Verzekering, Vraagje, Wie helpt mij?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:13

Tigra_ schreef:
Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik ook niet erg blij zou worden als een bijrijder dit van mij verlangt. Ik zou denk ik ook niet zomaar de verzekering erbij halen. Hoe het officieel zit weet ik niet maar kan me ook wel een beetje vinden in de eigenaar hoor. Bedoel je kiest er toch voor en ook niet eerlijk om dan maar direct te verlangen dat de verzekering van de eigenaar er voor opdraait. En als het wel zo is zou daar eigenlijk toch wat beter naar gekeken moeten worden.

sterker nog, voor mij zou het het einde van de samenwerking met de bijrijder betekenen als er hier moeilijk over gedaan moet worden. Ts is niet gedwongen om op dat peerd te stappen en imo weet je dondersgoed wat de risico's zijn als je opstapt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:21

Polly schreef:
Tigra_ schreef:
Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik ook niet erg blij zou worden als een bijrijder dit van mij verlangt. Ik zou denk ik ook niet zomaar de verzekering erbij halen. Hoe het officieel zit weet ik niet maar kan me ook wel een beetje vinden in de eigenaar hoor. Bedoel je kiest er toch voor en ook niet eerlijk om dan maar direct te verlangen dat de verzekering van de eigenaar er voor opdraait. En als het wel zo is zou daar eigenlijk toch wat beter naar gekeken moeten worden.

sterker nog, voor mij zou het het einde van de samenwerking met de bijrijder betekenen als er hier moeilijk over gedaan moet worden. Ts is niet gedwongen om op dat peerd te stappen en imo weet je dondersgoed wat de risico's zijn als je opstapt.

Dat zou het voor mij ook zijn. Ik vind dat er een risico aan zit voor de eigenaar maar ook voor de bijrijder en dan ga ik niet zomaar spullen vergoeden ook al zou de verzekering daar niet moeilijk over doen. Zo draai je als eigenaar helemaal overal voor op. En dat vind ik niet eerlijk. Als bijrijder kies je ervoor om op te stappen en dus ook een bepaald risico te nemen dat je spullen stuk gaan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:30

Polly schreef:
Tigra_ schreef:

Eigen risico of niet.. voorbeeldje als je paard schrikt en de bijrijdster valt er af en is dusdanig gewond ben je volgens de wet gewoon aansprakelijkn voor de gevolgschade.

Het gaat niet alleen om de verzekering maar ook om de wetten hier.

Kaygee

Re: Verzekering, Vraagje, Wie helpt mij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:36

Als mijn bijrijdster iets beschadigd als gevolg van iets geks met mijn paard zou ik absoluut niet de beroerdste zijn om bij mijn verzekering na te gaan of zij dit voor mij vergoeden... Dekt de verzekering het niet dan zou ik het zeker niet uit eigen zak betalen. Maar ik ben aansprakelijk voor mijn dieren en hun daden. Dan moet je geen bijrijdster nemen, je hebt als eigenaar gewoon je verantwoordelijkheden in mijn ogen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:04

Tabaluga12 schreef:
Polly schreef:

Eigen risico of niet.. voorbeeldje als je paard schrikt en de bijrijdster valt er af en is dusdanig gewond ben je volgens de wet gewoon aansprakelijkn voor de gevolgschade.

Als de persoon zelf gewond raakt is dat iets anders dan wanneer hun spullen beschadigd raken. Natuurlijk is het gewond raken van de ruiter ook deels je eigen risico maar daar kun je niet onderuit. Omdat het gewoon te moeilijk bepalen is. Maar of je als persoon gewond raakt of je spullen gaan kapot of beschadigd is wel iets heel anders imo.

