed, alleen geloof ik niet in 1 manier.
Ik probeer altijd van alles iets mee te nemen wat ik denk dat dat bij mij past en dat dat klopt. maar goed dat blijft ingewikkeld.. want net zoals jij zegt spreken die dingen elkaar wel eens tegen..
En wat al eerder is gezegd, je moet het per paard aankijken en wat jij denkt dat bij jou paard en bij jou past.

hier zit je trouwens niet op te wachten want het is echt een antwoord waar je niets aan hebt :D :D

Anoniem

Re: Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:22

Niet alleen theoretisch hoor, Equi_Assist .. Ik weet heel veel in theorie (niet alles uiteraard, maar ik lees & bekijk wel veel en ben dus niet met maar 1 ding bezig), maar de praktijk ziet er toch een stuk anders uit :+ Maar snap wel wat je bedoelt :j Alleen is het tegenwoordig al moeilijk om dat stukje basiskennis te krijgen, want zelfs daar vind je al 100 verschillende methodes voor .. (uiteindelijk komt het inderdaad allemaal op zowat hetzelfde neer, maar dat zie je in het begin echt niet en dan lijkt het zich allemaal tegen te spreken).

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:21

Equi_Assist schreef:
Vertrouw op jezelf! Vertrouw er op dat je uit al je cursussen handvatten kunt filteren die voor jou en je paard bruikbaar zijn. Je merkt vanzelf wat wel werkt en wat niet. Ik werk als psycholoog ook met paarden en wil best eens met je meekijken naar jouw persoonlijke stuk hierin.

Dat vind ik heel tof! :D

En @ nanno: Dat geeft toch niks? :D Je mag toch lekker mee discussieren :) Je antwoord is welkom hoor :).