ik weet niet meer wat ik er mee moet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:30

AenALover schreef:
heb al eens een join up geprobeert het werkt vaak wel. weet je hoe het moet. zo niet hier wat uitleg je loopt met je pony naar een paddock je laat haar helemaal los dus zonder halster alsof hij vrij is. je gaat in het midden staan doe wel een cap op want veiligheid staat voorop. ga met het halster dat je in je hand hebt naar zijn kont zwaaien als het niet werkt kan je proberen om het met een longeer zweep te doen. hij gaat dan in galop ervandoor dat herhaal je net zolang totdat hij zich overgeeft dat doet hij zo hij laat zijn hoofd laag hangen en maakt kauwende bewegingen. als hij zich overgeeft draai je met je rug naar je pony toe en laat je de zweep of het halster naar vallen laat je schouders hangen en wacht totdat hij naar je toe komt. als hij bij je is loop je naar de trailer doet hij nog het zelfde? herhaal dit net zolang tot hij de trailer in loopt. ik hoop dat het helpt.

Dat is wel het meest miserabele advies wat je kan geven.
Zo eenvoudig als jij het omschrijft is het niet en als je niet weet wat je aan het doen hebt is het wel het domste wat je kan doen met je paard/pony. '
Kortom een join up doe je niet zomaar met je paard.

terpentijn

Re: ik weet niet meer wat ik er mee moet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:54

Nog een misschien werkbare tip: het is niet zo dat voor ALLE paarden/ponies het opladen veiliger aanvoelt als het voor/zijdeurtje van de trailer openstaat.

Ten eerste: zou er niemand zichtbaar bij dat deurtje moeten staan als het open is.

Ten tweede: zo'n deurtje is nogal klein en geeft een beperkte "tunnel"visie: paard durft dan soms niet juist omdat ze niet weten wat er uit die opening kan tevoorschijn komen (terwijl zij die dwarsstangen zien, waardoor zij niet verder kunnen lopen), dus duidelijk ook niet "door" dat openstaande deurtje. Dat geeft tegenstrijdige signalen af... het openzetten van het "mensen"deurtje, is vooral handig omdat het meer licht in de doorgaans wat donkere trailer brengt.

Maar uit eigen laad-ervaring (zie mijn eerdere post in dit topic), weet ik, dat dit sommige jonge of trailer-onervaren paarden juist kan afschrikken

Laatst twee AraboFriese totaal groene merrieveulens van nog geen jaar moeten verplaatsen naar andere weide: trailerklep gestabiliseerd (paarden hebben een gloeiende hekel aan een onstabiele ondergrond, "verend" lijkt leuk, maar is voor een paard gewoon "instabiel en verdacht"), merrietjes er mee heen.
Totale staking.
Merrie M1 was wat moediger en zette twee voetjes op de klep, maar niks hoor. Ze stak natuurlijk de angstigere merrie M2 aan.
Wij merkten op dat het moedigste merrieveulen haar hoofd heel laag hield om om het hoekje van het openstaande voordeurtje te koekeloeren. Daar viel niet veel te zien, dit was de merrie aan de kant van het deurtje.
Zij stapte na dat gekijk steeds weer terug oftwel besloot de boel niet te vertrouwen.

Nadat wij het deurtje hadden gesloten liep Miss Moedig er zo maar op, natuurlijk gevolgd door Miss Niet Zo Moedig.

Dus ook DAT kan een rol spelen.

En zeker NOOIT te veel mensen er bij hebben, doe het met 2 mensen, dat is genoeg. Mens 1 loopt met de (lange!) halstertouw voorop de trailer in, nummer 2 "bewaakt" dat het paard niet zijdelings van de klep schiet en zich beschadigt.Nummer 1 lokt met een lekker hapje (gewoon laten ruiken) en draait zich om en gaat voorop kalm de klep op (draait zich NIET om naar het paard). Weigert paard, dan niet met gezicht naar paard blijven "doortrekken" maar terugzetten, rondje lopen en wederom proberen.

Lukt eigenlijk altijd!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:11

Cassidy schreef:
Je pony schaar ik in tussen de binnenvetters, de Left Brain Introverts van Parelli. En Eddy Modde heeft daar een voorbeeld van op Youtube staan.
http://www.youtube.com/watch?v=R160redSpGU
Dit is GEEN eigenwijs paard, hij is hartstikke bang.

