Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:44

Ik zie het ook dat de deelname terug loopt. Ik mis de tijd nog dat je als je 1e werd gewoon 5x je inschrijfgeld als prijzengeld mee naar huis mocht nemen. Dat waren nog eens tijden... :z
Maar ik heb ook geen geldboom in de achtertuin en de auto loopt niet op water.... En om plezier aan mijn paard te beleven heb ik wedstrijden niet nodig.

Wel merk ik bij onze eigen vereniging dat wij het concours zo vol hebben. Waarom? Heel simpel, we houden het klein en overzichtelijk. We organiseren het zo als we het zelf graag willen hebben. Dus strak op tijd, losrijden op zand of gras, proef op gras. Snel na afloop van de rubriek de prijsuitreiking. (de laatste deelnemer houden we in de gaten; als die het paard heeft afgezadeld en in de kantine is gaan we gelijk over tot de uitslag) Tussentijds de standen bijwerken, zorgen dat protocollen klaar liggen enz. Je loopt op die manier wel kantineomzet mis maar dat hebben we ervoor over. Als ruiters eenmaal bij ons gestart zijn komen ze terug en nemen anderen mee.

Een goedlopend wedstrijdsecretariaat is de sleutel tot succes van een concours. Een concours gaat om ruiters, de rest is bijzaak. Persoonlijk zal ik niet starten op een concours waarbij het discutabel is of ik er ooit nog weer het veld af kom zonder dikke 4x4. Lang wachten op een prijsuitreiking waarbij je uiteindelijk er nog net naast zit ook of een zak voer wint van een fouragehandel in verwegnistan is ook een afknapper.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:03

Ik ben minder gaan starten vanwege het financiele aspect, 10 euro of meer per proef vind ik gewoon ontzettend duur.
Ook let ik op de afstand stal/wedstrijdlocatie, auto rijd niet op water. Dus het moet wel leuk blijven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:04

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik denk dat het tijd wordt voor een ouderwetse landelijke bond nààst de KNHS. Net zoiets als de LRV in belgië. Je ziet ook steeds meer profs met hun jonge paarden terug in het belgische LRV starten, omdat ze dan geen vermogen aan startgelden kwijt zijn als ze alle weekenden met een volle vrachtwagen met paarden op concours willen. Het belangrijkste voor die jonkies is toch vooral kilometers maken en veel zien. In nederland zie je steeds vaker dat zulke combinaties op oefenterreintjes worden klaargestoomd en pas op officiële wedstrijden in actie komen als ze klaar zijn voor het hogere werk. Zo`n nieuwe bond zou als doel kunnen hebben: goedkoop, simpel en gezellig. Zeker weten dat de wedstrijden dan weer veel combinaties en publiek zouden aantrekken.

Nou laat maar :D
Ik ben niet zo te spreken over de Nederlandse startgelden en KNHS tarieven die nu zijn ingevoerd, maar de baggerterreinen, incompetente 'juryleden' en verplichte verenigingsbijdragen van de LRV hoef ik ook niet erbij. Voor wat betreft dan toch liever VLP :P
Overigens heb ik nog wel dit jaar zitten kijken naar de LRV-tarieven om het 'erbij' te doen maar dat vind ik toch ook niet goedkoop voor erbij hoor. Wel als enige maar voor die paar wedstrijden dat je bij de LRV mag starten (of is dat al wel verandert?) vind ik het ook te duur worden al met al.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:05

Cyrina schreef:
Overigens zijn er regels van het KNHS dat zodra je boven de 10,- aan inschrijving vraagt er geld tegenover moet staan en er zijn ook regels voor hoeveel.

Dat is 12,50 geworden. Voor 12,50 per proef mogen er nog bekers weggegeven worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:11

Urielle schreef:
Cyrina schreef:
Overigens zijn er regels van het KNHS dat zodra je boven de 10,- aan inschrijving vraagt er geld tegenover moet staan en er zijn ook regels voor hoeveel.

Dat is 12,50 geworden. Voor 12,50 per proef mogen er nog bekers weggegeven worden.

