Paard draait helemaal door door regen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:07

Tjaaaa er zijn meningen hé,
ik krijg vaak probleempaarden ter correctie, en dan blijkt idd dat de eigenaars zo'n figuren blijken te zijn zoals hier nu "geryon en josien" in mijn ogen speel je op die manier met je leven.
Dit is oorzaak nr 1 van eventuele ongelukken.
Als het paard doet wat de ruiter vraagt en er ook steeds aandacht voor heeft, dan is dat heel veel veiliger, het is idd waar een paard is een vluchtdier, maar het hoeft echt niet te ongecontroleerd te vluchten, dan kan je even zo goed als "Baron von Munchhousen" even plaats nemen op een raket en je laten afschieten, das gewoon gevaarlijk.

Geryon schreef:
Jetta schreef:
Ik moet weer erg lachen. Hoe het paard denkt over regen? Niet. Het paard denkt niet over regen. Het gaat instinctief met het hoofd uit de regen staan. Schuilt bij de ander, draait zijn achterwerk naar de regen.
Een paard onder de man/ vrouw of anderszins aan het werk, hoort gewoon de aanwijzingen van de ruiter of menner op te volgen. Dat moet je trainen. Er zijn geen excuses om af te stappen omdat het paard iets vindt.....of dat nou regen is of iets anders. Een goed paardenmens let op de signalen van het paard en zal er bij de benadering , het verzorgen en berijden rekening mee houden. Maar dat wil niet zeggen dat het paard de regels stelt. Ik weet al lang waarom er zoveel verziekte paarden rondlopen. Dat komt door de mensen die bang zijn om hun leiderschap naar het paard te tonen. Iedereen kan daar moeite mee hebben van tijd tot tijd, maar je zoekt dan goede hulp en zet door. Begin anders alsjeblieft niet aan een paard. Neem een hamster ofzo.
Dekens. Ik ben er van overtuigd dat een paard voor zichzelf nooit een deken nodig heeft. Een paard scheren en dan een deken omdoen. Raar. Een gezond paard dat na het werk nat en bezweet is, hoeft geen kou te vatten. Goed uitstappen is belangrijk. Voel dan eens op de huid. Onder de natte haren is het al droog. De vacht werkt als een zweetdeken.

Oei :=

Zo ga ik niet met mijn paard om en ik kan me totaal niet vinden in je post. :n

Eens met Josien_m_ :j

De kunst is juist om met je paard om te gaan als koppelgenoot, natuurlijk zónder hem te verzieken (alleen gaat het vaak fout). Althans, voor mij.
Er zijn geen excuses om af te stappen omdat een paard iets vind? Ik behandel mijn paard niet als een slaaf waar ik de leider over ben dus ik ga mijn paard zeker niet dwingen om in de regen te staan terwijl hij dat absoluut niet wilt.

Geryon

Re: Paard draait helemaal door door regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:20

Je snapt het gewoon totaal niet. Die eigenaren zijn 'figuren als ons' die het niet snappen, die hun paarden wél verzieken, omdat ze zo lief voor het paard zijn dat ze geen goede grenzen opstellen. Ja, dan wordt het gevaarlijk. Met je paard omgaan als koppelgenoot ipv dat je hem je slaaf maakt, is dan ook moeilijk. Want je moet er voor zorgen dat het paard niet boven jou komt te staan, en niet op een manier dat jij zoveel hoger dan het paard komt te staan. Dat lukt velen niet.

Mijn situatie met het paard is juist niet gevaarlijk. Hij werkt graag mee juist omdat hij mijn slaaf niet is, hij doet het vrijwillig omdat we respect hebben voor elkaar. Hij zoekt regelmatig wel de grenzen op, het is dan ook een dominant paard, maar paard even op zijn plek zetten en het is weer oke.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:24

tjaaaa ok ik snap dat jij het ook snapt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:45

Tja, dat zijn meningen, ja net als de jouwe.

Ik vind het wel bijzonder dat je denkt dat ik in gevaar ben bij mijn paard!
Maar je denkt blijkbaar dat in samenwerken het paard op z'n eentje bepaald. Nee, juist is hij aldoor in contact met mij. En als hij me laat weten dat hij iets niet leuk vind luister ik en handel naar gelang het nodig is.