Natuurlijk is er een risico als je een bijrijder neemt maar dat wil maar niet zeggen dat je als bijrijder alles maar moet claimen als er iets beschadigd raakt aan je spullen dat is nu eenmaal een risico als mijn bijrijder even niet oplet en daardoor gaan mijn spullen kapot hoeven ze dat ook niet te betalen(netjes zou het wel zijn). Maar ik zou als eigenaar echt niet zomaar alles pikken hoor. Beetje eigen risico is er ook bij. Of dat nou wet is of niet. Het is mijn paard en als een bijrijder maar denkt dat ik alles zou vergoeden nee dan zouden ze bij mij verkeerd zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:11

Tabaluga12 schreef:
Polly schreef:

vind je dit zelf nou ook niet een beetje een kromme vergelijking?
Ik vind lichamelijk letsel iig NIET vergelijkbaar met wat geschuurde laarzen. Ik ga toch niet voor elke stukgekauwde sperriem, omdat mn bijrijder niet goed oplet, de verzekering inschakelen. Als ik dat wil uitsluiten moet ik het zelf allemaal doen.
Overigens is mijn vorige bijrijdster helaas wel een keer per ambu afgevoerd (die ik zelf had gebeld) en daar is mijn verzekering niet aan te pas gekomen hoor.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:17

.[/quote]

vind je dit zelf nou ook niet een beetje een kromme vergelijking?
Ik vind lichamelijk letsel iig NIET vergelijkbaar met wat geschuurde laarzen. Ik ga toch niet voor elke stukgekauwde sperriem, omdat mn bijrijder niet goed oplet, de verzekering inschakelen. Als ik dat wil uitsluiten moet ik het zelf allemaal doen.
Overigens is mijn vorige bijrijdster helaas wel een keer per ambu afgevoerd (die ik zelf had gebeld) en daar is mijn verzekering niet aan te pas gekomen hoor.[/quote]

Voor jou misschien wel, voor mij verzekeringstechnisch niet. Of ik het onzinnig vind als mijn bijrijder met zoiets komt dat is een heel ander verhaal. Stom genoeg kun je dan andersom weer niks beginnen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:21

Anoeska schreef:
Uit coulance van de verzekering, niet omdat de verzekeringnemer daadwerkelijk aansprakelijk is. Maar alles laten uitzoeken is duurder dan gewoon €150 overmaken voor de verzekeraar.

Zoals ik al aangaf in mijn eerdere posts, dit heeft niets met coulance te maken, het is gewoon een verzekerde gebeurtenis.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:34

Sorry voor de late reactie! heb even mijzelf goed door het topic heen gelezen en ben een stukje wijzer geworden. Met de eigenaresse ben ik nog steeds in dubio aangezien ik het niet durf te vragen aan haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:40

Jij bent zelf te dicht bij de die bakrand langsgekomen en zelf vrijwillig op het paard gestapt dan is de eigenaresse niet verantwoorlijk. Het is anders wat als jij wordt gedwongen erop te gaan oid of als het paard met jou een auto ramt dan is de eigenaresse wel verantwoordelijk. Bijrijder die tegen de bakrand komt en mij vervolgens zou komen vertellen dat ik het vergoeden moet zou ik héél snel de deur wijzen dan kan je wel aan de gang blijven, als je er van afvalt dan moet er ook een nieuwe cap komen, als paardlief per ongeluk in je jas hapt en er zit een gat in moet er een nieuwe jas komen. De verzekering ziet je aankomen :=

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:12

Yvank_ schreef:
Jij bent zelf te dicht bij de die bakrand langsgekomen en zelf vrijwillig op het paard gestapt dan is de eigenaresse niet verantwoorlijk. Het is anders wat als jij wordt gedwongen erop te gaan oid of als het paard met jou een auto ramt dan is de eigenaresse wel verantwoordelijk. Bijrijder die tegen de bakrand komt en mij vervolgens zou komen vertellen dat ik het vergoeden moet zou ik héél snel de deur wijzen dan kan je wel aan de gang blijven, als je er van afvalt dan moet er ook een nieuwe cap komen, als paardlief per ongeluk in je jas hapt en er zit een gat in moet er een nieuwe jas komen. De verzekering ziet je aankomen :=

Hoe kom je hier toch bij? (zie mijn vorige posts)
Het dier van een ander heeft haar schade berokkend (ongeacht toedracht, want huisdieren zijn wettelijk gezien een zaak. De verzekerde is volgens het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor de gedragingen van dieren die hij bezit. Er is dekking op de AVP voor zover de verzekerde het dier als 'particulier' bezit.)