Joepie -O- Ik snap best dat er kosten zitten aan het organiseren van een concours. En dat een rijvereniging er geen verlies en liefst een beetje winst op wil maken ook. Maar ga mensen niet schofferen door ze als prijs een paar sokken maat 35 te geven. Zo heb ik ooit een pak after eight als prijs uitgezocht. Dat was nog eetbaar. Ben er nooit weer gestart.

Gek genoeg zit het bij mij niet in de afstand. Voor een goed georganiseerd concours wil ik best wel wat extra kilometers maken. Oosterwolde (Friesland) is daar een voorbeeld van. Per ongeluk terecht gekomen... (er ligt ook een Oosterwolde in Gelderland) Maar zo goed bevallen dat ik er wel vaker naartoe ben geweest.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:35

Ik heb zitten denken over hoe je nog meer inschrijvingen kunt krijgen. Ik lees dat jullie toch erg servicegericht (snelle prijsuitreikingen, rekening houden met voorkeuren) zijn, dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien kun je deelnemers via e-mail op de hoogte houden van aankomende wedstrijden. Een soort nieuwsbrief? Dan herinner je ze er weer aan, hoe fijn ze gereden hebben de laatste keer.
Natuurlijk de deelnemers wel om toestemming vragen of zij de nieuwsbrief willen ontvangen.

Suprice

Re: Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:39

Ja snelle prijsuitreikingen zijn belangrijk. Duurt het te lang, dan kom ik de volgende keer niet terug (tenzij je ziet dat er een reden is dat het lang duurt).
Ik let ook zeker wel op afstand, de auto rijdt idd niet op water. Maar het terrein en de organisatie is voor mij belangrijker dan de afstand.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:17

Urielle schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Ik denk dat het tijd wordt voor een ouderwetse landelijke bond nààst de KNHS. Net zoiets als de LRV in belgië. Je ziet ook steeds meer profs met hun jonge paarden terug in het belgische LRV starten, omdat ze dan geen vermogen aan startgelden kwijt zijn als ze alle weekenden met een volle vrachtwagen met paarden op concours willen. Het belangrijkste voor die jonkies is toch vooral kilometers maken en veel zien. In nederland zie je steeds vaker dat zulke combinaties op oefenterreintjes worden klaargestoomd en pas op officiële wedstrijden in actie komen als ze klaar zijn voor het hogere werk. Zo`n nieuwe bond zou als doel kunnen hebben: goedkoop, simpel en gezellig. Zeker weten dat de wedstrijden dan weer veel combinaties en publiek zouden aantrekken.

Nou laat maar :D
Ik ben niet zo te spreken over de Nederlandse startgelden en KNHS tarieven die nu zijn ingevoerd, maar de baggerterreinen, incompetente 'juryleden' en verplichte verenigingsbijdragen van de LRV hoef ik ook niet erbij. Voor wat betreft dan toch liever VLP :P
Overigens heb ik nog wel dit jaar zitten kijken naar de LRV-tarieven om het 'erbij' te doen maar dat vind ik toch ook niet goedkoop voor erbij hoor. Wel als enige maar voor die paar wedstrijden dat je bij de LRV mag starten (of is dat al wel verandert?) vind ik het ook te duur worden al met al.

Bij de landelijke verenigingen zoals we die hier in NL vroeger hadden was dat allemaal toch niet zo slecht geregeld? In juryleden voor dressuur mag inderdaad geïnvesteerd blijven worden. En er hoeven ook niet op alle regionale concoursen steeds te zelfde te zitten natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:31

Nee, de NKB etc. was voor mij prima.
Ik ben NBVR en NKB-lid geweest en was daar gewoon tevreden over. Naar dat model zou best weer gewerkt mogen worden van mij. KNF heb ik geen ervaring mee.
Maar de Belgische LRV heb ik 1 seizoen gereden in het verleden... breek me de bek niet open :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:00

Anne_GTI schreef:
Ik zie het ook dat de deelname terug loopt. Ik mis de tijd nog dat je als je 1e werd gewoon 5x je inschrijfgeld als prijzengeld mee naar huis mocht nemen. Dat waren nog eens tijden... :z
Maar ik heb ook geen geldboom in de achtertuin en de auto loopt niet op water.... En om plezier aan mijn paard te beleven heb ik wedstrijden niet nodig.