Waarom denk jij eigenlijk dat jouw manier de goede is? Ik lees geen vreugde of plezier in je mening namelijk en dat is jammer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:48

Eens met aeolusnr1.
Over koppelgenoot. Paarden en ik zijn vrienden of anders genoemd koppelgenoten. Ik ben hun leidmerrie en met zachte aanwijzingen luisteren ze goed en zijn braaf. Soms even sterkere correctie nodig maar zelden of nooit. Altijd zijn ze blij als ik de paddock in kom met of zonder voer. Manlief heeft soms problemen met de paardjes en als ik het zat ben dan ga ik naar buiten en knip een keer met de vingers en de draken veranderen in model paardjes. Tja zo gaat dat gewoon.
Dan het rijden. Wij rijden overal en altijd door weer en wind. Geen probleem. Het paard waar ik op rijdt gaat voorop, altijd zonder discussie.
De jongste heeft af en toe een dekentje op in de winter want zo leert de ervaring scheelt een hoop stress en gezeur. Ik bepaal hoe wat en waar we rijden en welke oefeningen of niet. Dat is gewoon voor alle partijen heel duidelijk. ALTIJD!! (zelfs voor mijn man als het om de paarden gaat, want ik heb er verstand van en hij is gewoon fijne recreatieve ruiter).
Wij vinden altijd alles normaal en blijven rustig, ongeacht of we overvallen worden door wind, slag regen of bliksem of zelfs als de jagers opeens een andere dag kiezen om te jagen.
Bij stevige wind of regen gaan inderdaad de koppies weleens tot onder de buik bij wijze van spreken of ze kijken naar links of uiterst rechts om de wind te ontwijken. Het zei zo, maar we gaan wel door. Bliksem is altijd rustig blijven en kortste route naar huis, maar als het om de paarden gaat doen we of dat heel normaal is (vind dat echt hele dikke balen, maar hier maak je dat mee dat weer om kan slaan van super gaaf naar heel vervelend).
Ook met de jacht, ik vind dat zo verschrikkelijk vervelend, maar ook daar blijven we altijd rustig en kiezen ook dan de veiligste en rustigste route naar huis. En de paarden, die weten dus ook niet beter en blijven braaf. De jagers met hun geknal daar worden ze wel wat nerveus van maar omdat wij rustig blijven doen ze gewoon wat wij willen.
O ja paarden staan altijd buiten en kunnen zelf kiezen of ze wel of niet de stal in gaan. Jongste is altijd buiten in weer en wind, de oudste staat vaak in de stal. Vind het prima allemaal, ze doen maar in hun eigen tijd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:28

Tja ik ben het ook eens met geryon en josien_m..Sinds ik op deze manier met mijn paarden om ga zijn ze veel werkwillender..Zowel in vele manieren van NH als ook traditioneel komt het er op neer dat een paard precies moet doen wat je zegt en het een soort robot moet worden,maar als het er op aan komt kan je een paard die vele malen sterker is toch niet dwingen..Dus waarom niet op een andere manier terwijl je toch je grenzen aangeeft,dan krijg je echt geen verpest paard van hoor maar wel een die mee werkt..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:29

Ok. Omdat ik van mijn paard wil dat hij doet wat ik aangeef ....is hij mijn slaaf? Ik dacht het niet. Doordat ik duidelijk ben naar mijn paard, weet hij wat de bedoeling is. Ja. We werken samen als team. Maar ik ben de leider. Er is zeker ruimte voor initiatief van het paard. Maar als ik met hem werk, ligt ook dat binnen wat ik toesta. Ik heb altijd karaktervolle paarden. Van mijn eerste merrie 32 jaar geleden, tot mijn huidige paard, waar ik heel wat mee te stellen heb gehad door onkunde van de vorige eigenaar. En nu terug waarover het begon:rijden/werken in de regen. Ik heb laatst met een aantal stalgenoten in de stromende regen een puzzeltocht van drie uur gereden. Niets aan de hand. Je kan je paard toch niet binnenhouden, omdat het regent? Dan kan je jn Nederland echt beter hamsters houden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:44

Jetta schreef:
Ok. Omdat ik van mijn paard wil dat hij doet wat ik aangeef ....is hij mijn slaaf? Ik dacht het niet. Doordat ik duidelijk ben naar mijn paard, weet hij wat de bedoeling is. Ja. We werken samen als team. Maar ik ben de leider. Er is zeker ruimte voor initiatief van het paard. Maar als ik met hem werk, ligt ook dat binnen wat ik toesta. Ik heb altijd karaktervolle paarden. Van mijn eerste merrie 32 jaar geleden, tot mijn huidige paard, waar ik heel wat mee te stellen heb gehad door onkunde van de vorige eigenaar. En nu terug waarover het begon:rijden/werken in de regen. Ik heb laatst met een aantal stalgenoten in de stromende regen een puzzeltocht van drie uur gereden. Niets aan de hand. Je kan je paard toch niet binnenhouden, omdat het regent? Dan kan je jn Nederland echt beter hamsters houden.