Paar jaar terug had ik ook 'opeens' trailerlaad problemen. Na jaren eigenlijk nauwelijks op de trailer te zetten was ik wedstrijdjes gaan rijden en na een tijdje ging het mis... paard wou niet meer -O- ... bleef als een ezel voor de laadklep staan.. kon wel heel hard achteruit en zich losrukken. In mijn omgeving werd ook gezegd... hij is koppig, eigenwijs..etc.. ze zouden hem er wel even opzetten met longeerlijnen.. lier etc etc.... maar ik zelf had geen zin in ongelukken... ik had het idee... die van mij laat zich echt vallen als hij nog meer gedwongen wordt dan we nu al gedaan hebben... en dan heb ik of een beschadigd paard of andere mensen beschadigd.
Na het zien van dit filmpje.. heb ik iemand uitgenodigd die bij Modde de opleiding had gedaan en Parelli beoefende... en die is 4 uur lang bezig geweest op 1 dag.. kostte me 120 euro... maar nu kan ik hem alleen laden. Niet op de 'normale' manier... maar hij gaat er wel op... en er is geen strijd meer. Soms kijken mensen me nog wel raar aan dat ik met een leadrope naast de trailer sta te zwaaien... maar ik heb een paard wat de trailer oploopt. 8-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:43

Sinds wanneer is de join-up een oplossing voor een trailerlaad probleem??? Ik heb wat gemist denk ik.... :o?

Een join up doe je niet zomaar en het is zeker niet dé oplossing, je zult na de join-up nog even een trajectje door moeten om het daadwerkelijke leiderschap van je paard te krijgen, met enkel een join-up of een 'speciaal halster' kom je er helaas echt niet.

Terpentijn, ik ben bang dat ook jouw oplossing niet altijd werkt, ken er genoeg die het zo echt niet voor je doen. Die blijven op de klep staan en laten jou je rondje lopen.
Who moves Who is in de paardenwereld een hele grote test voor het leiderschap. Hoe meer jij beweegt en je paard stilstaat des te meer jij niet de leider bent, andersom echter wel. Als jij je paard kan plaatsen waar je wil zonder dat jij daar rondjes voor hoeft te lopen dan krijgt je paard meer respect voor jou.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:41

mijn zwarte was ook een tijdje moeilijk te laden. daarvoor ging het altijd gemakkelijk. echt nooit iets onderweg gebeurd. het enige dat ik kon bedenken is, dat we een poosje alleen weg gingen om te lessen. dat was dan wel hard werken voor hem en dat ie toen eens besloot niet meer in te stappen. enfin, verder geen idee, maar hij werd heel lastig. hij sprong gewoon over de longeerlijn heen, steigerde, liet zich omvallen, kortom wilde echt niet. maar met trainingshalster en een beetje geduld loopt hij er nu zo weer op. de kunst is hem geen keus te laten, ook al staat hij scheef of half op de klep. nooit teruglopen.

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:17

Erg jammer dat de eigenaresse ervan overtuigd is dat het paard gewoon eigenwijs is. het lijkt waarschijnlijker dat het (onbewust) aangeleerd gedrag is. En dat het paard zijn comfort vind voor de trailer inplats van in de trailer. Misschien moet de eigenaresse eerst eens beginnen met het lezen over : hoe paarden leren.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:46

terpentijn schreef:
Nog een misschien werkbare tip: het is niet zo dat voor ALLE paarden/ponies het opladen veiliger aanvoelt als het voor/zijdeurtje van de trailer openstaat.

Ten eerste: zou er niemand zichtbaar bij dat deurtje moeten staan als het open is.

Ten tweede: zo'n deurtje is nogal klein en geeft een beperkte "tunnel"visie: paard durft dan soms niet juist omdat ze niet weten wat er uit die opening kan tevoorschijn komen (terwijl zij die dwarsstangen zien, waardoor zij niet verder kunnen lopen), dus duidelijk ook niet "door" dat openstaande deurtje. Dat geeft tegenstrijdige signalen af... het openzetten van het "mensen"deurtje, is vooral handig omdat het meer licht in de doorgaans wat donkere trailer brengt.

Maar uit eigen laad-ervaring (zie mijn eerdere post in dit topic), weet ik, dat dit sommige jonge of trailer-onervaren paarden juist kan afschrikken

Laatst twee AraboFriese totaal groene merrieveulens van nog geen jaar moeten verplaatsen naar andere weide: trailerklep gestabiliseerd (paarden hebben een gloeiende hekel aan een onstabiele ondergrond, "verend" lijkt leuk, maar is voor een paard gewoon "instabiel en verdacht"), merrietjes er mee heen.
Totale staking.
Merrie M1 was wat moediger en zette twee voetjes op de klep, maar niks hoor. Ze stak natuurlijk de angstigere merrie M2 aan.
Wij merkten op dat het moedigste merrieveulen haar hoofd heel laag hield om om het hoekje van het openstaande voordeurtje te koekeloeren. Daar viel niet veel te zien, dit was de merrie aan de kant van het deurtje.
Zij stapte na dat gekijk steeds weer terug oftwel besloot de boel niet te vertrouwen.