Wel merk ik bij onze eigen vereniging dat wij het concours zo vol hebben. Waarom? Heel simpel, we houden het klein en overzichtelijk. We organiseren het zo als we het zelf graag willen hebben. Dus strak op tijd, losrijden op zand of gras, proef op gras. Snel na afloop van de rubriek de prijsuitreiking. (de laatste deelnemer houden we in de gaten; als die het paard heeft afgezadeld en in de kantine is gaan we gelijk over tot de uitslag) Tussentijds de standen bijwerken, zorgen dat protocollen klaar liggen enz. Je loopt op die manier wel kantineomzet mis maar dat hebben we ervoor over. Als ruiters eenmaal bij ons gestart zijn komen ze terug en nemen anderen mee.

Een goedlopend wedstrijdsecretariaat is de sleutel tot succes van een concours. Een concours gaat om ruiters, de rest is bijzaak. Persoonlijk zal ik niet starten op een concours waarbij het discutabel is of ik er ooit nog weer het veld af kom zonder dikke 4x4. Lang wachten op een prijsuitreiking waarbij je uiteindelijk er nog net naast zit ook of een zak voer wint van een fouragehandel in verwegnistan is ook een afknapper.

Pff waar zit jullie vereninging? Dan komt ik gelijk starten.. _/-\o_

Dat wachten op coupons is trouwens misschien wel mijn grootste ergernis op dressuur wedstrijden.. ^) :evaw:

Edit: Nog een (zeer grote) ergernis zijn vage start tijden bij het springen.. Dan staat er dat er om 10 uur begonnen word met starten. En dat er dan B L M Z is en daar aantal starts bij. Maar een duidelijke tijd hoelaat een cat. begint is er niet..
Dat moet met de moderne techniek van nu toch simpeler kunnen?
Desnoots twittert het secretariaat over de tijden en stand van zaken. Dat ze twitteren wanneer de klasses beginnen wanneer ze beginnen. Dan weet je ong. hoelaat je er moet zijn (zeker voor concoursen dicht bij). Maar nu kun je soms uren wachten omdat het allemaal erg langzaam gaat. Of slechts 10 min kunnen warm rijden omdat er tig mensen zijn uitgevallen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:55

Redenen voor mij om niet meer bij jullie te starten: ik vind het altijd enorm rumoerig en druk. Op de een of andere manier kan ik bij jullie nooit fijn rijden en heb altijd paarden die over de zeik gaan. Hetzelfde geeft Hoppje al aan en ik heb het van meerdere mensen gehoord.
Ook vond ik het altijd eindeloos duren voordat de prijsuitreiking plaats vond. Nou maakte dat voor mij niet veel uit, want ik rijd even heen en weer maar misschien dat anderen dit ook zo ervaren.

Redenen om niet te jureren bij jullie: veel te grote rubrieken! 35 deelnemers jureren is heel normaal, ik vind dat veel te veel.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:49

Ik snap sowieso niet dat het een eeuwigheid moet duren voor de uitslagen eens bekend zijn. Ik kan in mijn uppie 20 ringen foutloos afhandelen en op tijd bijwerken als ik dat echt wil. Als de protocollen maar binnen blijven stromen. Er is dus een gedreven iemand nodig om elke keer die coupons op te halen. :D Daar schakel ik ponyruiters voor in en elke keer als ze een stapeltje gebracht hebben krijgen ze een snoepje...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:39

Hier in Drenthe zie je ook wel dat de deelname terugloopt, bij de pony's nog het meest. Er zijn dit jaar al meerdere jureerafspraken afgezegd, vaker dan in voorgaande jaren.
Aan de andere kant wordt er soms ook wel heel erg veel georganiseerd. Komende week kan je hier op maandag-, dinsdag- en woensdagavond starten, op locaties dichtbij elkaar en dat is natuurlijk best waanzin...
Maar er zijn ook locaties die altijd wel vol zitten.
Ik start zelf ook een stuk minder dan vroeger, het is inderdaad best een dure hobby en door het jureren blijf ik toch een op de concoursen komen. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:10

Pony's loopt idd terug, vandaag ook weer een afgelast ivm te weinig inschrijvingen en dat gebeurt de laatste tijd regelmatig!

Selectie pony's was ook maar een handjevol, bijna alles mocht door naar de regiokampioenschappen.

