Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:57

Tja, het is niet voor niets een 'goedkoper' zadel....
In die zin: heel bruikbaar wanneer het past, maar dan moet je gewoon net mazzel hebben.
Bovendien is het correct aanpassen van een zadel nog steeds een vak apart, en ik vind het niet heel slim dat webwinkels zich hiermee bezighouden.
In de eerste plaats omdat je een paard daar schade mee kunt toebrengen....
Goed tot zover dit verhaal.

Kleur & maatvoering zijn standaard.
Vrijwel alle webwinkels hebben geen of weinig voorraden en bestellen pas bij de leverancier NA bestelling van de klant.
Hier gaat het om een standaard zadel.
Het zou, in mijn ogen, zakelijk correct zijn het zadel terug te nemen en het geld te retourneren.
Het pasconsult en de reiskosten van de verkoper zou je wel moeten vergoeden lijkt me... maar that's all.

Hoe e.e.a. per wet geregeld is weet ik niet. Ik redeneer nu even vanuit wat ik 'redelijk' acht.

Anderzijds: het is mij niet geheel duidelijk WAT je exact hebt beloofd. Wanneer je hebt gezegd dat je het zadel in augustus alsnog wilt proberen en afnemen is het voor de verkoper ook ietwat verwarrend natuurlijk....
Ik ben met Amy77 eens dat een goed zadel moet kunnen voorzien in kleine schommelingen in gewicht en bespiering...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:08

Jannepauli schreef:
Maar.. hoe het juridisch ook in elkaar zit .... de TS heeft een afspraak gemaakt om het zadel opnieuw te passen als het paard beter in vorm was over een maandje of zo.
Daarmee haalt ze haar 'retourstelling' onderuit en kan ze haar geld niet terugvragen. Dan had ze het anders moeten aanpakken. Bijvoorbeeld door meteen kenbaar te maken dat het zadel niet passend is, dat ze eventueel bereid is om het "later" nog eens te proberen maar dat ze dan nog wél aanspraak maakt op haar retourrecht mocht het zadel dan onverhoopt nog steeds niet passen. En dat had ze in een keuirg briefje aan de verkoper moeten mededelen.

Ik denk overigens dat een winkelier, zonder dat vooraf kenbaar te maken, ook niet zomaar kan besluiten om een tegoedbon te geven ipv geld terug te storten. Dat hoor in de AV beschreven te zijn.

TS haalt niets onderuit. Als ik van een klant een mailtje krijg dat het product helemaal prachtig is, kan ik geen retour weigeren als de klant twee dagen later toch wil ruilen. Ze heeft haar termijn waarbinnen ze mag ruilen. Ze kan simpelweg van mening veranderen, ze hoeft immers ook geen reden op te geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:51

Je moet geen appels met peren vergelijken Bo Cassey - het voorbeeld dat je aandraagt is niet aan de orde of relevant voor deze casus. Waar het om gaat uiteindelijk is dat de TS een niet zo handige afspraak maakt en vervolgens haar geld terug wil, maar nog wel een weggetje openhoudt naar een maand later... Dat is op z'n minst nogal onnozel.
Nu kun je wel beweren dat er hoe dan ook een teruggave recht bestaat (mits aan de bijbehorende voorwaarden is voldaan) maar je kunt ook verwachten dat partijen zich gewoon aan afspraken houden. Als de TS meteen gemeld had: nee, ik wil dit zadel niet want het past niet, dan kan ze aanspraak maken op teruggave van haar centjes.
Ze heeft zelf de zaak nodeloos onduidelijk gemaakt en het lijkt me een oplossing als ze eerlijk meldt dat ze zich bedacht heeft en afziet van koop en op grond daarvan haar geld terugvraagt.

Glitfaxi

Re: Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:02

Het is niet dat ik me bedacht heb, ik wil gewoon nu gebruik maken van mijn retourrecht, en dan had ik in augustus een pasafspraak willen maken om opnieuw dit zadel te passen + enkele andere zadels die zij in hun assortiment hebben (dus gewoon een zadel pas afspraak). Wanneer ik tot augustus wacht met het gebruiken van mijn retourrecht ben ik over de 7 dagen heen en dat wil ik gewoon voorkomen. Augustus is nog ver weg, tot die tijd hebben zij het zadel in hun bezit, gebeurd en god weet wat mee en laten ze weet ik veel wie het proberen en passen, ik wil graag mijn geld terug in die periode. Ik vind het erg jammer dat de webshop zo moeilijk over doet aangezien ik nu weet dat ik dat recht eigenlijk gewoon zou moeten hebben?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:13