Nadat wij het deurtje hadden gesloten liep Miss Moedig er zo maar op, natuurlijk gevolgd door Miss Niet Zo Moedig.

Dus ook DAT kan een rol spelen.

En zeker NOOIT te veel mensen er bij hebben, doe het met 2 mensen, dat is genoeg. Mens 1 loopt met de (lange!) halstertouw voorop de trailer in, nummer 2 "bewaakt" dat het paard niet zijdelings van de klep schiet en zich beschadigt.Nummer 1 lokt met een lekker hapje (gewoon laten ruiken) en draait zich om en gaat voorop kalm de klep op (draait zich NIET om naar het paard). Weigert paard, dan niet met gezicht naar paard blijven "doortrekken" maar terugzetten, rondje lopen en wederom proberen.

Lukt eigenlijk altijd!

Ik laad altijd met het deurtje van voren dicht, maar wel met de voorstang eruit. Ik vind het heel fijn werken, doordat de voorstang eruit is, heb je zelf veel meer ruimte en het paard ook. Als het deurtje open is en de voorstang eruit, durven er nog wel eens paarden via dat kleine deurtje naar buiten te komen... Met alle gevolgen van dien..

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:36

Na alles gelezen te hebben hoop ik alleen maar dat eigenaresse rust en geduld vind om met haar paard aan de slag te gaan en zich werkelijk wil verdiepen in waar het probleem zit! Mijn komt het een beetje vreemd over als je geen "geld" hebt om professionele hulp in te schakelen, maar dan wel schrijft dan zit er niks ander op om naar een ander paard te kijken? Krijg je die gratis dan? Eigenaresse komt over als iemand met weinig geduld en idd tunnelvisie "mijn paard is eigenwijs punt uit" sta open voor tips en ervaringen van anderen en ik wens je veel succes en geduld met trailerladen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:20

Zoals ook andere hier al hebben gezegd.
Op deze manier, is het echt onmogelijk om jou iets te leren, je zegt ik doe niets fout, je zegt paard is koppig en heel eigenwijs, .....
Of je paard nu bang is of niet bang is, eigenlijk maakt dit niet zo heel erg uit, het is wel een beetje een andere benadering van het probleem dan wel.
Maar als een paard niet doet wat jij hem vraagt, zijn er maar een paar mogelijke oorzaken, ofwel kan hij het echt niet, ofwel stel je de vraag gewoon verkeerd, ofwel begrijpt hij het niet helemaal, en bij al deze oorzaken ligt de oplossing bij jou, want jij moet het hem dan maar mogelijk maken, jij moet de juiste vraag stellen, jij moet verstaanbaar overkomen.
Lijkt heel simpel toch.
Er werden al heel goede voorbeelden en tips aangeboden, en blijkbaar wil je er gewoon niets aan doen, de fout zit echt niet bij het paard.
Verander jezelf en je hebt ineens een heel ander paard.

laura57 schreef:
Ow en [***] als je alleen maar neerkijkend opmij over me kunt praten en negatief kun zijn hou je comentaar dan voor je alsof jij 'much better' ben als je zo over mensen praat alsof het totaal obze schuld is als onze pony niet luistert, tegenwoordig hebt je oo eigenwijze koppige en sstoute paardenjes wat niet schuld van de mensen is gewoon karakter en ras pony verder heb je niks gezien en weet je niet of ik het fout doe en of hij bang is dus niet oorderlen, alsof je het 100% bij het juiste eind hebt want je weet het niet je hebt het niet gezien of watdan ook. En misschien is dat omdat sommige dingen te ver weg zijn en reiskosten ook betaald moeten wordn enz enz enz en je dan als gouw om zon 100 euro per keer komt ;) en dat voor niemand zowat te behapen is, en ik andere dingen al heb geprobeer of het is om bange paarden op trailer te krijgen, wat hij niet is, want een paar weten terug stapte die er gewoon op en nu doet ie ineens moeilijk terwijl er niks raars gebeurt is.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:34

Pffffff degene die koppig en eigenwijs is, is Laura zelf!!!

Zoooo ontzettend veel excuses waarom het paard er nog steeds niet op staat!!! Eigenlijk belachelijk voor nog meer woorden. Maar ik kan het niet laten.

Laura, lieve meid, kijk gewoon alleen al even de eerst genoemde video, die van parelli. Pak daarna een longeerlijn, een stuk zeil een yoga bal of iets dat als pion kan dienen en ga lekker eerst eens in de weide 'spelen'. En doe dan spelenderwijs hetzelfde rondom de trailer.