Bij de paarden merk ik geen terugloop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:15

Hier merk ik ook dat de deelname terugloopt.. Word wel eens afgebeld voor jureren ivm weinig deelname en ringen samenvoegen en zag laatst op facebook nog een wedstrijd langskomen die 2 weken voor tijd al aflaste ivm tegenvallende deelname. Erg zonde, maar ik denk dat de knhs hierin meer een rol zou moeten spelen. Limieten stellen aan aantal wedstrijden per vereniging bijvoorbeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:19

Relaxed schreef:
Limieten stellen aan aantal wedstrijden per vereniging bijvoorbeeld.

Hier staan maar weinig wedstrijden op de kalender maar dat zorgt eerlijk gezegd juist dat ik weinig interesse heb om te gaan starten.
Ik vind dat er veel te weinig keuze is in locaties, dat maakt het er niet interessanter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:27

Urielle schreef:
Relaxed schreef:
Limieten stellen aan aantal wedstrijden per vereniging bijvoorbeeld.

Hier staan maar weinig wedstrijden op de kalender maar dat zorgt eerlijk gezegd juist dat ik weinig interesse heb om te gaan starten.
Ik vind dat er veel te weinig keuze is in locaties, dat maakt het er niet interessanter op.

Snap ik, ik doel hiermee meer op verenigingen bij ons in de buurt die iedere week wedstrijden organiseren. Ik verbaas me erover hoe vaak ik lees dat mensen doordeweeks op concours gaan en dan soms ook meerdere dagen achter elkaar.. Er zijn dus wedstrijden die iedere week wedstrijden hebben hier. Aan dit soort verengingen zou van mij qua wedstrijden een limiet gesteld mogen worden van bijvoorbeeld max 1 per maand..? In de tijd dat ik zelf nog actief reed was er doordeweeks zelden een wedstrijd en had je in het weekend meestal wel keuze uit 2-3 wedstrijden. Toen waren de ringen zoveel voller!

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:39

Regio Noord Limburg ook een daling in aantal starts (paarden en pony).
Werk daar ook aan mee vanwege:
- Inschrijfgeld te hoog (tussen de Euro 10,- en Euro 12,-),en tel ik dieselkosten nog niet mee!
- Irritatie omdat het losrijden elke jaar kleiner op een kleiner / onrustiger terrein moet gebeuren (naast inspring ringen), en helaas werkt voor mijn paard niet.]
- Te lange wachttijden..... (probeer meestal tussendoor paard naar huis te brengen en later terug te komen)

Dus momenteel nergens meer ingeschreven en als ik deze zomer nog start alleen op zandbodem (laat de ijzers eronderuit halen.... om nu nieuwe ijzers te laten plaatsen voor een of twee wedstrijden wordt mij te duur!)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:14

Die doordeweekse wedstrijden vind ik op zich juist wel prima Relaxed, dan heb je ook eens een weekend vrij, je hebt daarmee een keuze. :) Hoewel ik er geen zin aan heb om op woensdagavond pas rond 22.00 te moeten starten en ik wil ook niet tot na 22.00 zitten te jureren, in het weekend overigens ook niet.
Maar zoals het in juni en juli hier in de regio is, dat is wel extreem met 2 per week en komende week zelfs 3 avonden achter elkaar.
Er zijn mensen die minder starten, maar er zijn ook nog altijd mensen die wekelijks starten en soms ook wel 2 of 3 keer... Daar zou ik echt geen zin aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:26

KarinvdM schreef:
Die doordeweekse wedstrijden vind ik op zich juist wel prima Relaxed, dan heb je ook eens een weekend vrij, je hebt daarmee een keuze. :) Hoewel ik er geen zin aan heb om op woensdagavond pas rond 22.00 te moeten starten en ik wil ook niet tot na 22.00 zitten te jureren, in het weekend overigens ook niet.
Maar zoals het in juni en juli hier in de regio is, dat is wel extreem met 2 per week en komende week zelfs 3 avonden achter elkaar.
Er zijn mensen die minder starten, maar er zijn ook nog altijd mensen die wekelijks starten en soms ook wel 2 of 3 keer... Daar zou ik echt geen zin aan hebben.