:')

Dus omdat het paard liever droog in een stal staat, moet ik een hamster houden :') Altijd grappig dat mensen dan komen met hun lange buitenrit in de regen. Heeft er namelijk geen fiets mee te maken omdat het gaat om MIJN paard en niet om de paarden van jouw stalgenoten. Mijn paard staat liever droog in een stal en dat gun ik hem. Wat ik hem niet gun zijn de stramme rugspieren en blokkades wat hij van staan/rijden in de regen krijgt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:05

Stramme rug van rijden in de regen...dat ken ik nog niet. Wel van stilstaan in de regen. Mijn eigenwijze ouwetje ging dan ook niet in zijn vrij toegankelijke schuilstal staan. Ohoh!
Het ging toch over rijden/ werken in de regen en hoe je paard daarop reageert en hoe je dat evt. aan kunt pakken? Het is nogal een probleem in Nederland, als je niet de beschikking over een binnenbak hebt en je paard niet in een buitje kan werken....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:33

Jetta schreef:
Stramme rug van rijden in de regen...dat ken ik nog niet. Wel van stilstaan in de regen. Mijn eigenwijze ouwetje ging dan ook niet in zijn vrij toegankelijke schuilstal staan. Ohoh!
Het ging toch over rijden/ werken in de regen en hoe je paard daarop reageert en hoe je dat evt. aan kunt pakken? Het is nogal een probleem in Nederland, als je niet de beschikking over een binnenbak hebt en je paard niet in een buitje kan werken....

Maar de oplossing is niet om maar gewoon wel te gaan rijden/werken met je paard in de regen, zoals velen hier aangeven. Je kan het wel proberen (voor een langere periode), dat heb ik ook gedaan. Kijken of het paard er wat aan kan wennen, wat harder kan worden. Velen zal het helpen, maar soms kan een paard er niet aan wennen, en om hem dan maar wel te gaan rijden in de regen, is gewoon not done vind ik.

Je rijdt dressuur zodat je paard je (ook op langere termijn) goed kan dragen. Waarom zou je dan gaan rijden in de regen als het paard alleen maar met een weggedrukte rug in de krul loopt? Voor je eigen lol (leuk is het niet om je paard zo te voelen lopen hoor)? Omdat je paard nou eenmaal moet doen wat jij wilt? Omdat een paard anders in stal staat wat niet hoort?

Ik zie er het punt niet van in. Is alleen maar nadelig voor de lichaam van het paard. En je moet kijken naar je paard als individu, zijn er zat die liever droog in een stal staan dan dat ze 24/7 buiten staan. In de herfst staat mijn paard heel veel binnen. Ik ben er ook voor dat een paard zoveel mogelijk buiten moet staan, liefst 24/7 met schuilstal. Waarom? Voor het paard, niet voor mezelf. Waarom zou ik dan per se die regel moeten naleven, als mijn paard daar niet gelukkig van word?

Mijn advies aan TS was om het proberen door te zetten voor een langere tijd. Ik ben benieuwd wat TS nu heeft gedaan en hoe het gaat.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:43

nou over gaan ahhahaha .
mijn oude pony heeft dit toch echt 25 jaar lang gedaan en nog steeds hihi panisch van regen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:36

Ook ik ben benieuwd of TS iets heeft gedaan, wat en hoe en of ze er baat bij hebben, het paard en TS.
Ik heb trouwens nooit gezegd dat iedereen koste wat het kost in de gietregen met zijn paard naar buiten MOET. Wel dat een paard het kan leren om ermee om te gaan. Ik ken er ook wel een paar die liever de hele dag droog op stal staan, maar dat is ook gewenning. Een paard is bovenal een gewoontedier, daar komt dat vaak door, dat kan je doorbreken door nieuwe gewoontes aan te wennen en dus even een week of twee door te zetten. Er zullen ook altijd uitzonderingen zijn. Zoals mijn ouwetje, die stijf werd van de koude regen op zijn lijf, maar het vertikte om naar binnen te gaan. En chagrijnig werd van zijn ( dan maar) beschermende regendeken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:05

