Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:32

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:20

Eerlijk gezegd zou ik al niet eens meer over koop nadenken als ik niet heel erg verliefd was.
Zeker niet met de gegevens dat de eigenaars een voorschot willen bij 1e bezichtiging, en het paard al geblesseerd in de wei staat.
Succes met je keuze!

Oh, en laat hem alsjeblieft door je eigen dierenarts keuren!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:29

Toen ze om het voorschot vroegen, wist men toen al dat ie een tik op zijn been had gehad?
Of denk je dat het net gebeurd is voordat jullie kwamen?

kellykeuhh

Re: Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 13:38

Ik heb net naar mijn eigen DA gebeld. Zij zou trachten, indien ze mag van de eigenaar van de praktijk, morgen meegaan.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 13:39

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:07

Lijkt me meer een rabicano of eventueel roan dan een schimmel.
Weet je iets van de ouders? On schimmel te worden moet hij minimaal 1 schimmel ouder hebbeb

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:19

Het is een leuk dier.

Nu hangt het af van wat de dierenarts zegt over die knie he?

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 00:15

net nog mail gehad van mijn eigen DA: linkerknie zou door de jonge leeftijd nog onregelmatig kunnen zijn. Rechts vermoedelijk door trauma. Ocd lijkt haar sterk omdat dit nagenoeg niet voorkomt aan de voorkant van de voorknie

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:11

Alleen maar gokjes dus en 0% zekerheid.. Een foute inschatting van de da kan je duizenden euros kosten.. Voor ik dit dier zou overwegen zou ik die knie zeker laten rontgenen. Liever nu wat extra geld investeren dan over een jaar het vierdubbele.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:35

Pff ja, dat zou voor mij toch ook wel een groot struikelpunt zijn.. je weet nooit wat er achter schuilt of dat ze hem misschien pijnstillers hebben gegeven oid.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:39

Inderdaad wat Troi zegt.
En daarbij; Apart dat je VA dit via de mail doet, is hij/ zij niet meegeweest?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:49

ik had toen ik voor paard ging kijken ook leuk paard gezien enzo. Dus we ging mailen alleen omdat mijn pa heel onregelmatig werk was moeilijk een dag te vinden. Dat we konen gaan kijken en toen bleek der ook al ander te zijn. En toen vonden ze we dat paard maar van foto moesten kopen maar hebben we natuurlijk niet gedaan. Want we wouden langs gaan om kijken hoe die was en hoe die reed en zo. En hoe die op zijn benen stond en zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:03

Uit eigen ervaring: ik heb ooit voor een jong paard waarin ik geïnteresseerd was een handgeld betaald ( destijds 1000 gulden) - op voorwaarde van koop. Het dier was al klinisch gekeurd en goedbevonden. De verkoper stelde voor om de hengst vóór verkoop nog te laten ruinen (op zijn kosten) en daar liep het mis. Er ontsonden na de ingreep zulke complicaties dat het mij veel geld zou gaan kosten om het dier weer op te lappen ( en zelfs eventueel opnieuw operatief in te grijpen). Ik heb toen besloten van de koop af te zien. Lang verhaal kort: ik kon naar mijn handgeld fluiten.. :(

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:04

Beetje vijgen na pasen, maar over het vragen van een voorschot:

Ik vind dit een volkomen logische redenering van de eigenaren. Simpel: betaal je 400 euro, dan ben je zeker dat het paard aan jou verkocht zal worden. Dit is natuurlijk niet verplicht! Dus als je niet betaalt, loop je gewoon het risico dat het beestje al verkocht is nog voor je een tweede maal wil komen kijken. Simpel en juist een hele goede optie van de verkopers (anders zit je met gezeik aan wie het paard nu te verkopen indien beide geïnteresseerd zijn).

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:05

Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die hun afspraken niet nakomen en niet het fatsoen hebben om zich "af te melden" als ze niet door willen gaan.

Als verkoper steek je een hoop tijd en geld in je dier (€ 1,200 is echt niet kostendekkend voor een 2 jarige ruin) en als je dan regelmatig staat te wachten op iemand die niet gaat komen of niets meer van zich laat horen dan kan ik mij voorstellen dat je handgeld gaat vragen. Wil je dat niet betalen (je bent het immers niet verplicht) dan kan je het risico lopen dat hij al verkocht is als je besluit zijn nieuwe baasje te worden.
Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik ga ook niets meer vasthouden voor iemand die echt zeker weet iets te kopen en dan niets meer laat horen. Ik geef netjes aan dat er meerdere gegadigden zijn en dat degene die betaalt de eigenaar wordt. Dat heeft niets te maken met iemand onder druk zetten oid maar als je dat niet doet dan blijf je aan de gang.

Ik vind het wel een hele leuke, knappe kerel. Mooi open karakter, goeie benen en mooi type (voor zover je dit van foto's zou kunnen beoordelen ;) )
Denk wel dat hij uiteindelijk helemaal wit gaat worden. Het brilletje waar je het over hebt is meestal in de veulenfase een teken dat ze wit worden. Op latere leeftijd is het gewoon zijn aftekening.
Maar daar zijn vlekken op zijn buik al schimmelen zou ik zeggen dat je gewoon een lekker poetspaard krijgt :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:07

Jannepauli schreef:
Uit eigen ervaring: ik heb ooit voor een jong paard waarin ik geïnteresseerd was een handgeld betaald ( destijds 1000 gulden) - op voorwaarde van koop. Het dier was al klinisch gekeurd en goedbevonden. De verkoper stelde voor om de hengst vóór verkoop nog te laten ruinen (op zijn kosten) en daar liep het mis. Er ontsonden na de ingreep zulke complicaties dat het mij veel geld zou gaan kosten om het dier weer op te lappen ( en zelfs eventueel opnieuw operatief in te grijpen). Ik heb toen besloten van de koop af te zien. Lang verhaal kort: ik kon naar mijn handgeld fluiten.. :(

Dat is logisch, want op het moment dat jij het voorschot hebt betaald is het paard en dus alle kosten in principe voor jou.
Gelukkig was het paard nog niet volledig betaald.