Lees de verzekeringspolis na! Ze heeft gewoon recht op schadevergoeding, ook als paardlief, zoals jij beschreef, een hap uit haar jas neemt = een verzekerde gebeurtenis!

Of je al om een paar beschadigde laarzen de verzekering erbij wil halen moet een ieder voor zichzelf bepalen, maar je moet geen feiten met wenselijk verwarren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:27

Maar dat geld toch wel dat er duidelijk moet zijn dat het niet de schuld van de bijrijder is? Heb zelf ooit zelfde situatie bij kennis meegemaakt en verzekering heeft het noet uitgekeerd omdat ze van mening waren dat het vandoor gaan van het paard en daarmee beschadiging van laars voorkomen had kunnen worden als de ruiter beter gestuurd had.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:33

Hoe willen zij dat bewijzen? Dit zal geen steek houden in een rechtszaak. Een paard die ervan door gaat heeft vaak geen stuur meer. Maar afgezien daarvan, zolang er geen opzet is, is er in dit geval sprake van omgekeerde bewijslast voor de verzekeringsmaatschappij omdat het in grondbeginsel een verzekerde gebeurtenis betreft.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 20-08-13 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:38

Destijds was verzekering van mening dat ruiter het had kunnen voorkomen dat paard op hol slaat.

Maar geld dit andersom ook dan? Stel bijrijder loopt tijdens afzadelen naar de kast om zadel hoes te pakken maar vergeet dat singel al los is. Zadel valt vam paard boom gebroken. Wie is dan aansprakelijk? Mag ook via pb maar ben dr wel benieuwd naar want als bijrijder nooit ergens voor aansprakelijk kan zijn dam wgeef ik paardlief wel vakantie als ik het zelf te druk heb :=

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:39

Een rechtzaak???

Indien een bijrijder dermate ver gaat... Dan was het voor mij helder -> exit!

Een bijrijder die mij op deze manier aansprakelijk stelt... Kwam niet meer in de buurt van mijn paard.

Los van verzekeringszaken is er sprake van mensen onder elkaar!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:40

Maureen97 schreef:
Sorry voor de late reactie! heb even mijzelf goed door het topic heen gelezen en ben een stukje wijzer geworden. Met de eigenaresse ben ik nog steeds in dubio aangezien ik het niet durf te vragen aan haar.

Jij bent degene die de eigenaar het beste kan inschatten hoe ze daar op gaat reageren.
En ik zou er ook niet te lang mee wachten als je het nog eens wil aanhalen. Want zij zal nu denken dat het klaar is en om dan "ineens" weer daarmee te komen is ook niet handig. Dus als je het wil doen zou ik dat toch van de week nog proberen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:46

Yvank_ schreef:
Destijds was verzekering van mening dat ruiter het had kunnen voorkomen dat paard op hol slaat.

Maar geld dit andersom ook dan? Stel bijrijder loopt tijdens afzadelen naar de kast om zadel hoes te pakken maar vergeet dat singel al los is. Zadel valt vam paard boom gebroken. Wie is dan aansprakelijk? Mag ook via pb maar ben dr wel benieuwd naar want als bijrijder nooit ergens voor aansprakelijk kan zijn dam wgeef ik paardlief wel vakantie als ik het zelf te druk heb :=

Een paard is een levend wezen en daarom onberekenbaar, dus die vlieger gaat niet op, wettelijk gezien. Maar zover moet er niet gedacht worden. Er wordt gekeken naar de feiten in de meest simpele vorm, dus : jij hebt een paard, paard doet raar, beschadigd iets van een ander, dus op de avp kan een beroep gedaan worden. Meer is het niet.