Jammergenoeg worden er nog al snel (vermeende) rechten bij gesleept en adviezen gegeven, vaak niet gehinderd door enige kennis. TS, ik vind je verhaal niet helemaal sluitend overkomen hoor, met nu gebruik maken van een retourrecht om over enkele maanden hetzelfde zadel nogmaals te passen?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:22

Glitfaxi schreef:
Het is niet dat ik me bedacht heb, ik wil gewoon nu gebruik maken van mijn retourrecht, en dan had ik in augustus een pasafspraak willen maken om opnieuw dit zadel te passen + enkele andere zadels die zij in hun assortiment hebben (dus gewoon een zadel pas afspraak).

Dat komt op mij over dat je je wel bedacht hebt zoals jannepauli zegt. Immers, in februari vond je een pasafspraak helemaal niet nodig en heb je zomaar een zadel besteld (en betaald). Daar kom je nu opeens op terug, je wilt zelfs meerdere zadels passen. En bovendien je geld terug, terwijl je toen bewust hebt gekozen voor niet-passen en meteen kopen.

Verder vraag ik me af of die verkoper die Tekna zadels wel standaard in haar assortiment heeft, aangezien je haar via FB hebt gevraagd of zij er eentje voor je kon bestellen. Dat heeft ze voor je gedaan en waarschijnlijk ook onder bepaalde afspraken.

Wij lezen alleen jouw verhaal en niet die van de verkoper, dus er zal nog een andere kant van de waarheid zijn?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:37

Nou nou nou, zo aanvallend is toch helemaal niet nodig? Dat wat ik hier in het topic heb gezegd heb ik allemaal op zwart en wit, ik heb natuurlijk mijn gevoel erbij en de webshop het hare. Dat ik in augustus een afspraak wil maken heeft imo weinig te maken met het retouren van dit zadel, ik verwacht helemaal niet van ze dat ze het zadel vast houden voor mij of wat dan ook. Er zijn geen verdere afspraken gemaakt bij het bestellen van het zadel op de vooruit betaling na en de factuur die ik heb gekregen waar op staat dat 7 dagen retouren mogelijk is.

De webshop adverteert zelf ook met het product in dezelfde maat + kleur dus het lijkt me standaard assortiment, de bewijzen hier voor zijn inmiddels ook in mijn bezit.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:51

Ik heb vorig jaar consumentenrecht als vak gehad, veel daarvan wordt behandeld door Europese regelgeving (richtlijnen). Je hebt normaal gezien recht op 14 dagen wat ik er mij van herinner, die 7 dagen is volgens mij zelfs niet wettelijk, minstens 14 dagen. Andere regels gelden eerder voor elektro e.d., daar moet je dus volgens mij niet naar kijken. Ik zou even de Nederlandse regelgeving over verkoop op afstand inkijken, daar zal je normaal wel alles terug in vinden maar zelf denk ik (van hetgeen ik mij er nog van herinner) dat je gewoon in je recht staat ;) succes er nog mee!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:55

14 WERKdagen Athea_Jack. Dat is waar veel nog de fout in gaan.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:04

TS zoals op eerdere pagina's geschreven ben ik het met Bo_Cassey eens: de verkoper heeft op de laatste factuur aangegeven dat het retourrecht geldt. Daarmee maakt het überhaupt niet uit of het zadel speciaal voor jou besteld is of niet.
Als je serieus bent in de intentie dit zadel te kopen als het over enige tijd wel past, zou ik een mail mét ontvangstbevestiging richting webshop sturen en daarin duidelijk aangeven dat het zadel door de webshop nog niet is geleverd (ze hebben het immers niet aan je overgedragen en je hebt, neem ik aan, nergens voor levering getekend). Ná levering treedt namelijk pas de 7 dagen termijn in werking. Hierdoor kun je de 2e pasbeurt in augustus gerust afwachten.

Nogmaals, ik heb er bij mijn werk bij tijd en wijle mee te maken, MAARRR ik heb er niet voor gestudeerd en kan het compleet mis hebben. Als ik jou was zou ik dan ook, zeker gezien het grote bedrag, écht eerst afstemmen met een jurist, alvorens enige actie te ondernemen.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:17

Ja idd, sorry die nuancering had ik nog moeten maken ;) .. Maar 7 lijkt me zeker te weinig, toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:28

Lijkt me duidelijk dat de verkoper zich moet houden aan hun zwart op wit gegeven afspraak van 7 dagen. Ik had nooit een aanbetaling gedaan, maar vind het verstandig dat je nu je geld terug vraagt binnen die 7 dagen. Ik zou geen vertrouwen hebben in deze manier van zaken doen. Geld terug en klaar ermee. zou je mij de naam willen pb-en.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:11

Ik krijg hierbij het idee dat TS niet alles vermeld

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:15

Caira schreef:
Ik krijg hierbij het idee dat TS niet alles vermeld

Waarom krijg je dat idee? En zoals wat dan...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:18

Ik vind ook dat het verhaal van hoe het mondeling afgesproken is allemaal, niet zo heel duidelijk is.