Volgens mij begrijpen vele bokkers niet dat handgeld in principe een koopovereenkomst is. Als hier niet aan wordt voldaan dan is het geld uiteraard voor de verkoper.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:16

Nee, het zgn handgeld was in dit geval niet een koopovereenkomst: het was - net zoals n het geval van de TS - een voorrangsregeling, die afspraak was ook zo met de verkoper gemaakt. Maar goed, toch stom - ik had als ervaren paardenmens en goed thuis in de paardenwereld, beter moeten weten. Ieder mens moet kennelijk ooit leergeld betalen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:46

Maar handgeld is op z'n minst bedoeld om niet terug te betalen - wat er ook tussenkomt. Zou mooi zijn voor een verkoper dat handgeld bij twijfel, een voorval of wat dan ook terugbetaald moet worden. kinda defeats the purpose. Anders kan je net zo goed geen voorschot betalen toch? Ik vind dit niet per sé leergeld. Het had nog veel erger kunnen zijn moest je het volledige bedrag al hebben betaald.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:36

unicorn_kiss schreef:
Maar handgeld is op z'n minst bedoeld om niet terug te betalen.

Ik betaal wel onder bepaalde omstandigheden terug. Die staan in het contract vermeld. Maar ik verkoop veulens, dus er zitten vaak maanden tussen de koop en het afleveren. Ik vind het niet meer dan logisch dat als er wat met het veulen gebeurt waardoor die niet meer geschikt is voor het aangekochte doel, dat ik het handgeld terug betaal. Maar niet als ze ondertussen een andere zijn tegen gekomen die ze leuker vinden. Dan is het gewoon voor mij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:02

Misschien was de term handgeld in dit verband ook niet de juiste - ik bedoelde eigenlijk dat ik eerste-kijk-recht had. Nou ja.. water under the bridge zullen we maar zeggen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 06:19

Hij staat thuis (nuja,, op privépension :D) *\o/*
Ritje van in totaal zo'n 3-4u op de vrachtwagen. Stond op 5 minuten op de vrachtwagen.. Eerste half uur was spannend, toen ben ik er, tegen mijn principes, moeten bijblijven omdat hij onder de baar van de vrachtwagen door droop.. Daarna was hij rustig hooi aan het eten.
Toegekomen, en voor de 1ste keer een stal gezien. Dat was ook eventjes (lees; zo'n 10 minuten) spannend.. Tot hij zag dat er ook een hooizak in de stal lag. Toen stond hij er vrij snel in. Heeft hij kennis gemaakt met zijn buurpaard, en begon gezellig terug hooi te eten. was na enkele minuten ook volledig gekalmeerd.
Vanmiddag mag hij gaan kennis maken met zijn nieuwe weidegenootje. Ik hoop maar dat dat even vlot gaat gaan :)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 07:27

Spannend is alles goed afgelopen met de keuring etc etc?

Hoop dat hij snel vriendjes maak .en ben benieuwd naar foto`s

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:53

Neem aan dat hij is goedgekeurd door je eigen dierenarts dus? Wat zeiden ze van zijn knie en wat bleek uit de foto's?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:18

Voor mijn eigen DA was het te ver om te reizen.. dat neemt een hele namiddag-avond in beslag. Wel heb ik hem laten nakijken nog door een onafhankelijke DA van in de omgeving. Die kon vaststellen dat het niet warm of pijnlijk aanvoelde, hij 100% correct loopt en er geen last van heeft. Als ik 100% zekerheid wou moest ik met hem op eigen risico en eigen kosten naar de kliniek reizen voor foto's of iemand zoeken die dat ter plaatste kon komen doen en hopen dat hij intussen nog niet verkocht zou zijn... Ik heb hier wel met mijn eigen DA over gehad en zij heeft me dit ook afgeraden omdat, als er iets gebeurd onderweg, ik verantwoordelijk zou zijn.
Ik heb besloten dit niet te doen. Van zodra mijn DA hier komt om hem nogmaals te bekijken laat ik haar ineens ook platen nemen. Zij heeft een mobiele RX. Het is de bedoeling ook dat hij hier 2 jaar nog mag uitgroeien alvorens ik er ga opzitten. Moest een operatie in de toekomst toch vereist zijn, zal ik ervoor zorgen dat dit in orde komt.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 08:17

Even een update over zijn knie :

Dierenarts heeft enkele weken geleden foto's gemaakt van zijn knie.. Blijkt een stukje ontstoken bot en kraakbeen te zijn.. Ik moest hem enkele weken rustig houden.
Gisteren opnieuw gecontroleerd: niet meer, niet minder ontstoken. Volgens de DA goed nieuws. Ze heeft hem nu plaatselijk behandeld met een injecties van ontstekingsremmer, AB en een soort vloeistof om het gewricht te voeden en te beschermen zodat hij zeker geen artrose zou krijgen. Binnen een maand nogmaals, en dan binnen 6 maanden ook nog eens.
Kans bestaat dat de zwelling blijft, maar dit is niet erg.

DA vond hem sinds de 1ste keer erg vooruit gegaan op het gebied van manieren en gedrag. Hij heeft zich de hele tijd voorbeeldig gedragen (moest ook ingeënt worden en voor DNA onderzoek moesten er manen getrokken worden. )

*\o/*