Is ook zeker prima, maar ik vind wel dat daar best een limiet op mag komen qua aantal per vereniging. Ik bedoel idd die weken dat er 2-3 avonden achter elkaar iets is en iedere week weer bij dezelfde clubs, dat lijkt me wat veel en hier zullen veel andere wedstrijden (die bijvoorbeeld maar 1 wedstrijd per seizoen organiseren) best wel last van hebben..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:42

Ik start idd ook minder dan voorgaande jaren. Denk dat de keren dat ik gestart ben op een hand kan tellen.
Al is dat ook een beetje mijn eigen keus omdat ik paard graag nog beter voor elkaar wil hebben *heeft ook weer te maken met dat het er allemaal niet goedkoper op wordt*

Zand of gras maakt mij weinig uit. Hier is het veelal gras maar ook wel enkele fijne zandbodems.
Verder vindt ik het idd wel fijn als het een beetje vlot verloopt zo heb ik hier ook wel op wedstrijden gestaan wat op 21u was afgelopen en vervolgens pas om 22.45 de prijsuitreiking was.. Dat kán gewoon niet imo...
Verder heb ik geen zin om enorm ver te moeten reizen, benzine kost tegenwoordig ook genoeg. Voor echt mooie accommodaties wil ik nog wel eens een uitzondering maken.

maar de hoofdreden voor mij is dat je hier soms in 1 weekend keuze hebt uit 3 mooie wedstrijden en dan vervolgens weer een aantal week weer vrijwel niets... Dat vindt ik jammer, dan denk ik als je nou iets meer moeite doet en de wedstrijden wat meer spreid en op elkaar afstemt je al zo veel meer starts heb! Dat hoor ik eigenlijk bij de meeste wedstrijdruiters hier in de buurt als hoofdreden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 07:53

Relaxed, ik ben het niet met je eens dat er een limiet moet komen per vereniging. Wanneer er minder inschrijvingen komen, komen er vanzelf minder wedstrijden. Wanneer een vereniging minder actief is met wedstrijden organiseren, is dat een eigen probleem als dan de wedstrijden die ze wel organiseren minder bezocht wordt. Laten we de keuze van welke wedstrijden een ruiter wil rijden, ook wel bij de ruiter laten. Niet dat je als ruiter weinig keuze hebt en daarom bijminder fijne lokaties moet starten....wordt het imo niet beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:07

superwoman schreef:
Relaxed, ik ben het niet met je eens dat er een limiet moet komen per vereniging. Wanneer er minder inschrijvingen komen, komen er vanzelf minder wedstrijden. Wanneer een vereniging minder actief is met wedstrijden organiseren, is dat een eigen probleem als dan de wedstrijden die ze wel organiseren minder bezocht wordt. Laten we de keuze van welke wedstrijden een ruiter wil rijden, ook wel bij de ruiter laten. Niet dat je als ruiter weinig keuze hebt en daarom bijminder fijne lokaties moet starten....wordt het imo niet beter op.

Dat is idd een keuze, of veel wedstrijden met minder deelnemers of minder wedstrijden met (waarschijnlijk?) vollere ringen.. Het is gewoon nooit goed, iedereen piept over lege ringen, maar men wil wel veel keuze in wedstrijden. Die keuze in wedstrijden wordt idd vanzelf minder als er steeds maar weinig deelname is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:08

Ik krijg net weer een afzegging voor het jureren, 18 juryleden teveel op een selectie ivm erg weinig inschrijvingen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:15

Relaxed schreef:
superwoman schreef:

Dat is idd een keuze, of veel wedstrijden met minder deelnemers of minder wedstrijden met (waarschijnlijk?) vollere ringen.. Het is gewoon nooit goed, iedereen piept over lege ringen, maar men wil wel veel keuze in wedstrijden. Die keuze in wedstrijden wordt idd vanzelf minder als er steeds maar weinig deelname is.

Ik klaag niet over lege ringen.... De goeie locaties zitten vol. Ik denk juist dat je op deze manier er voor zorgt dat er meer wordt gekeken naar wat de ruiters willen. Daarbij is het handig als de verenigingen onderling in de omgevening betere afspraken maken wanneer ze een (grote) wedstrijd willen organiseren.