Zou best het verhaal van de kant van de winkel willen horen, waarom zij vinden dat ze reden hebben om het geld niet nu direct terug te geven :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:22

Omdat als er iets standaard in de webshop aanwezig is je dan en geen 50% aanbetaalt en je dan geen 5 maanden erop moet wachten. Dat suggereert echt dat het speciaal voor TS besteld is. TS stelt dat dat niet zo is, maar heeft wel vrolijk 50% aanbetaalt en dat vind ik op zijn zachtst gezegd bijzonder...

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:04

Caira schreef:
Omdat als er iets standaard in de webshop aanwezig is je dan en geen 50% aanbetaalt en je dan geen 5 maanden erop moet wachten. Dat suggereert echt dat het speciaal voor TS besteld is. TS stelt dat dat niet zo is, maar heeft wel vrolijk 50% aanbetaalt en dat vind ik op zijn zachtst gezegd bijzonder...

Jij mag denken wat je wil, maar op de webshop staat toch écht het zadel als product (zelfde maat/prijs, allemaal uitgeprint als bewijs), ook in bepaalde advertenties op paardenfora. :)

Ik heb in ieder geval mijn informatie, heel erg bedankt voor jullie inbreng! Hier kan ik zeker wat mee! Ik heb inmiddels in overleg met het juridisch loket een aangetekende brief verstuurd. Nu maar 30 dagen afwachten. :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:57

Ik mis de gestelde termijn nog in je brief maar ik neem aan dat je daarover door het juridisch loket bent geïnformeerd. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:40

Glitfaxi schreef:
Dat ik in augustus een afspraak wil maken heeft imo weinig te maken met het retouren van dit zadel, ik verwacht helemaal niet van ze dat ze het zadel vast houden voor mij of wat dan ook.

Heb je dit ook duidelijk vermeld aan de webshop? Want ik denk zomaar dat die veronderstelt dat ze het zadel moet vasthouden voor je tot augustus?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:13

Gini schreef:
Glitfaxi schreef:
Dat ik in augustus een afspraak wil maken heeft imo weinig te maken met het retouren van dit zadel, ik verwacht helemaal niet van ze dat ze het zadel vast houden voor mij of wat dan ook.

Heb je dit ook duidelijk vermeld aan de webshop? Want ik denk zomaar dat die veronderstelt dat ze het zadel moet vasthouden voor je tot augustus?

Natuurlijk! :)

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:20

Ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen, pik ik wellicht ook nog wat juridische handigheid van op. Blijf je ons op de hoogte houden?? :D

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 18:49

Natuurlijk! Ik moet me nog even koest houden, want de termijn is 30 dagen, schriftelijke bevestiging verwacht ik binnen nu en volgende week. Als ze geen gedoe willen iig. Ze laten niks meer van zich horen. Hoezo service. Als ik mijn geld niet terug krijg binnen de termijn zal ik er ook voor zorgen dat iedereen weet wat voor winkel dit is, bah.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:43

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:53

Bo_Cassey schreef:
Caesar schreef:
Gezien de levertijd bij de leverancier lag het dus niet standaard op voorraad én is het dus speciaal besteld. Sowieso snap ik deze vorm van zadels bestellen al niet... Je stuurt het niet zo makkelijk terug als een halster of rijbroek.

Het is niet 'speciaal' wettelijk gezien wanneer een standaard artikel niet op voorraad is. De webshop maakt zelf de keuze om artikelen online te zetten die niet op voorraad zijn. De klant heeft hierin geen verantwoordelijkheid.

Precies.
Als het zou gaan om rijhandschoentjes, een voerschep of een rosborstel zou retourneren ook geen probleem zijn. Als het aangeboden wordt op de site in die kleur en maat, hoort het gewoon bij het normale assortiment.

Het argument 'het is speciaal voor jou besteld' gaat pas op als je een maat of kleur besteld niet NIET in het normale assortiment wordt aangeboden, wanneer je je naam erop laat borduren oid.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:26

Nog geen bericht terug? -O-