Klinkt als mijn paard in het begin :Y) zodra het hondeweer werd begon ze te lopen langs het hek. Net zolang tot er iemand kwam.
Een jaar later en een stuk of 25 regenbuien op haar hoofd verder staat ze gewoon rustig te grazen.
Was ook een princes op de erwt wat dat betreft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:09

Mijn pony heeft er ook heen hekel aan, terwijl ze in het verleden buiten stond zonder schuilstal. Ze is dus wel degelijk regen gewend, maar ze heeft er gewoon een broertje dood aan. Wat miezer maakt niet uit, maar harde regen en wind dan draait ze haar hoofd uit de wind en kun je niet meer normaal rijden. Ik zorg dan dat we nog een oefening doen zodat we positief afsluiten en dan ga ik lekker terug naar de wei met stal. Vind er zelf ook niets aan in de regen en ik rijd dat toch minder lekker dan als het droog is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:58

Jeetje al die paarden die geen regen kunnen verdragen! Ik vind het toch wel suikerklontjes hoor. Hier staan 40 paarden in de regen en geen enkel van hen staat te verpieteren of aan het hek omdat ze binnen willen. Uiteraard vindt geen enkel paard regen fijn, dat lijkt me duidelijk. Die van mij wordt ook iets nerveuzer en wil natuurlijk ook niet vol in de regen lopen met z'n hoofd. Omdat mijn paard prettiger rijdt bij droog weer (of lichte regen) zal ik niet snel rijden met regen. Als er tijdens het rijden plots een bui valt, dan hoort hij zich te gedragen natuurlijk. TS, wat doet jouw paard bij afspuiten? Eventueel kan je oefenen met een tuinslang (niet hetzelfde, maar kan misschien helpen.) wat misschien ook helpt is een vliegenkap of vliegenfrontriem. Het is echt de druppels in de ogen waarvan ze volgens mij nerveus worden. Het oornetje is inderdaad ook een goede!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:13

Niet moeilijk doen. Lekker op stal zetten. Niet een paard vindt regen leuk. Het zou verboden moeten worden:-)om paarden of pony's zonder schuil gelegenheid in het land te laten lopen. Liever een verwend, dan een aan zijn lot overgelaten paard. Heb met ze te doen. Kont in de regen en maar wachten. Wachten op wie?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:33

Ik heb een oude ruin van 26, die heeft een enorme hekel aan water en regen, hij hoeft van mij dan ook niet op de wasplaats (hij weet dat daar water is) hij hoeft niet in de buitenbak rijden als de bak erg nat is, en hij hoeft ook niet in de regen te rijden, plus hij mag met regen eerder naar stal of een regendek op.

Ik ga met zo'n oude baas niet zo'n discussie meer aan, heeft hard genoeg gewerkt, en is zo braaf met kinderen en cliënten... Prima toch. De rest hobbelt gewoon door in de regen, maar hij niet, hij hoeft t niet. Als je paard er zo'n hekel aan heeft, rij je toch niet in de regen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:44

Wennen is natuurlijk altijd te proberen, gewoon op een rustige manier kan dat ook, ik denk namelijk niet dat voor een stresskip de oplossing is hem voortaan maar in de regen te laten zonder deken zodat hij went. :+
Maar wegrennen/trekken mag natuurlijk nooit, das gewoon gevaarlijk dus das wel een stukje wat je moet kunnen beheersen.
En daar kan je aan werken en dat kun je dan gaan uitbouwen.
Niet alle paarden zijn hetzelfde maar verbeteren kan altijd wel, het is gewoon desensibiliseren net als andere dingen waar ze bang voor zijn.
En wie weet kun je dit ook overwinnen. :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 02:47

Johanna59 schreef:
Niet moeilijk doen. Lekker op stal zetten. Niet een paard vindt regen leuk. Het zou verboden moeten worden:-)om paarden of pony's zonder schuil gelegenheid in het land te laten lopen. Liever een verwend, dan een aan zijn lot overgelaten paard. Heb met ze te doen. Kont in de regen en maar wachten. Wachten op wie?