In het geval van het kapotte zadel kan nalatigheid worden verweten en is de bijdrijder zelf aansprakelijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:46

Ik heb ook iemand die op mijn paard rijd. Hij komt altijd op schoenen met de nieuwe laarzen in de hand. Die zet hij ergens neer tot hij te paard gaat. Stel dat mijn hond of het paard op een onbewaakt ogenblik aan die laarzen gaan vreten. Dan ben ik aansprakelijk en zou ik het bij mijn WA verzekering claimen. Maar als hij tijdens het rijden tegen een paal of te dicht langs een boom rijdt, dan zou ik mij echt niet aansprakelijk voelen en het dus ook niet claimen of vergoeden.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:52

pillow schreef:
Ik heb ook iemand die op mijn paard rijd. Hij komt altijd op schoenen met de nieuwe laarzen in de hand. Die zet hij ergens neer tot hij te paard gaat. Stel dat mijn hond of het paard op een onbewaakt ogenblik aan die laarzen gaan vreten. Dan ben ik aansprakelijk en zou ik het bij mijn WA verzekering claimen. Maar als hij tijdens het rijden tegen een paal of te dicht langs een boom rijdt, dan zou ik mij echt niet aansprakelijk voelen en het dus ook niet claimen of vergoeden.

Dat hoeft ook niet, want dat is dan een geval "eigen gebrek".
In het geval hier beschreven schrok het paard van ts waardoor schade is ontstaan. M.a.w. ze heeft het niet zelf veroorzaakt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:52

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:58

Ja zo te lezen ben je als eigenaar dus altijd verantwoordelijk

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:22

pillow schreef:
Ja zo te lezen ben je als eigenaar dus altijd verantwoordelijk

Nee hoor! Er wordt ook gesproken over eigen schuld... Hierdoor wordt het uit te keren bedrag aangepast. Dit kan varieren van 0 tot 100%.

Vrijwillig op een paard stappen hoort hierbij, zo weet ik uit ervaring!

Het is wat anders indien een bijrijder op je paard stapt. Paard vliegt de weg op. Paard botst hierbij op een auto van een onafhankelijke derde.

Ten opzichte van deze onafhankelijke derde is de eigenaar van het paard altijd 100% aansprakelijk.

Dit is dus een totaal andere situatie dan een paar kapotte laarzen van een bijrijder die zelf op dat paard is gestapt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:22

Dat is wel het uitgangspunt. Of er ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting is, is een tweede.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:31

Aansprakelijkheid is maar een deel van het verhaal. Daar komt nog bij of de (in dit geval) ruiter ook (deels) eigen schuld heeft.

Naar mijn idee komt daar ook vaak een stukje coulance van de verzekeraar bij kijken. Een verzekeraar zal minder moeilijk doen over een jas van €100, dan over een zaak van €100.000 waarbij naast materiele schade ook bv arbeidsongeschiktheid speelt. Voor de €100 wil een verzekeraar nog wel eens gewoon een bedrag overmaken. Uitzoeken aansprakelijkheid/eigen schuld kost meer dan die €100. Maar voor een groot bedrag gaan ze echt wel even de boel uitzoeken.

Het is dus niet altijd zoals Aten stelt dat aansprakelijkheid ook meteen betekent dat de kosten door de verzekeraar betaald (moeten) worden.

Excuus: zie nu dat LDRD precies hetzelfde, maar dan korter, heeft getypt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:36

Klopt helemaal hoor Anoeska :j .

Ik noemde het nog maar even omdat veel mensen bij dit artikel stoppen met lezen na het onderdeel aansprakelijkheid. Voor een
goed begrip is het noodzakelijk het hele artikel goed door te lezen namelijk. :j