Aangezien je toch nog geen geld gespendeerd hebt aan iemand die je mee helpt heb je waarschijnlijk nog tijd over om al de andere genoemde video's te kijken. Als het je daarna nog steeds niet lukt ben je behoorlijk knap bezig en zou ik me maar eens af gaan vragen of je bezig zijn met paarden wel leuk vind.

Ik had die van de yogabal nog niet gezien en sta nu te popelen om het zelf eens te proberen. En nee, het paard heeft geen problemen, maar ik vind wel dat ik 'm eens met wat anders kan bezig houden dan alleen een zadel, een zeiltje waar ie braaf overheen moet of een paar lange lijnen waartussen hij braaf zijn ding doet na veel oefenen. En dat oefenen vind ik ook een leuke manier om bezig te zijn met het paard.

Dus Laura, mocht je dit lezen, dan ga gewoon eens leuk 'spelen' met je paard. En tot je die yogabal op de rug van je paard hebt liggen, vergeet die trailer!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:19

Lieve TS, een 'eigenwijs' paard bestaat niet. Een dier kan niet denken van 'Oh laat ik baasje eens even lekker pesten'.
Er zijn hier veel professionals op Bokt, dus in plaats van allemaal excuses te verzinnen en ze af te wimpelen zou je misschien eens met hun tips en opmerkingen aan de slag kunnen gaan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:50

Mijn merrie werd bang nadat er een iets te ruige rijstijl werd gehanteerd. Hoe rijdt je vader?

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:36

cissy schreef:
als ik alles hier goed interpreteer is het een eigenwijze drol van een pony met een kop erop en een heel groot ego :+ (even simplistisch gedacht)
Die moet je dus te slim af zijn en je leiderschap tegenover hem bewijzen en dat bereik je niet met slaan en schoppen maar met slimmer, sneller en heel consequent te zijn. Als je dat niet bent dan lacht hij zich alleen maar te barsten en doet lekker toch wat hij wil.

Waar woon je TS?

In herveld, das in gelderland

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:39

RenateKo schreef:
Na alles gelezen te hebben hoop ik alleen maar dat eigenaresse rust en geduld vind om met haar paard aan de slag te gaan en zich werkelijk wil verdiepen in waar het probleem zit! Mijn komt het een beetje vreemd over als je geen "geld" hebt om professionele hulp in te schakelen, maar dan wel schrijft dan zit er niks ander op om naar een ander paard te kijken? Krijg je die gratis dan? Eigenaresse komt over als iemand met weinig geduld en idd tunnelvisie "mijn paard is eigenwijs punt uit" sta open voor tips en ervaringen van anderen en ik wens je veel succes en geduld met trailerladen!

Als ik een ander paard zou gaan kopen, gaat deze eruit.

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:49

Cassidy schreef:
Ik denk dat het ego van de eigenaar groter is dan die van de pony :D

Succes Cissy...ga je TS echt gratis helpen?

Tsss. Beter hou je gewoon je mond om dit soort reacties eword niet gevraagd kun je wer zeggen mijn ego is groot maar die van jou ook als je je mond zo durft open te trekken dus doe niet alsof je een haar beter bent.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:56

Een join up moet je helemaal niet doen als je er niks van weet. Zoals het hierboven word omschreven is wel heel makkelijk, zo werkt het helemaal niet. Als je het toch gaat doen terwijl je er helemaal niks van weet verpest je je paard helemaal maargoed.
En vind het trouwens ook een beetje egoïstisch van je dat je je paard gaat verkopen als hij de trailer niet op wil omdat je er anders 'niks' mee kan. Bovendien hoe weet je 100% zeker dat je pony niet bang is? Weet niet of jij een proffessional bent of zo, maar volgens mij weet toch echt alleen het paard zelf of die bang is of niet, niet elke pony laat dat zien door lichaamstaal.

horses113

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:31

er zijn speciale oliën om je paard rustig te maken bijvoorbeeld bloesem, misschien kan dat helpen...
en miss weet je ook iets over zijn geschiedenis miss heeft hij bijvoorbeeld wel eens een ongeluk ofzo gehad met een trailer...

sylvia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:17

Mijn paard had bijna hetzelfde, helemaal niet bang maar hij vertikte het gewoon. Wij gebruiken nu twee lintjes, me moeder loopt met hem de trailer in, en ik houd de twee lintjes vast. Ik houd ze alleen vast en als hij stilstaat doe ik de touwtjes een beetje dichter bij hem en dan loopt hij er in. Meestal is het zo dat ik de touwtjes nog niet eens vast heb en dat hij er al in loopt. Maar eerst wou die echt niet!