Aan hun lot overgelaten is ook wat overdreven... Wij hebben geen schuilstal maar gewone stallen. Als het regent overdag en niemand kan ze op dat moment binnen zetten hebben ze gewoon pech. 9 van de 10 x als we komen en het regent, staan ze gewoob te eten. Om nou te zeggen dat je ze aan hun lot over laat als je ze in de regen laat staan.... :o?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:08

Ik heb dus een gevaarlijk en onopgevoed paard omdat ik haar niet doorrij als het gaat gieten :P Prima :) En ik maar denken dat ze juist gevaarlijk werd als ik haar over grenzen heen dwing die ze aangeeft. Mijn paard is geen vervelende, maar ze geeft wel aan als er iets haar niet zint. Prima, dat mag. Niet dat ik altijd luister, maar dan breng ik het wel anders. Haar op zo'n moment dwingen wens ik iedereen succes :D En of ik dan mijn paard verpest of 'gevaarlijk' maak, prima. Maar zonder op die manier bezig te zijn geweest met haar, was ik nooit zo ver met haar gekomen en waren er al mensen gesneuveld :+ Ik heb een super braaf opgevoed paard, maar wel eentje met een enorme dot karakter. En ik vind het heerlijk.
En dat ze niet aan het werk wilt in plensregen. So be it. Met lessen probeer ik de tijd dan wat te verkorten EN krijgt ze een oornetje op. Dan kunnen we nog wel aan het werk samen, al dan niet zo lang, maar zo maken we compromissen en gaat het prima. Steeds meer verleggen we de grenzen, maar wel voorzichtig want anders gaat ze juist in de 'aanval'.
En ja, in vrije tijd (buiten in paddock/weide) heeft ze ook een hekel aan regen. Ze gaat soms wat vroeger naar binnen (of snachts binnen), waarom zou ik haar laten verpieteren als ze het niet fijn vind (en ik geen schuilmogelijkheid kan geven). Ze stopt met eten, gaat verkrompen staan mokken, krijgt dan last van dr spieren, krijgt het koud, en wordt ze dusdanig gefrustreerd dat iedereen moet oppassen voor haar want overspronggedrag komt dan naar voren en is aanval de beste remedie om je ongenoegen van de regen te uiten. Sneu voor mijn shetpony die dan de l*l is :+ Ja, ik heb een rare.
Maar wel een brave. Ik hoor geen nare geluiden van de mensen die met haar om moeten gaan, hoe braaf ze bij mij is, is ze ook bij anderen. Maar je hebt wel een handleiding nodig als ze dingen niet fijn/leuk vind. Daar moet je wat voorzichtiger mee zijn. Het is niet dat het niet kan, maar je moet het anders brengen en 'vragen' ipv dwingen.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:13

ik zou als het gaat regenen haar gelijk naar binnen blijven en haar troosten en gerust stellen en dan opbouwen met naar buiten gaan als het regent maar doe dat pas als ze helemaal rustig is in stal gaat dat moeilijk probeer T-Toutch
Jaikee schreef:
Hee,

Ik heb mij paard sinds april en nog niet veel regen met haar meegemaakt.
1 x eerder ging het regenen toen ik aan het rijden was. Telkens als ze tegen de regen in moest zetten ze het op een rennen.
Dit continu ze wil alleen maar met haar kont in de regen staan.

Toen ik haar gisteren van de wei haalde om op stal eten te geven tripte ze helemaal.
Continu draven steigeren hinneken... Alles om zo snel mogelijk in de droge stal te komen.
Ik kon haar nog maar net houden, en dat terwijl ik haar normaal niet eens vast hoef te houden.

Vandaag de les dus net als gisteren maar af gezegd... normaal is deze wind al een strijd op zich.
En met die regen erbij...

Ze staat op de wei gewoon met regendeken.
Als het regent gaat ze bij het hek staan met haar hoofd eroverheen wachtend tot er iemand komt in de hoop dat ze meegenomen word...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:20

Waarom troosten... Een paard huilt niet. Het is geen mens _O-

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:14

Troosten en t-touch ?
hoe moet ik me een paard voorstellen dat je troost...

Regendeken op in deze tijd die goed waterdicht is en als het echt giet en het blijft maar door en door gaan dan gaan ze naar binnen, 1 of 2 buitjes op de kop per dag moet toch geen probleem zijn....
Ze mogen blij zijn dat ze buiten staan (die van ons dan) want de meeste paarden komen maar 1 tot 2 uur per dag buiten in een paddock (en als ze pech hebben regent het :Y))

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:05

Volgens mij was dit sarcastisch :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:33

Ik denk het niet gezien leeftijd :+